Riisker med 3 och 4 hjuliga mc....
Vi borde skapa ett diskussionsforum för udda fordon som tillhör mc- familjen ( inklusive EU mopeder ur ett föräldraperspektiv. ). Anledningen är dom fordonen lätt påverkar debatten om riskerna med dom vanliga mc fordonen. Vi måste försöka få politikerna att inse riskerna, när folk söker sig till fordon med mc egenskaper och mc risker utan att ha fått nödvändig utbildning.
Ett typexexempel på ett dåligt beslut eller uteblivet beslut är möjligheten att köra en piaggio mp3 500 med 40 hk på B- körkort, men en förare med enbart a1 eller a 2 körkort anses inte kompetent att köra den. Gissngsvis hade hen klarat av körnimgen utmärkt . Men vill en förare med B - körkort köra en KTM 125 duke med ABS bromsar då blir det olagligt. Båda fordonen har i stort likatartade egenskaper och risker för föraren.
Samma grej gäller vägreggade fyrhjulningar. Där tycker samhället att det skall krävas ett B körkort för att framköra den. Fast jag gissar att en förare med någon form av a1 - a körkort hade löst uppgiften på ett bättre och säkrare sätt både vad gäller körning och personöig säkerhetsutrustning.
Fyrhjulingen är tyvärr ett skräckexmpel på hur fel det blir när myndigheterna skiter i en fordonsgrupp för att man inte tycker om den. Man fick istället tre- fyra olika fordonskategorier plus tävlings och lekfordonen. Dom blev inplacerde under tre - fyra olika regelverk trots att egenskaperna och riskerna med fordonstypen var likartad.
Vi borde skapa ett diskussionsforum för udda fordon som tillhör mc- familjen ( inklusive EU mopeder ur ett föräldraperspektiv. ). Anledningen är dom fordonen lätt påverkar debatten om riskerna med dom vanliga mc fordonen. Vi måste försöka få politikerna att inse riskerna, när folk söker sig till fordon med mc egenskaper och mc risker utan att ha fått nödvändig utbildning.
Ett typexexempel på ett dåligt beslut eller uteblivet beslut är möjligheten att köra en piaggio mp3 500 med 40 hk på B- körkort, men en förare med enbart a1 eller a 2 körkort anses inte kompetent att köra den. Gissngsvis hade hen klarat av körnimgen utmärkt . Men vill en förare med B - körkort köra en KTM 125 duke med ABS bromsar då blir det olagligt. Båda fordonen har i stort likatartade egenskaper och risker för föraren.
Samma grej gäller vägreggade fyrhjulningar. Där tycker samhället att det skall krävas ett B körkort för att framköra den. Fast jag gissar att en förare med någon form av a1 - a körkort hade löst uppgiften på ett bättre och säkrare sätt både vad gäller körning och personöig säkerhetsutrustning.
Fyrhjulingen är tyvärr ett skräckexmpel på hur fel det blir när myndigheterna skiter i en fordonsgrupp för att man inte tycker om den. Man fick istället tre- fyra olika fordonskategorier plus tävlings och lekfordonen. Dom blev inplacerde under tre - fyra olika regelverk trots att egenskaperna och riskerna med fordonstypen var likartad.
Last edited: