reflex istället för skattemärke

Tobbe L

New member
Det finns bestämmelser gällande var reflexer skall placeras, likväl som regskyltars placering och utförande.
Det finns tom regler för på vilken sida av vägen vi skall köra.
Jag har inga problem att följa detta.

Den plats som skattemärket tidigare har haft, kommer att övertas av en fjärde bokstav, i framtiden.

Hej hopp

Tobbe L

Last edited:

Hayabuze

New member
Mao:s lilla röda vet jag inte direkt...

Dock inser jag att det finns ett (ganska genomtänkt) syfte med de flesta lagar i detta landet-lagom.

...och jag tror du inser det också Anders men du vill vara lite rebell:cool:

/ Richard :)
Regelsamhället faller samman utan överträdelser alltså har rebellen lika stor betydelse som petimeternisse !!
Bara att välja väg lixom...:D

Chopperbyggarn

New member
...och jag tror du inser det också Anders men du vill vara lite rebell:cool:

/ Richard :)

Rebell:confused: Nej jag avviker nog inte mer ifrån lagar totalt sett än vad medel svensson gör. Jag tycker dock att det finns otroligt många onödiga och korkade lagar och det är jag nog inte heller speciellt ensam om...

Angående reflex bak, röd E-märkt är krav...vit reflex bak är förbjudet....registreringsskylten är en STOR vit reflex (även om den inte kallas reflex) och den är det krav på!!! logiskt sett så borde registreringsskylten vara röd....eller???

Ja nu var jag nog en riktig rebell som vågade ifrågasätta denna lag:D:D:D

Anders.J

Maria Nordqvist

Super Moderator
Eftersom avsaknad av reflex är en av de allra vanligaste anmärkningarna vid kontrollbesiktning OCH eftersom mängder av medlemmar kontaktat SMC och föreslagit en reflex på skylten har jag tagit upp detta med Transportstyrelsen, TS. De hänvisade till politiker som genom riksdagsbeslut klart hänvisat tillbaka till TS. En dekal på skylten är en fråga för myndigheten.
Jag har denna vecka skickat brev till TS igen och föreslagit att en reflex ska få fästas på skylten på platsen där skattekvittot tidigare satt. Träffar dem på halvårsmöte i höst, och får återkomma med besked i frågan.

Marie

Banned
Eftersom avsaknad av reflex är en av de allra vanligaste anmärkningarna vid kontrollbesiktning OCH eftersom mängder av medlemmar kontaktat SMC och föreslagit en reflex på skylten har jag tagit upp detta med Transportstyrelsen, TS. De hänvisade till politiker som genom riksdagsbeslut klart hänvisat tillbaka till TS. En dekal på skylten är en fråga för myndigheten.
Jag har denna vecka skickat brev till TS igen och föreslagit att en reflex ska få fästas på skylten på platsen där skattekvittot tidigare satt. Träffar dem på halvårsmöte i höst, och får återkomma med besked i frågan.

Jag förstår bara inte behovet av en sådan särregel. Finns inte inbyggd reflex i bakljuset, så finns det ju gott om plats på bakre stänkskärmen nedanför nummerskylten.

Var finns problemet?

Marie

Banned
Men det måste ju ha funnits någonstans som fabriken placerade reflexen från början. Annars hade väl hojen aldrig blivit typgodkänd?

Då är det ju bara att montera reflexen där igen, om man nu råkat tappa den?

Chopperbyggarn

New member
Vet inte om du skämtar? Om den vore röd skulle den vara svår att läsa av även i dagsljus.

Bara ett exempel när det gäller logik i en del lagar.....
Jag vill varken ha reflex lag eller röda nummerplåtar då reflexen i dom plåtar vi har gör jobbet i dom enstaka undantagsfall när reflex eventuellt kan behövas under dom ljusa sommarnätterna här i Norden. Jag har sett röda nummerplåtar i verkligheten på minst en plats så visst går det ha röda plåtar. Om mitt minne inte sviker mig så fanns det röda nummerplåtar i Arizona när jag var där.:)

Anders.J

RobbeS

New member
Bara ett exempel när det gäller logik i en del lagar.....
Jag vill varken ha reflex lag eller röda nummerplåtar då reflexen i dom plåtar vi har gör jobbet i dom enstaka undantagsfall när reflex eventuellt kan behövas under dom ljusa sommarnätterna här i Norden. Jag har sett röda nummerplåtar i verkligheten på minst en plats så visst går det ha röda plåtar. Om mitt minne inte sviker mig så fanns det röda nummerplåtar i Arizona när jag var där.:)

Anders.J

Men nu är det ju så att en registreringsskylt är en REGISTRERINGSSKYLT och inte en reflex fast den är gjord av ett material som till viss del är reflekterande. En reflex är däremot en reflex och då den är en reflex och sitter bak på en mc så ska den vara röd och inte sitta på registreringsskylten. Om nu registreringsskylten istället var en reflex och sitter bak på en mc så skulle den vara röd men då skulle den inte heller vara en registreringsskylt varför man skulle bli tvungen att montera på en sådan också.

Chopperbyggarn

New member
Men nu är det ju så att en registreringsskylt är en REGISTRERINGSSKYLT och inte en reflex fast den är gjord av ett material som till viss del är reflekterande. En reflex är däremot en reflex och då den är en reflex och sitter bak på en mc så ska den vara röd och inte sitta på registreringsskylten. Om nu registreringsskylten istället var en reflex och sitter bak på en mc så skulle den vara röd men då skulle den inte heller vara en registreringsskylt varför man skulle bli tvungen att montera på en sådan också.

Byråkrati o lagar i ett nötskal....det handlar om namnet och E-märket mer än funktionen (i detta fall "reflex" "registreringsskylt").

Jag ger upp byråkratin och lagarna har alltid rätt för så står det i Lagboken...:rolleyes:

Anders.J

namn

New member
Men det måste ju ha funnits någonstans som fabriken placerade reflexen från början. Annars hade väl hojen aldrig blivit typgodkänd?

Då är det ju bara att montera reflexen där igen, om man nu råkat tappa den?

Det är många gånger jag läst vad du skrivit, alla gånger har jag inte tyckt lika, även om jag låtit bli att kommentera,(vi har ju alla olika anledningar till varför vi åker mc), trots att vi kör ungefär lika mycket.

MEN denna gången har du banne mig 100% rätt. vid typgodkännandet av fordonet så fanns det en röd reflex bak...sätt tillbaka den på samma plats.... och har du modifierat hojen så är det DITT problem att hitta en ny plats som uppfyller lagens krav. då ALLA fordon ska ha röd reflex bak, även häst med släde på sin väg till julottan. Vad är egentligen problemet?