Gränsen som i dagsläget ligger på 700cc är ett gissel. Så sent som för bara ett par år sedan så utredde Vägverket om man kanske skulle sänka gränsen till 600cc eller 650cc. Men det blev inget med det. Den exakta orsaken kommer jag inte ihåg men det var något i stil med att det var tillräckligt lätt att få tag på en hoj på över 700cc för att de inte skulle ta bort kravet då. Att hojen helst skulle vara lättkörd var inget som de verkade bry sig om.
I dagsläget så är det en lite blandad flora av hojar som finns på landets trafikskolor som tunga hojar. Från gamla lik som GSX 750, Zephyr 750 och CB 750 upp till lite modernare skapelser från BMW och någon Honda Hornet 900 etc. Förutom de normalare hojarna så finns det även en del uppborrade bastarder som t.ex. Suzuki DR 650 SE borrade till 703 cc.
Två av de hojar som verkar ligga bra till för nyförsäljningen till trafikskolor i år är nya BMW F 650 GS (som trots namnet har en motorvolym på 798cc) och en trafikskolespecial av Suzuki Bandit 650 (borrad till över 700cc och utrustad med bågar och liknande).
Några bra argument för att lägga gränsen på 600cc har jag inte att komma med. Det skulle iofs öppna för att man skulle kunna köra upp med många av de trevliga hojarna på kring 650cc (Suzuki V-Strom 650, Triumph Street Triple 675, Kawasaki ER6-N, etc). Men tyvärr så skulle en gräns på 600cc straffa ut några hojar som ligger på strax under 600cc, t.ex. de som har en angiven slagvolym på 599cc (Honda CB600FA, Suzuki GSR600, etc). Så hur man än gör så blir det bra* hojar som hamnar i kläm.
Kanske en gräns då på att en tung hoj som används vid uppkörning ska ha en effekt på minst 50kW? Det straffar ut många lättkörda offroadare samtidigt som det inte är några större problem att hitta en tio år gammal radfyra på kring 600cc som uppfyller effektkravet.
*) Med "bra" så menar jag att de är lättkörda, billiga att köpa och billiga att äga.
F.Ö. så kan jag ju nämna att jag kommer lägga vantarna på och provköra den borrade Bandit 650 "trafikskolespecial" som farsans firma har beställt så fort som det bara går.