Problem vid 1000 mila service R1200RT

bordergd2

New member
Den 1:a December lämnade jag in min R1200RT-06 (problemfri) till en 1000 mila service hos BMW i Solna. När jag skulle hämta ut mc:n på eftermiddagen så betalade jag 3183 SEK för service och blev samtidigt informerad att mc:n inte gick rent och att dom gärna ville kolla över mc:n lite extra. Tyvärr så var jag tvungen att ta mc:n då jag inte hade någon anna transport hem (16km till närmastre buss). Jodå, det stämde. När jag släppte gasen så bluddrade det i ljuddämparen och när jag körde så lät det som under tiden när man hade moped och ställt munstycket fel så att mopeden "fyrtaktade". Sen på motorvägen så skulle jag köra om en bil och vred på gasen. Då storknade motorcykeln och den tappade fart. Var då tvungen att gå in till höger sänka farten för att sen sakta öka för att komma upp i maxfart (120-130 km/h). Den 4:e December lämnade jag åter in mc:n till BMW i Solna. Har dock inte hört något ifrån dom om vad det kan vara för problem. MC:n var helt problemfri innan jag lämnade in den. Hur länge ska man behöva vänta på svar/info? Rätt till mc under tiden?

2006-12-05. Då ingen ringt mig så ringde jag BMW i Solna och frågade hur det stod till med min lilla bumse och fick till svar att den var klar! Dom hade rengjort spridarna. Frågan är då hur mc:n kan gå så mycket sämre EFTER en service.. Skall bli intressant att se om det blir några diskussioner om extra betalning imorgon när jag ska hämta ut mc:n.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Man kan ju bli lätt fundersam faktiskt om de inte med mening gjorde något. Fast det är ju att tänka det värsta om någonting.
 

Hoke

New member
Jag har "testat" BMW Solnas verkstad några gånger och har fått samma uppfattning om dem som många andra -de inte att lita på.
Det stod om en hel del om dem på BMW-forumet tidigare, men det verkar vara borta efter att det nya forumet kom igång...

Senast for jag dit med en glappande "slutväxel"/klumpen som håller hjulet i kardanen. Jag ringde innan och hörde mig för, fick till svar att det bara var att komma förbi så skulle de titta på den med en gång (hojen skulle säljas och jag var mån om att få det ordnat så fort som möjligt).
Väl där fick jag efter en stunds försökande kontakt med en kille bakom disken (jag var ensam kund i lokalen), jag förklarade läget och vederbörande skulle då hämta den som skulle ta emot mig.
Efter 20 minuter (på klockan där) hade ingen kommit tillbaka så jag gick runt för att se om man kunde komma in direkt till verkstaden. Där var det låst, men granverkstaden visade in mig till BMW:s i princip hojtomma verkstad där två mekar stod och snackade samt en påtade med ett elsystem. Jag förklarade att jag ringt om att kardanen glappade och undrade om de kunde kolla på det. De skulle komma ut om den stund sade de.
En av killarna kom ute efter någon minut, vickade på bakhjulet och sade att hjullagret behövde bytas. När jag påpekade att det inte var hjulet utan kardanen som glappade fick jag till svar "men titta det är ju hjulet som glappar". Då pekade jag på klumpen medan han vickade och fick ett "ojdå det är ju kardanen som glappar". Jag blev hänvisad till disken för att beställa tid.
Väl vid disken blev det samma procedur igen, de skulle hämta den som skulle ordna det hela. Efter en kvart gick det förbi en ny kille och jag undrade om det var denne som jag skulle få hjälp av -det stämde.
Han följde med ut för att titta på hojen. Han kände på bakhjulet och sade att bakhjulslagret var slut (det var denne person som jag ring till tidigare och berättat om att kardanen glappade + att jag sagt det på vägen ut), efter påpekande om det faktiskt var kardanen som glappade kom ett ojdå.
Den måste bytas sade han då. Jag påpekade att det nog bara var lagret som måste ljusteras, men fick till svar att kardanen måste bytas.
Han ville då ta in den till meken så att denne skulle kolla på det och jag passade då på att fråga vad det skulle kosta att få ordnat, svaret blev ca 18 000:-. Jag sade då att jag följer med in (till meken då) -det skulle man tydligen inte ha gjort. Han blev genast arg i tonen och sade att det minsan inte skulle gå för sig. När jag undrade varför när jag just varit där inne själv, fick jag till svar "tänk om någon kom inklampades på ditt kontor" och att de hade så mycket att göra osv...
Då tyckte jag inte att var någon vits att fortsätta det hela, jag hade redan ödslat över en timme på detta. Säljaren skulle dock återkomma om när de kunde ta emot min hoj för reparation (de har fortfarande inte hört av sig ett par år efteråt).
Jag for till MC-proffsen istället och de kollade på det och såg direkt att det var klumpen som glappade. Det är tydligen ett vanligt förekommande "problem" på dessa och brukar hända lite då och då om man kör aktivt. Det var bara att ställa in och skulle ta en kvart -dock hade de fullt i verkstaden för närvarande men om jag kunde lämna den skulle de kunna fixa det på ett par dagar -vilket de gjorde. Kostnad runt 300:-.
De ringde och undrade om de skulle byta bromsbeläggen bak också -då de var på väg att ta slut (det var faktiskt hög tid att byta dem, jag hade tänk att byta dem själv direkt efteråt). Det fick byta dem och jag fick betala ca 700:- för allt.
Det blev altså billigt och avtalat pris på avtalad tid (tom bättre) samt att jag fick tala direkt med meken...
Så, om du ändå far till Stockholm, lämna in hojen på en seriös mcverkstad, inte MC delen på BMW Solna -det är mitt stalltips ;)

PS
Polisen väljer tydligen MC-proffsen också -de blev tydligen less på allt krångel med BMW-Solna.....
 

bordergd2

New member
Behövde inte betala för den extra rengöringen av spridarna. Trevligt bemött av Josef. Nåväl, MC proffsen.. Kostar en BMW service lika mycket som i Solna? Tidigare har det lönat sig för mig att: åka till Arvika, bo på hotell en natt för att sen åka till Autovåx i Karlstad för service och sen återvända till Sthlm.... (jämfört med BMW Solna). Kan även rekommendera Pratchko & Lorenz i Rostock (norra Tyskland, östra delen). Bra service, låne mc osv.
 

Hoke

New member
Det är ganska irrelevant vad det "kostar", där får du sannolikt servicen utförd på ett korrekt sätt -istället för en massa snack och att man måste komma tillbaka för att de skall rätta till de fel de gjort ;) Att du är nöjd med att du inte behövde betala "spridarna" säger rätt mycket. BMW älskar folk som tänker så -de har konsumenter istället inte kunder (andra har fått betala för att de skall rättar till sina misstag).
Det kan väll skilja från fall till fall, men BMW Solna blåser dig utan att blinka om den får för sig det eller kan. De bemöter dig säkert trevligt medans de gör det dock :D Detta kan ju ändra på sig -men de har inte gjort det på flera år nu.

Det kan ju skilja från gång till gång där som överallt annars, men har du ingen koll på det mekaniska så är det ju svårt att bedömma vad som gjorts. De utrycker med all tydlighet att vi som kan lite om det de gör inte är speciellt välkommna där(iaf de gånger jag varit där) -de vägrar tex att speca vad de gör på servicen(iaf de två gånger jag frågat). På MC-proffsen fick jag en exakt specad lista (nästan ett helt A4:a) med hur lång tid de olika sakerna tar samt vad de debiterar(detta måste man för övrigt enligt svensk lag -men sådant skiter ju BMW Solna i)...
Synd för mig att MC-proffsen ligger på andra sidan stan bara:rolleyes:

Till BMW Solna försvar kanske det skall komma fram, att enligt det jag förståt genom samtal med BMW, har BMW en massa för mig underliga "policys" om att man skall göra si eller så. Tex att man inte skall få tala med mekanikerna som utför arbetet (även om denne har tid). Tyskarna har ju sina regler och kan vara rätt osmidiga ibland..
Jag handlar gärna reservdelar där och varit nöjd med det -sånär som att de vägrar sälja de BMW-vertkyg som behövs ibland.


Rent generellt verkar ju verktstäderna ute i landet/de mindre orterna vara hederligare -men det skiljer är ju från fall till fall där också.
Det finns många som far bort från Stockholm ut till de små orterna för att få sina motorcyklar och bilar servade -det är oftast både bättre och billigare.
Efterfrågan på verkstäder här i Stockholm är ju större än tillgången, så det kan ju i princip bete sig hur som hellst och ändå överleva...
Trotts detta finns det ju väldigt bra verkstäder/mekpersonal här i Sth också -som tur är!

Att diskutera sådanthär på nätet är väldigt bra konsumentmak, vi här i Sth har ju inte så mycket annat att komma med. Kunskap om bra och dåligt skall komma fram tycker jag -så andra slipper gå på lika mycket nitar;)

PS
MC-proffsen är säkert billigare ;-)
 

Bengt Allevad

New member
Behövde inte betala för den extra rengöringen av spridarna. Trevligt bemött av Josef.


Jag blir lite nyfiken på feldiagnosen att spridarna behövde göras rena.

Förklarade han varför detta behov uppstått på en så ny hoj som en R1200. Den har ju bara funnits några år och har väl knappast hunnit gå så väldigt många tusen mil. Är det ett typiskt fel som uppstår just på R1200?

Jag "umgås" rätt så mycket men insprutade BMW:n; dock aldrig med någon så ny som en 1200 och de första 15000 milen har det aldrig varit några problem med spridarna.
 

KJECOP

New member
BMW i Solna har inte imponerat på mig, varken privat eller med tjänstehojarma.

Jag bad t.ex. min sambo vid ett tillfälle att åka in på BMW för att köpa ett par småsaker och efteråt så undrade hon vad de egentligen höll på med där. Det satt ett par killar bakom disken och pratade i telefon och när de pratat klart så satt de och bläddrade med papper medan hon stod vid disken och väntade. Sedan pratade de i telefonen ett tag igen och bläddrade med papper. Det fanns vid tillfället inga andra kunder inne i lokalen men vänta fick hon göra i ungefär 40 minuter innan någon med en pust reste sig upp och frågade om han kunde hjälpa till. För att handla ett par småsaker i en kundtom lokal tog henne ungefär 1 timme... Och vid de tillfällen jag har varit där så har det varit ovanligt att jag blivit trevligt bemött. Samma sak om man har haft en tjänstemotorcykel inlämnad där och när någon har ringt och frågat hur det går med hojen så har man blivit bemött med en otrevlig och ibland även en mycket otrevlig ton...

Nej jag säger som jag har sagt i flera år, jag åker inte till BMW i Solna. På Mc-Proffsen har jag dock blivit trevligt bemött och de har varit hjälpsamma. Men servicen på min egen hoj har jag löst på annat sätt än hos firmorna i Stockholm.

Man pratar ofta om charmkurser och kundbemötande m.m. men några som verkligen skulle behöva gå en charmkurs och hur man bemöter kunder är ....
 

bordergd2

New member
Vad sägs om att tipsa om olika firmor runt om i Sverige? Bra/dålig service? Trevligt bemötande? Jag själv har besökt Autowåx i Karlstad och tyckte att dom var bra. Inga problem att tala med mekanikern där inte.
 

bordergd2

New member
Jag blir lite nyfiken på feldiagnosen att spridarna behövde göras rena.

Förklarade han varför detta behov uppstått på en så ny hoj som en R1200. Den har ju bara funnits några år och har väl knappast hunnit gå så väldigt många tusen mil. Är det ett typiskt fel som uppstår just på R1200?

Jag "umgås" rätt så mycket men insprutade BMW:n; dock aldrig med någon så ny som en 1200 och de första 15000 milen har det aldrig varit några problem med spridarna.

MC:n har bara gått 1000 mil. Fick ingen förklaring till hur problemet uppstod. Något som kan hända sa dom.
 
Top