Problem med FJR 1300 -2007 ?

Fr1ppe

New member
Hej vänner!

Jag har ägt en Yamaha TDM 900 nu i ett år men kommit fram till att det inte är hojen för mig, så sagt och gjort, efter MC-dagarna på Säve och ett flertal provkörningar med en Yamaha FJR 1300 var jag fast. Det slutade med att jag skrev kontrakt på en ny 2007:a som hade stått i lager sedan dess hos Yamahacenter.

Nu till min fråga, efter att ha suttit och surfat lite hittar jag bara ett inlägg på FJR-klubbens forum om eventuella problem som (naturligtvis) rör 2007:ans årsmodell och det är nåt som de kallar för "höjdsjukeproblemet med ECU'n".

http://fjr1300sweden.forum24.se/fjr1300sweden-about257.html

Är detta nåt jag måste ringa till YC och be dem byta innan jag hämtar ut hojen eller vad tror ni?
 

P-O Noren

New member
Du har ju redan skrivit kontrakt?

Lite svårt att komma med krav i det läget, känns det som.
Men det är bara min egen högst personliga reflektion
 

Fr1ppe

New member
Du har ju redan skrivit kontrakt?

Lite svårt att komma med krav i det läget, känns det som.
Men det är bara min egen högst personliga reflektion

Är det en garantiåterkallelse vi pratar om så hoppas jag inte att man behöver skrota hojen för utbyte av ECU.. ;) Min fråga var snarare om man behövde bry sig om detta, inte om mitt köp var rätt eller inte.
 

Leif H..oj

New member
........2007:ans årsmodell och det är nåt som de kallar för "höjdsjukeproblemet med ECU'n".
http://fjr1300sweden.forum24.se/fjr1300sweden-about257.html
Är detta nåt jag måste ringa till YC och be dem byta innan jag hämtar ut hojen eller vad tror ni?

Du ska fråga hos Y-C om jobbet med ECU'n redan är gjort eller om det kan göras vid senare tillfälle.

Elektronikstyrningen har behövt justeras på andra Yamahamodeller också. Det har verkstäderna åtgärdat i den takt kunderna önskat detta vid verkstadsbesök. Justeringen som ska göras kan dom ju redan ha gjort på mc'n du köpt nu. Dessa jobb registreras i Yamaha servicedatabas som verkstaden har tillgång till, så man kan följa upp garantiåtgärder, återkallelser etc.

Det är ju en ny mc säger du, är den svenskimporterad av Yamaha Sverige så är det ju 5 års garanti, eller hur. Fråga om detta med butiken, ifall garantin gäller 5 år från nu, om den inte varit i trafik tidigare.

Som dom säger hos FJR-klubben: Röda nyckeln är den nyckel som är mest stöldbegärlig, den ska du förvara bakom lås å bom sedan. Verkstan behöver den i vissa lägen när det ska programmeras saker.

Du har lyckats köpa en av mina drömmaskiner, lyckliga FJR'are

- Leif
 

P-O Noren

New member
Nja förlåt. Tolkade inte detta som en garantiåterkallelse.

FJR1300 är väl en av de absolut mest trevliga hojarna på marknaden just nu. Finns många begagnade ute till bra priser. Hade själv önskat en sådan. Det stod mellan en FJR1300 och den mycket äldre GTS1000 modellen i våras. Nu blev det en GTS1000 då jag inte hittade en försäkring under 6000kr/helår/helförsäkrat.

Hade försäkringen varit lägre hade jag nog köpt en FJR istället. Vad det gäller hojmodellen kommer du säkert bli nöjd. Verkar som motorstyrning är svårt för en del tillverkare. Har en kompis med en Honda varadero som inte är optimalt programmerad.
 

mule

New member
Du kan lugnt köpa hojen. Kolla bara att den har den nya ECUn innan du hämtar ut den. När den är bytt så finns inte problemet kvar bara en massa trevliga FJR 1300 mil. Jag har åkt 7000 mil FJR 1300 så jag vet.
 

Fr1ppe

New member
Härligt att höra!

Nu är den precis som Leif sa en fabriksny 2007:a som inte har gått en meter, så 5 års garanti har den med start i övermorgon då jag hämtar ut den. Jag skall prata med verkstaden om ECU'n och om den inte är bytt redan får de hämta hem en ny ECU att slänga in på 100-milaservicen.

Jag har knappt fattat att den är min än, går bara runt och småskrockar för mig själv och irriterar frugan med små brumljud. :D

En annan fråga till er som vet, det här med 1 eller 2 fläktar osv, det som hade med "värmeproblemen" att göra, kom den förändringen med faceliften 2007 eller tidigare?
 

P-O Noren

New member
Vad blev det för färg på den?

Gissar att det sitter färgmatchande sidoväskor?
Har aldrig köpt en ny hoj, skulle vara så roligt att vara först på en hoj.

Ligga på kvällen och läsa bruksanvisningen som förste kund...
Skriva in koden för att beställa nya nycklar i instruktionsboken.
Få en ny servicebok utan stämplar.
Själv kunna avgöra var alla repor ska sitta och på vilket sätt.
Kunna skruva av ventilerna på däcken och släppa ut lite luft och kunna tänka:
Såhär luktar det i Japan...

Listan kan göras lång:D

Gratulerar till ny hoj
 

Fr1ppe

New member
Vad blev det för färg på den?

Gissar att det sitter färgmatchande sidoväskor?
Har aldrig köpt en ny hoj, skulle vara så roligt att vara först på en hoj.

Ligga på kvällen och läsa bruksanvisningen som förste kund...
Skriva in koden för att beställa nya nycklar i instruktionsboken.
Få en ny servicebok utan stämplar.
Själv kunna avgöra var alla repor ska sitta och på vilket sätt.
Kunna skruva av ventilerna på däcken och släppa ut lite luft och kunna tänka:
Såhär luktar det i Japan...

Listan kan göras lång:D

Gratulerar till ny hoj

Tack! :D

Det blev en: http://www.yamaha-motor.co.uk/Images/2007-Yamaha-FJR1300AS-wallpaper-02_pr_tcm46-190814.jpg (Röd)

Jag stod och sneglade på en grafitgrå, men 10.000:- till för bara färgen kändes lite dumt. Dessutom gillar frugan rött så allt som kan få hennes vänligt inställd till hojen är bra! :)

(Instruktionsboken är utprintad och ligger i en hög här bredvid) :p
 

Zigge100

New member
Underbar sak

Hej, jag hämtade ut min nya 08 (graftitgrå) på skärtorsdagen och sedan dess går jag på små moln, ja går och går, rullar är ett bättre ord. Provade mer än 10 olika hojar på MC dagarna i Gbg och kom fram till att jag hade köpt mig rätt hoj.
Hoppas du blir lika nöjd som jag!
 

Göran Persson

New member
FJR 1300 på hög höjd

Grattis till era nya hojar grabbar:)De som vet mest om den så kallade höjd sjukan är Cay Bjurqkvist Söderköping och jag Göran Persson Katrineholm. Cay blev drabbad 2007 under resa på Korsika och jag 2007 i Alperna.Problemet uppstår på 2006 och 2007 modeller när man passerar ca. 800möh och blir sedan bara värre ju högre upp man kommer.Yamaha byter ECU och därmed är
problemet borta hojen går som ett skott även på 2500 möh (jag och Cay har testat under 08) Enda problemet är att ingen återkallelse har gått ut på berörda modeller men de som begär byte av ECU n får detta gjort gratis så tänker ni åka på hög höjd kolla med Yamaha i god tid före avresa.
I övrigt är FJR 1300 en trevlig och körglad touringkompis

Välkommna i FJR gemenskapen önskar Göran Persson:cool:
 

Alfred

New member
Tack! :D

Det blev en: http://www.yamaha-motor.co.uk/Images/2007-Yamaha-FJR1300AS-wallpaper-02_pr_tcm46-190814.jpg (Röd)

Jag stod och sneglade på en grafitgrå, men 10.000:- till för bara färgen kändes lite dumt. Dessutom gillar frugan rött så allt som kan få hennes vänligt inställd till hojen är bra! :)

(Instruktionsboken är utprintad och ligger i en hög här bredvid) :p

Avundsjuk jaaa. FJR är min drömhoj men får nöja mig med föregångaren ett tag till. Grattis till nya hojen.:D
 

Fr1ppe

New member
Så där ja, Yamaha-Center i Sisjön har återigen visat sig vara en av de bästa återförsäljarna i Göteborgsområdet. :)

Ringde idag och pratade med en kille som jag vet är kompetent på deras verkstad och frågade om ECU'n var bytt på min nya hoj (som alltså skall hämtas ut imorgon) och det var den inte. Han bad att få ringa tillbaka och 10 minuter senare hörde han av sig och hade beställt servicepaketet med ny ECU osv. Byts på 100-milaservicen om några veckor. :)
 

janric

New member
Försäkringskostnad

Nja förlåt. Tolkade inte detta som en garantiåterkallelse.

FJR1300 är väl en av de absolut mest trevliga hojarna på marknaden just nu. Finns många begagnade ute till bra priser. Hade själv önskat en sådan. Det stod mellan en FJR1300 och den mycket äldre GTS1000 modellen i våras. Nu blev det en GTS1000 då jag inte hittade en försäkring under 6000kr/helår/helförsäkrat.

Hade försäkringen varit lägre hade jag nog köpt en FJR istället. Vad det gäller hojmodellen kommer du säkert bli nöjd. Verkar som motorstyrning är svårt för en del tillverkare. Har en kompis med en Honda varadero som inte är optimalt programmerad.

Kollade du hos Bilsport- och MC? Betalar 3400/år, förvisso på en -01a men tror inte årsmodellen har så stor inverkan. En kompis betalar lika för en -06a. Orten är Alingsås, åretom- och +40-försäkring.

Kan förresten bara rekommendera FJR efter snart 4500 mil på vår gamla Bettan. Bytte packboxar när jag köpte den - var missbehandlad genom enormt taskig vinterförvaring. I vinter har jag lagat handtaget för fjäderförspänningen (sprucken plast). I övrigt helt bekymmersfritt ägande. Frugan kör den också med glädje.

Det finns en bättre motorcykel, men den är inte 50 000 kr bättre vid nyköp.

Tar för övrigt mina damer till Provence för andra gången i slutet av maj.
 

BMW R90s

New member
Ska prova en FJR. Hur är det med kåpan? Kan man sitta i ostörd luftström
eller måste det monteras högt glas? Vilket fö är skitfult:mad:
Jag provkörde en GTS1000 och vi 80km så var det sånt oväsen
i hjälmen trots öronproppar att den blev helt omöjlig att köra.
Jag är 193cm lång.
 

Fr1ppe

New member
Ska prova en FJR. Hur är det med kåpan? Kan man sitta i ostörd luftström
eller måste det monteras högt glas? Vilket fö är skitfult:mad:
Jag provkörde en GTS1000 och vi 80km så var det sånt oväsen
i hjälmen trots öronproppar att den blev helt omöjlig att köra.
Jag är 193cm lång.

Jag är 1.95 och rätt...välmående. ;) Jag satt som en kung och tryckte iväg i 140+ på rakan tillbaka till depån ute på Säve i helgen med rutan i översta läget, utan öronproppar och med en motardhjälm på skallen (Shoei Hornet DS) och visst brusade det lite men jag kände inte av några slit och ryck i hjälmen som jag får på TDM:en i knappa 110. Hade jag haft propparna i hade jag lätt kunnat köra i 200+ utan att tröttna, i alla fall på ljudet.
 

Fr1ppe

New member
Kollade du hos Bilsport- och MC? Betalar 3400/år, förvisso på en -01a men tror inte årsmodellen har så stor inverkan. En kompis betalar lika för en -06a. Orten är Alingsås, åretom- och +40-försäkring.

Kan förresten bara rekommendera FJR efter snart 4500 mil på vår gamla Bettan. Bytte packboxar när jag köpte den - var missbehandlad genom enormt taskig vinterförvaring. I vinter har jag lagat handtaget för fjäderförspänningen (sprucken plast). I övrigt helt bekymmersfritt ägande. Frugan kör den också med glädje.

Det finns en bättre motorcykel, men den är inte 50 000 kr bättre vid nyköp.

Tar för övrigt mina damer till Provence för andra gången i slutet av maj.


Nästa år är jag och frugan med på SMC's resa, det kan ni haja! :D

Jag betalar på öret lika mkt som jag gjorde för min TDM, dvs 7600:-/helår/helförsäkring (30+) och då bor jag i centrala Göteborg. Något bättre än Trygg-Hansa med sina 25.000:-/år.
 

BMW R90s

New member
Jag är 1.95 och rätt...välmående. ;) Jag satt som en kung och tryckte iväg i 140+ på rakan tillbaka till depån ute på Säve i helgen med rutan i översta läget, utan öronproppar och med en motardhjälm på skallen (Shoei Hornet DS) och visst brusade det lite men jag kände inte av några slit och ryck i hjälmen som jag får på TDM:en i knappa 110. Hade jag haft propparna i hade jag lätt kunnat köra i 200+ utan att tröttna, i alla fall på ljudet.
Låter lovande, jag återkommer med provkörningsrapport:)
 
Top