Rekommenderade handskar

Staffan2

New member
Jag beställde ett par MC-handskar av märke Halvarsson Logan. Fick dessa igår och de kändes riktigt sköna. Dock insåg jag att det inte var knogskydd på dessa, och de har säkerhetsklassning 1 (inte 2).

Funderar på om jag inte borde byta dessa mot handskar med nivå 2. Vad tycker ni? Duger dessa? De känns väldigt bekväma i alla fall.

Flera handskar jag testat med knogskydd känns inte bekväma. Men det kanske finns andra jag borde testa?
 
Jag kraschade vid en bankörning i Finland för ett tag sedan. Det gick inte jättefort, max 100 km/h, troligen långsammare.

Efter kraschen så kollade jag på min handskar och de hårda skydden över knogar och leder var på flera ställen nästan genomnötta. Hade jag inte haft dem så hade asfalten sannolikt nött på mina händer i stället. Jag skulle inte åka utan hårda skydd i handskarna, inte ens vid vägkörning.

Mvh,
Ingvar
 

Alexander76

Member
Eftersom skyddskläder måste sitta bra brukar jag aldrig beställa online utan släpar mig till butik och testa olika handskar/hjälmar osv. Sen kan du väl beställa online om du hittar bättre pris men då har du i alla fall hittat rätt storlekar osv. Det lär ju finnas handskar som både har mycket skydd och är bekväma.

Vad gäller just handskar väljer jag personligen alltid MED knogskydd, men det är lika viktigt med bra glidskydd på handflatan.
 

Hojkul!

New member
Instämmer i föregående skrivares insikter om att knogskydd hjälper, NÄR/OM du väl kör omkull.
Mina Lindstrandshandskar med knogskydd var till 99% intakta efter en marksyning. Dock drabbades jag av en fraktur i ett finger, men det hade nog ingen handske på marknaden stoppat.
/H
 

Staffan2

New member
Knepigt det här. Lämnade tillbaka Halvarsson Logan och var i stället och provade lite andra handskar. Köpte ett par Lindstrand Orbit som kändes bra. Efter en tur på hojen konstaterar jag dock att jag får ont i knogen på vänster tumme. Beror nog på hur jag håller tummen, men på något sätt blir tummen kilad mellan fingerspetsen på handsken och knogskyddet..

Så det blir tyvärr att lämna tillbaka dessa. I övrigt sköna och bra skydd. Men med Logan-handsken hade jag inga såna bekymmer, utan dom satt som ett smäck på handen. Tyvärr hade dom då inga knogskydd..

Får nog testa vidare till våren. Det är ont om storlekar i butikerna nu.
 

Staffan2

New member
Konstigt???
Det är väl nu man köper nya handskar inför vintern???

Nja. Inte jag. Vinterhandskar köper jag när det är vinter, så man kan testa om dom tål kyla. Köper jag vinterhandskar nu har jag inte längre möjlighet till öppet köp när vintern kommer och handskarna visar sig vara allt för kalla. ;-)
 
Top