Jag har "testat" BMW Solnas verkstad några gånger och har fått samma uppfattning om dem som många andra -de inte att lita på.
Det stod om en hel del om dem på BMW-forumet tidigare, men det verkar vara borta efter att det nya forumet kom igång...
Senast for jag dit med en glappande "slutväxel"/klumpen som håller hjulet i kardanen. Jag ringde innan och hörde mig för, fick till svar att det bara var att komma förbi så skulle de titta på den med en gång (hojen skulle säljas och jag var mån om att få det ordnat så fort som möjligt).
Väl där fick jag efter en stunds försökande kontakt med en kille bakom disken (jag var ensam kund i lokalen), jag förklarade läget och vederbörande skulle då hämta den som skulle ta emot mig.
Efter 20 minuter (på klockan där) hade ingen kommit tillbaka så jag gick runt för att se om man kunde komma in direkt till verkstaden. Där var det låst, men granverkstaden visade in mig till BMW:s i princip hojtomma verkstad där två mekar stod och snackade samt en påtade med ett elsystem. Jag förklarade att jag ringt om att kardanen glappade och undrade om de kunde kolla på det. De skulle komma ut om den stund sade de.
En av killarna kom ute efter någon minut, vickade på bakhjulet och sade att hjullagret behövde bytas. När jag påpekade att det inte var hjulet utan kardanen som glappade fick jag till svar "men titta det är ju hjulet som glappar". Då pekade jag på klumpen medan han vickade och fick ett "ojdå det är ju kardanen som glappar". Jag blev hänvisad till disken för att beställa tid.
Väl vid disken blev det samma procedur igen, de skulle hämta den som skulle ordna det hela. Efter en kvart gick det förbi en ny kille och jag undrade om det var denne som jag skulle få hjälp av -det stämde.
Han följde med ut för att titta på hojen. Han kände på bakhjulet och sade att bakhjulslagret var slut (det var denne person som jag ring till tidigare och berättat om att kardanen glappade + att jag sagt det på vägen ut), efter påpekande om det faktiskt var kardanen som glappade kom ett ojdå.
Den måste bytas sade han då. Jag påpekade att det nog bara var lagret som måste ljusteras, men fick till svar att kardanen måste bytas.
Han ville då ta in den till meken så att denne skulle kolla på det och jag passade då på att fråga vad det skulle kosta att få ordnat, svaret blev ca 18 000:-. Jag sade då att jag följer med in (till meken då) -det skulle man tydligen inte ha gjort. Han blev genast arg i tonen och sade att det minsan inte skulle gå för sig. När jag undrade varför när jag just varit där inne själv, fick jag till svar "tänk om någon kom inklampades på ditt kontor" och att de hade så mycket att göra osv...
Då tyckte jag inte att var någon vits att fortsätta det hela, jag hade redan ödslat över en timme på detta. Säljaren skulle dock återkomma om när de kunde ta emot min hoj för reparation (de har fortfarande inte hört av sig ett par år efteråt).
Jag for till
MC-proffsen istället och de kollade på det och såg direkt att det var klumpen som glappade. Det är tydligen ett vanligt förekommande "problem" på dessa och brukar hända lite då och då om man kör aktivt. Det var bara att ställa in och skulle ta en kvart -dock hade de fullt i verkstaden för närvarande men om jag kunde lämna den skulle de kunna fixa det på ett par dagar -vilket de gjorde. Kostnad runt 300:-.
De ringde och undrade om de skulle byta bromsbeläggen bak också -då de var på väg att ta slut (det var faktiskt hög tid att byta dem, jag hade tänk att byta dem själv direkt efteråt). Det fick byta dem och jag fick betala ca 700:- för allt.
Det blev altså billigt och avtalat pris på avtalad tid (tom bättre) samt att jag fick tala direkt med meken...
Så, om du ändå far till Stockholm, lämna in hojen på en seriös mcverkstad, inte MC delen på BMW Solna -det är mitt stalltips
PS
Polisen väljer tydligen MC-proffsen också -de blev tydligen less på allt krångel med BMW-Solna.....