Ja utbildning är av ondo!!!
Ge alla alla som vill ha körkort! Det har ju ändå visat sig att dom som utbildar/fortbildar sig utsätter sig för större risker. Det är allas rättighet att få framföra fordon på vägarna!
Ja utbildning är av ondo!!!
Ge alla alla som vill ha körkort! Det har ju ändå visat sig att dom som utbildar/fortbildar sig utsätter sig för större risker. Det är allas rättighet att få framföra fordon på vägarna!
Du är väl inte ironisk nu Per Man kunde ju tro att du är fra Götet!
Näääää! Finns statistik på att det sker fler olyckor med dom som tagit körkort/utbildat sig än dom som kör utan kort. Tex. bilförare, mc-förare och framför allt piloter!
Per
I Expressens artikel finns det inte ett enda exempel på vad det är för avgifter det handlar om. Undrar vad det egentligen rör sig om?
Ständigt ökade krav på kunskap och fördighet innan man får fortsätta träna på egen hand är i sig inte fel. Tyvärr blir det dyrare och svårare att ta körkort. Jag tror inte det bara är trafikdelen som försvåras. Eftersom det blir besvärligare finns risken att de unga förarna får en annan press vid uppkörning, en press som inte har med själva körningen att göra. Detta i sin tur kan försvåra för vissa personligheter/typer som då missgynnas. Unga drabbas hårt. Man kan kalla det diskriminering eller generationsförtryck.
Att försvåra för en liten (väljar)grupp att komma in i trafiken är lätt och kan försvaras med statistik om olyckbenägenhet för förare under 24 år t ex. Andra åtgärder som att tidsbegränsa kortet till tio år är otänkbart. Eller ens att man ska göra om teorin, vilket inte vore så dyrt.
Att göra om teoriprovet var tionde år skulle ge ett mer homogent beteende i trafiken. Man vet att alla vet vad som gäller. För vet man inte vad som gäller har man inget där att göra. Vet man vad som gäller klarar man teoriprovet (om det är bra, rättvisande och relevant). Detta skulle jag uppleva som rättvist gentemot de unga. Vi ska inte bara ställa högre krav på dem utan även på oss.
Mitt B kort kostade 30 papp, 2k extra är inte något jag kallar för chockhöjning..
Betalade du för två personer, eller?