problem med kedjedrevet

/maiden/

New member
Jag har en husqvarna rödmyra med en läckande packbox bakom kedjedrevet. Jag försökte dra av drevet med en avdragare men *KNIPPS* där gick en kugg av ja....:mad:
Min fråga lyder:
Kan jag köra hojen utan den kuggen eller kommer något mer att gå sönder?
Går det att löda dit den avbrutna kuggen?

OH-

Member
Jag har en husqvarna rödmyra med en läckande packbox bakom kedjedrevet. Jag försökte dra av drevet med en avdragare men *KNIPPS* där gick en kugg av ja....:mad:
Min fråga lyder:
Kan jag köra hojen utan den kuggen eller kommer något mer att gå sönder?
Går det att löda dit den avbrutna kuggen?

Köra utan en kugg? Tja, så länge drev och kedja är i nyskick borde det väl gå hjälpligt på en såpass slö hoj. Själv skulle jag inte försöka.
Det som går sönder är kedjan och "nästa" kugg eftersom den så att säga hamnar dubbelt så fel p g a glappet i kedjelänkarna.

Att löda kuggen låter inte heller som en bra idé, kedjekuggars liv är brutalt.

Jag antar att det finns drev att köpa? I så fall skulle jag ta nån sorts slipmaskin och kanske ett bågfilsblad osv osv och klyva drevet in till axeln (försiktigt), sen går det nog att plocka med tassen.

OBS Ovanstående är mina funderingar, inga rekommendationer jag tar ansvar för.

Kawasaki

New member
Drev

Det kanske inte är så lätt att få tag på nya drev till den men kolla på touringbutiken dom har drevämnen som kanske går att göra så dom passar,

Om du inte har tillgång till maskiner så kan du kolla med en mekaniskverkstad
om dom kan bearbeta det. Hoppas det löser sig för dig.

/maiden/

New member
Det kanske inte är så lätt att få tag på nya drev till den men kolla på touringbutiken dom har drevämnen som kanske går att göra så dom passar,

Om du inte har tillgång till maskiner så kan du kolla med en mekaniskverkstad
om dom kan bearbeta det. Hoppas det löser sig för dig.

Tack för alla svar. Jag har hittat drev till den. 260 spänn, inte så farligt med tanke på att den är veteran. MEN nu har jag nya problem, men jag lägger upp det i en ny tråd