Remiss: Förares användning av kommunikationsutrustning under färd

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu är det högtryck på remissutskicken. Idag kom önskemål från regeringen om synpunkter på transportstyrelsens utredning om användning av kommunikationsutrustning under färd. Det är en fråga som debatterats flitigt då många ansett att den svenska lagstiftningen varit för svag. I sammanfattningen står följande:
Möjlig regeländring
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet. Föraren får därvid inte använda mobiltelefon på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Förslaget innebär en komplettering av nuvarande bestämmelse med ett förbud mot handhållen mobiltelefon genom att en ändring görs i 4 kap. 10 e § trafikförordningen. En sådan regelförändring innebär att all användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning vid färd med motordrivna fordon som påverkar framförandet av fordonet menligt är förbjuden. Förbudet mot att vid användandet av mobiltelefon hålla den i handen gäller utan att det behöver göras en prövning om användningen påverkat framförandet av fordonet menligt.
Hela utredningen finns här. Vill du inkomma med synpunkter tas de tacksamt emot senast 15 september.
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/nyhetsarkiv/vag/ru-tsv-2016-1774-1.0.pdf
 

Bansaie

New member
Så kan man ju göra som den här bilisten och eftersom han inte håller mobilen i handen så är det ju helt säkert.
 

Bansaie

New member
Ville bara poängtera att man kan använda telefonen så den "inverkar menligt på framförandet av fordonet" utan att hålla den i handen.

Jag vet att det inte är lätt att komma åt alla former av menlig hantering i en lagtext utan att förbjuda all form av användning under färd och jag tycker det är bra att man skärper lagen. Såg t.ex. 2-3 bilförare hållandes telefonen till örat och en tom blick rakt fram, m.a.o. dålig koll på omgivningen, när jag var på väg till jobbet i morse.

Med det sagt så vill jag bara tillägga att jag anser att det finns en förbättringspotential i föreslagen lagtext.
 

challe

Member
Ville bara poängtera att man kan använda telefonen så den "inverkar menligt på framförandet av fordonet" utan att hålla den i handen.

Jag vet att det inte är lätt att komma åt alla former av menlig hantering i en lagtext utan att förbjuda all form av användning under färd och jag tycker det är bra att man skärper lagen. Såg t.ex. 2-3 bilförare hållandes telefonen till örat och en tom blick rakt fram, m.a.o. dålig koll på omgivningen, när jag var på väg till jobbet i morse.

Med det sagt så vill jag bara tillägga att jag anser att det finns en förbättringspotential i föreslagen lagtext.

All användning av mobiltelefonen under färd innebär sämre koll på omgivningen. Gär tankeexperimentet att hålla en mobiltelefon i handen utan att den används. Varför skulle det innebära mer fara än hålla ett glasögonfodral eller ett paket cigaretter? Men om du talar i den tappar du uppmärksamheten på omgivningen.

Men ett krav på handsfreeutrustning skulle förmodligen minska antalet telefontalande och det är väl ändå positivt.
 

Lottafia

Member
Jag har i trettio år använt mobiltelefon i bilen och från början alltid med 'handsfree'.

Något annat har inte heller föresvävat mig på motorcykeln där jag redan för 10 år sedan talade i telefon med en kund som inte hade minsta aning om var jag befann mig, medan jag körde mc i 200+ på Autobahn 9 mellan Gröding och Nürnberg.

Jag ser inget konstigt med det.
 

Alexander76

Member
Jag håller med om att det är själva talandet som är problemet, inte att man håller nånting vid örat. Hur många gånger har man slutat snacka i telefonen bara för att inse att man på något vis nästan kommit hela vägen fram till sitt mål, det är som att vakna upp ur dröm och av någon outgrundlig anledning har man undvikit att köra av vägen eller krocka. Man är helt radiostyrd när man snackar i bilen och det borde förbjudas helt och hållet.

Med det sagt, tills den dagen kommer lär jag fortsätta göra det :)
 

jan-olovj

New member
Att lyssna på en spännande ljudbok anser jag är precis lika farligt för då är koncentrationen inte på vägen utan i berättelsen.
 

Hampe

Skriver massor!
Det trista är att vi i noll visions-land helt har tappat bort individen.

Det skapas "system", det byggs "miljöer" där dessa bumper cars skall kunna krocka sig fram utan något mer än "plåtskador", men man har alldeles glömt bort mjukvaran som skall framföra fordonet.
Man kommunicerar inte ens med bilisterna längre, sedan typ 20 år - när den blöta filten noll vision rullades ut.

Att hålla på och detaljlagstifta är dömt att misslyckas. Man måste arbeta med människan, individen - mjukvaran.
Informera, propagera, argumentera. Ja, det är jobbigt. Ja, det kostar pengar. Nej, man når inte "alla".
Men det måste göras.

...för inte tror väl någon att telefonerande i bil blir säkrare för att telefonen sitter med sugfot på insidan av rutan, borta på passagerarplatsen där den A: skymmer trafik från höger och B: gör att "telefonören" måste sträcka sig över halva bilen för att slå ett nummer?
 

Alexander76

Member
...för inte tror väl någon att telefonerande i bil blir säkrare för att telefonen sitter med sugfot på insidan av rutan, borta på passagerarplatsen där den A: skymmer trafik från höger och B: gör att "telefonören" måste sträcka sig över halva bilen för att slå ett nummer?

Något säkrare blir det i alla fall, du har ju då båda händerna fria till att framföra fordonet. Bilen kräver ju fortfarande att man ska blinka/växla osv trots att man för stunden råkar ha en telefon eller ostburgare mm i högerhanden.
 

Bob Sweden

New member
TSV 2016-1774 skrev:
9.1.5 Vilka konsekvenser medför regleringen?
Medborgare
Medborgarna påverkas naturligtvis av lagstiftningen såtillvida att användande av handhållen mobil under körning inte blir tillåten.
Om trafikanterna följer lagen blir i bästa fall trafikmiljön de vistas i säkrare.
Min understrykning.

Men i ärlighetens namn, bryr sig någon?
När såg vi senast en polisman övervaka trafikbeteenden?


Kanske kan man formulera det så här:
Mitt förslag skrev:
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon ska föraren framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt.

Men vänta lite nu, låter inte det där en aning bekant...?!

Trafikförordning (1998:1276) skrev:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Alltså, vad är det man vill uppnå?
Att skriva detaljerade regelverk för varje tänkbar situation är möjligen inte rätt väg att angripa grundproblemet.

Så vad göra?
Tja, börja kanske med att göra grundorsaksanalyser, alltså olycksutredningar på de många "oförklarliga" "-jag dansade in i ett räcke" olyckorna.
Om jag drev försäkringsbolag skulle jag gladeligen låta föraren visa att vederbörande INTE använt telefonen vid olyckstillfället...
Den som totalskrotat sin bil i ett vajerräcke och sedan inte får ut ett öre på försäkringen och dessutom måste betala för nerkörda stolpar, skadade fordon och / eller personer bara för att det finns en "uppdatering på sociala medier" 10 sekunder före kraschen...den personen lär sig troligen ... ingenting...
"-Javadådå, dä va inte MITT fel...jag väjde för ett...ett...ett DJUR ju ba lixom"


Men ändå, lite ärligare: Vad är det som är otillräckligt?
Trafikförordning (1998:1276) skrev:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Alternativet känns inte direkt tilltalande...
Påbud från Minisann skrev:
Autonoma fordon är den enda rätta vägen då ni simpla människor inte klarar det på egen hand, det är bara för ert eget bästa.

Förlåt SMC, det här blev inget som konstruktivt bidrar till ett remiss-svar, det var något som skulle ut ur mitt system bara...
 
Top