Provfordon

OH-

Member
Vilken motorcykel ska man använda vid förarprov för behörighet A, d v s tung mc? Sverige är ensamma i EU med krav på 700 kubik. SMC har under ett antal år framfört 600 kubik, vilket motsvarar krav i det körkortsdirektiv som snart ska implementeras i Sverige.

.................

Vad tycker du? Bra argument för 600 kubik mottas tacksamt!

Det finns inga bra argument för 600 kubik! Läs det ni själva skriver: "EU ställer inga krav utöver 35 kW".

Om en MC är så kraftfull att det krävs ett MC-kort av tredje graden för att kunna köra den, då är den väl så besvärlig att den duger att visa upp den sökandes kompetens.

Hur skulle det se ut om man skulle behöva en bil med 2,8 liters motor med 200 hk för "obegränsad" B-behörighet? Minst halvlastat 24-metersekipage för uppkörning BE?

Vad är det för fantasivärld vägverket lever i? Kan deras trafikinspektörer (det heter väl så?) inte se körförmågan på en Suzuki Gamma men förväntar sig utslagsgivande förarmisstag på en BMW R80?

P

Pingo

Guest
Vilken motorcykel ska man använda vid förarprov för behörighet A, d v s tung mc? Sverige är ensamma i EU med krav på 700 kubik. SMC har under ett antal år framfört 600 kubik, vilket motsvarar krav i det körkortsdirektiv som snart ska implementeras i Sverige.

Läs SMCs remissvar här: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3709
Vad tycker du? Bra argument för 600 kubik mottas tacksamt! Maila mig: maria.nordqvist@svmc.se

En tung motorcykel är helt annorlunda att hantera just därför att den är tung. Enkla saker som att flytta hojen i garaget är helt eljest än för en lätt motorcykel. Detta och lite till måste man kunna för att inte råka illa ut.

Personligen tycker jag att kravet på 35 kW och en lämpligt vald tjänstevikt skulle vara fullt tillräcklig.

Motorer med 600 - 700 cc har ju idag mångfalt mer än 35 kW så det blir till att köra med onödigt motorstarka hojar om kravet 600 eller 700 cc skall gälla. Det är ju i alla fall vikten som gör hanteringen besvärlig.

OH-

Member
En tung motorcykel är helt annorlunda att hantera just därför att den är tung. Enkla saker som att flytta hojen i garaget är helt eljest än för en lätt motorcykel. Detta och lite till måste man kunna för att inte råka illa ut.

..................

Visst, och då får man väl göra som med bil. På uppkörningen visar man att man kan köra bilen man kör upp i. Om man skall köra nåt annat får man själv ta ansvar för att man lär sig hantera det.

Inte får vi säkrare trafik för att folk kan köra upp på en svullo-glidare och sen sätta sig på en R6:a istället för tvärt om.

Jag har två cyklar som båda kräver A-behörighet, en 850 på drygt 200 kilo och en 450 på cirka 120 kg. Med det "självklara" resonemanget vore det för enkelt att köra upp med WR:en. Verkligheten ser lite annorlunda ut, det kräver koncentration för att köra den så det ser någorlunda anständigt ut och att prestera godkända högfarts manöver- och bromsprov vore en liten utmaning (åtminstone med "riktiga" däck) ;)

P.S. För att vara tydlig - 450:n har inte ens 35 kW, så se den som en illustreation av principerna, inte mer.

Last edited:
P

Pingo

Guest
Visst, och då får man väl göra som med bil. På uppkörningen visar man att man kan köra bilen man kör upp i. Om man skall köra nåt annat får man själv ta ansvar för att man lär sig hantera det.

Inte får vi säkrare trafik för att folk kan köra upp på en svullo-glidare och sen sätta sig på en R6:a istället för tvärt om.

Det får ju heller inte bli så att provfordonet blir en roadracing maskin vilket risken är med kravet på 600 - 700 cc.

Motorstyrkan växer i snabb takt med den tekniska utvecklingen så att om några år kanske en typisk 700 cc hoj på marknaden har helt häpnadsväckande motorstyrka som kanske bara är livsfarlig att övningsköra med.

Dessa mycket motorstarka hojar är väl vad vissa mindre vetande kallar för livsfarliga motorcyklar och som de också menar ska bort från vägarna.

Körskolorna kanske då måste använda sig av veteranhojar för att eleverna inte ska förolyckas under övningarna tills de är nästan klara med utbildningen.

Enda raka är en minsta effekt och minsta tjänstevikt utan hänsyn till cylindervolymen. Om 10 år kanske vi kör med helt andra typer av motorer och då blir ett krav på cylindervolym en onödig svårighet.

OH-

Member
Det får ju heller inte bli så att provfordonet blir en roadracing maskin vilket risken är med kravet på 600 - 700 cc.

......................

Enda raka är en minsta effekt och minsta tjänstevikt utan hänsyn till cylindervolymen. Om 10 år kanske vi kör med helt andra typer av motorer och då blir ett krav på cylindervolym en onödig svårighet.

Och vad är fel med att köra upp med en "roadracingmaskin"? Här rör det sig om uppkörning för A-kort, d v s rätten att köra vilka tokcyklar som helst. Frågan är väl snarare (förlåt att jag glider iväg från ämnet) om man inte skulle flytta gränsen mellan "mellanhoj" och obegränsad till nånstans 80 - 100 hk?

Du fortsätter att tala om vikten och jag kan fortfarande inte begripa varför.

- En hoj i dom "lägre" klasserna kan väga precis hur mycket som helst, varför skall vi då tvinga folk att skaffa ett "blysänke" för uppkörningen till just A-behörighet?

- Att välta på parkeringen är irriterande men inte ett trafiksäkerhetsproblem. Manöverprovet är ett såpass bra test på att man har rimlig balans att det räcker som bevis på fordonskontroll. Om man skaffar tyngre hoj än den man kör upp på är det väl upp till den enskilde att inse att självrisker blir en dryg utgift om man inte lär sig behärska hojen?

- Fortfarande är unga grabbar på lätta motorstarka hojar det största problemet vad gäller MC-olyckor. Det är bättre att bedöma deras körning på en relevant hoj än att dom får baxa runt en lugnare maskin på uppkörningen.

- (repris) Det finns inget enkelt samband mellan hur lätt en maskin är på vågen och hur lätt den är att köra.

lime

Skriver inte
Ett av problemen som jag ser det är att motorcyklar skiljer sig åt så mycket i stil och karaktär. Bilar agerar och kan hanteras hyffsat lika oavset typ. Det är liksom inte så jättestor skillnad att köra en Ford Fiesta med 70 hk fördelat på 1500 kg och en Ford Focus ST med 260 hk på 1600 kg. Du sitter på ungefär samma sätt. Bilen är på ett ungefär lika tung och lika stor. Skillnaden mellan de två bilarna är inte lika stor som t.ex. mellan en BMW-G650 och en R1:a eller en Vulcan.

Logiskt sett så borde det vara olika kort för olika hojar men det skulle bli på tok för svårt att hantera. Alltså tar man och sätter reglerna så att de passar in på en medelhoj. Bra eller inte. Njea...

P

Pingo

Guest
Och vad är fel med att köra upp med en "roadracingmaskin"? Här rör det sig om uppkörning för A-kort, d v s rätten att köra vilka tokcyklar som helst. Frågan är väl snarare (förlåt att jag glider iväg från ämnet) om man inte skulle flytta gränsen mellan "mellanhoj" och obegränsad till nånstans 80 - 100 hk?

Du fortsätter att tala om vikten och jag kan fortfarande inte begripa varför.

- En hoj i dom "lägre" klasserna kan väga precis hur mycket som helst, varför skall vi då tvinga folk att skaffa ett "blysänke" för uppkörningen till just A-behörighet?

- Att välta på parkeringen är irriterande men inte ett trafiksäkerhetsproblem. Manöverprovet är ett såpass bra test på att man har rimlig balans att det räcker som bevis på fordonskontroll. Om man skaffar tyngre hoj än den man kör upp på är det väl upp till den enskilde att inse att självrisker blir en dryg utgift om man inte lär sig behärska hojen?

- Fortfarande är unga grabbar på lätta motorstarka hojar det största problemet vad gäller MC-olyckor. Det är bättre att bedöma deras körning på en relevant hoj än att dom får baxa runt en lugnare maskin på uppkörningen.

- (repris) Det finns inget enkelt samband mellan hur lätt en maskin är på vågen och hur lätt den är att köra.

Det kan inte vara meningen att provet för A-kortet ska vara en uppvisning i att hantera ett fordon i klass med en roadracing hoj särskilt som just detta A-kort krävs för att köra intressanta maskiner med betydligt måttligare prestanda. Typ din 450 cc maskin.

Vad jag menar är att det måste finnas lämpliga fordon att köpa som passar att dels lära sig att köra med och dels att köra upp med inför inspektören, utan att hänvisas till veteranmotorcyklar bara för att passa smidigt in i bestämmelserna. Effekt och tjänstevikt är några parametrar medan cylindervolym är fullständigt ointressant.

Kanske det istället behövs ytterligare ett MC-kort typ A+ för motorcyklar med mer än 100 hk och ett mycket högt hk/vikt förhållande?

OH-

Member
Ett av problemen som jag ser det är att motorcyklar skiljer sig åt så mycket i stil och karaktär. Bilar agerar och kan hanteras hyffsat lika oavset typ. Det är liksom inte så jättestor skillnad att köra en Ford Fiesta med 70 hk fördelat på 1500 kg och en Ford Focus ST med 260 hk på 1600 kg. Du sitter på ungefär samma sätt. Bilen är på ett ungefär lika tung och lika stor. Skillnaden mellan de två bilarna är inte lika stor som t.ex. mellan en BMW-G650 och en R1:a eller en Vulcan.

Logiskt sett så borde det vara olika kort för olika hojar men det skulle bli på tok för svårt att hantera. Alltså tar man och sätter reglerna så att de passar in på en medelhoj. Bra eller inte. Njea...

Tja, på min B-behörighet får jag köra med riktigt långa släp efter bilen, limosiner som är ett halvt kvarter långa, höga smala terrängbilar, amerikanska muskelmaskiner från sent 60-tal .......... Det finns säkert många fler exempel på udda maskiner.

Varför skall vi (SMC) vara med och trassla till det så förtvivlat när det gäller MC-kort. Man kan ju tycka att ett 3-stegssystem är komplicerat nog i sig men tanken tycks ju vara att det är för enkelt så man gör en speciell, annan, uppdelning av fordonen som skall användas vid uppkörning.

Verka för en minimi-implementering av körkortsdirektivet, inte vår vanliga svenska "allt EU vill plus allt annat som svenska myndigheter kan komma på"-linje.

Last edited:

Marie

Banned
Tja, på min B-behörighet får jag köra med riktigt långa släp efter bilen, limosiner som är ett halvt kvarter långa, höga smala terrängbilar, amerikanska muskelmaskiner från sent 60-tal, Hummer.......... Det finns säkert många fler exempel på udda maskiner.
Hummern vete fan...
I varje fall en H1 har totalvikt över 3500 kg och är oftast lastbilsregistrerad. Babyhummer och microhummer räknas inte som Hummer...

Varför skall vi (SMC) vara med och trassla till det så förtvivlat när det gäller MC-kort. Man kan ju tycka att ett 3-stegssystem är komplicerat nog i sig men tanken tycks ju vara att det är för enkelt så man gör en speciell, annan, uppdelning av fordonen som skall användas vid uppkörning.

Verka för en minimi-implementering av körkortsdirektivet, inte vår vanliga svenska "allt EU vill plus allt annat som svenska myndigheter kan komma på"-linje.

Ja, jag för min del är 100% för en övergång till ett klasslöst KÖRKORT som man får köra alla slags fordon på. Det vore bra mycket enklare.... ;)
Nästa förenkling skulle vara att införa endast en hastighetsgräns att hålla ordning på. 50 km/h inom tätbebyggt område, i övrigt hastighet efter eget ansvar.

Last edited:
P

Pingo

Guest

Nu börjar vi komma någon vart. Vad tror du om att ha ett flertal steg med A1, A-begränsad, A och A+ där man efter att ägt ett registrerat och påställt fordon i rätt klass får en automatisk uppgradering utan uppkörning eller annat tjafs.

Man kan då som 16-åring ta ett ett A1-kort och om man haft ett fordon i den klassen påställt och registrerat i 2 års tid, automatiskt blir uppgraderad till A-begränsad. Om man köper ett fordon motsvarande A-begränsad och äger det i 2 år får man per automatik A. Likadant med A+ som då handlar om sporthojar så klart.

Detta bygger på antagandet att rutin och erfarenhet ska automatiskt ge en uppgradering av kortet men endast om man äger och har ett fordon i rätt klass påställt.

Som gamling ska man inte kunna ta A+ direkt utan får nöja sig med att ta A-kort och köra med en hoj i den klassen 2 år innan man får sitt A+ kort.

Den som börjar som 16-åring med ett A1 kort får då vänta 6 år innan han kan sätta sig på en sporthoj av dignitet. Han har då gått igenom på egen hand en hel del stadier och torde nog vara en synnerligen god motorcyklist utan att ha tagit en enda extra lektion på körskolan.

Bryr man sig inte om att äga och ha rätt motorcykel påställd så stannar förståss körkortet på en viss nivå. Skenförsäkringar och liknande upphör ju då också men det har ju SMC inget att göra med utan det är ju en sak för försäkringsbolagen.

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC försöker inte krångla till det utan anser att vi ska följa miniminivån i det kommande direktivet, d v s 35 kW och 600 kubik. EU-medlemskapet betydde att vi samtidigt fick tre steg i körkortsklasserna i Sverige, A1, A begränsad och A. Det är något vi får acceptera och varken FEMA eller SMC har lyckats övertyga parlamentet/kommissionen/ministerrådet om våra önskemål då det gäller tredje körkortsdirektivet.
I det skärps kraven för MC-kort, vilket ska vara infört i hela EU senast januari 2013. Då kommer direkt access för A att höjas till 24 år. Det kommer ett krav på utbildning/prov mellan A begränsad och A. Det positiva är att storleken på mc i mellanklass ,A begränsad, höjs till 35 kW. Läs mer här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=334

OH-

Member
SMC försöker inte krångla till det utan anser att vi ska följa miniminivån i det kommande direktivet, d v s 35 kW och 600 kubik.

..........................

OK, nu fattar jag. Men det vart lite fel när man på nyhetsplats här på hemsidan kan läsa:
"Kravet på 700 kubik som provfordon för A-körkort är något Sverige är ensamma om i Europa. EU ställer inga krav utöver 35 kW".

Den besvärlige.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag ställer inte EU några krav utöver 35 kW, men det kommer alltså i det tredje körkortsdirektivet. Då blir det 600 kubik utöver detta.
Du är inte besvärlig Ole. Kul med medlemmar som tycker någonting. Det får SMC och motorcyklismen i Sverige att leva.

RMac

New member
Om jag föstår förslaget rätt så tycker jag att det är mycket bra. Själv så har jag en Amerikansk importerad Suzuki DL650 som jag hoppas kunna få igenom bullerprov inom närmaste månaden. Jag har bara amerikansk körkort för MC och måste ta svenska provet före höst för att kunna fortsätta köra min MC. Prov MC kraven idag gör att jag inte kan köra upp för A behörighet med min hoj och då blir jag tvungen att hyra en 700cc+ hoj som jag måste vänja mig vid och avända för provet (=dyrt och besvärligt). Min DL650 är en 645cc MC med 49kW motoreffekt och skall klassas som stor MC (väger mer en 200kg). Alltså Moment 22: Min MC överskrider 350cc och 35kW därför måste jag köra upp för A behörighet; Problem, jag kan inte använda min MC för provet för att motorvolymen är mindre än 700cc. Det är definitivt dags för en nya, vettigare prov MC krav...

Leif H..oj

New member
650 blir 704

Alviks MC bygger om Suzuki Bandit 650 till 704 cc. Skickar visst cylindrarna till USA för omborrning. Just nu håller dom på med två maskiner åt körskolor. Vilket krångel bara för en magisk absolut gräns, men det går alltså att fixa till.

...........
Ingenting är omöjligt i Norrland

Esquire

New member
Gränsen som i dagsläget ligger på 700cc är ett gissel. Så sent som för bara ett par år sedan så utredde Vägverket om man kanske skulle sänka gränsen till 600cc eller 650cc. Men det blev inget med det. Den exakta orsaken kommer jag inte ihåg men det var något i stil med att det var tillräckligt lätt att få tag på en hoj på över 700cc för att de inte skulle ta bort kravet då. Att hojen helst skulle vara lättkörd var inget som de verkade bry sig om.

I dagsläget så är det en lite blandad flora av hojar som finns på landets trafikskolor som tunga hojar. Från gamla lik som GSX 750, Zephyr 750 och CB 750 upp till lite modernare skapelser från BMW och någon Honda Hornet 900 etc. Förutom de normalare hojarna så finns det även en del uppborrade bastarder som t.ex. Suzuki DR 650 SE borrade till 703 cc.

Två av de hojar som verkar ligga bra till för nyförsäljningen till trafikskolor i år är nya BMW F 650 GS (som trots namnet har en motorvolym på 798cc) och en trafikskolespecial av Suzuki Bandit 650 (borrad till över 700cc och utrustad med bågar och liknande).

Några bra argument för att lägga gränsen på 600cc har jag inte att komma med. Det skulle iofs öppna för att man skulle kunna köra upp med många av de trevliga hojarna på kring 650cc (Suzuki V-Strom 650, Triumph Street Triple 675, Kawasaki ER6-N, etc). Men tyvärr så skulle en gräns på 600cc straffa ut några hojar som ligger på strax under 600cc, t.ex. de som har en angiven slagvolym på 599cc (Honda CB600FA, Suzuki GSR600, etc). Så hur man än gör så blir det bra* hojar som hamnar i kläm.

Kanske en gräns då på att en tung hoj som används vid uppkörning ska ha en effekt på minst 50kW? Det straffar ut många lättkörda offroadare samtidigt som det inte är några större problem att hitta en tio år gammal radfyra på kring 600cc som uppfyller effektkravet.

*) Med "bra" så menar jag att de är lättkörda, billiga att köpa och billiga att äga.

F.Ö. så kan jag ju nämna att jag kommer lägga vantarna på och provköra den borrade Bandit 650 "trafikskolespecial" som farsans firma har beställt så fort som det bara går. :D

Esquire

New member
Alviks MC bygger om Suzuki Bandit 650 till 704 cc. Skickar visst cylindrarna till USA för omborrning. Just nu håller dom på med två maskiner åt körskolor. Vilket krångel bara för en magisk absolut gräns, men det går alltså att fixa till.
Det är inte bara Alviks som gör det. En rad med Suzukihandlare runt om i Sverige håller på med det just nu. Som jag har fått det förklarat för mig så skickas cylindrarna till USA av något besiktningstekniskt skäl. För det är ju inte nog med att motorn ska vara på minst 700cc, det ska även stå det på reg.beviset. Förut var det inga problem att borra och regga om motorstorlek i Sverige men det är väl något med helfordonsgodkännandet som ställer till det nu.

RMac

New member
Ja, jag vet inte faktiskt..VV kanske har vissa "val genomtankta"? skal till motorvolym granserna som finns idag. Men jag misstanker att enda andamalet ar att gora det svarare for folk att skaffa A behorighet.

Esquire

New member
Ja, jag vet inte faktiskt..VV kanske har vissa "val genomtankta"? skal till motorvolym granserna som finns idag. Men jag misstanker att enda andamalet ar att gora det svarare for folk att skaffa A behorighet.
Nae, jag tror inte att det är för att jävlas som de har satt de nuvarande gränserna. Snarare så lär det väl ha varit någon byråkrat som slog upp ett nummer av BIKE Katalogen eller liknande och tänkte "nämen oj vad många hojar det finns på över 700cc, och nästan lika många under, det får bli en bra gräns".:rolleyes: