rättssäkerhet

Harley

New member
Vår igen......Då ligger vår polismakt på oss i vanlig ordning.
Man kan börja undra om Sverige över huvudtaget har någon som hels rättssäkerhet för sina medborgare när Polisen fullständigt kör över allt som är rätt o riktigt.

Vid en fartkontroll i ett mindre samhälle i Småland 1 maj hade polisen, trots usla resurser 2 st piketbussar med sammanlagt 5 uniformerade översittare ute. Inte en enda bot de skrev. Det är väl helt ok o visar på att trafikanter både se o hörsammar det hela. När så de inte kunde bötfälla någon av de drygt 100 deltagarna som körde rallyt så tog de in nåra här o var för körkortskontroll och alkotest.....Även det är helt ok och var o en som kör vet vad som gäller.

Blev som Harleyåkare efter blåsning o körkortkontroll anmodad att ta emot en lapp om föreläggande för bes av ljudsystem....Helt ok om de kunnat mäta det hela...Grejen är att de antog i subjektiv anda att det hela var för högt. Bad dem hövligt att mäta det hela. Men nej!! Vi har ingen mätare. Vägrade ta emot lappen för på de premisserna finns ingen som helst grund att låta sig hunsas. De kunde inte bötfälla mig eftersom lagen då säger att det skall mätas för att den vägen bevisas att brott förelåg...Det visste och sa de också men genom att vägra ta emot lappen samlades tre poliser runt en hoj som än inte genomgått första bes sen nyköp för att systematiskt och långsamt kontrollera del för del...De vägrade släppa mig innan jag tagit lappen..Så jag tvingas till bes för nåt som en maktfullkomlig polis tyckte var fel....Kunde inte bötfälla mig men tvingade mig till att betala lika fan...

Kontentan av det hela när samtalet väl var slut är att som med polisens egna ord..."Vi har högre krav än svensk bilprovning" Mäta det hela kan de inte. Kan betyda att en nyss godkänt fordon som du betalt bes för lika väl kan stoppas av en polis så du får göra om det hela
Sverige = gamla öst

Fick dagen efter reda på att Polisen som undertecknat det hela är en av Sveriges absolut värsta poliser, ökänd, med mängder av åtal på sig pg.a rättsövergrepp, ........Men kvar är han och i skrivande stund säkert i färd med att utöva myndighetsmissbruk med samma hånflin han hela tiden uppvisade mot mig och mina två kamrater utanför ett missionshus på småländska höglandet 1:a maj 2007

Tommy N

OH-

Member
Hej!

Bara en liten försynt fråga bara för att få läget klart för mig. Var avgassystemet ett som du tror skulle gå igenom en besiktning med ljudmätning?

lime

Skriver inte
Hej!

Bara en liten försynt fråga bara för att få läget klart för mig. Var avgassystemet ett som du tror skulle gå igenom en besiktning med ljudmätning?

Om det är originalsystem och det framgår så har polisen ingen rätt att tvinga dig till ombesiktning. Om du byter system skall hojen in på om-typning, om du inte monterat på ett system som är godkänt för hojen... och det är i princip bara originalsystemen.

Ducce har performance-pipor till sina hojar som de har typgodkänt hos VV och SvBP.

klabbarpan

New member
Jag läste någonstans, kommer inte ihåg om det var i ett forum eller någon tidning, om polisens fina utrustning för att mäta upp ljudet från tex. en hoj. Hur som helst så saknas det direktiv för hur mätningarna ska utföras vilket innebär att det finns ett antal dyra instrument för att mäta buller men polisen kan inte göra det.
Har du orginaldämpare på eller fanns det fog för att de tyckte att du bullrade för mycket?

Harley

New member
Har inte original, men det är inte grejen. Det som gör en förbannad är att deras för dagen personliga åsikt är nåt som de kan använda sig av för att göra som de gjorde. Sa till dem att mäta men de kunde inte, Inte heller ge böter för det visste de att de inte kan få in nåt på utan bevis. Saken är den att de utan bevis för sin åsikt tvingar mig till bes......Det förfarandet är det som jag tog upp här. Inte nåt annat. Det är ju faktiskt nåt som verkligen borde angå alla att polismakten i sig håller sig till svensk lag och inte använder sin uniform för att utöva makt utan hållbara bevis

Harley

New member
Vet ej. Det är som sagt inte grejen. De gjorde klart att de inte kunde bötfälla mig eftersom det då måste till bevis......Utan bevis inga hållbara böter...Har heller ingen som skyldighet att ta emot en anmodan om bes av ljud på samma grund. Sättet de agerar på är det jag blir förbannad på. De kunde inte göra nåt som helst....Vi var tre där med olika hojar Ví var rörande eniga att det hela enbart var en provokation från deras sida....De hade mätare förr men det funkade inte i rättssalen eftersom inte någon mätare stämde överens med varann så det hela har slutat med att polisen inte har mätare....Visst, självklart kan de anse att det är högt men enligt svensk lagstiftning skall det också bevisas......Och det kunde de inte.....Bara en bes av ljud utan nåt som helst krav att visa upp ett godkännande för polisen därefter....

OH-

Member
Har inte original, men det är inte grejen. Det som gör en förbannad är att deras för dagen personliga åsikt är nåt som de kan använda sig av för att göra som de gjorde. Sa till dem att mäta men de kunde inte, Inte heller ge böter för det visste de att de inte kan få in nåt på utan bevis. Saken är den att de utan bevis för sin åsikt tvingar mig till bes......Det förfarandet är det som jag tog upp här. Inte nåt annat. Det är ju faktiskt nåt som verkligen borde angå alla att polismakten i sig håller sig till svensk lag och inte använder sin uniform för att utöva makt utan hållbara bevis

Visst är hela grejen sjuk! När någon kör med undermålig ljuddämpare blir konsekvensen en besiktning, inte dom böter som det står i svensk lag att det skall vara.

Polisen hade alltså bullermätare förr, men på grund av lagvrängare och mesiga domstolar får dom numera inte ens ta fram dom för att kolla om det verkligen är läge med ett besiktningsföreläggande.

Polisens personliga åsikt snackar du om, det skulle vi väl kunna kalla hans bedömning. Ta ifrån polisen rätten att handla efter egen bedömning så kan dom lika gärna sitta i fikarummet hela dagen. Jag har förståelse för folk som är upprörda när dom drabbas hårt av att polisen gjort en felbedömning eller nåt brottsligt men mellan raderna i dina inlägg läser jag att i det här fallet var bedömningen rimlig.

Sen undrar jag hur du lyckats missa att besiktningsföreläggande är en helt normal åtgärd när poliser på fältet misstänker fel men inte har rersurser och kompetens att fastaställa det på ett rättssäkert sätt.

Kent@

New member
Kan bara säga "taskigt fall". :cool:

De flesta som kör hoj eller bil gör sig säkert skyldig till olika lagbrott som att inte stanna ordentligt vid stoppplikt eller kör 95 på 90-väg osv.
Att vi blir stoppad och sedan bötfälld eller får en anmodan om besiktning är inte roligt men en naturlig konsekvens av att vi gjort något olagligt.

Stå för vad du gjort och vinkla inte till det så mycket genom att anklaga polisen för maktfullkomlighet för att dölja din egen frustration. :cool:

Niklasinorr

New member
Alla fordon som är inreggade efter juni 1999 är helfordonsgodkända, det innebär att man inte får byta en skruv till en som inte är original.
Detta gäller även däcken som skall vara av det fabrikat som står i regbeviset. Jag undrar hur dom tänkte där när däcksutvecklingen går så fort som den gör. När hojen då blir äldre så skall jag alltså tvingas hitta gamla muggiga däck som var nya när hojen var ny? Efter snack med besiktningen så kollar dom inte däckens namn/typ, bara att dom ser schyssta ut. Dom släpper även igenom stålomspunna bromsslangar och avgassystem om dom inte låter för mycket, vilket inte ens bilprovningen kan mäta på ett riktigt sätt eftersom det oftast inte finns så stora, rena ytor till hands som krävs för att göra en korrekt mätning.

En polis skall inte spela Allan och vara dumdryg, men den erfarenhet jag har är att om man är trevlig med polisen så är dom trevliga tillbaka.
Men som bekant så finns det ju riktiga miffon även inom poliskåren:)

Buster

New member
...
Kontentan av det hela när samtalet väl var slut är att som med polisens egna ord..."Vi har högre krav än svensk bilprovning" Mäta det hela kan de inte. Kan betyda att en nyss godkänt fordon som du betalt bes för lika väl kan stoppas av en polis så du får göra om det hela
Sverige = gamla öst
Det här låter som Kafka. Varför skulle de skicka dig till bilprovningen om polisen har högre krav??? Meningslöst. Mäter SBP med olika gränser om de gör det på eget bevåg eller om polisen skickat dit en? Finns det flera olika parallella lagar?
Finns ingen anledning till det här beteendet mer än maktdemonstration. Trakaseri kan man kalla det också.

Marie

Banned
Det här låter som Kafka. Varför skulle de skicka dig till bilprovningen om polisen har högre krav??? Meningslöst. Mäter SBP med olika gränser om de gör det på eget bevåg eller om polisen skickat dit en? Finns det flera olika parallella lagar?
Finns ingen anledning till det här beteendet mer än maktdemonstration. Trakaseri kan man kalla det också.

....Och något jag tycker känns helt rätt!
Heja Polisen!
Sätt igång och trakassera alla som monterar bullerburkar på sina motorcyklar!!!
Det var inte en dag för tidigt!
Kanske man på det viset kan få dem att montera originalsystem, så att inte omgivningen känner sig trakasserad.....

jan-olovj

Active member
Vad som menas med buller är helt en smaksak. Jag gillar inte all hårdrock det är buller for mig även dansmusk räknar jag som buller, så gå efter lagboken och inte en massa tyckande varken av polis eller enskilda.
Jan-Olov

Marie

Banned
Vad som menas med buller är helt en smaksak. Jag gillar inte all hårdrock det är buller for mig även dansmusk räknar jag som buller, så gå efter lagboken och inte en massa tyckande varken av polis eller enskilda.
Jan-Olov

Jag tycker att det borde vara bättre med så enkel regel som att om kan du inte visa intyg på att det icke-originalsystem du har på hojen är lika tyst som - eller tystare än - det från fabriken originalmonterade systemet, så är fordonet felaktigt, och du skall tvingas till ombesiktning.

Bevisbördan bör alltså åvila fordonsägaren och inte polisen om man modifierar.

klabbarpan

New member
Jag gillar inte all hårdrock det är buller for mig även dansmusk räknar jag som buller, så gå efter lagboken och inte en massa tyckande varken av polis eller enskilda.
Jan-Olov

Vare sig det gäller musik eller bullriga mc så måste väl ändå sunt förnuft gälla, visa hänsyn. Alla dina grannar kanske inte gillar att höra din musik genom väggarna eller din bullriga mc varvas upp. Det är väl märkligt att man ska behöva peka på lagboken för att vissa ska begripa sådana fundamentala saker.

Du har helt rätt Marie.

Kent@

New member
Nja...tycker inte du har rätt Marie.

Att utöva trakasserier är inte ens rätt av polisen. Däremot är det förståeligt i vissa situationer. Även jag skulle kunna trakassera någon om jag blir tillräckligt provocerad, och det tror jag de flesta skulle kunna göra.

Att skylla på rättsäkerhet när man VET om att polisen inte kan bevisa det olagliga och man samtidigt VET om att man inte är helt laglig suger. Har man då fel attityd riskerar man också någon form av vedergällning. Det gäller inte bara från polisen utan det flesta av oss normalt funtade människor.

Sen kan jag bara hålla med om att mycket hänger på att visa hänsyn. Jag har ett öppnare avgassystem. Jag undviker att gasa på i situationer som kan störa andra. Jag vet också att jag trots allt stör men det finns så mycket annat som också stör (om det nu är en anledning). Bara att köra mc stör många trots att många är helt lagliga. Jag kör för fort ibland också..det är inte heller lagligt men jag accepterar att polisen kan bötfälla mig.
Det är skilldnad

Last edited:

jan-olovj

Active member
Jag har aldrig sakt att man skall störa och gör även som Kent@ undviker att gasa när jag ser att någon kan ta vid sig som tex. kör om en cyklist eller gående. Detta anser jag är självklart men det ligger mycket i känslan med det rätta ljudet.
Jan-Olov

Marie

Banned
Jag har aldrig sakt att man skall störa och gör även som Kent@ undviker att gasa när jag ser att någon kan ta vid sig som tex. kör om en cyklist eller gående. Detta anser jag är självklart men det ligger mycket i känslan med det rätta ljudet.
Jan-Olov

Det rätta ljudet är ju att man knappt kan höra avgasljudet alls, som på en 4-cyl original BMW.... ;)

Det är *synnerligen irriterande* när man under mässan knappt kan höra prästen alls bara för att det finns ett trafikljus utanför kyrkan och det allt som oftast står fransnissar där med sina HD eller HD-kopior med rensade pipor och väntar på grönt (eller puckelryggar med "effektsystem", för de är inte bättre...)..... :mad:

Om man kunde få bort alla som idag kör med avgassystem med sämre dämpning än original, är jag övertygad om att hela mc-kollektivet skulle vinna åtskilligt i anseende hos allmänheten. Alltså något som vi alla skulle ha glädje av.

Last edited:

MiniSumo

New member
Små cyklar dom far omkring
Dom hörs nästan ingenting
Lite rassel och lite pling,
rassel rassel och pling

Men moppar låter så öronen gråter
och bilar dundrar så öronen blundar.

men små cyklar dom far omkring
Dom hörs nästan ingenting
Lite rassel och lite pling,
rassel rassel och pling

;)

ulson

New member
Jan-Olov

Jag kan inte förstå detta löjliga argument med "känslan av rätta ljudet". Kan man inte få rätt känsla av MC-åkning utan att åk omkring och låta som en gammal Volvo 240 som tappat avgassystemet och två tändkablar på köpet skall man nog köpa en annan hoj som ger rätta känslan ändå, eller varför inte spela in skiten och sedan köpa en MP3 spelare och köra det inuti hjälmen så vi som vuxit ur smatterstadiet (ni kanske kommer ihåg klädnypan och pappskivan) slipper höra.

MiniSumo

New member
Jag kan inte förstå detta löjliga argument med "känslan av rätta ljudet". Kan man inte få rätt känsla av MC-åkning utan att åk omkring och låta som en gammal Volvo 240 som tappat avgassystemet och två tändkablar på köpet skall man nog köpa en annan hoj som ger rätta känslan ändå, eller varför inte spela in skiten och sedan köpa en MP3 spelare och köra det inuti hjälmen så vi som vuxit ur smatterstadiet (ni kanske kommer ihåg klädnypan och pappskivan) slipper höra.

När man hör folk prata om varför de kör motorcykel så får man höra de mest skiftande svar. Allt från "friheten", "att komma ut" till "jag gillar att det går fort". Anledningarna till att köra mc är många. En del uppskattar ljudet medan andra uppskattar att gasa tills det rasar, osv.

Visst skall vi köra lagligt men vad som ger njutning i mcåkandet är upp till var och en. Om vi alla vore lika skulle alla köra världens bästa Triumph Sprint :rolleyes: .