Nu när det börjar lida mot mörkare tider har jag börjat fundera på det där med synlighet i trafiken. För mig själv tänkte jag investera i en vit Schuberth C3 (om den passar på knoppen) och en ny jacka, typ Rukka Marco med neongula partier.
Varselfärger är bra i den bästa av världar. I praktiken funkar det inte. Den som påstår att varselväst höjer säkerheten för den som bär den, borde få sitt huvud undersökt.
Jag har kört med varselväst några månader nu och det enda jag har märkt var att bilisterna var lite vaksamma första veckan och faktiskt höll sig på sin plats, och att andra motorcyklister inte hälsade längre - jag såg väl ut som en civilpolis på mc med min vita hjälm (en Schuberth C3 fö) och varselväst.
Två veckor senare är bilisterna lika pappskalliga som vanligt, och gör rent dumdristiga manövrer framför och bakom mig... Motorcyklisterna hälsar allt som oftast.
Som jag tolkar det är bilisterna och motorcyklisterna tillvanda nu och ser mig iaf inte längre trots varselväst och vit hjälm i bilisternas fall, och motorcyklisterna tycker inte längre att jag är "The Man" och hälsar.
Det enda varselvästen är bra för, har jag insett efter denna testperiod, tycker jag är som skydd för skinn- eller textilstället under, samt faktumet att den har stora breda
reflexer fram och bak. Det sistnämnda fungerar perfekt nu under den mörkare årstiden. Man sticker ut som en smärre fyr.
Som sagt, att förlita sig på att bilisterna ser en bättre bara för att man har en varselväst på sig är att be om trubbel.