Rätten till vårt körfält!

Hampe

Skriver massor!
En stor del av långhelgen har jag spenderat med olika delar av media, som ville skriva om MC-Döden!

Hampes pressklippstjänst ser resultatet, både nu i helgen och tidigare i vår.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2437698/mc-basen-antalet-dodsolyckor-har-okat

http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes/sasong-for-motorcykelolyckor(2733199).gm



Det vi inte ser är alla vinklade artiklar som inte blir av alls - eftersom dom får tala med någon vettig person på kansliet och får klart för sig att dom inte har någon grund för fläskrubriken dom hade tänkt sig. Det är nog den viktigaste effekten av alla.
Nä, nä - aldrig att jag skull vilja mörklägga eller tysta ned - tvärt om; skriv mer, kära journalister, men skriv rätt!

Tack Jesper och resten av laget som lyckas slå bort mediaattackerna på volley.
Nu är det bara upp till oss att inte bara klä oss rätt, köra rätt utan även försöka genomskåda vad mötande, medkörande och parkerade bilister tänker göra härnäst. Ja ja; ha ihjäl oss, så klart - men hur?



Hampe
 
Last edited:

HåkanP

New member
Som både motorcyklist och bilist så är det lättare att förstå samspelet
i trafiken.
Som bilist blir jag i det närmaste irriterad då en mc ligger och tar upp en plats i "bil"kön.
Detta då det finns plats att komma förbi , vissa ställen är det för trångt och då är det den lösningen man får ta.
Finns det olyckor med dödlig utgång då en motorcyklist åkt mellan filerna i det närmaste stillastående trafik?
Förmodligen inte ,då krockvåldet måste bli väldigt mycket mindre än ett tvärtomförhållande (bil kör in i mc).
Som mc-förare får man läsa hela boken för bil ,kanske dags att införa
mc-boken i den boken för körkort med B-behörighet ,då skulle fler
få veta att vi på Mc faktiskt existerar.
Kör snyggt.
Ha dé

Kom nu ihåg att du alltid är ansvarig om du krypkör mellan bilarna i köer... Själv gör jag det väldigt sällan, då jag känner mig betydligt tryggare att ha min plats i kön, och så får du och andra bilister bli hur irriterade som helst!
 

Gunsan

New member
Kom nu ihåg att du alltid är ansvarig om du krypkör mellan bilarna i köer... Själv gör jag det väldigt sällan, då jag känner mig betydligt tryggare att ha min plats i kön, och så får du och andra bilister bli hur irriterade som helst!

Det beror helt och hållet på var och när det är lämpligt att köra mellan köerna.
På essingeleden då det är större risk för att motorn skall koka och att lapplisan jagar ifatt mig vid Fredhällstunneln kryper jag mellan köerna, men på Vallhallavägen korsnigen Lidingövägen är det väldigt kaosartat även fast det går långsamt.
 

eha

New member
Ett inlägg på "rätten till vårt körfält". Jag fick med mig lite påminnelser på mc-semestern i Norge som jag kom hem från igår. Utöver risken vid smala kurvor (på 90% av de vägar man trivs bäst på) så finns ju vägbyggen och vi hamnade på en grussträcka mellan Lysebotn och Sandnes (färjan i Lysebotn hade pajat och var inställd så det blev att köra en större trafikerad omväg).

Bilister gillar att köra med korta avstånd och leker "Följa John" istället för att ha egen uppmärksamhet och aktiv placering på vägbanan. Det ska man som mc-åkare ha i huvudet och vara handlingsberedd för.

Man ska helst krypköra vid kömöten, långsammare än skyltad fartgräns (50) och INTE hålla så långt ut att man balanserar mot den lösa gruskanten. Detta är din pareringsyta. Ger du upp den har du ingen pareringsyta utan får välja mellan kollision eller diket. (Här en bergsskärning.)

Bilister är lojala med bilister. En dumskallarnas sammansvärjning. Räkna med löjeväckande resonemang men håll en saklig och neutral min. Gapskratt och hån ger dåligt gensvar.. Spara det till kvällsölen efter kvällsdoppet.

Damen som fick sin backspegel lösslagen och spegeln flagig insåg att hon gjort fel, men "en hjälpsam medbilist" som legat bakom henne hävdade att jag minsann både kommit över på fel sida och kommit i jättehög fart.. :confused: Jag bad henne rita med foten på vägen var jag varit när vi möttes och sedan frågade jag var mitten på vägen var.. Då insåg hon att körfält även gäller mc och blev tyst. Vi behövde inte gå tillbaka och leta flagor på vägen. Jag konstaterade att upplevelsen av att mc:n kom så fort mest berodde på att de inte hade någon uppsikt framåt eftersom de körde med enstaka meters avstånd, att en strid ström av 20 bilar samt en lastbil lyckats undvika mc:n nog inte enbart berodde på dem. Adderar man 50 och 50 blir det 100.

Mest bannade jag mig själv för att jag hållit ut så mycket det gick vid möte av mer än enstaka bilar. Nu lyckades jag balansera på den lösa gruskanten och komma tillbaka in på vägen igen. Kunde ha blivit en skrapning mot en färsk bergsskärning. Kommer aldrig hålla åt mig och ge upp körfält för mötande (bil)köer igen!

Suzuki må ha dåliga lackjobb, men hårda speglar har de iaf. :D

Så: ÄG DITT KÖRFÄLT! ..men var beredd att väja.

Detta irriterar bilister som får hålla åt sig som om man vore en bil. Men det skiter man högaktligt i. Säkerheten först. När man även behöver ta (vinglande) med- och mottrafikanters ansvar på sina axlar för att minska riskerna är det lättköpt.
 
Last edited:

GuzziKungen

New member
irriterad eller inte?

Kom nu ihåg att du alltid är ansvarig om du krypkör mellan bilarna i köer... Själv gör jag det väldigt sällan, då jag känner mig betydligt tryggare att ha min plats i kön, och så får du och andra bilister bli hur irriterade som helst!
Visst stå i kön med full mundering och andas avgaser och förläng köerna mer än nödvändigt :rolleyes:
Men håll med om att det är bra att det finns alternativ åt alla.
Och glöm inte bort resten utav det jag skrev (i mån av plats o.s.v).
Ha dé
 

Hampe

Skriver massor!
Olyckan som var ursprunget till denna tråd togs upp i "Jag vill veta varför..." men gör sig bättre här eftersom den säkerligen kommer att diskuteras mer.
Jag plockar över det som är sagt i saken hit så ligger det samlat här:




Förresten: Hur gick det i denna likaledes hemska händelsen utanför Växjö:

http://forum.svmc.se/showthread.php?6567-Rätten-till-vårt-körfält!&highlight=v%E4xj%F6


Någon som vet? *biterihop*


Hampe


Bilisten friades totalt. Hans egen beställda olycksutredning sådde så många tvivel att man litade mer på den än på tre vittnen. Jag var med på rättegången. Jag har talat med några av dem efteråt. Jag har domen. En länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5513830

Jag har hört om detta och jag häpnade över utgången.
"Förbjud krockkuddar!" är den omedelbara reaktionen - om dom nu skall tillåtas ställa till sådant elände i trafiken, men hela historien verkar ha glidit över i svart tragikomik, och frågorna hopar sig;

Varför kan man köpa sig fri från ansvar? Varför "ligger man nära mittlinjen"? Varför är inte ögonvittnen plötsligt inte intressanta?

Fjäråsolyckan mellan traktorgrävare och personbil saknade ju helt ögonvittnen, men någon annan person som tidigare samma dag sett en liknande bil "köra fort" någon annanstans tilläts spela en avgörande roll och inget ansvar utkrävdes där heller.
Vad fan händer? När hamnade vi i La-La-land?



Hampe

När risken eller chansen det beror på vilken sida av skranket man står att Nollvisionen och dess bomullsvariant på verklighet med förlåtande omgivning skulle synas riktigt grundligt i sömmarna...

Hur i hela fridens namn nu vårat rättsväsende kommit med på det tåget vete sjutton?

Man skall ju kunna begå snudd göra vad som helst utan att det skall få konsekvenser. Utom möjligen då köra för fort. [Jag väntar fortfarande på ett pressmeddelande från Transportstyrelsen som innehåller: Beståndsdelar, upplösas i, sänkt hastighet, enda chans]

Den kurs som Tingvall med tillskyndande apologeter styrt in oss på och längs, vid det här laget nu oroväckande länge tar oss allt längre och längre bort från eget ansvar. I stället har vi hamnat i det grumliga vatten som stavas konsekvensbegränsning.

Som sagt, jag vet inte hur våra rättsvårdande myndigheter fick tillåtelse att gå ombord på SS Tingvall men av media av döma så verkar det vara den skutan man skall vara ombord på om man skull ungå att utpekas som kättare. Inte för att bålen numera är så varma/heta i absoluta termer, de är ändå på sitt moderna vis lika lysande och i askan finns fortfarande massa trista saker...


Tja, gogglar man runt lite i Växjöämnet så visar det sig att den tilltalade hyrt en konsult som tycks har gjort ett bättre jobb än Trafikverket.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/forare-friad-efter-dodsolycka(3745402).gm

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8514804

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8514382


...eller i vart fall ett jobb som i vanlig dansk stil sopar mattan med naiva svenskar.
Vem svarar för överklagandet?


Hampe


Vid ett eventuellt överklagande skulle ju Trafikverket kunna växla upp och engagera en kompetent och besjälad extern utredare som säkerligen skulle göra ett bättre jobb...?

http://bildrullen.se/2012/05/overkord-mc-forare-beskylldes-for-sin-egen-dod/#more-5791





...eller nej just det: prestigen gör ju att man inte vågar hyra in en infant terrible som tänker själv, vägrar dansa efter Borlängepipan och inte papegojrapar upp hastighetsmantrat sju kvartar i timmen.
Mycket bättre då att detta blir ännu en "olycka" där det är "ingens fel" att folk dör - eller rent av motorcyklisternas eget fel.
Gick det inte att hitta någon som kunde vittna på att dessa ungtuppar höll på att wheela också...?


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Att en utländsk konsultbyrå kan göra en utredning som så fullständigt raderar ut Trafikverkets rapport beror troligen på att vi i Sverige helt saknar en enhetlig och systematisk process att utreda vägtrafikolyckor, fastställa ansvar och i förlängningen lära oss ett enda skvatt av tidigare olyckor.
Folk dör i onödan, och därtill utan att åtminstone tillåtas att bidra till att någon annan stackars jävel trillar dit på ett blåkopieliknade sätt året därpå.

Gemene man tror att vi har en "haverikommission" som står redo att rycka ut och inhämta kunskap kring allvarliga olyckor.
Det har vi inte. Anno Domini 2013 saknas fortfarande en övergripande utredningsenhet, och ta mig tusan tillochmed ett enhetligt arbetssätt att hålla sig till!
Vi har folk på olika nivåer som vinglar ut för att plåta och mäta lite på en höft. Den ene läser på centimeterskalan, en annan gång är det någon som läser av måttstockens tumskala och tror att det går lika bra. Äpplen blandas med päron och de slutsatser man kan dra är tombolalike.

Trafikverket är glada att kunna freerajda på Volvos mycket genomarbetade och konsekvent genomförda projekt gällande Volvolastbilar http://www.trafikverket.se/PageFiles/31371/volvo_statlig.pdf men någon fristående haverikommission är det INTE.

Det slår mig att Volvo i det länkade dokumentet daterat December 2012 äskar om 0,6 sketna meter för att kunna öka överlevnaden för förare och passagerare från 65km/h relativ hastighet till whooping 90 km/h relativ hastighet. Det är i mina ögon ett quantum leap i överlevnad, och torde ha kunnat spara hundratals liv i lastbilshytter runt om i Europa under dessa 10 år.
Är det någon som tror att man fick politikernas gehör för denna obetydliga förändring? Nope, längdreglerna ligger kvar oförändrade. Quelle surprice...

Nå, det var en utvikning. Finland har samlat sitt kunnande i "Olycksutredningscentralen". Något liknande borde vi också göra!


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Tyvärr så spinner jag vidare på det tråkiga temat med "Rätten till vårt körfält".

Tror knappast någon missat den omkörande bilisten som i helgen ordnade så att en övningskörande kvinna i 50-årsåldern dog och hennes handledare skadades:
http://www.expressen.se/kvp/en-person-dog-efter-allvarlig-mc-olycka/

Det man kan läsa på nätet är ganska knapphändigt formulerat, men i pappersupplagan fläskar man på desto mera.
Artikeln är bra skriven av en Henrietta Johansson som dessutom haft den goda smaken att kontakta SMCs kansli för att få mera bakgrund till motorcyklar i Sverige och olycksutveckling. Det mesta är bra återgivet, och det som vår egen Petra Holmlund har att säga refereras till i en separat spalt.

Men andra intervjuade uttrycker sig minst sagt underligt i artikeln:

"När kvinnan kommer på motorcykeln så möter hon båda bilarna i varsitt körfält och kvinnan kör rätt in i hans bil, säger Sture Enemar, inre befäl på polisen i Lund"

Så var vi där igen. Samma sak som i många andra olyckor med motorcyklar inblandade - motorcykeln är den agerande som "kör in i" andra fordon. Skit samma att en bilist gör en vansinnig omkörning utan att ha en susning om kusten är klar.
Avsiktligt? Formuleringen, alltså? Jag hoppas inte det, men det är lika allvarligt att poliser i ansvarig ställning låter sina fördomar lysa igenom i deras språkbruk. Jag önskar att jag kunde ge honom titeln "inte befäl" istället.


Tvetydigheterna fortsätter:

"Det är alltid hemskt på en sådan här olycksplats. Det är höga hastigheter och oskyddade MC-förare, det tar ju hårt, säger räddningsledaren Gert Ehlke"

Hoppsan? Var detta en av de beryktade "övningskörningsbombningarna" som medelålders HD-piloter är så ökända för att sysslesätta sig med...?
Problemet är väl att bil-ister kör hänsynslöst - i detta fallet på fel sida vägen? Laglig fart eller ej hos endera parten spelar väl mindre roll när man får 2 ton Volvo rakt i plytet...? Varför uttrycka sig på det viset? Är det bara för att hojar är inblandade?
Om man misstänker att den ena eller andra parten kört för fort, är det inte då bra som räddningsledare hålla käft om det till media och hellre berätta det för den som (eventuellt) skall utreda olyckan?

Slutligen, en riktig twist:

"46-åringen som körde på paret är känd av polisen sedan tidigare. Han är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, säger Sture Eremar på polisen i Lund"

Kvack!?
Känd sedan tidigare? Som hustrumisshandlare? (Egen eller annans, stryk det ej tillämpliga) Felparkerare? Menar polistalesmannen att han i och med denna olyckan är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död samt har annan skit på sig sedan tidigare, eller har han redan haft ihjäl andra i trafiken...?

I så fall måste jag resa frågan som alla har på tungan men ingen vill yttra: Är inte detta "extremt beteende" om något?
Har han körkort? Var han nykter? Är det inte dags att ta bilen av honom...?






Vänner och anhöriga!
Jag raljerar och är elak, men det är för att väcka reaktioner. Inte för att peta i öppna sår.
Jag skulle aldrig lägga så här mycket tid på att skriva om olika olyckor och deras efterspel på en valborgsmässoafton om jag inte vore väldigt illa berörd av det som händer och hur det hanteras av myndigheter och media. Peace out.


Hampe
 

gundj

New member
Ja du Hampe, nu har du förstört min afton :-(
Jag som levt i tron att staten sköter om oss.

Nää, nu ska jag inte vara elak eller ironisk.
Dina inlägg uppskattas, jag önskar bara att det fanns ett sätt att gno in dina budskap i skallen på beslutsfattare och media, jag skulle gärna göra det handgripligen om jag trodde det skulle hjälpa.

Här har SMC ett jättejobb att göra (och gör, det vet jag) för att banka in lite vett i framför allt trafikövervakande myndigheter och media.
Kan något göras på lokal nivå? Ja det tror jag, kontakta era lokala media och politiker varje gång något händer, till slut holkas korken ur.
 

Skye

Kör Mycket!
Verkar som det skall tittas extra på valsedlarna. Ringa de som ställer upp och fråga om de ska sko sig på sitt uppdrag eller göra nåt åt slappheten som hittills har rådit.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är fel att hänga djupstudieutredarna eftersom det inte är deras jobb att samla bevismaterial för en fällande dom.
Vad man kan fundera på är varför Tingsrätten valde att tro mer på en utredning, beställd av den åtalade, än tre vittnen och Trafikverkets djupstudie. Finns rimliga tvivel ska rätten hellre fria än fälla.
Regeringen har beslutat att Trafikverket ska göra djupstudier av dödsolyckor i vägtrafiken. Syftet är att systematiskt förbättra vägtransportsystemet genom att ge underlag för forskning och temastudier samt till uppföljning och statistik. Genom att utreda hur dödsolyckor uppstår, och vad som orsakat att någon avled av olyckan, skapas underlag för förbättringar i vägmiljön, av fordon samt för påverkan av trafikanternas beteende. Skuldfrågan ska aldrig vara någon del i Trafikverkets utredningar.

Det är ingår således inte i Trafikverkets uppdrag att samla fakta enbart i syfte att få någon part fälld i en rättslig prövning. Detta är polisens uppgift. I fallet med gotlänningarna har polisen bifogat Trafikverkets utredning till förundersökningen som ett komplement.
Jag har skickat domen till flera djupstudieutredare på Trafikverket och bett dem beakta detta inför framtiden, både med sitt eget uppdrag och med den information som ska skickas till Polisen.
 

Hampe

Skriver massor!
Vad man kan fundera på är varför Tingsrätten valde att tro mer på en utredning, beställd av den åtalade, än tre vittnen och Trafikverkets djupstudie.

Ah! Det är enkelt: Tingsrätterna och nämndemannasystemet verkar ha klappat ihop alldeles: allt dom tagit i blir till sand när det prövas i Hovrätten.
Olika tingsrätter runtom i landet håller på att reducera sig själva till en Kalle Anka-instans de flesta skulle vilja hoppa över eftersom det bara tar tid, kostar pengar och blir fel.

Kanske så även i Växjö...? http://www.vaxjotingsratt.domstol.s...i-Sveriges-Domstolar/Arbetsomraden/Namndeman/


Nämndemannasystemet har varit ifrågasatt under längre tid http://www.svt.se/nyheter/sverige/det-svenska-namndemannasystemet-bra-eller-daligt och det ser inte ut att tillfriskna.
http://www.dagensjuridik.se/2012/04/namndemannen-inte-hogt-i-kurs-bland-unga-jurister

Utan att veta hur det ser ut just i Växjö Tingsrätt så är den allmänna kritiken att nämndemännen inte är representativa för landets befolkning, för gamla, för dåligt pålästa, dömer för illa och har svårt att hålla sig vakna under förhandlingar.

Om de nämndemän som dömer i ett sådant här mål ens är aktiva trafikanter med körkort, så kan man utgå från att deras erfarenhet kommer från biltrafik och att dom inte har en susning om dagens trafiksituation för en motorcyklist.
Dom har helt enkelt lättare att identifiera sig med en bilist än en motorcyklist i den situation som uppstått, och dömer därför omedvetet till bilistens fördel. Easy as a pancake.
Är det rätt? Nej självklart inte. Det är därför man skall överklaga till Hovrätten. Där ställs det lite krav på verksamheten.


Hampe

edit:

Det är fel att hänga djupstudieutredarna eftersom det inte är deras jobb att samla bevismaterial för en fällande dom.

Det var inte min avsikt att sprätta upp enskilda personer, även om jag uttryckte mig elakt och provocerande.
Det jag vill peka på är att vi i Sverige saknar en myndighet, eller någon av myndighet förordnad organisation som kan utreda vägtrafikolyckor på ett kompetent, enhetligt och trovärdigt sätt.
Ett sätt som tar upp alla aspekter, och även har tyngd i efterspelet av en olycka.

Det är helt bisarrt att vi saknar detta i Sverige, vi som slår oss för bröstet och anser oss vara så himla säkerhetsmedvetna. Ett uttryck som ofta används i media är "haverikommission". Visst, vi har en "Statens Haverikommission" http://www.havkom.se/Hem/Vagtrafik_och_ovriga_olyckor/
men dom gör typ vad som helst för att slippa jobba med landsvägstrafik.
För alldagligt...?
Jag vet inte, men jag är däremot övertygad att folk dör på våra vägar just av den anledningen att man låter olyckor "hända" och skiter i hur dom byggts upp, och låter folk slakta varandra utan speciell påföljd bara för att dom sitter och åker bil.


H
 
Last edited:

stefan.

New member
Mycket skrivet om hur media framställer oss hojåkare, att vi har rätt till vårt körfält osv. Jag håller nog med om det som skrivits, men ibland tror jag vi också måste vara mer självkritiska. Hur framställer vi oss själva? Det hetsas och tas tid på allmän väg osv.. Idag hittade jag på annat forum en video på hur föraren "snyggt" på bakhjulet glider i princip mitt mellan 2 bilar på en 2-filig väg, något många i forumet tyckte var coolt. Undrar om de bilisterna fick några posetiva intryck av mc förare? Om de känner för att visa lite extra hänsyn nästa gång de ser en mc (plats tycks vi ju inte behöva visar vi ju själva där)? Om någon av dem är journalist på någon tidning, undrar vad de skriver nästa gång en olycka händer där en mc är inblandad?

Sorry, säger inte att de som skrivit i den här tråden sagt något annat eller har fel.. blir bara lite trött när jag ser sånt, då jag tycker det bara sabbar för oss på hoj i längden..
 

HkanB

New member
Massmedia bryr sig inte om annat än intäkter...

Mycket skrivet om hur media framställer oss hojåkare, att vi har rätt till vårt körfält osv. Jag håller nog med om det som skrivits, men ibland tror jag vi också måste vara mer självkritiska. Hur framställer vi oss själva? Det hetsas och tas tid på allmän väg osv.. Idag hittade jag på annat forum en video på hur föraren "snyggt" på bakhjulet glider i princip mitt mellan 2 bilar på en 2-filig väg, något många i forumet tyckte var coolt. Undrar om de bilisterna fick några posetiva intryck av mc förare? Om de känner för att visa lite extra hänsyn nästa gång de ser en mc (plats tycks vi ju inte behöva visar vi ju själva där)? Om någon av dem är journalist på någon tidning, undrar vad de skriver nästa gång en olycka händer där en mc är inblandad?

Sorry, säger inte att de som skrivit i den här tråden sagt något annat eller har fel.. blir bara lite trött när jag ser sånt, då jag tycker det bara sabbar för oss på hoj i längden..

Du är inte den första som ruttnat på/över sånt...
Var sak har sin tid och sin plats och den är för det allra mesta inte i allmän trafik.

En del i kampanjandet är just att för attitydförändringar att minska coolhetsfaktorn på korkade handlingar.
Tyvärr kommer det/de som sticker ut att färga betraktares uppfattningar om vad det nu än handlar om.

Min svärmor har förutfattade meningar om motorcyklister som är så gamla att Ariel, Norton, BSA m.fl fortfarande dominerade på vägarna och de tar man inte ur henne på en eftermiddag...

Vad gäller massmedia så har jag nog snudd på gett upp.

Inget är viktigare än lösnummer försäljningen/upplagan/annonsintäkter o.s.v sanningen om det nu finns någon sådan står sedan länge i skamvrån.

Så där spelar det nog knappast någon roll (kortsiktigt iaf) hur mycket frälsningsarbete vi än utför.
De är redan "förlorade själar"!
 

Hampe

Skriver massor!
Tyvärr så spinner jag vidare på det tråkiga temat med "Rätten till vårt körfält".

Tror knappast någon missat den omkörande bilisten som i helgen ordnade så att en övningskörande kvinna i 50-årsåldern dog och hennes handledare skadades:
http://www.expressen.se/kvp/en-person-dog-efter-allvarlig-mc-olycka/

Det man kan läsa på nätet är ganska knapphändigt formulerat, men i pappersupplagan fläskar man på desto mera.
Artikeln är bra skriven av en Henrietta Johansson som dessutom haft den goda smaken att kontakta SMCs kansli för att få mera bakgrund till motorcyklar i Sverige och olycksutveckling. Det mesta är bra återgivet, och det som vår egen Petra Holmlund har att säga refereras till i en separat spalt.

Men andra intervjuade uttrycker sig minst sagt underligt i artikeln:

"När kvinnan kommer på motorcykeln så möter hon båda bilarna i varsitt körfält och kvinnan kör rätt in i hans bil, säger Sture Enemar, inre befäl på polisen i Lund"

Så var vi där igen. Samma sak som i många andra olyckor med motorcyklar inblandade - motorcykeln är den agerande som "kör in i" andra fordon. Skit samma att en bilist gör en vansinnig omkörning utan att ha en susning om kusten är klar.
Avsiktligt? Formuleringen, alltså? Jag hoppas inte det, men det är lika allvarligt att poliser i ansvarig ställning låter sina fördomar lysa igenom i deras språkbruk. Jag önskar att jag kunde ge honom titeln "inte befäl" istället.


Tvetydigheterna fortsätter:

"Det är alltid hemskt på en sådan här olycksplats. Det är höga hastigheter och oskyddade MC-förare, det tar ju hårt, säger räddningsledaren Gert Ehlke"

Hoppsan? Var detta en av de beryktade "övningskörningsbombningarna" som medelålders HD-piloter är så ökända för att sysslesätta sig med...?
Problemet är väl att bil-ister kör hänsynslöst - i detta fallet på fel sida vägen? Laglig fart eller ej hos endera parten spelar väl mindre roll när man får 2 ton Volvo rakt i plytet...? Varför uttrycka sig på det viset? Är det bara för att hojar är inblandade?
Om man misstänker att den ena eller andra parten kört för fort, är det inte då bra som räddningsledare hålla käft om det till media och hellre berätta det för den som (eventuellt) skall utreda olyckan?

Slutligen, en riktig twist:

"46-åringen som körde på paret är känd av polisen sedan tidigare. Han är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, säger Sture Eremar på polisen i Lund"

Kvack!?
Känd sedan tidigare? Som hustrumisshandlare? (Egen eller annans, stryk det ej tillämpliga) Felparkerare? Menar polistalesmannen att han i och med denna olyckan är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död samt har annan skit på sig sedan tidigare, eller har han redan haft ihjäl andra i trafiken...?

I så fall måste jag resa frågan som alla har på tungan men ingen vill yttra: Är inte detta "extremt beteende" om något?
Har han körkort? Var han nykter? Är det inte dags att ta bilen av honom...?






Vänner och anhöriga!
Jag raljerar och är elak, men det är för att väcka reaktioner. Inte för att peta i öppna sår.
Jag skulle aldrig lägga så här mycket tid på att skriva om olika olyckor och deras efterspel på en valborgsmässoafton om jag inte vore väldigt illa berörd av det som händer och hur det hanteras av myndigheter och media. Peace out.


Hampe

Tingsrätten i Lund dömer till 2 månaders fängelse för vårdslöshet i trafik samt vållande till annans död.

http://www.expressen.se/kvp/46-aring-far-fangelse-for-dodskrock-med-mc/

Tingsrätten anser att man tagit i lite extra och varit sjusärdeles tuff i just detta fallet.
Vad tycker forumet?



Hampe
 

Bob Sweden

New member
Tingsrätten i Lund dömer till 2 månaders fängelse för vårdslöshet i trafik samt vållande till annans död.

http://www.expressen.se/kvp/46-aring-far-fangelse-for-dodskrock-med-mc/

Tingsrätten anser att man tagit i lite extra och varit sjusärdeles tuff i just detta fallet.
Vad tycker forumet?



Hampe

Skamligt att komma så billigt undan men tydligen är det i princip gratis att mörda i trafiken.

Citat från Expressen:
I vanliga fall är påföljden inte fängelse men tingsrätten gör bedömningen att föraren tog en medveten risk i sin omkörning och genom sitt körsätt visade en påtaglig likgiltighet för andra människors liv och säkerhet.*


Det jag funderar på är hur den där bilistens historik ser ut.
Det jag är ute efter är två saker:
1: finns tidigare trafikbrott i bagaget?
2: finns det risk för återfall i brottslighet?

Men jag förutsätter att tingsrätten tagit detta i beaktande. :confused:
Någon som beställt kopia på domen som är beredd att delge forumet lite mera information?

Det där klassiska "-det kunde varit du eller jag" ligger skrämmande nära till hands.
Vila i frid.


/B
 

challe

Member
Skamligt att komma så billigt undan men tydligen är det i princip gratis att mörda i trafiken.

Enligt min mening är det här ju knappast mord eller dråp utan vållande till annans död till följd av grov vårdslöshet i trafik. Då borde det ju bli fängelse vilket ju också blivit fallet. Dock är väl två månaders fängelse knappast avskräckande. För mig känns det rimligare med 6-12 månaders fängelse om nu motorcyklisterna körde lagligt, vilket väl är bekräftat i det här fallet.
 

Hampe

Skriver massor!
"Rätten till vårt körfält" passar bra för att uppmärksamma gårdagens kändiskrock:

http://www.expressen.se/nyheter/skadespelare-i-krock-med-mc-forare/

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19027310.ab

En skådespelare chansar mot rött, krockar med motorcykel som fått grönt.
Så långt bara klantigt, hänsynslöst och egocentrerat.

Men sedan - jisses - rycker någon i skådespelarens entourage ut och rycker åt sig "damage control-västen".
Synd bara att det råkar vara dumstruten märkt "Bagdad-Bob" han får fatt i...
Expressen skrev:
– Han var rätt chockad i morse. Det small till och en MC körde in i sidan på honom, säger filmsproducenten Börje Hansson som producerar filmen "I nöd eller lust" där Magnusson medverkar.

"Small till" och "körde in i sidan"
Stackars skådespelaren blev "rätt chockad"


Om igen:
Expressen skrev:
Filmproducenten Börje Hansson sköter talan för Peter Magnusson, som själv avböjer att kommentera händelsen.

– Peter var på väg till jobbet när det small till och en MC körde in i sidan på honom. Hans bil blev så skadad att han inte kunde köra därifrån så vi hämtade upp honom, säger han.

Bilen offret - skadad till och med, motorcyklisten implicit vållande eftersom den "kör in i sidan".
Dessutom: "Small till": ingen upptakt, inget förspel. En blixt från en klar himmel bara...


I Aftonbladet växlar skådespelarens talesman över på bagatelliseringsspåret.

Aftonbladet skrev:
– Motorcyklisten fick lite blessyrer men han var uppe på benen och pratade med Peter så det kan inte ha varit så allvarligt, säger filmproducenten Börje Hansson som hämtade Peter Magnusson på olycksplatsen.

Aftonbladet skrev:
Han (skådepelaren) uttalar sig via filmens producent Börje Hansson som hämtade Peter Magnusson efter olyckan:

– Peter stötte ihop med en motorcykel på Östermalm i morse. Men han klarade sig utan några skador. Peter samtalade lite med polisen som var på plats, sen åkte vi och hämtade honom. Vi blev en halvtimme försenade till inspelningen, allvarligare än så var det inte.

"Stötte ihop"
"Han" lär syfta tillbaka till skådespelaren. Vilken tur att han klarade sig utan skador!
"Vi blev en halvtimme försenade till inspelningen, allvarligare än så var det inte."


Tidningarna har beskrivit det som skett på ett hyfsat objektivt sätt, det står att skådespelaren bedöms vara vållande, att körkortet omhändertogs på plats och att han är misstänkt för (grov?) vårdslöshet i trafik.

Men hur i helvete kan en talesman så fullständigt pissa på en skadad motorcyklist?
Det minsta jag ser är att killen fått sin hojsommar förstörd genom en hoj som är okörbar.
Skådespelaren kan hämta ut en hyrbil på försäkringen i morgon medans verkstaden repar hans bil.

Motorcyklisten kan möjligen också, kanske, eventuellt, hämta ut en hyrbil. Är en hyrbil en vettig ersättning för en skadad motorcykel...?
Om försäkringsbolaget bestämmer sig för att lösa in hojen så dröjer det en månad eller så innan allt är klart eftersom det är midsommar och skit emellan.
En tredjedel av, inte säsongen - men väl hojsommaren borta.
Om bolaget vill reparera, när får killen hojen då...? I höst?

Men okay, sådana teknikaliteter och bristerna i våra försäkringar har bara vi motorcyklister själva koll på.

Däremot är motorcyklisten avförd till sjukhus med sina "blessyrer." Det borde väl stämma till eftertanke?
Vad "blessyrer" betyder vet vi inte, men förhoppningsvis är han återställd lagom till att han har hoj igen...?



Hur i helvete kan någon få uttrycka sig så här?
Hur i helvete kan någon få uttrycka sig så här utan att bli ifrågasatt?



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Så här skrev jag på vår Facebooksida:
En skådespelare krockar med en MC-förare som skadas och hamnar på löpsedlarna. Tänk om varje motorcyklist som skadas i en krock skulle uppmärksammas istället med namn, bild, skador och rehabilitering. Då kanske andra trafikanter skulle Se Oss? Nästan varje dag sker en krock med annat fordon där motorcyklisten skadas.
länk till vår Se Oss sida: http://www.svmc.se/smc/Se-Oss/Pressklipp-2014/
 

Ucklahoma

New member
Tänk om varje motorcyklist som skadas i en krock skulle uppmärksammas istället med namn, bild, skador och rehabilitering. Då kanske andra trafikanter skulle Se Oss? Nästan varje dag sker en krock med annat fordon där motorcyklisten skadas.

Väldigt bra ide!
Jag sätter upp mig på en sådan lista. Om det skulle hända mig någonting, så ställer jag gärna upp med namn, bild, osv.
Så skickar ni ut det som pressklipp till tidningarna.

/A
 
Top