Provfordon

Leif H..oj

New member
...byråkrat som slog upp ett nummer av BIKE Katalogen eller liknande och tänkte "nämen oj vad många hojar det finns på över 700cc... det får bli en bra gräns".

Vad kul tänkt - det kanske var så det gick till, för medias genomslagskraft är ju stor??? Jag hittade lite gammal statistik som kanske också lästes inför förslag till nytt beslut om provfordon. MEN där man totalt struntat i kalla fakta. Det brukar ju ta flera år att utreda sådana här byråkratgrejer. 2003 skrev ju SMC ett yttrande om att sätta max 35 kW som enda nedre gräns. Statistik från 1997-06-30 säger att 27 % av motorcyklarna i trafik var på 601 cc eller mer, alltså var det stora flertalet med mindre cylindervolym.

Ur SIKA rapport Kommunikationer nr 3/1997:
Drygt 95 400 eller 73 procent av motorcyklarna i trafik
hade en cylindervolym på mellan 126 och 600 kubikcentimeter
(cc). Kvinnorna körde framför allt lättare motorcyklar,
53 % av de motorcyklar som ägdes av kvinnor hade en
cylindervolym upptill 600 cc. Männen körde främst tyngre
motorcyklar, 56 % av motorcyklarna som ägdes av män
hade en cylindervolym som var större än 600 cc.

Nu har ni nåt till mattegåtorna...
 

RMac

New member
Skall man ha nagon sorts vettig grans for olika MC katagorier skall man da kanske anvanda effekt/vikt forhallanden for att satta granser. T.ex., min 650cc V-Strom har storre effekt/vikt forhallanden an vissa 1300cc cruisers aven om det katagoriseras som en "trevligare" MC. Naturligtvis finns det annu mer extrema exempel med 600cc sporthojar. Skall man relatera gransvarden for olika MC katagorier till sa kallad "grin factor" kanske? Ju storre "grin factor" desto farligare ar MC:n kanske?? Finns det olyksstatistik som stodjer en sadan klass definition??Grin factor = effekt/vikt forhallandet i det har fallet. Man kan ju definera grin factor pa olika satt om man sa vill, men just denna definition kanske har nagon koppling till verklighet och trafiksakerhet..Daremot, sa har jag i alla fall hort, att i USA hor Harley Davidson till storsta antal MC dodsolyckor. Varfor? For att ol (beer) hor till vissa segmenter av Harley Davidson kulturen dar borta...

Jag tycker i alla fall att enkla regler ar bast. Att basera olika MC katagorier enbart pa motoreffekt ar formodligen rimlig nog. Blandar man in alder och korerfarenhet i reglerna sa blir det nog tillrackligt bra. Att anvanda motorvolym har ingen praktisk betydelse tycker jag.

Ber om ursakt att min amrikanskimporterat tangentbord saknar a, a och o :)
 
Top