rättssäkerhet

Marie

Banned
Jag kan inte förstå detta löjliga argument med "känslan av rätta ljudet". Kan man inte få rätt känsla av MC-åkning utan att åk omkring och låta som en gammal Volvo 240 som tappat avgassystemet och två tändkablar på köpet skall man nog köpa en annan hoj som ger rätta känslan ändå, eller varför inte spela in skiten och sedan köpa en MP3 spelare och köra det inuti hjälmen så vi som vuxit ur smatterstadiet (ni kanske kommer ihåg klädnypan och pappskivan) slipper höra.

Utmärkt förslag med mp3-spelaren!:D

Marie

Banned
När man hör folk prata om varför de kör motorcykel så får man höra de mest skiftande svar. Allt från "friheten", "att komma ut" till "jag gillar att det går fort". Anledningarna till att köra mc är många. En del uppskattar ljudet medan andra uppskattar att gasa tills det rasar, osv.

Och för mig handlar det om möjligheten att transportera mig och mitt bagage på ett mycket ekonomiskt sätt. Bil är helt enkelt för dyrt i relation till mitt transportbehov och de krav jag har på att kunna låta transporten ske tillräckligt snabbt (till eller från alperna på en dag) och med de skavanker min kropp har (har svårt att manövrera kopplingen på en bil).
En automatväxlad bil med tillräcklig komfort och snabbhet är helt enkelt för dyr att köra.

MiniSumo

New member
Och för mig handlar det om möjligheten att transportera mig och mitt bagage på ett mycket ekonomiskt sätt. Bil är helt enkelt för dyrt i relation till mitt transportbehov och de krav jag har på att kunna låta transporten ske tillräckligt snabbt (till eller från alperna på en dag) och med de skavanker min kropp har (har svårt att manövrera kopplingen på en bil).
En automatväxlad bil med tillräcklig komfort och snabbhet är helt enkelt för dyr att köra.

Hör inte detta hemma på "Ditt eller Datt"-tråden?

Mc eller automatväxlad bil? :D :D :D

Vidare var just min poäng just att på grund av anledningarna är så diversifierade så kanske det kan vara klokt att inte mästra andra i deras uppfattning i vad som ger dem glädje i mcåkandet (så länge det ligger inom lagens ramar).

Kent@

New member
Varför mästra och tala nedsättande om puckelryggar och fransnissar...typiskt idiotiskt och dumt. Om mc-kollektivet ska dra åt rätt håll så sluta fjanta er med prat om klädnypor, inspelad musik i hjälmen osv.. :eek:

Inse att det alltid kommer att finnas folk som inte kommer eller vill passa in i ramarna...och låt dom ta konsekvenserna själva av det. Samhället har lagar och regler som alla ska följa men det hjälper föga att några sätter sig på höga hästar, pekar finger och säger...
-titta där, där kommer han som har en olaglig mc!

mitt sista inlägg i den här idiotiska tråden... :eek:

Buster

New member
....Och något jag tycker känns helt rätt!
Heja Polisen!
Sätt igång och trakassera alla som monterar bullerburkar på sina motorcyklar!!!
Det var inte en dag för tidigt!
Kanske man på det viset kan få dem att montera originalsystem, så att inte omgivningen känner sig trakasserad.....
Det verkar vara flera som inte förstod innehållet i första inlägget. Det handlar inte om rätten att få bullra eller göra olagliga saker. Det handlar om rättsäkerhet och polisövergrepp.

Polisen är en myndighet som ska se till att lagen efterlevs. De ska INTE godtyckligt hitta på egna lagar när de tycker det passar dem.

Clampster

New member
Att det finns tröttmössor inom alla sorters yrken, och att det finns personer som uppfattar andra som tröttmössor oavsett om denne nu råkar vara det eller ej, kanske bara hade en riktigt dålig dag etc, är nog ingen nyhet och borde inte vara så förvånande.

Att det finns personer som inte förstår någon som gillar "känslan av rätta ljudet" är väl inte heller så svårt att förstå? Kort och gott, individer brukar tycka just det, individuellt alltså. Tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika. Att inte respektera individen och dess rätt att tycka och tänka är däremot att spika sig själv i foten. Nåväl.

Om nu någon ville veta vad jag tycker om det som beskrivs i början av inlägget så tycker jag att termer som polisövergrepp och rättsäkerhet är att ta i så det räcker och blir över för ett helt län. Om jag fattade det hela rätt så tyckte polisen att det lät för högt och de ville att du skulle besikta för att kontrollera eftersom den inte kan/kunde mäta på plats..? Att dra det till polisövergrepp och rättsäkerhet för medborgare osv tycker jag inte riktigt känns rätt. Finns det inte ca 1.000.000 andra orättvisor som är så oerhört mycket värre än detta?

OH-

Member
Det verkar vara flera som inte förstod innehållet i första inlägget. Det handlar inte om rätten att få bullra eller göra olagliga saker. Det handlar om rättsäkerhet och polisövergrepp.

Polisen är en myndighet som ska se till att lagen efterlevs. De ska INTE godtyckligt hitta på egna lagar när de tycker det passar dem.

OK, nu får du förklara dig. Vad är det för övergrepp vi talar om? Såvitt jag förstod första inlägget så har vi en polis som misstänker att en MC inte är laglig, för att få detta bedömt på bästa sätt ger han föraren ett föreläggande om kontrollbesiktning.

Vad in i innersta glödheta skulle vara olagligt med detta?

Det verkliga problemet är att ägaren till en MC med olagligt ljud får tillfälle att åka hem och skruva på ett "besiktningssystem" innan kontrollen görs. Därigenom försvinner den avskräckande effekt som det lagligen fastställda bötesstraffet skall ha.
Nej, ge poliserna lätthanterliga bullermätare, mät direkt på plats men lämna några dB "rabatt" så att inga oskyldiga drabbas. Man får inga "vetenskapliga" bullervärden med så primitiva prover men det gäller ju inte en doktorsavhandlig i akustik utan att koppla en kännbar konsekvens till valet att störa allmänheten för att tillfredställa sina egna preferenser.

Marie

Banned
Om nu någon ville veta vad jag tycker om det som beskrivs i början av inlägget så tycker jag att termer som polisövergrepp och rättsäkerhet är att ta i så det räcker och blir över för ett helt län. Om jag fattade det hela rätt så tyckte polisen att det lät för högt och de ville att du skulle besikta för att kontrollera eftersom den inte kan/kunde mäta på plats..? Att dra det till polisövergrepp och rättsäkerhet för medborgare osv tycker jag inte riktigt känns rätt. Finns det inte ca 1.000.000 andra orättvisor som är så oerhört mycket värre än detta?

Helt korrekt.

Hade det handlat om en hoj med originalljuddämpare, och utan att insatsen är sönderbränd eller det finns rosthål på avgassystemet, ja hade jag kanske kunnat hålla med om att det var ett polisövergrepp och bristande rättssäkerhet. Men så var det ju uppenbarligen ICKE i detta fallet.....

Buster

New member
OK, nu får du förklara dig. Vad är det för övergrepp vi talar om? Såvitt jag förstod första inlägget så har vi en polis som misstänker att en MC inte är laglig, för att få detta bedömt på bästa sätt ger han föraren ett föreläggande om kontrollbesiktning.

Vad in i innersta glödheta skulle vara olagligt med detta?

Kontentan av det hela när samtalet väl var slut är att som med polisens egna ord..."Vi har högre krav än svensk bilprovning" Mäta det hela kan de inte. Kan betyda att en nyss godkänt fordon som du betalt bes för lika väl kan stoppas av en polis så du får göra om det hela

"Vi har högre krav än svensk bilprovning".
Jag tolkar citatet som att polisen vill säga: -Du klarar säkert en besiktning med den där mc:n, men här är det jag som bestämmer.
Varför skulle polisen annars säga att "vi har högre krav" om han inte trodde den skulle klara en besiktning.

Så vitt jag vet så finns det bara EN lag som gäller. Ingen speciell för när en polis ska besikta. Alltså polisen står och fabulerar, skickar folk tillbaka till SBP som ändå inte kommer att mäta enligt "hans påhittade krav", vilka det nu kan vara.

Nu vet ju inte jag om ljudnivån på den här ljuddämparen var obefogat hög, men polisen ska inte stå och säga att jag sätter mina egna gränser.