reflex istället för skattemärke

LL 1

New member
Hej
Besiktigade hojen idag med en reflex istället för skattemärke på regskylten, och den gick igenom utan sedvanligt påpekande om ett reflex akter ut. :D
Go sommar till alla kör säkert.

Chopperbyggarn

New member
Trevligt!
Stämmer väl överens med mina erfarenheter att många av bilprovningens personal lever i verkligheten nuförtiden och har släppt gamla tiders fyrkantiga paragrafrytteri....dessa personer är ett föredömme när det gäller myndighetsutövande! :)

Anders.J

Hej
Besiktigade hojen idag med en reflex istället för skattemärke på regskylten, och den gick igenom utan sedvanligt påpekande om ett reflex akter ut. :D
Go sommar till alla kör säkert.

Pratade med en mc-polis förra helgen som efter lite bläddrande i sina böcker kunde meddela att bot á 500 kronor delas ut som belöning för att man fäster något, vad som helst på sin skylt. Om de tar dig och bryr sig.

Men det är ju intressant för jag har själv funderat i de banorna. Var besiktigade du?
Magnus

Jaouws

New member
När jag besiktade förra året så saknade jag reflex bak, besikningsmannen tipsade att jag kunde åka till en mc-handlare några kvarter bort och fixa en självhäftande reflex.
Gjorde så och då var jag bara den 3:e denna veckan med samma ärende.

Tydligen så går inte polisen och bilprovningen efter samma regler :confused:

Rickar

New member
Hej på er.

Liten (ganska lång) förklaring:

Nej. Bilprovningen och Polisen har INTE samma uppdrag.... men vid besiktning och flygande besiktning gäller samma bedömningsgrunder.
Bilprovningen bedömer trafiksäkerhet och förslitning. Polisen bedömer DESSUTOM att fordonet är i föreskrivet skick.

Detta innebär att ett fordon som kommer från bilprovningen med blankt papper kan bli återsänt på ombesiktning av polisen samma dag. Bilprovningen har ett antal punkter som dom endast får titta på om polisen har ställt in fordonet till ombesiktning.

Att ett fordon skall vara i föreskrivet skick innebär kort och gott att du får inte ändra något som har med trafiksäkerhet, effekt, miljö eller skatteklass att göra. (I princip får du bara göra kosmetiska förändringar).

Om du byter ut något på en hoj måste den delen du ersätter med vara E-märkt och godkänd för just din MC.

Angående reflexmärke på skylten så säger lagen följande: På registreringsskylt får INGET märke eller dylikt anbringas (endast skattemärke). Man kan inte skriva lagar som tillåter "litegrann klistemärke som är reflex" på skylten.

Antingen får man klistra saker på skylten (och då kan man t.ex klistra dit en liten svart klisterlapp så att ett F blir ett E) eller får man INTE klistra något på skylten. Lagstiftning blir tyvärr lite kantigt... men så är det.

Vänligen
RiK

Motormannen

New member
Råkar du stifta bekantskap med länstrafikgruppen i ditt län så har de nog ett och annat att säga till om vad gäller klistermärken på regskylten! Ordningspolisen bryr sig inte nämnvärt om mindre trafikförseelser, enligt min erfarenhet.

Men varför sätta en reflex på skylten som redan är en enda stor reflex?

Jari69

New member
Råkar du stifta bekantskap med länstrafikgruppen i ditt län så har de nog ett och annat att säga till om vad gäller klistermärken på regskylten! Ordningspolisen bryr sig inte nämnvärt om mindre trafikförseelser, enligt min erfarenhet.

För att trafikpolisen i mitt län (Örebro) är kinkiga om att man skall ha en RÖD reflex bak på hojen! Fick påpekande om detta på förra hojen och slapp böter endast för att hojen var nyinköpt!

Chopperbyggarn

New member

Intressant iaktagelse! Att färgen inte är röd borde bara öka uppmärksamheten mot bakomvarande i mörker ifall baklampan råkar vara trasig....

I dagsljus sommartid har jag noll förståelse för lagen om reflex bak.

Skrota denna dumma lag för motorcyklar...en lag som jag tror att få länder har.

Anders.J

cub

New member
När jag besiktade förra året så saknade jag reflex bak, besikningsmannen tipsade att jag kunde åka till en mc-handlare några kvarter bort och fixa en självhäftande reflex.
Gjorde så och då var jag bara den 3:e denna veckan med samma ärende.

Tydligen så går inte polisen och bilprovningen efter samma regler :confused:
Ja, reflex bakåt måste man ha, men rekommenderade han verkligen att du skulle sätta den på registreringsskylten?

smas

New member
jag också..

Köpte reflex på macken. Den har samma form som gamla skattemärken och sitter fint på reg-skylten.
För 20kr slapp jag skrapa bort gamla fula skattemärken och besiktningsgubbarna är nöjda.

Skulle polisen gnälla så är det väl så..

Yxan

Member
Om jag inte är helt ute och cyklar... är det väl ett krav på ett S-märke baktill på hojen vid utlandsresa? Och var sätts den dekalen om inte på regplåten? Visst går det att smeta dit den på ngt 'annat-bra-ställe', men risken för att den lossnar/inte syns 'rätt' känns ju klart överhängande. Blir alldeles matt när man får höra talas om sådant här paragrafrytteri...

Hälsar Magnus
beronius.eu

Marie

Banned
Om jag inte är helt ute och cyklar... är det väl ett krav på ett S-märke baktill på hojen vid utlandsresa? Och var sätts den dekalen om inte på regplåten? Visst går det att smeta dit den på ngt 'annat-bra-ställe', men risken för att den lossnar/inte syns 'rätt' känns ju klart överhängande. Blir alldeles matt när man får höra talas om sådant här paragrafrytteri...

Hälsar Magnus
beronius.eu

Så länge du håller dig inom EU och EES behöver du väl inte mera S-märke än eu-märket som redan sitter på skylten?
Och utanför krävs ett riktigt S-märke, och är det i reglementsenlig storlek så lär det täcka en stor del av registreringsskylten, så det lär inte vara tillåtet.

Motormannen

New member

Hälsar Magnus
beronius.eu

Det är packväskorna eller annat lämpligt ställe som gör märket väl synligt bakifrån som gäller, alltså inga egna habrovinker av S-märkta registreringsskyltar!

Även om du har EU-skylt med nationalitetsbeteckning så krävs det ett separat S-märke om du åker utanför EU, märklig regel! :rolleyes:

Chopperbyggarn

New member
Även om du har EU-skylt med nationalitetsbeteckning så krävs det ett separat S-märke om du åker utanför EU, märklig regel! :rolleyes:

Jag har aldrig haft någon EU skylt ej heller någon S dekal (vad jag kan minnas) dock har jag vid en resa haft en miniatyr svensk flagga på nummerplåten som jag monterade på släpvagnen (USA).
Jag har inte någon gång fått påpekande av Tull eller Polis i Europa,Nord Amerika, Syd Amerika, Australien ,Ryssland.

Finns det någon annan här som haft problem pga avsaknad av S dekal eller EU skylt??

Anders.J

Peter1980

New member
Ja, reflex bakåt måste man ha, men rekommenderade han verkligen att du skulle sätta den på registreringsskylten?

Nu var det iofs inte mig du frågade, men fick samma rekommendation när jag besiktigade hos bilprovningen i Rissne. Kom dit helt utan reflex vilket jag såklart fick nedslag på. Som tur var hade Statoilmacken i grannhuset en hel låda med dubbelhäftande reflexer bakom disken (undrar varför? :D )

Åkte tillbaka med reflexen i handen varpå besiktningsmannen sa att "sätt den på skylten". Han passade dock på att upplysa om att det förmodligen inte var okej för polisen.

Gr0dan

New member
Blev stannad idag och hade ingen reflex. Frågade om det var godkänt att sätta den på regskylten, får inte sätta något på den sa dem =0/ slapp dock böter och ska fixa en reflex imorn, vet dock inte var man ska sätta den.

Marie

Banned
Blev stannad idag och hade ingen reflex. Frågade om det var godkänt att sätta den på regskylten, får inte sätta något på den sa dem =0/ slapp dock böter och ska fixa en reflex imorn, vet dock inte var man ska sätta den.

Jag har min på stänkskärmen nedanför nummerskylten. Där är det gott om plats

Chopperbyggarn

New member

Se verkligheten....hur många motorcyklar har reflex bak???? Polisen är mycket medvetna om detta och det handlar inte om trafiksäkerhet utan order ovanifrån ang den sk "pinnjakten" att varje trafikpolis måste rapportera ett ålängande om minst en styck förseelse per arbetsdag per polis i tjänst.

Detta är info från internet och bla Åkeriförbundet. Om jag har fel så rätta mig!

Anders.J

Rickar

New member
Trams!!!

Tänk efter före...

Reflex baktill kan vara det som gör att du slipper bli överkörd bakifrån om du fått tjuvstopp på en mörk landsväg eller om baklampan lagt av under färd.

Alla fordon som hör hemma på vägarna skall ha reflex/lykta framtill och baktill.

Vissa fordon har reflexen integrerad i baklyktan men de flesta har en extra reflex monterad baktill.

Om du väljer att ändra något på din hoj så får du väl göra det så länge du är medveten om vad du gör. Som jag skrev tidigare så har bilprovningen INTE till uppgift att kontrollera ändringar på fordon, bara förslitning och miljö. Du som ägare (och i vissa fall föraren) har ansvar för fordonets skick och att det uppfyller kraven som det en gång i tiden klarat = typgodkänd.

Om du lyckas ramla igenom bilprovningen så grattis men kom inte och gnäll om du får en flygande besiktning och böter av polisen.

Vänligen

Rickar