Registreringsskyltar

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick vi ett brev från Transportstyrelsen som vill ha synpunkter från SMC med flera organisationer angående registreringsskyltar, se bifogad fil.
Jag konstaterar av innehållet att TS inte lyssnat på SMC:s önskemål om en mindre skylt på MC/moped om man inte vill ha EU-symbol, att man funderar på att slopa skyltar utan EU-symbol, att man funderar på typsnittet och att man överväger att ändra platsen för siffror och bokstäver.
För rallybilar och bilar från USA ska det gå att ha mindre skyltar.
Länk till sidan med befintliga registreringsskyltar i Sverige: http://www.transportstyrelsen.se/sv...skylt-och-bevis/Svenska-registreringsskyltar/

SMC kommer givetvis att svara på detta och vidhålla att motorcyklister och mopedister ska erbjudas skyltar av två storlekar, beroende på om den har EU-symbol eller inte. Har du synpunkter på detta, skicka det senast 16 augusti till mig, maria.nordqvist@svmc.se

Chopperbyggarn

New member
Jag är visserligen glad för att man lyssnar på bilentusiasenas önskemål och att jag själv har mindre skyltar på min
-54 Buick....men det är konstigt att det kan vara så svårt att lyssna på mc-entusiasters önskemål...

EU symbol på alla skyltar:confused: usch!! Då gäller det att hamstra på sig fräscha nya skyltar i tid!

Pirat skylt tillverkarna kommer att ha fortsatt framgång som det ser ut..

Anders.J

Maria Nordqvist

Super Moderator
Förslag till svar

På allmän begäran kommer här SMC:s förslag till svar. Det är inte inskickat.
Har jag missat något, hör av dig.
Nu mina vänner, tar jag tre veckors semester. Ha en skön sommar, hoppas på bättre väder!

Hampe

Skriver massor!
Ah! McRF tar till storsläggan i sitt svar och för upp resonmanget på en högre nivå - mycket högre nivå.

"Registreringskylten är i många fall för stor ur ett etiskt perspektiv för en motorcykel eller moped."

Way to go!

Hampe

Ja, jag är störd som faktiskt läser sådant därnt...

Chopperbyggarn

New member
25x5mm mindre skyltar gör större skillnad än man kan tro! Ja,ialla fall estetiskt. Att vi inte kommer undan den fula EU symbolen är naturligtvis tråkigt men kanske inte helt oväntat då övriga EU länder verkar ha infört detta på alla nyare fordon.

Vi får glädjas åt att skyltarna blir mindre vilket är välkommet av många motorcyklister!!

Bra jobbat SMC:tummenupp

Anders.J

Ove 60+

Active member
:tummenupp Instämmer med föregående, Tack SMC! Men varför den där fåniga EU-loggan ska finnas med är för mig obegripligt....:p

Marie

Banned
Den är ju jättepraktisk.
Så länge man håller sig inom EES-området behöver man ju inte någon ytterligare nationalitetsskylt på hojen. Man slipper alltså den där stora ovala vita blaffan med ett svart S.

Dessutom är det väl fint att vi visar vår glädje och stolthet över att få vara medlemmar i Europeiska Unionen!:tummenupp

Last edited:

Ove 60+

Active member
Den är ju jättepraktisk.
Så länge man håller sig inom EES-området behöver man ju inte någon ytterligare nationalitetsskylt på hojen.

:confused: Jaha? Varför ska jag behöva den inom Europa över huvud taget, den säger ju inte ett skit? Ska nuffror och bokstäver samordnas med de andra lydstaterna under EU i så fall? Skulle det vara någon mening så i så fall ett S.

:p Man kan så klart roa sig med att tejpa ett rött X över styggelsen. :victorious:

Marie

Banned
:confused: Jaha? Varför ska jag behöva den inom Europa över huvud taget, den säger ju inte ett skit? Ska nuffror och bokstäver samordnas med de andra lydstaterna under EU i så fall? Skulle det vara någon mening så i så fall ett S.

S-et ingår ju i det blå fältet med EU-symbolen.
Och visst behövs det. Man vill ju inte bli tagen för ungrare eller litauer heller...
Deras skyltar är annars väldigt lika de svenska. ;)

Chopperbyggarn

New member
S-et ingår ju i det blå fältet med EU-symbolen.
Och visst behövs det. Man vill ju inte bli tagen för ungrare eller litauer heller...
Deras skyltar är annars väldigt lika de svenska. ;)

Kan vi inte få plats dom gamla länsbokstäverna i det blå fältet också? Tänk om jag som infödd Västgöte skulle bli tagen för någon från något av dom andra "exotiska" länen i landet...huh...hemska tanke:(

Anders.J

Last edited:

HkanB

New member
En del bortklippt...
Dessutom är det väl fint att vi visar vår glädje och stolthet över att få vara medlemmar i Europeiska Unionen!:tummenupp

Det råder väl rätt så delade meningar om det alls kan anses finnas någon relevant koppling mellan EU och "glädje och stolthet"? :wink:

Marie

Banned
Kan vi inte få plats dom gamla länsbokstäverna i det blå fältet också? Tänk om jag som infödd Västgöte skulle bli tagen för någon från något av dom andra "exotiska" länen i landet...huh...hemska tanke:(

Anders.J

Jomen låt din riksdagsledamot motionera om det!
Man kunde ju lägga ett blått fält till höger också med den informationen (precis som man gör i Italien)

Ja jag vill ju inte bli tagen för att komma från Stockholm eller någon annan lappländsk sameby....

Last edited:

påK-en

New member

Anders.J

Jag tycker för min del att det var skönt när de gamla länsbokstäverna försvann, de var inte till någon fördel när man som landsortsbo kom till huvudstaden i alla fall.

Chopperbyggarn

New member
Jag tycker för min del att det var skönt när de gamla länsbokstäverna försvann, de var inte till någon fördel när man som landsortsbo kom till huvudstaden i alla fall.

Vill minnas att jag både har läst och hört av äldre personer att länsbokstäverna ställde till med en del problem om man kom med fel bokstav i vissa områden och orter.

Finns det någon risk att Landsbokstäverna på EU skyltarna kan ställa till några liknande problem i vissa områden inom EU?? Någon som vet något om detta?

Anders.J

Ove 60+

Active member
Vill minnas att jag både har läst och hört av äldre personer att länsbokstäverna ställde till med en del problem om man kom med fel bokstav i vissa områden och orter.

Finns det någon risk att Landsbokstäverna på EU skyltarna kan ställa till några liknande problem i vissa områden inom EU?? Någon som vet något om detta?

Anders.J

Jodå, det förekom i Gbg. En kamrat som bodde i Lerum och arbetade som chaufför heltid i Göteborg kunde köra lugnt hela dagarna med sin O-registrerade arbetsbil, men när han skulle köra till och från jobbet i sin P-reggade så fick han se upp för då var han plötsligt sk. P-bonne och kunde inte köra i stan och skulle sättas på plats. Jag själv hade R på bilen så jag klarade mig bättre av någon anledning. :p

Tror inte att S-märket har samma inverkan..