Remiss: Förslag till nationell plan för transportsystemet 2014-2025.

vilde

New member
Ja visst, tänk själv > gör som du tänker > alla tänker olika > anarki > kaos.

Jag slutar argumentera i denna tråd, det enda som händer här är att en efter en av smc:s medlemmar uttrycker sin vilja och rätt att skita i regler och köra så fort de vill oavsett hastighetsbestämmelser. Det enda det för med sig är mer vatten på kvarnen för de som tycker att mc-föraren är skulden till alla olyckor de är inblandad i för att de körde för fort, och med era åsikter som underlag har de antagligen rätt :(

Jag tycks vara den enda medlemmen i smc som tycker att man bör hålla hastighetsgränserna eller i alla fall den ende som vågar skriva och säga det.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Jag tycks vara den enda medlemmen i smc som tycker att man bör hålla hastighetsgränserna eller i alla fall den ende som vågar skriva och säga det.

Jag tycker nog snarare det verkar som du läst men inte förstått. Viljan att följa hastighetsgränserna finns nog men ska man anamma vilka dumheter som helst utan att säga ifrån? Om nu vära kära beslutsfattare hittar på att högsta tillåtna hastighet ska sättas till 70 oavsett väg - kommer det också vara helt OK för dig? Jag är inte ute och cyklar för en tid var det faktiskt så, direkt efter omläggningen till högertrafik 1967. Då hade jag det tveksamma nöjet att köra ca 20 mil på E3;an, gissa om vägen kändes lång! Samma väg heter nu E20 och är till stora delar begränsad till 80. Då körde jag en Renault 4 L om den är bekant. Nutidens bilar med den komfort som erbjuds gör långsamkörningen ännu mera sövande..... Min metod för att hålla mig alert på vägen har jag beskrivit i mitt förra inlägg.

Jag vill och jag försöker hålla mig till vad som är lagligt men JAG kan erkänna att det glider iväg på momsen rätt ofta och det gör det nog för de allra flesta. Har åkt med folk som ABSOLUT inte kör för fort någon gång, men vid dom speciella tillfällena var det glömt. :p
 

Marie

Banned
I min värld finns det i stort sett två sätt att få 70 km/h att kännas som tillräckligt fort på landsväg.
1) Att köra på rejält krokig alpväg (ok, en riktigt dålig grusväg kan till nöds räcka)
2) Att köra T-Ford.
 

challe

Member
Ja visst, tänk själv > gör som du tänker > alla tänker olika > anarki > kaos.

Jag tycks vara den enda medlemmen i smc som tycker att man bör hålla hastighetsgränserna eller i alla fall den ende som vågar skriva och säga det.

Nu har du nog i alla fall fel. Jag tror det finns en stor majoritet bland SMCs medlemmar som tycker att man bör försöka hålla alla rimligt satta hastighetsbegränsningar. Några tycker som det verkar att man själv ska kunna bestämma lämplig hastighet, men de är nog relativt få, eller har jag fel.

Problemet här är att myndigheterna sätter hastighetsgränser som inte är i samklang med vad många SMC medlemmar och för den delen även andra motorfordonsförare anser. För någon timme sedan körde jag förbi två skolor där hastighetsbegränsningen är nedsatt till 30 km/t, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, alla dagar på året. Men inga barn går ju i skolan idag söndag. Jag har dålig acceptans för sådana hastighetsbegränsningar utanför skoltiden. Under skoltid håller jag 30, utom när det är ungar på väg till eller från skolan för då händer det alltsom oftast att jag kör ännu långsammare - dock alldeles beroende på omständigheterna.

Att allmänheten ibland medelst passivt motstånd skiter i myndighetspåfund är ju inget nytt. Ett typiskt exempel är väl röd gubbe som för några årtioenden sedan blev förbjudet. Knappast någon som inte går mot röd gubbe när det inte är några fordon i närheten.
 

HkanB

New member
Det kostar på att vara principfast...

Ja visst, tänk själv > gör som du tänker > alla tänker olika > anarki > kaos.

Jag slutar argumentera i denna tråd, det enda som händer här är att en efter en av smc:s medlemmar uttrycker sin vilja och rätt att skita i regler och köra så fort de vill oavsett hastighetsbestämmelser. Det enda det för med sig är mer vatten på kvarnen för de som tycker att mc-föraren är skulden till alla olyckor de är inblandad i för att de körde för fort, och med era åsikter som underlag har de antagligen rätt :(

Jag vet inte om det går men du borde kanske fundera på att byta nick till "tame"? :wink:

Jag tycks vara den enda medlemmen i smc som tycker att man bör hålla hastighetsgränserna eller i alla fall den ende som vågar skriva och säga det.

Du följer också givetvis allt och alla regler o.s.v utan att ifrågasätta?
Vad mer skulle du kunna göra/följa utan att ifrågasätta?
Vad skulle vi kanske i en framtid, kunna bli bestörta över att du gjort utan att ifrågasätta?

Jag med flera har skrivit i andra trådar som snuddat vid samma dilemma och en hel del verkar faktiskt vara inne på spåret att det emellanåt går att bryta mot en hel del och ändå ha den moraliska kompassen fortfarande pekandes åt rätt håll. Att ifrågasätta, tänja och bryta mot och ändå ha något som liknar personlig etik och moral i behåll.

Att vara principfast kostar på...åt alla håll. Skulle Nelson Mandela suttit kvar på Robben Island? Han och ANC bröt mot då gällande sydafrikansk lag för att de ansåg att det var rätt...

Trumvirvlar...för här brukar det komma invändningar om att det inte är samma sak, inte lika stort, inte lika viktigt...det må så vara men exemplet illustrerar väl den brist på koppling som emellanåt finns mellan lag och moral o.s.v.

Kontentan av det hela är att de flesta i viss mån och beroende på person besitter ett visst mått av moralisk flexibilitet. Hur, var och på vilket sätt den ger sig tillkänna varierar förstås...och de flesta har nog svårt att tro att du är helt och fullt alltid benhårt oflexibel, alltid...oavsett konsekvenser.

Att det skall vara så svårt att att förstå att det de flesta bara önskar sig är lagar,regler, gränser och förordningar o.s.v ad nauseam som förefaller i all fall något litet vara förankrade i något som påminner om det man uppfattar som en korrekt beskrivning av verkligheten....

Avslutningsvis...

Lite tankemat från ett engelskt forum...från en tråd där TS haft några nära döden upplevelser på alldeles för kort tid:
"Speed doesn't kill. Inappropriate speed does. Wheelying down your high street is inappropriate. Why hoist your main agent for stopping in the air? Do not speed in cities, towns and villages. Do not speed where there is high traffic. Do not speed when filtering...." och en länk till resten av det citerade inlägget...

Här är en länk till själva trådstarten...
 
Last edited:

Pilgrim

New member
Normalt sett skulle jag hålla med Vilde om att regler är till för att hållas och att det inte funkar om alla själva ska bestämma. Men i fallet med hastighetsbestämmelser så har jag sedan ett par år totalt resignerat. Tyvärr så har man låtit Tingvall och TSV löpa amok långt bortom all rim och reson. På många vägar är hastigheten orimligt lågt satt vilket resulterar i att jag gör min egen bedömning och väger den mot sannolikheten för upptäckt (som är nästan noll). Den långsiktiga faran med regler som inte uppfattas som rimliga är att hela regelverket förlorar i trovärdighet och det vore katastrofalt för trafiksäkerheten.
 

Ove 60+

Active member
Normalt sett skulle jag hålla med Vilde om att regler är till för att hållas och att det inte funkar om alla själva ska bestämma. Men i fallet med hastighetsbestämmelser så har jag sedan ett par år totalt resignerat. Tyvärr så har man låtit Tingvall och TSV löpa amok långt bortom all rim och reson. På många vägar är hastigheten orimligt lågt satt vilket resulterar i att jag gör min egen bedömning och väger den mot sannolikheten för upptäckt (som är nästan noll). Den långsiktiga faran med regler som inte uppfattas som rimliga är att hela regelverket förlorar i trovärdighet och det vore katastrofalt för trafiksäkerheten.

Iaktagelser vid "fältstudie" E20 från Hasslerör efter att vajerräckena upphör och 80-sträcka tar vid. Jag hänger på den grupp av bilar som kommer norrifrån och följer i deras hastighet.

I korsningen där 26;an ansluter håller alla 70 p.g.a. kamera. Efter ca 200 m. där 80- skyltarna står är farten uppe i ca 90 och kommer att öka ngt fram till Shellmacken där det är en 70 sträcka och farten är där något under 90. Följs av ett par km där vägen går över öppen åkermark fram till nästa kamera. Farten har gått upp till ca 100 men minskar till 80 just vid kameran för att sedan öka igen.

Mönstret upprepar sig hela tiden och efter Lugnås ökar farten till vad som kallas extrema hastigheter (>110) mellan kamerorna. Den gruppen jag följde körde lugnt och sansat så att det kom en och annan som hade mera bråttom och körde om (dom vanliga - Audi, Mersa, nån Volvo, mest svarta men också en del vita).

Alltså en vanlig dag på förmiddagen i verkligheten. Surra om att sänkta hastighetsgränser ger ökad säkerhet är och kommer att vara en myt så länge man inte kan visa på nyttan av att följa extrema regler, typ att köra för långt under vad som ses som komfortabel nivå. Att det kan svida i plånboken är väl något som gemene man numera räknar som en normal kalkylerad risk.
 
Last edited:

Jämten

New member
Precis. Och samma personer som kräver 30 km/t framför sitt hus kör sedan 49 km/t på 30-sträckan 1 km bort. :-(

I ett trafikmagasin för många år sedan togs frågan om hastighet i tätort upp.En kommun pamp hade ringt lokalpolisen om
att det kördes alldeles för fort i samhället.

Företrädesvis av unga bilförare.
Måndag morgon var det hastighetskontroll den förste som åkte dit på morgonen var kommun gubben.
Snacka om att skita i eget bo.Hälsn.Jämten
 

Hampe

Skriver massor!
Cyklister är sådär lagom nöjda med Trafikverkets Nationella Plan...

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2130018-cyklister-rasar-mot-nationell-plan

"Rasar mot" minsann! Då är det riktigt illa, det vet alla som läser tidningar.



Hampe

Ny krönika i GT denna gång.
Fredriksson rasar över hur cyklisterna uppför sig och att dom inte övervakas:

http://www.expressen.se/gt/kronikor...redriksson-cyklister-ska-inte-sta-over-lagen/




Verkar som vi oskyddade trafikanter är bortglömda och förbisedda på alla plan.
Hur kan man införa ett jobbskattepåslag i en stad som Göteborg, men sedan vara alldeles oförberedd på att cyklingen ökar?



Hampe
 
Top