Även jag pendlar på hoj så jag säger ungefär som Swischmc. Tvättar bara noga inför säsongs-start eller -slut samt vid inför speciella tillfällen som korteger och träffar. Annars blaskar jag bara den värsta skiten.Eftersom jag pendlar varje dag blir det inte till att tvätta varje gång jag kört i regn.
Fråga: Ni som rengör riktigt grundligt, tar ni av kåporna och tvättar dem separat för att kunna göra rent under kåporna också? Och hur ofta gör ni i så fall detta?
Jäklar vad 50 mil i regn gjorde kedjan torr. Fick man lära sig det också...
Vaxar gör man om man är ordentlig efter varje tvätt, under vintern blir det omlackering så att allt är fräscht när man tar ut hojen på våren.Varje vinter plockas alla kåpor av och vaxas. (På hoj med kåpor) Vajrar, broms- och kopplingshandtag andra ställen som behöver smörjas fixas när allt är rent.
På sommaren så blir det kanske var annan var tredje tvätt. Och vaxning när det behövs. Nu pendlar inte jag så ofta med hoj men då blir det oftare eftersom tvätt = koll och jag vill inte bli ståendes bland bilar.
Erfarenhet är summan av begångna misstag.
Jag kan inte sträckköra i 50 mil utan måste stanna och tanka tidigare. Då smörjer jag först kedjan, sedan eventuell fika och sist tankar jag innan jag ger mig ut på vägen igen. Vid en paus av annan anledning är det först kedjesmörjning och sedan paus. Då hinner lösningsmedlet dunsta och oljan sitter kvar längre...
Fråga: Ni som rengör riktigt grundligt, tar ni av kåporna och tvättar dem separat för att kunna göra rent under kåporna också? Och hur ofta gör ni i så fall detta?
Vaxar gör man om man är ordentlig efter varje tvätt, under vintern blir det omlackering så att allt är fräscht när man tar ut hojen på våren.
Kedjan är ju smord från fabrik, så den ska inte smörjas... hur kan du vara säker på att det du smörjer med är kompatibelt med fabrikens optimalt utprovade smörja? Nä, när kedjan är torr eller smutsig så byter man den förstås.
Ingetdera, jag försökte bara toppa Herr Fuggle.Antingen är det ironi varning på detta , eller så skiter du pengar
Eehh..
Jag plockar av kåporna för att göra rent ordentligt (inte varje gång), men tvättar inte ens kåporna. Det är det under som behöver kommas åt.
Ingetdera, jag försökte bara toppa Herr Fuggle.
Vintrarna i garaget är för mig inte en lång väntan på våren utan den andra säsongen! Vare sig det bara är att vaxa kåpor (med en garageöl eller två) eller byta ramlager (och allt där emellan).
Det är ju bara det kruxet, att man inte hinner få rent hojen på vintern innan man är ute med den igen nästa dag och geggar ner den med nytt saltslask.
Mitt dygn har ju i alla fall inte mer än 24 timmar, och skulle jag försöka hinna rengöra hojen oxå varje dag så skulle det inte bli mycket annat gjort.....
* För 25 år sedan skötte jag min dåvarande kedja bättre än jag idag sköter min nuvarande. Men jag ignorerar den inte helt.Här kan man ju misstänka att tersan inte har samma åsikt! (Synd att det inte var ironi! ) Och den åsikten får man ha, men nu ville Geggamoja veta hur andra gör med sina kåpor.
Och Jumbo har samma erfarenhet av att inte sköta sin kedja som undertecknad hade för 25 år sedan.
Jag vet att det finns en åsikt att det är tufft att INTE bry sig om sin motorcykel och ju mindre man gör desto bättre samtidigt som det är lite töntigt att göra det. Jag är i så fall en ÄRKETÖNT som inte bara sköter mina hojar utan ÄVEN tycker om att göra det!!!
Vintrarna i garaget är för mig inte en lång väntan på våren utan den andra säsongen! Vare sig det bara är att vaxa kåpor (med en garageöl eller två) eller byta ramlager (och allt där emellan).
* För 25 år sedan skötte jag min dåvarande kedja bättre än jag idag sköter min nuvarande. Men jag ignorerar den inte helt.
* Det var första gången jag hade kört 50-60 mil i regn så jag lärde mig något nytt om den effekt regn kan ha.
Vaxar gör man om man är ordentlig efter varje tvätt, under vintern blir det omlackering så att allt är fräscht när man tar ut hojen på våren.
Kedjan är ju smord från fabrik, så den ska inte smörjas... hur kan du vara säker på att det du smörjer med är kompatibelt med fabrikens optimalt utprovade smörja? Nä, när kedjan är torr eller smutsig så byter man den förstås.
Kedjan smord från fabrik ! Hur tänker du då,o-ringen sitter på utsidan länkarna,hur tätar det då mellan länkarna o rullen på insidan ?
Min åsikt är att den måste smörjas ofta,i mitt fall efter varje körning då den alltid tvättas av ,gäller landsväg som enduro då jag använder hetvatten/högtryck o tvättar med vilket definitivt trycker in vatten i kedjan.
Men annars på med Mc power på hela hojen ,vänta en stund o sedan skölj med varmvatten så blir det rent o snyggt,någon gång med tvättsvamp så det inte blir en grå beläggning på framför allt det svarta.
Fick tips av en kollega som har putsardille på sina bilar. Han hävdar att det idag är superlätt att håll bilar och hojar rena och snygga.Ja men vi som har snygga hojar vill ju gärna att även kåporna ska vara rena.
Fick tips av en kollega som har putsardille på sina bilar. Han hävdar att det idag är superlätt att håll bilar och hojar rena och snygga.
Jag fick tipset att använda Biltemas bioavfettning. Speja på och låt sitta nån minut och sen spola av med högtryck på lite avstånd. Jag provade att göra en snabbtvätt härom dan, fast av princip använder jag inte högtryck på hoj så jag tog bara vattenslangen. Torka sen av med Clas Ohlsons mikrofiberduk och varmt vatten.
Nu gjorde jag bara en väldigt snabb tvätt och la inte ner så stort jobb på motorn. Har kåplöst så jag borde kanske se till att motorn är ren men det fick duga för nu. Trots den ganska ringa arbetsinsatsen så tycker jag att resultatet blev riktigt bra, även om jag skulle behöva gå över motorn lite mer noga för att det ska se välputsat ut.