Registreringsskyltar

Bob Sweden

New member
Tror inte att S-märket har samma inverkan..

Åjovars, nog tittar man lite extra när det är "en utlänning" som kör på grusvägen här hemmavid.
Skulle tro att det är samma sak om man som svensk är utlänning någonstans...

Inte för att landssymbolen gör någon större skillnad, det går ju redan i dag att se var fordonet är registrerat, bara en reflektion med andra ord.

Chopperbyggarn

New member

Detta är ganska intressant för min del då jag gillar att resa. Jag har aldrig haft någon EU symbol på något av mina fordon varken här hemma eller under resor och har upplevt att det är fördelaktigt att ha svenskt pass och svenskreggat fordon i olika delar av världen då Sverige inte förknippas med några konfliktfyllda storpolitiska frågor.

Finns det risk att jag kommer att bli bemött annorlunda med EU symbol vid resor utanför EES området kort sagt andra delar av världen. EU är ju med i storpolitiken och kanske inte alltid så populärt hos folk/myndigheter i en del delar av världen. Någon som har någon uppfattning om detta?

Chopperbyggarn

New member
Jag tycker för min del att det var skönt när de gamla länsbokstäverna försvann, de var inte till någon fördel när man som landsortsbo kom till huvudstaden i alla fall.

Jodå, det förekom i Gbg. En kamrat som bodde i Lerum och arbetade som chaufför heltid i Göteborg kunde köra lugnt hela dagarna med sin O-registrerade arbetsbil, men när han skulle köra till och från jobbet i sin P-reggade så fick han se upp för då var han plötsligt sk. P-bonne och kunde inte köra i stan och skulle sättas på plats. Jag själv hade R på bilen så jag klarade mig bättre av någon anledning. :p

Min fru berättade precis nu att det fungerar exakt likadant i Mexicos Förenta Stater som består av 31 delstater och ett federalt distrikt. På regplåtarna står förkortningarna för respektive Delstat samt det Federala Distriktet och här är provokationerna i båda riktningarna.

Hur är det i USA? Vet inte men jag har hört Amerikaner som inte gillar andra närliggande delstater och dess folk.

Anders.J

Marie

Banned
Jodå, det förekom i Gbg. En kamrat som bodde i Lerum och arbetade som chaufför heltid i Göteborg kunde köra lugnt hela dagarna med sin O-registrerade arbetsbil, men när han skulle köra till och från jobbet i sin P-reggade så fick han se upp för då var han plötsligt sk. P-bonne och kunde inte köra i stan och skulle sättas på plats. Jag själv hade R på bilen så jag klarade mig bättre av någon anledning. :p

Det var inte så att arbetsbilen var lite större och tyngre, kanske rent av gav intrycket av "ärrad gammal kämpe"?
Så att det helt enkelt var den allomfattande regeln "störst kör först"... :)

Skye

Kör Mycket!
Finns väl fortfarande kvar begrepp som Ullharar med P-skyltade bilar i Varberg och Klyktattare från Y-län som var på besök i Jämtland (Z-län) trots att skyltarna är borta sedan länge.

Ove 60+

Active member
Det var inte så att arbetsbilen var lite större och tyngre, kanske rent av gav intrycket av "ärrad gammal kämpe"?
Så att det helt enkelt var den allomfattande regeln "störst kör först"... :)

Tror knappast att det var så. Förr - på 60-talet som det handlade om så fanns det bland "stor"stadsborna en dryg attityd att lantisarna inte begrep så mycket. :p

påK-en

New member
Tror knappast att det var så. Förr - på 60-talet som det handlade om så fanns det bland "stor"stadsborna en dryg attityd att lantisarna inte begrep så mycket. :p

Så upplevde jag det, vi var på besök i Stockholm omkring 1960 och vår bil kördes av en släkting som var yrkeschaufför i staden, det tutades lite då och då. I början av sjuttitalet bodde jag därnere och det tutades inte förrän jag bytte bil på hemorten och kom med ett X på nummerplåten, sedan när jag fick AB så tystnade tutorna, jag tror inte att jag körde annorlunda för att jag bytte nummerplåt.

Chopperbyggarn

New member
Var inte avvikande länsbokstav en "ursäkt" för att starta bråk mellan olika Raggargäng vid festplatser på den tiden? Har för mig att jag hört detta från äldre personer.:D

Anders.J

GS1000E

New member
Den är ju jättepraktisk.
Så länge man håller sig inom EES-området behöver man ju inte någon ytterligare nationalitetsskylt på hojen. Man slipper alltså den där stora ovala vita blaffan med ett svart S.

Dessutom är det väl fint att vi visar vår glädje och stolthet över att få vara medlemmar i Europeiska Unionen!:tummenupp

Hoppas att samtliga inser ironin i detta inlägg. Stolthet He he he.....

Oldbiker

New member
Jag förstår inte debatten riktigt...Jag har gjort, eller rättare sagt, låtit göra de skyltar jag vill ha och i den storlek som passar min hoj och den kromade skylthållare jag har....

Cyborg

New member
Jag förstår inte debatten riktigt...Jag har gjort, eller rättare sagt, låtit göra de skyltar jag vill ha och i den storlek som passar min hoj och den kromade skylthållare jag har....

och ändå besiktigar du inte din hoj med den skylten och smider på förvirrade ursäkter varje gång en polisbil ligger bakom dig *host host*