Remiss om kontrollbesiktning

Chopperbyggarn

New member
Om det blir undantag för veteraner vet jag inget om, då borde ju detta stått i remissen. Möjligt att man ska påpeka det.

Min gamla volvo från -69 är veteranklassad, mig veterligen är det samma emissions regler på CO'n som min andra bil. Så jag vet inte riktigt om det är så att vi ska förvänta oss någon gräddfil för våra "veteranare"?
QUOTE]

Det kanske framgår av "gränsvärden i bilaga 3 iförordningen (2001:1085)". Själv spang jag vilse i paragrafdjungeln när jag försökte kolla denna "förordning".

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Om det blir undantag för veteraner vet jag inget om, då borde ju detta stått i remissen. Möjligt att man ska påpeka det.

Min gamla volvo från -69 är veteranklassad, mig veterligen är det samma emissions regler på CO'n som min andra bil. Så jag vet inte riktigt om det är så att vi ska förvänta oss någon gräddfil för våra "veteranare"?
QUOTE]

Det kanske framgår av "gränsvärden i bilaga 3 iförordningen (2001:1085)". Själv spang jag vilse i paragrafdjungeln när jag försökte kolla denna "förordning".

Anders.J
Förlåt, läste remissen men missade det.
Finns det inte några specialregler för veteranare så blir det tråkigt.

De som har rivit bort katalysator och mappat om hojen kan få problem med avgasemissionerna kan jag tänka mig. Kan bli tråkigt och dyrt att återställa om man inte gjort det på rätt sätt. Angående orginalljuddämpare så är det väl ingen skillnad mot idag. Man besiktar med orginalröret.
 

Chopperbyggarn

New member
Om det blir undantag för veteraner vet jag inget om, då borde ju detta stått i remissen. Möjligt att man ska påpeka det.

Min gamla volvo från -69 är veteranklassad, mig veterligen är det samma emissions regler på CO'n som min andra bil. Så jag vet inte riktigt om det är så att vi ska förvänta oss någon gräddfil för våra "veteranare"?

Hittade några gamla besikningsprotokoll:
Gränsvärde CO
Cheva -57 Hittade ingen uppgift
Kadett -75 (4,5)
Rekord -79 (4,5)
Escort -83 (4,5)
Citroen -88 (3,5)

Dom var besiktigade olika år men det ser ut som att olika värden gäller för olika årsmodeller på bil, vilket isåfall betyder "ej retroaktiv lagstiftning"

Anders.J
 

anders_69

New member
Hittade några gamla besikningsprotokoll:
Gränsvärde CO
Cheva -57 Hittade ingen uppgift
Kadett -75 (4,5)
Rekord -79 (4,5)
Escort -83 (4,5)
Citroen -88 (3,5)

Beror inte det på att vi fick lagkrav på avgasrening och därmed gränsvärden till 1975 års modeller. Äldre bilar får väl i princip gå hur skitigt som helst, hur skulle man annars kunna besiktiga en djungeltrumma idag ;-)

Nästa brytgräns får du iom 1989 års modeller då katalysator blev de facto obligatorisk för att ta sig igenom, kommer dock inte ihåg gränsvärdet nu.

/Anders
 

P-O Noren

New member
Jag vet bara att jag fick underkänt på volvon från 1969 på avgaserna, samt handbromsen. Det var pappa som i somras besiktade 120mil från min nuvarande position. Jag kan ju ha missuppfattat han, för det är en gammal strombergförgasare som alltid varit snålställd sedan jag köpte den för 10 år sedan.

Naturligtvis kan jag ha fel, eftersom jag inte har protokollet här.

Rättelse:
Det var CO-halten, kunde ta fram på internet. Hade 6,0 i CO-halt på tomgången. Normalt har den tidigare legat mellan 0,3-3,0 senaste 4 besiktningarna. Så gränsvärdet kan mycket väl vara 4,5 även på min -69
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Medelkörsträcka MC o antal mc per årsmodell??

Många nya Mc körs inte mer än 50 mil per säsong , några få kör5000 mil o andra däremellan..dock finns det ganska många nya mc i trafik...medelkörsträcka per säsong och antal hojar i trafik?
Sedan när det gäller Mc Ca 10 år och äldre ända bak till motorcyklarnas begynnelse så kan man nog utgå från att både antal mc i trafik per årsmodell och medelkörsträcka minskar progesssivt ner till obefintligt.

Tror inte att det finns någon överhuvudtaget mätbar "verklig miljöeffekt" att hämta här utan detta handlar nog bara om politik!

Den enda mätbara effekt för verkligheten är väl att myndigheterna ,Bilprovingarna o mc-förarna får en "bättre miljöprofil" att "visa upp"och inget annat.

Bilprovningen och Transportstyrelsen bör kunna ta fram medelkörsträcka per årmodell samt antal mc i trafik per årsmodell.

Även om det principiellt kan tyckas rätt att kolla Co på alla mc så kan man ifrågasätta varför tillsätta ytterligare kontroller som knappast gör någon miljönytta och mer ifrågasätta detta ju äldre mc det handlar om.

Tror att detta handlar om "politik" och inget annat!!

Anders.J
 

anders_69

New member
Jag vet bara att jag fick underkänt på volvon från 1969 på avgaserna, samt handbromsen. Det var pappa som i somras besiktade 120mil från min nuvarande position. Jag kan ju ha missuppfattat han, för det är en gammal strombergförgasare som alltid varit snålställd sedan jag köpte den för 10 år sedan.

Naturligtvis kan jag ha fel, eftersom jag inte har protokollet här.

Rättelse:
Det var CO-halten, kunde ta fram på internet. Hade 6,0 i CO-halt på tomgången. Normalt har den tidigare legat mellan 0,3-3,0 senaste 4 besiktningarna. Så gränsvärdet kan mycket väl vara 4,5 även på min -69

Du har helt rätt. Lite googlande gav
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avgasrening
Pre 1971 har CO-gräns på 5,5% på tomgång (71-84 4,5% 85-88 3,5% sedan 0,5%). From 1976 krävs avgasrenad motor.

Tomgångs-CO är ju bara ett mått på hur fet tomgångsblandning man har så det går väl att fixa på alla realistiska MC-motorer. HC (och NOx om de mäts) är väl lite svårare att hantera, speciellt på 2-taktare av äldre konstruktion.

/Anders
 

P-O Noren

New member
Du har helt rätt. Lite googlande gav
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avgasrening
Pre 1971 har CO-gräns på 5,5% på tomgång (71-84 4,5% 85-88 3,5% sedan 0,5%). From 1976 krävs avgasrenad motor.

Tomgångs-CO är ju bara ett mått på hur fet tomgångsblandning man har så det går väl att fixa på alla realistiska MC-motorer. HC (och NOx om de mäts) är väl lite svårare att hantera, speciellt på 2-taktare av äldre konstruktion.

/Anders

Tack för klarläggandet!

För CO-halten funkar det med att hälla i en skvätt E85 så döljer man problemet, det ger markant lägre CO (0,1-0,4). Vet inte varför, antagligen så får man en "magringseffekt" då en förgasarmotor inte kan ställa om tändningen för den nya blandningen. Det har funkat en gång för mig, på en gammal bil. Givetvis ställde jag in den senare, men då jag själv hade tid och inte inom tiden för bilprovningens stela regler. På en MC kan det ju vara ett bra alternativ. På en bruksbil är det ju dumsnålt eftersom en hög CO-Halt indikerar dålig bränsleekonomi.

På en gammal hoj kan det vara en lösning för att slippa ombesiktning. Har man 4 förgasare att ställa in och kör förhållandevis lite kan det ju vara en rimlig lösning på problemet.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Helfordonsgodkända hojar ska genomgå avgaskontroll vid kontrollbesiktning. Det har man inte börjat med eftersom föreskrifter, metod och utrustning saknas. Mig veterligt görs det bara i ett land, Tyskland, enligt en nationell metod. Så här står det i Bilprovningens tekniska handbok som SMC prenumererar på:

Kontrollbesiktning MC/ 30.2.1.1 CO-halt
Kontroll : EG-typgodkänd motorcykel omfattas av krav på avgasrening. Enligt bilavgasförordningen får halten kolmonoxid i avgaserna från sådan bensindriven motorcykel uppgå till högst 4,5 volymprocent vid tomgång.

Metod :Någon kontroll utförs inte i avvaktan på detaljföreskrifter och utredning beträffande metod och utrustning.
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för att du har bringat klarhet i frågan!

Helfordonsgodkända hojar ska genomgå avgaskontroll vid kontrollbesiktning. Det har man inte börjat med eftersom föreskrifter, metod och utrustning saknas. Mig veterligt görs det bara i ett land, Tyskland, enligt en nationell metod. Så här står det i Bilprovningens tekniska handbok som SMC prenumererar på:

Kontrollbesiktning MC/ 30.2.1.1 CO-halt
Kontroll : EG-typgodkänd motorcykel omfattas av krav på avgasrening. Enligt bilavgasförordningen får halten kolmonoxid i avgaserna från sådan bensindriven motorcykel uppgå till högst 4,5 volymprocent vid tomgång.

Metod :Någon kontroll utförs inte i avvaktan på detaljföreskrifter och utredning beträffande metod och utrustning.

Tack för att du har bringat klarhet i frågan!:)

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Tack för att du har bringat klarhet i frågan!:)

Anders.J

Då återstår bara 10 000 kronors frågan:
Är det meningen att det skall bli ändring på detta eller är det även tänkt i fortsättningen att bara helfordonsgodkända motorcyklar skall testas med avseende på CO-halt?

Blir inte klok på remissen, känns som om det blir en öppen fråga...

Sedan framgår det av remissen att katalysatorns funktion skall prövas, vilket i sig kan bli intressant. De flesta katalysatorer får inte samma temperatur som på bilar, vilket påverkar verkningsgraden. Blir ju riktigt intressant om de ska kontrollera funktionen efter hur en katalysator fungerar på en bil. Varken arbetstemperatur eller reaktionsytan stämmer riktigt överens. Tror detta kan vara något att fundera över.

Här blir det genast lite krångligt om man tagit bort sin katalysator, för att få lite mer effekt och maffigare ljud...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Då återstår bara 10 000 kronors frågan:
Är det meningen att det skall bli ändring på detta eller är det även tänkt i fortsättningen att bara helfordonsgodkända motorcyklar skall testas med avseende på CO-halt?

Jag har inte hunnit läsa remissen än. Så här står det i aktuell lag, Förordning om motorfordons avgasrening (SFS 2001:1085), bilaga 3, punkt 3.1:3.1 Tomgång: Halten kolmonoxid i avgaserna ska högst uppgå till 4,5 volymprocent för motorcyklar som omfattas av kraven i bilaga 1.
Länk: http://www2.notisum.com/rnp/SLS/LAG/20011085.HTM#

Motorcyklar som anges i bilaga 1 är helfordonsgodkända. Länk ovan hänvisar till denna SFS istället: http://www2.notisum.com/rnp/sls/sfs/20090231.PDF
 
Top