Priset för körkort kan chockhöjas

Mimmi

New member
Hej!
Förarlösa bilar en verklighet först om tre decennier påstår professorn.
Skönt, om tre decennier tror jag knappast att jag kör varken bil eller mc, om jag ens lever...
Så ett sådant elände lär jag slippa.
 

HåkanP

New member
Ja utbildning är av ondo!!!
Ge alla alla som vill ha körkort! Det har ju ändå visat sig att dom som utbildar/fortbildar sig utsätter sig för större risker.:confused: Det är allas rättighet att få framföra fordon på vägarna!:rolleyes:

Du är väl inte ironisk nu Per :D Man kunde ju tro att du är fra Götet!:rolleyes:
 

Chopperbyggarn

New member
Ja utbildning är av ondo!!!
Ge alla alla som vill ha körkort! Det har ju ändå visat sig att dom som utbildar/fortbildar sig utsätter sig för större risker.:confused: Det är allas rättighet att få framföra fordon på vägarna!:rolleyes:

I den över motoriserade och över befolkade 20-25 miljonersstaden Mexico City krävs endast personbevis,adress,fotografi och betalning för att få bil/mc -kort. Jag har en Sportster samt en säckig Cheva pick up där och för mig som svensk landsbyggdsbo så är det lite knepigt att köra där med Chevan pga trängseln men det går bra med hojen så länge min fru som är född o uppväxt där är med och förklarar infrastrukturen samt körkulturen. När min fru eller någon av hennes släktingar kör (bil) så är jag faktiskt imponerad av att trafiken fungerar såpass bra som den gör och efter att ha fått en viss inblick i den rådande macho kulturen där så tror jag inte att det skulle göra varken från eller till med obligatorisk förarutbildning/körprovs krav.
Trafiken i denna stad utmärker sig inte jämfört med andra liknande megastäder som tex Paris, Sao Paulo ,Rio de Janeiro som har krav på förarutbildning/förarprov.

Anders.J
 

#46

New member
Du är väl inte ironisk nu Per :D Man kunde ju tro att du är fra Götet!:rolleyes:

Näääää! Finns statistik på att det sker fler olyckor med dom som tagit körkort/utbildat sig än dom som kör utan kort. Tex. bilförare, mc-förare och framför allt piloter!:eek:

Per
 

HåkanP

New member
Näääää! Finns statistik på att det sker fler olyckor med dom som tagit körkort/utbildat sig än dom som kör utan kort. Tex. bilförare, mc-förare och framför allt piloter!:eek:

Per

:D Det finns "tre slags lögn; lögn, förbannad lögn och statistik"... (Mark Twain)

Skämt å sido. Helt klart är i alla fall jag en vääääldigt mycket bättre mc förare både på asfalt och grus efter SMC:s kurser

:rolleyes:
 

Rano

New member
I Expressens artikel finns det inte ett enda exempel på vad det är för avgifter det handlar om. Undrar vad det egentligen rör sig om?

Det rör sig om en fast årlig kostnad samt "rörlig" som Transportstyrelsen kommer att tilldela Trafikskolorna om förslaget går igenom. Och därför höjs väl priset för körlektioner mm
Det var på Radion P4 för någon månad sen, skickar med en länk!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4111288
 

stagfock

New member
generationsförtryck

Ständigt ökade krav på kunskap och fördighet innan man får fortsätta träna på egen hand är i sig inte fel. Tyvärr blir det dyrare och svårare att ta körkort. Jag tror inte det bara är trafikdelen som försvåras. Eftersom det blir besvärligare finns risken att de unga förarna får en annan press vid uppkörning, en press som inte har med själva körningen att göra. Detta i sin tur kan försvåra för vissa personligheter/typer som då missgynnas. Unga drabbas hårt. Man kan kalla det diskriminering eller generationsförtryck.

Att försvåra för en liten (väljar)grupp att komma in i trafiken är lätt och kan försvaras med statistik om olyckbenägenhet för förare under 24 år t ex. Andra åtgärder som att tidsbegränsa kortet till tio år är otänkbart. Eller ens att man ska göra om teorin, vilket inte vore så dyrt.

Att göra om teoriprovet var tionde år skulle ge ett mer homogent beteende i trafiken. Man vet att alla vet vad som gäller. För vet man inte vad som gäller har man inget där att göra. Vet man vad som gäller klarar man teoriprovet (om det är bra, rättvisande och relevant). Detta skulle jag uppleva som rättvist gentemot de unga. Vi ska inte bara ställa högre krav på dem utan även på oss.
 

swischmc

New member
Ständigt ökade krav på kunskap och fördighet innan man får fortsätta träna på egen hand är i sig inte fel. Tyvärr blir det dyrare och svårare att ta körkort. Jag tror inte det bara är trafikdelen som försvåras. Eftersom det blir besvärligare finns risken att de unga förarna får en annan press vid uppkörning, en press som inte har med själva körningen att göra. Detta i sin tur kan försvåra för vissa personligheter/typer som då missgynnas. Unga drabbas hårt. Man kan kalla det diskriminering eller generationsförtryck.

Att försvåra för en liten (väljar)grupp att komma in i trafiken är lätt och kan försvaras med statistik om olyckbenägenhet för förare under 24 år t ex. Andra åtgärder som att tidsbegränsa kortet till tio år är otänkbart. Eller ens att man ska göra om teorin, vilket inte vore så dyrt.

Att göra om teoriprovet var tionde år skulle ge ett mer homogent beteende i trafiken. Man vet att alla vet vad som gäller. För vet man inte vad som gäller har man inget där att göra. Vet man vad som gäller klarar man teoriprovet (om det är bra, rättvisande och relevant). Detta skulle jag uppleva som rättvist gentemot de unga. Vi ska inte bara ställa högre krav på dem utan även på oss.

Många +1 på detta inlägg!! :)
Varför ska bara nyblivna körkortsinnehavare vara duktigt på att framföra sitt fordon, kunna trafikregler och tänka riskmedvetet? Tycker nog att det finns rätt många i trafiken med körkort (sedan både 2år och 50år) som inte har någon koll alls. Fast det berör ju inte majoriteten... majoriteten som anser att de kör bättre än genomsnittet... :confused:
 
Top