Repereras till 100% av marknadsvärde?

Jari69

New member
Smällde min Suzuki V-strom DL 1000 -05, som gått ca 5000mil med ett rådjur.

Nu har efterarbetet kommit så långt att budgeten för rep landar på minst 50k,troligen 56K kronor!

Har Suzuki märkesförsäkring/länsförsäkringar och de hävdar enligt verkstaden att de reparerar ända till fullt värde på hojen och vill tydligen reparera min hoj! Jag ser ju den helst inlöst!

Jag kan ju tycka att det är vansinne och hur har de värderat hojen till att ens vara lönsam reparera?
 

Hellman

New member
Kan verkstaden intyga att reparationen är billigare än hojens värde är det den vägen det går.

Varför ser du hellre hojen inlöst om det går att reparera den?
 

Pisken

New member
Försäkringsbolag tar det alternativ dom tjänar mest på , din hoj har troligen ett marknadsvärde på över 50k så det blir reparation ... har verkstaden börjat laga hojjen är det kört att "vända processen" men har dom inte böjat laga så kan du alltid prata med handläggaren angående inlösen , eller lämna en liten "hint" till skaderegleraren på verkstan att du helst ser den inlöst.

(jobbar själv som skadereglerare fast på en bilverkstad)
 

Jari69

New member
Kan verkstaden intyga att reparationen är billigare än hojens värde är det den vägen det går.

Varför ser du hellre hojen inlöst om det går att reparera den?

En smäll i drygt 110Km/h rakt över gaffelbenen och allt som nu är skadat gör att jag skulle föredra en en Osmälld hoj istället, en gång smälld, alltid smälld...
Känner mig inte riktig 100 på att det inte skulle vara skador man inte ser just nu...
 

Jari69

New member
Försäkringsbolag tar det alternativ dom tjänar mest på , din hoj har troligen ett marknadsvärde på över 50k så det blir reparation ... har verkstaden börjat laga hojjen är det kört att "vända processen" men har dom inte böjat laga så kan du alltid prata med handläggaren angående inlösen , eller lämna en liten "hint" till skaderegleraren på verkstan att du helst ser den inlöst.

(jobbar själv som skadereglerare fast på en bilverkstad)

Har gjort gett den hinten (mycket tydligt, så rep är inte påbörjad än) och han har nu bett mig ta kontakt med handläggaren på försäkringsbolaget, som jag avser att ringa på måndag! Därför dessa fråågor här nu..

Idag får man likvärdiga hojar för 50-60K, som då gått mindre än vad min gjort men dock inte har samma utrustning och få -05 (en hel del av utrustningen är dock oskadad, så skulle kunna plocka den)..

Om nu värdet på hojen ligger mellan 50-60K och rep på ca 56K så ser jag det som en förlust för bolaget, de kan ju sälja "skrotet" (motor, bakdel, m.m är ju helt så lite värde värde finns det ju även i det)...
 

Pisken

New member
skadergeleraren kan inte "räkna upp" lite till då ;)

Men för att hojjen skall lagas så skall den bli återställd till 100% , så enda du ska märka efter en reparation är känslomässigt ..... du ska bara veta hur mycket fel folk hittar på sina bilar efter en "krock" ...fast biljäveln gått 10k mil å aldrig fått service :D

Nä ta du och prata med handläggaren dom är aldrig omöjliga att kompromissa , kom bara ihåg att vara trevlig och saklig....annars e det rätt kört ;)

//edit .. "sälja skrotet" som du sade är oftast en rätt dålig affär för FB ... dom ser endast till marknadsvärde kontra repkostnad (iklusive visst stillestånd+hyrbil) ...samt endel bolag sätter faktiskt KUNDEN i första rummet (*host* min högst personliga åsikt är att ditt FB är rätt bra på det...samt ett par till)
 
Last edited:

gundj

New member
skadergeleraren kan inte "räkna upp" lite till då ;)

I många trådar klagas det på att försäkringarna är för dyra och nu har vi en skadereglerare som tycker att en av hans kollegor ska räkna upp reparationskostnaden så att försäkringsbolaget får en felaktig grund att besluta på.

Är det inte dags att bestämma sig, antingen jobbar mc-kollektivet för att få ned premierna genom färre onödiga kostnader eller så gör vi gemensam insats och blåser försäkringspremierna genom taket rejält.
 

Pisken

New member
I många trådar klagas det på att försäkringarna är för dyra och nu har vi en skadereglerare som tycker att en av hans kollegor ska räkna upp reparationskostnaden så att försäkringsbolaget får en felaktig grund att besluta på.

Är det inte dags att bestämma sig, antingen jobbar mc-kollektivet för att få ned premierna genom färre onödiga kostnader eller så gör vi gemensam insats och blåser försäkringspremierna genom taket rejält.

Det handlar inte om att blåsa varesig FB eller kund , när en kund "hintar" om att man ej vill ha tillbax sin bil och den ligger på gränsen till inlösen så kan det tillochmed vara dumt av verksdan att laga ... OM det dyker upp ngt som är trasigt i ett senare skede så ursprungskalkylen blir dyrare än marknadsvärdet så får man något som kallas MAXrep , dvs FB betalar bara upp till en viss kostnad och då är det upp till verkstan att hålla sig under...eller köra med endel "goodwill"

"räkna upp" är inget konstigare än att verkstaden garderar upp sig mot eventuella kostnader ... man tar ALDRIG betalt för delar som ej bytts eller arbete ej utfört , det är bedrägeri (sen att det finns skuttfirmor som satt det i system är en annan femma men försäkringsbolagen kollar rätt noga nuförtiden)

Ett bra exemel är att jag tar upp byte på en del , plåtisen lagar delen (på ett fackmannamässigt sätt) jag stryker delen i "slutkalkylen" till FB = billigare faktura till FB än den ursprungliga kalkylen ... dvs jag har "räknat upp" skadan för att gardera mig (och firman)

//edit som skadergelerare jobbar du i SAMMARBETE med FB ... kan gå in på alla turer kring en skada som vi måste göra innan kunden kan lämna in ... men det blir isf i en egen tråd :)
 
Last edited:

Jari69

New member
I många trådar klagas det på att försäkringarna är för dyra och nu har vi en skadereglerare som tycker att en av hans kollegor ska räkna upp reparationskostnaden så att försäkringsbolaget får en felaktig grund att besluta på.

Är det inte dags att bestämma sig, antingen jobbar mc-kollektivet för att få ned premierna genom färre onödiga kostnader eller så gör vi gemensam insats och blåser försäkringspremierna genom taket rejält.

Men här är ju kalkylen på reparation redan uppe i hojens värde, säg att det dyker upp något mer efter/under reparation så blir det ju inte billigare för bolaget och oss kunder! Jag skulle ju ta budet kring 56K för hojen utan något större knorr, så här i hösttid och en hel del hojar ute till salu...

Alltså alla är nöjda och glada och någon skrot (om nu inte bolaget också kan göra någon krona på det) får tjäna lite på skrotet och MC-kollektivet får lite billigare delar...
 

Peter1980

New member
Tycker att dom normalt sett är alldeles för snabba med att lösa in.

Vet folk som fått fullt fungerande hojar inlösa för ett par repor på olika ställen och på sin höjd nån buckla eller trasigt kåpfäste.

Tycker inte att det ska lösas in för annat än riktiga olyckor där hojen faktiskt är skrot. Det är ju inte ming-vaser vi åker runt på, så några repor får man tåla med åren.

Med avseende på reparerad istället för inlöst hoj så fick jag en hoj reparerad en gång, inget fel med det. Hela "framvagnen" utbytt mot helt nya delar inkl alla lager, styrkrona osv. Hojen blev verkligen som ny.
 

LC4ever

New member
Om man nu inte litar på hojen efter det att den har blivit helt reparerad så kan man ju sälja den och köpa en ny som man har förtroende för.
Men jag håller med Peter, man kan inte gå och lösa in dem för minsta lilla skråma (även om skråman i detta fall var ganska omfattande).
 

Jari69

New member
Om man nu inte litar på hojen efter det att den har blivit helt reparerad så kan man ju sälja den och köpa en ny som man har förtroende för.
Men jag håller med Peter, man kan inte gå och lösa in dem för minsta lilla skråma (även om skråman i detta fall var ganska omfattande).

Skråma? Allt i fronten fram till sadeln är ju skrot, så här talar vi inte om en skråma.. :rolleyes:

Och vilket blir billigast totalt, är ju det som våra försäkringsbolag bör ta hänsyn till... Inte ovanligt att det dyker upp mer kostnader under/efter reparation...

Nu fick jag ju min inlöst efter en kort diskussion med handläggaren och är nöjd med det... Gränsfall till lösen tyckte han så jag fick välja! Och nu hinner jag förhoppningsvis åka minst två månader till bara jag hittar en ny hoj snart, annars hade jag ju fått vänta minst en månad på reparation. ;-)

Någon som har en V-strom DL 1000 till salu för ca 50 000 eller billigare? :D
 
H

honda cbf 500

Guest
Hur gick det för dig själv då?

//Amir


Skråma? Allt i fronten fram till sadeln är ju skrot, så här talar vi inte om en skråma.. :rolleyes:

Och vilket blir billigast totalt, är ju det som våra försäkringsbolag bör ta hänsyn till... Inte ovanligt att det dyker upp mer kostnader under/efter reparation...

Nu fick jag ju min inlöst efter en kort diskussion med handläggaren och är nöjd med det... Gränsfall till lösen tyckte han så jag fick välja! Och nu hinner jag förhoppningsvis åka minst två månader till bara jag hittar en ny hoj snart, annars hade jag ju fått vänta minst en månad på reparation. ;-)

Någon som har en V-strom DL 1000 till salu för ca 50 000 eller billigare? :D
 
Top