Räfflor

Catherine

New member
Hej,
I MC-Folket 3/08 finns under nytt från SMC (sid 47) en rubrik "Räfflor eller räcken". Där redovisas vad som sagts på VTIs transportforum i Linköping om detta. En slutsats var följande - "...motorcyklister var genomgående positiva till räfflorna och ansåg inte att de är ett problem."
Jag lyssnade på presentationen i Linköping, och där sas att man hade frågat 7-8 motorcyklister!!
Hur kan man dra sådana slutsatser från att ha frågat så få motorcyklister!?!?
Kan lägga till att jag inte är särskilt förtjust i räfflorna själv...
 

jan-olovj

Active member
Hej,
I MC-Folket 3/08 finns under nytt från SMC (sid 47) en rubrik "Räfflor eller räcken". Där redovisas vad som sagts på VTIs transportforum i Linköping om detta. En slutsats var följande - "...motorcyklister var genomgående positiva till räfflorna och ansåg inte att de är ett problem."
Jag lyssnade på presentationen i Linköping, och där sas att man hade frågat 7-8 motorcyklister!!
Hur kan man dra sådana slutsatser från att ha frågat så få motorcyklister!?!?
Kan lägga till att jag inte är särskilt förtjust i räfflorna själv...

Vad är det för refflor som du pratar om jag kan inte dra mig till minnes att jag känner igen dem.

Jan-Olov
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är helt sant att det var en begränsad grupp man intervjuade. Och motorcyklisterna var mest positiva till räfflor. Helt enkelt för att mc-förare jämför räfflor med vajerräcken. Och, det är precis vad Vägverket gör när man ska öka säkerheten på våra vägar. Räfflor är billigare än räcken. Räfflor är säkrare för motorcyklister än vad räcken är. Vad är en räffla? Räfflor fräser man fram ur asfalten. De ska ett visst djup. SMC har provkört sträckor med räfflor och inte sett några problem ur en trafiksäkerhetssynpunkt för mc.
 

Mathias

Active member
Jag tycker det känns värre i bilen med räfflorna än det gör på hojen.
Rafflor_vsk.gif
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tillbaka i 2004 -2005, testade man första gång, denna typ av separering.

SMC:s dåvärande Trafik Säkerhets Komitté (TSK) prövade på och testade, föresöket gjordas även i kurvor - Och TSK var positiva, och konstaerade att fästet var Ok.

Under sommeren kommer det sannolikt att testas med räfflor på det mindra vägnät i kurvor; innar-kurvor.
Exakt som Mathais påpekar är räfflor inte trevliga i en personbil. VV & även SMC hoppas att detta kanske kan få bilisterna att hålla sit spår på vägen - och inte dra in grus från stödremsor.
Vi anser dock att räfflorna inte stör den tyngra trafik - som det sannolikt inte är i stor volym på små vägarna!
 

Catherine

New member
Ok, det gläder mig att MC-världen varit mer delaktiga i detta med räfflor än vad som framgick på Transportforum. Och allting är ju relativt... jämfört med vajerräcken så väljer jag också hellre räfflor.

Men gillar dem, det gör jag fortfarande inte...
 

Diversion

New member
Och ibland kommer man att ligga till höger så då får bilisterna som kör ut framför en frikort när det händer något, för då ser det ju verkligen ut som en moped framifrån.
 
Top