Registrering av mc

affeman

New member
Hej på er!

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig på traven vad gäller registrering av mc.

Historien går som sådant... jag köpte nyligen en HD Sportster från -74 utan papper. Killen jag köpte den av har haft ramen i en massa år och beslutade i år för att skruva ihop en hoj av den och sålde den sen, till ett mycket bra pris tycker jag.

Hojen är i princip komplett med undantag för lite småsaker som krävs för sverige.

Eftersom hojjen en gång i tiden är importerad från USA så har jag kollat upp med svenska tullen för att se om serienumret finns hos dom men det blev en nit. Numret finns inte heller registrerad i svenska fordonsregistret så den har aldrig haft några papper som kan ha blivit sålda, (vanligt förr).

Jag började såklart gå till botten med detta och har sökt information hos den amerikanska fordonsregister och hör o häpna... varje delstat sköter sina egna fordon... he he, vilket i sin tur lett till att jag kontaktat nästan alla 52 stater på kontinenten. Dessvärre har jag kammat noll. De flesta har sitt register bara 6-7 år tillbaka och hojjen kan vara importerad redan på 80-talet, jag har ingen aning.

Hur som helst så fick jag av tullen rådet att kontakta Vägverket som bollar mig tillbaka till tullen o.s.v. (jag gillar inte tennis)

Jag har funderat på om jag inte skulle ta och registrera hojjen som ett hederligt amatörbygge istället och få till det så istället. Jag känner dock på mig att detta kommer att bli svindyrt att få till men om det skulle ligga under 25 000:- i sammanlagda kostnader så har jag ändå tjänat på det.

Frågan är om nån vet vad jag kan göra för jag har inte en sportmössa... bara en sportster ;)

//Peter Afzelius
 

Gunsan

New member
Ring Bilprovning, du är inte den första och inte den sista i den här situationen.
De träffar på sådant här titt som tätt. Så de kan säkert tips om tågordning om du ringer deras upplysning.

Men med 99% säkerhet blir det ändå någon typ av registreringsbesikting.
Och med tanke på oklarheter osv så kan det säkert bli efterkontroll på regbesiktningen. Vilket mer talar om vad som återstår för att till slut ha en gatreggad hoj.

Lycka till
/Maria
 

affeman

New member
Registreringen...

Tack för det, jag försöker det och ser var jag hamnar.

Jag klämmer in det här sen hur det går så kan andra i "samma sits" kolla hur de ska göra.

//Peter :rolleyes:
 

Guzzi-Leif

New member
Några som är riktiga mästare på att hantera myndigheterna i såna fall är våra veteranfordonsfreaks. Kolla i slutet på några nummer av Classic Motor, med MHRF eller liknande.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
För att få en hoj som amatörbygge krävs rambyte. Alla råd ovan är goda; Ring Bilprovningens tekniska upplysning 0771-600 800. Och kontakta SFRO, namn och telefon finns på deras hemsida.
Ett fordon som saknar dokumentation kommer du att få problem med, det kanske var därför den såldes billigt?
 

affeman

New member
Amatörbygge

Original vet jag inte, den är ihopsatt med delar som passar m.m. Motorn är en gammal järntopp från 68 t.ex.

Vad är det som skiljer en amatör-ram från ett original? Avsaknaden av serienummer? Då är det ju bara att slipa bort numret och lacka om ramen och hävda att den är amatörbyggd... fast då behöver man ju ett bevis på det också.

Va i helv... det här ska fanimej lösas på nåt sätt. En typregistrering måste väl ändå genomföras?

He he, detta blir klurigt men det sista jag gör är att ge upp.

I värsta fall eller kanske bästa är att köpa en amatör-ram med tillhörande papper och registrera mc'n som amatör bygge på riktigt.

Jag har ju inte lagt ut några pengar ännu på detta så det kanske är den mest prisvärda metoden att få till det.
 

SSDD

New member
Original vet jag inte, den är ihopsatt med delar som passar m.m. Motorn är en gammal järntopp från 68 t.ex.

Vad är det som skiljer en amatör-ram från ett original? Avsaknaden av serienummer? Då är det ju bara att slipa bort numret och lacka om ramen och hävda att den är amatörbyggd... fast då behöver man ju ett bevis på det också.

Va i helv... det här ska fanimej lösas på nåt sätt. En typregistrering måste väl ändå genomföras?

He he, detta blir klurigt men det sista jag gör är att ge upp.

I värsta fall eller kanske bästa är att köpa en amatör-ram med tillhörande papper och registrera mc'n som amatör bygge på riktigt.

Jag har ju inte lagt ut några pengar ännu på detta så det kanske är den mest prisvärda metoden att få till det.

plocka ner ,,,Passera tullen till tyskland med ramen i bakluckan ,,,,vänd, passera igen tulla in med lämpligt kvitto i euro... föregga hojen i bilreg med tullpapperet , plocka ihop .reg besiktiga som orginal med rätt åris..

Jag säger inte att man ska göra så här alls....Men det funkar :)
 
Top