Remiss om kontrollbesiktning

GuzziKungen

New member
Gudars skymning :confused:
Titta på bilagan om motorcykel och vad som skall besiktas.
Skulle allt detta kontrolleras så skulle besiktningen ta 8 timmar :(
Ha dé
 

Monica

New member
hahaha

detta var faktiskt rolig läsning :D

Kommentarer till bilaga 2 - mc

Ständigt återkommande parenteser "(om lyftning kan ske på ett säkert sätt)"
är ett rätt intressant påpekande. Min fråga: är jag som mc-åkare skyldig att hjälpa till vid några av dessa moment? Annars kan man ju tänka sig att de måste vara två på varje hoj...och det blir dyrt
Punkt 3.1 under Metod - funktionskontroll av gasreglage "observera att automatisk återgång av gasreglage inte kan krävas" - jag blir mörkrädd, detta är väl en trafiksäkerhetsfråga om nån?
3.1.4 Metod "kontroll även under lätt uppfällbar sadel/dyna" Fråga: Så om sadeln/dynan är svår att få upp så ska ingen kontroll ske?

jaha, får väl läsa vidare lite senare....
 

Chopperbyggarn

New member
Kan inte se någon skillnad från dagens föreskrifter. Med andra ord inget att klaga på. Tack o lov så har bilprovarna (åtminstånne i mina hemtrakter) sunt förnuft och vet vad som är viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt att kontrollera. Även om jag är positiv till avreglering så tror jag att nya "aktörer" får svårt att konkurera med den etablerade Bilprovningen om kunderna häromkring.

31 sidor om kontrollbesikning av mc...ja byråkraterna ser då till att inte bli arbetslösa.:D

Anders.J
 

-ah

New member
Ja, det var ju en lunta. Så bara för att få in ännu en exklamation: Mamma Mia!
Sammanfattningsvis ska hojen vara hel och välskött ? - eller?

Vad som ev kan vara intressant är vad som skiljer sig från nuvarande besiktningsrutiner.
 

GS1000E

New member
Igår fick jag ännu en remiss på mitt skrivbord. Nu handlar det om förändringar i och med att besiktningsverksamheten i Sverige ska avregleras. Läs mer här. Svarstiden är mindre än en månad. Därför behöver jag synpunkter, om du har några, senast 15 september. Läs och begrunda! Skicka dina synpunkter via e-post till maria.nordqvist(a)svmc.se

http://www.transportstyrelsen.se/sv...nisk-kontrollutrustning-hos-besiktningsorgan/

Ännu en genuin skrivbordsprodukt, som inte är förankrad i verkligheten. Skulle någon mot all förmodan utföra samtliga punkter vore det mycket enklare och även snabbare att bygga en helt ny hoj. Med andra ord ännu ett spel för galleriet. Dessutom, nu skall man tydligen i sedvanlig privatiseringsiver sälja ut ännu mera fungerande funktioner till hugade profitörer och med erfarenheter från tidigare avregleringar kan vi nu se fram emot urusel service till skyhöga priser.
Enligt min mening har vi redan en fungerande fordonskontroll . :(
 

-ah

New member
Ursäkta min okunnighet, var sitter spindelleden på en mc?:confused:

Jag är inte helt säker, men här någonstans finns det säkert en.
Kanske inte så vanliga, men i alla fall.....


bimota20tesi202dvd0.jpg


:D
 

Hayabuze

New member
Verkar väl vara av samma slag som tidigare med ett antal ganska självklara kontrollpunkter som utföres genom okulärbesiktning.
punkt hastighetsmätare stod något om /endast miles skala.. torde innebära att det ÄR ok med dubbel skala vilket varit svårt tidigare.

det mest intressanta var väl slutet med avgasprov :eek:
Mätning co halt på tomgång , dte har aldrig gjorts på någon besiktning som jag varit på tidigare och jan säkert bli spännade på gamla hojar med 4 förgasare......
 

Chopperbyggarn

New member
det mest intressanta var väl slutet med avgasprov :eek:
Mätning co halt på tomgång , dte har aldrig gjorts på någon besiktning som jag varit på tidigare och jan säkert bli spännade på gamla hojar med 4 förgasare......

Tog för givet att detta gäller från viss årsmodell...gäller det alla hojar utom tvåtaktare?? Det står något om hänvisning till "gränsvärden i bilaga 3 iförordningen (2001:1085)". Är det någon som har läst denna och vad säger denna?? Har försökt att hitta o läsa denna men gick helt vilse i byråkratdjungeln. regler bukar ju av tradition inte gälla retroaktivt i Sverige och om så är fallet här så kan det bli problem för äldre och gamla MC. Betänk att det tillverkades sidventilsmotorer för mc ända till 1973 (HD) och ännu längre när det gäller Kinesika BMW kopior, Motorer med 3,4 eller 6 st slitna förgasare,Indiska Royal Enfields..här kan det nog bli problem om det gäller retroaktivt med strikta gränsvärden...:confused:

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Just att dom tänker börja mäta avgasemissioner har funnits med som tanke länge. Men de prövar, vad jag har förstått, fortfarande ut mät-apparatur.

Har man gjort ingrepp i katalysator utrustning och annat kan detta bli intressant. På min gamla volvo från -69 mäter de avgasemissioner. Tror inte de blir några dispenser för motorcyklar som är äldre. Visst blir detta problematiskt, för många.
 

flex

New member
det mest intressanta var väl slutet med avgasprov :eek:
Mätning co halt på tomgång , dte har aldrig gjorts på någon besiktning som jag varit på tidigare och jan säkert bli spännade på gamla hojar med 4 förgasare......[/QUOTE]

Gäller kanske trike med bilmotor typ VW
 

-ah

New member
Just att dom tänker börja mäta avgasemissioner har funnits med som tanke länge. Men de prövar, vad jag har förstått, fortfarande ut mät-apparatur.

Har man gjort ingrepp i katalysator utrustning och annat kan detta bli intressant. På min gamla volvo från -69 mäter de avgasemissioner. Tror inte de blir några dispenser för motorcyklar som är äldre. Visst blir detta problematiskt, för många.

Helfordonsgodkännande gäller, om jag minns rätt, from någongång år 2000.
Att använda ett annat avgassystem innebär ett ingrepp i godkännandet, så du har nog rätt.
Eller har jag fel?


Däremot kan jag inte tycka att det är fel att mäta avgasemissioner från motorcyklar.
 

Chopperbyggarn

New member
Om det nu ska mätas avgasemisioner på alla mc (utom tvåtaktare) oavsett årsmodell så är det av största vikt att det sätts realistiska gränsvärden som redan typgodkända motorcyklar kan klara!
Har haft flera gamla bilar och har just nu en Buick Super Riviera -54 (som dock inte är i trafik än) och är bekant med hur man får dessa godkända i besiktning,kommer dock inte ihåg gränvärdena för olika årsmodeller.
Men som sagt en mc som redan är typgodkänd här ska inte (om den hålls i bra skick) behöva bli "utslagen" pga orealistiska krav!

Anders.J
 

-ah

New member
Om det nu ska mätas avgasemisioner på alla mc (utom tvåtaktare) oavsett årsmodell så är det av största vikt att det sätts realistiska gränsvärden som redan typgodkända motorcyklar kan klara!
Har haft flera gamla bilar och har just nu en Buick Super Riviera -54 (som dock inte är i trafik än) och är bekant med hur man får dessa godkända i besiktning,kommer dock inte ihåg gränvärdena för olika årsmodeller.
Men som sagt en mc som redan är typgodkänd här ska inte (om den hålls i bra skick) behöva bli "utslagen" pga orealistiska krav!

Anders.J


Det kan knappast betyda att det ställs högre krav idag än då motorcykeln registrerades. Problemen lär i första hand drabba den som har en helfordonsgodkänd motorcykel, med avmonterat katalysator.
Antagligen innebär skrivningen också en känga åt de som avviker från ljudemissionsgränserna enligt registreringsbeviset.

För veteranfordon lär gälla särskilda regler.
 

Chopperbyggarn

New member
Det kan knappast betyda att det ställs högre krav idag än då motorcykeln registrerades. Problemen lär i första hand drabba den som har en helfordonsgodkänd motorcykel, med avmonterat katalysator.
Antagligen innebär skrivningen också en känga åt de som avviker från ljudemissionsgränserna enligt registreringsbeviset.

För veteranfordon lär gälla särskilda regler.

Jag hoppas att du har rätt och det borde du ha då tvåtaktare är undantagna...
Jag är dock bekant med en viss lågmilad Ford Escort Express 2001 Diesel som det inte går att justera ner pumpen tillräckligt på för att klara K värdena...här gäller "specialtrix" för att klara besiktningen...så helt säker kan man inte vara.

Och jag hoppas att man har lite överseende med dom relativt få och nyimporterade "Sidventils Kines BMW" ..."veteranmotorcykel" med relativt ny årsmodell (kanske tillverkas än?) och andra udda "Veteranmotorcyklar" med nyare årsmodell.

Till er som har Helfordonstypgodkända hojar hoppas innerligt att ni har sparat orginalavgassystemet!! Blir dyrt annars!

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Om det blir undantag för veteraner vet jag inget om, då borde ju detta stått i remissen. Möjligt att man ska påpeka det.

Min gamla volvo från -69 är veteranklassad, mig veterligen är det samma emissions regler på CO'n som min andra bil. Så jag vet inte riktigt om det är så att vi ska förvänta oss någon gräddfil för våra "veteranare"?


ps.
För övrigt är det väl möjligt att jag har en spindelled på min Yamaha GTS1000, har inte kollat. Men eftersom det är navstyrning så kan det vara så...
http://www.pashnit.com/forum/showthread.php?p=192486
(om ni scrollar ner så ser ni några närbilder på mekaniken)
 
Top