road trip

Q_Ball_Racing

New member
köpte nya v-strom 1000 förra året. men lyckades aldrig komma ut på en mc trip.
men i år ska det bli av. men vet ej riktigt vart åka eller vilka väga eller något alls....

så det lär väl bli en spontanresa utan mål alls. men tänkte iallafall slänga ut frågan här om det finns någon som kanske skulle vara sugen av att åka iväg ett par dagar.
tips och trix mottages gärna med på vad man ska tänka på och vad man ska ha med i packning och framförallt vad man inte ska ha med....

utgår från kronobergs län
 

Kawasaki

New member
Som jag kan utläsa så har du inte åkt på mc tripp förrut, planera inte för detaljerat hur du ska åka utan bestäm dig grovt vart du ska åka och ta det lite som det kommer man kanske ser nåt efter vägen som är intressant som man vill stanna till och se.
Packa inte med för mycket man tar oftast med sig för mycket i början som man tror sig behöva.
Gärna en byxa med zip off ben så är man beredd för olika väder.
Men 2 par handskar så man kan byta om man blir blöt och gärna ett par som är lite tjockare/varmare

Använder själv en app för att kunna boka hotellrum några timmar i förväg då man tänker stanna för kvällen så slipper man åka runt på stan och fråga efter rum.

säkert någon mer som som kommer med mer tips.

Var tänker du göra resan i Sverige så kan du säkert få bra tips, Norge är ju ett härligt land att åka med mc en helt annan natur än i sverige.
 
Last edited:

TMax500

Member
Det finns en charm i att inte planera. Men det finns också en fördel med att planera. Planera i så mått att du rekar vägar lite i förväg. Så att du får med godbitarna och inte hamnar på 10 mil trist mitträckesväg helt i onödan. Jag brukar kart-reka innan jag åker iväg. Ganska noggrant, faktiskt. Googlar och läser på - så att jag får ut det gottaste ur min hojtur.

Sen som flera skrivit - Norge är fantastiskt! När det inte regnar. Ute på landet kan man köra lite som man vill, det mesta blir bra. Men även där är det bra att tänka lite i förväg. T ex ser E18 på sydkusten ok ut på kartan - nära kusten å så. Men den är en trist historia i verkligheten. Trakterna kring Oslo - mycket samhällen. 60-skyltar. 40-skyltar! :( Mycket trafik, som kör sakta. Undvik.
Här kan planeringen var till väldigt god nytta! :)
 

Q_Ball_Racing

New member
jag har ej åkt på mc tripp förr. helt rätt utläst. men någon gång ska vara den första.
dock är tanken i alla fall detta året att hålla mig inom sveriges gränser. och planera resan är inget jag planerat.... (haha vitsigt va)....
tanken är att köra åt det hållet som solen skiner och hålla mig till dom mindre vägarna och stanna där man ser något som verkar intressant...
övernattning är tänkt ska ske i tält. och mat kommer lagas över den lilla fick raketen... http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9275019231262.jpg

sitter just nu på nätet och kollar runt på lite olika alternativ på mat att ha med sig och hur förvara och förbereda mat med mera....
dock skulle tips på vad man bör ha packat med och vad man MÅSTE ha med och vad man absolut inte ska ha med hjälpa..
har sidoväskor och topbox på hojen.
och sen som sagt, skulle det vara någon som känner sig sugen på att haka på så är ni välkomna.
 

Kapten Stofil

New member
Får se om det här funkar. Så här har jag packat för turer i Sverige på några dagar och längre turer på ett par veckor och flera hundra mil. Det har funkat bra. Ska du inte utomlands behöver du givetvis inte grönt kort och registreringsbevis. Något som jag tyckte var oumbärligt var en USB-laddare som man kopplar på batteriet, att ladda mobil och ev. headset med. Är man ett par st och använder headset som intercom, räcker headsetets laddning ganska precis till en dags körning, å andra sidan är det väldigt bra att kunna prata med varann.

Här är min packlista som ett Excelark:
http://www.4shared.com/file/2_wT4tmRce/Packlista_fr_touring.html
 
Top