Leif H..oj
New member
...byråkrat som slog upp ett nummer av BIKE Katalogen eller liknande och tänkte "nämen oj vad många hojar det finns på över 700cc... det får bli en bra gräns".
Vad kul tänkt - det kanske var så det gick till, för medias genomslagskraft är ju stor??? Jag hittade lite gammal statistik som kanske också lästes inför förslag till nytt beslut om provfordon. MEN där man totalt struntat i kalla fakta. Det brukar ju ta flera år att utreda sådana här byråkratgrejer. 2003 skrev ju SMC ett yttrande om att sätta max 35 kW som enda nedre gräns. Statistik från 1997-06-30 säger att 27 % av motorcyklarna i trafik var på 601 cc eller mer, alltså var det stora flertalet med mindre cylindervolym.
Ur SIKA rapport Kommunikationer nr 3/1997:
Drygt 95 400 eller 73 procent av motorcyklarna i trafik
hade en cylindervolym på mellan 126 och 600 kubikcentimeter
(cc). Kvinnorna körde framför allt lättare motorcyklar,
53 % av de motorcyklar som ägdes av kvinnor hade en
cylindervolym upptill 600 cc. Männen körde främst tyngre
motorcyklar, 56 % av motorcyklarna som ägdes av män
hade en cylindervolym som var större än 600 cc.
Nu har ni nåt till mattegåtorna...