Reflexer på bågen

-ah

New member
Ursäkta min otydlighet. Reflekterande tejp var det.

Då undrar jag förstås - och det behöver inte du stå till svars för :D - vilket stöd besiktningsmannen hade för det underkännande. Det torde även innebära ett underkännande av de flesta arbetsfordon och utryckningsfordon...:confused:
I de nya besiktningsreglerna, finns det där möjlighet för överklagande?

GeCe

New member
Kan inte stå till svars för det men kan det helt enkelt inte var så att man skiljer på privatfordon och myndighetsfordon typ Polis och kanske långsamtgående arbetsfordon.
Vill man ha ett klart besked är det bara att ringa bilprovningen och fråga. Vet inte hur hårda de är på alla ställen då jag själv fick igenom min scooter med små gula klistarde reflexer på toppboxens baksida. Men det var grabben som besiktigade och han var kompis med besiktningsmannen.

NeXTer

New member
Då är det ju tur att de "synlighetsdekaler" jag hittade att sätta baktill har röda reflexer men endast flourescerande gula partier, då kan ju ingen säga någonting oavsett hur inspektörerna tolkar regelverket. Mindre tjafs är alltid bra! :D

Det är ju dessutom en fördel om man åker utomlands med bågen att man försöker undvika saker som kan ligga i gränslandet för vad som tillåts i olika länder. Onödigt att bli stoppad på semestern.

P-O Noren

New member
Då är det ju tur att de "synlighetsdekaler" jag hittade att sätta baktill har röda reflexer men endast flourescerande gula partier, då kan ju ingen säga någonting oavsett hur inspektörerna tolkar regelverket. Mindre tjafs är alltid bra! :D

Det är ju dessutom en fördel om man åker utomlands med bågen att man försöker undvika saker som kan ligga i gränslandet för vad som tillåts i olika länder. Onödigt att bli stoppad på semestern.

Jag är lite sugen på dessa dekaler, ska du beställa?
(kanske man kan vara med och dela på frakten) pm'a isåfall

I sak en viktig detalj som du säger att den reflektiva ytan är röd, samt det gula bara är fluoroscerande. Rent lagligt har det betydelse, skulle jag tro då lagen bara pratar om reflexer.

Skulle gissa starkt att polismakter utomlands skiter ganska fullt i sådana här saker. Har alltid själv bara haft positiva erfarenheter, de vill oftast bara snacka allmänt om hojen man kör och kolla läget. Kör man lugnt och sansat så är sällan poliser utomlands ute för att djävlas eller läsa lagboken på ens näsa.

nordicbiker

New member
OK, nu blir det långsamt lite overkill i mina ögon! Måste jag värkligen dekorera min hoj som en polis-mc för att blir synligt??? Reflexväst är ja helt ok, men jag ska inte dekorera min hoj som en polisfordon.

Missförstå mig inte, jag köpte själv Scotch 3M reflexstickers för hojen och packväskorna för bara två veckor sen, men dom är lite mer "diskret" som polisens stripes.

Tror det händer ganska få gånger att du parkera din hoj mitt på motorvägen, som polis bruka göra. Enligt statistik är det mest fall så att bilenföraren inte upptäker (eller missbedömmer hastigheten) av ett motorcykel när han/hon ska svänger utt eller in från/till någon väg. Så tänkt skulle det vara mycket mer effektiv att sätter extra framljus på hojen för att blir upptäkt fran FRAMsidan! Men det blir självklart mycket dyrare...:(

-ah

New member
Jag är lite sugen på dessa dekaler, ska du beställa?
(kanske man kan vara med och dela på frakten) pm'a isåfall

I sak en viktig detalj som du säger att den reflektiva ytan är röd, samt det gula bara är fluoroscerande. Rent lagligt har det betydelse, skulle jag tro då lagen bara pratar om reflexer.

Skulle gissa starkt att polismakter utomlands skiter ganska fullt i sådana här saker. Har alltid själv bara haft positiva erfarenheter, de vill oftast bara snacka allmänt om hojen man kör och kolla läget. Kör man lugnt och sansat så är sällan poliser utomlands ute för att djävlas eller läsa lagboken på ens näsa.

PO
På ÖstraTullgatan 4 i Malmö ligger en affär som säljer allt möjligt konstigt i den vägen. Namnet är helt väck. Alzheimer-dag i dag. :eek:
Ska cykla runt i em o kolla om inte dom har 3Ms tejp också.

SKPA

New member
Det är helt ok att ha flourescerande tejp i både gult och orange, både bak och fram på alla fordon av vad jag vet.
Det som är viktigt är att skillja på flouroserande tejp och vad som är reflexer.
Reflexer måste hålla de "rätta" färgerna, det vill säga rött bak och vitt fram.
Jag har själv tejp på min hoj och det har aldrig varit problem vid någon besiktning.

-ah

New member
PO
På ÖstraTullgatan 4 i Malmö ligger en affär som säljer allt möjligt konstigt i den vägen. Namnet är helt väck. Alzheimer-dag i dag. :eek:
Ska cykla runt i em o kolla om inte dom har 3Ms tejp också.

Hmm.
Det var nog ett tag se'n jag var där senast.:eek:
Men är nån intresserat av ett nytt kök, vet jag om en affär. :D

adrian_vg

New member
Nu när det börjar lida mot mörkare tider har jag börjat fundera på det där med synlighet i trafiken. För mig själv tänkte jag investera i en vit Schuberth C3 (om den passar på knoppen) och en ny jacka, typ Rukka Marco med neongula partier.

Varselfärger är bra i den bästa av världar. I praktiken funkar det inte. Den som påstår att varselväst höjer säkerheten för den som bär den, borde få sitt huvud undersökt.

Jag har kört med varselväst några månader nu och det enda jag har märkt var att bilisterna var lite vaksamma första veckan och faktiskt höll sig på sin plats, och att andra motorcyklister inte hälsade längre - jag såg väl ut som en civilpolis på mc med min vita hjälm (en Schuberth C3 fö) och varselväst.

Två veckor senare är bilisterna lika pappskalliga som vanligt, och gör rent dumdristiga manövrer framför och bakom mig... Motorcyklisterna hälsar allt som oftast.

Som jag tolkar det är bilisterna och motorcyklisterna tillvanda nu och ser mig iaf inte längre trots varselväst och vit hjälm i bilisternas fall, och motorcyklisterna tycker inte längre att jag är "The Man" och hälsar.

Det enda varselvästen är bra för, har jag insett efter denna testperiod, tycker jag är som skydd för skinn- eller textilstället under, samt faktumet att den har stora breda reflexer fram och bak. Det sistnämnda fungerar perfekt nu under den mörkare årstiden. Man sticker ut som en smärre fyr.

Som sagt, att förlita sig på att bilisterna ser en bättre bara för att man har en varselväst på sig är att be om trubbel.