Tyvärr så spinner jag vidare på det tråkiga temat med "Rätten till vårt körfält".
Tror knappast någon missat den omkörande bilisten som i helgen ordnade så att en övningskörande kvinna i 50-årsåldern dog och hennes handledare skadades:
http://www.expressen.se/kvp/en-person-dog-efter-allvarlig-mc-olycka/
Det man kan läsa på nätet är ganska knapphändigt formulerat, men i pappersupplagan fläskar man på desto mera.
Artikeln är bra skriven av en Henrietta Johansson som dessutom haft den goda smaken att kontakta SMCs kansli för att få mera bakgrund till motorcyklar i Sverige och olycksutveckling. Det mesta är bra återgivet, och det som vår egen Petra Holmlund har att säga refereras till i en separat spalt.
Men andra intervjuade uttrycker sig minst sagt underligt i artikeln:
"När kvinnan kommer på motorcykeln så möter hon båda bilarna i varsitt körfält och kvinnan kör rätt in i hans bil, säger Sture Enemar, inre befäl på polisen i Lund"
Så var vi där igen. Samma sak som i många andra olyckor med motorcyklar inblandade - motorcykeln är den
agerande som "kör in i" andra fordon. Skit samma att en bilist gör en vansinnig omkörning utan att ha en susning om kusten är klar.
Avsiktligt? Formuleringen, alltså? Jag hoppas inte det, men det är lika allvarligt att poliser i ansvarig ställning låter sina fördomar lysa igenom i deras språkbruk. Jag önskar att jag kunde ge honom titeln "inte befäl" istället.
Tvetydigheterna fortsätter:
"Det är alltid hemskt på en sådan här olycksplats. Det är höga hastigheter och oskyddade MC-förare, det tar ju hårt, säger räddningsledaren Gert Ehlke"
Hoppsan? Var detta en av de beryktade "övningskörningsbombningarna" som medelålders HD-piloter är så ökända för att sysslesätta sig med...?
Problemet är väl att bil-ister kör hänsynslöst - i detta fallet på fel sida vägen? Laglig fart eller ej hos endera parten spelar väl mindre roll när man får 2 ton Volvo rakt i plytet...? Varför uttrycka sig på det viset? Är det bara för att hojar är inblandade?
Om man misstänker att den ena eller andra parten kört för fort, är det inte då bra som räddningsledare hålla käft om det till media och hellre berätta det för den som (eventuellt) skall utreda olyckan?
Slutligen, en riktig twist:
"46-åringen som körde på paret är känd av polisen sedan tidigare. Han är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, säger Sture Eremar på polisen i Lund"
Kvack!?
Känd sedan tidigare? Som hustrumisshandlare? (Egen eller annans, stryk det ej tillämpliga) Felparkerare? Menar polistalesmannen att han i och med
denna olyckan är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död samt har annan skit på sig sedan tidigare, eller har han redan haft ihjäl andra i trafiken...?
I så fall måste jag resa frågan som alla har på tungan men ingen vill yttra: Är inte detta "extremt beteende" om något?
Har han körkort? Var han nykter? Är det inte dags att ta bilen av honom...?
Vänner och anhöriga!
Jag raljerar och är elak, men det är för att väcka reaktioner. Inte för att peta i öppna sår.
Jag skulle aldrig lägga så här mycket tid på att skriva om olika olyckor och deras efterspel på en valborgsmässoafton om jag inte vore väldigt illa berörd av det som händer och hur det hanteras av myndigheter och media. Peace out.
Hampe