Priset för körkort kan chockhöjas

DearHunter

New member
Mitt B kort kostade 30 papp, 2k extra är inte något jag kallar för chockhöjning..

2 papp extra är ju 2000/60= ca 33 pilsner :eek:

Utomlands (Spfanien): 2000/25 = ca 80 st...... :eek::eek::eek::eek:
Slovakien : 2000/10 = 200 st...

Det ÄR en chockhöjning OCH slöseri med pengar :D

(30 papp för körkort ? Hade Du Stevie Wonder som intruktör ? :cool: ;))
 
Last edited:

Pledians

New member
Aldrig suttit bakom en ratt tidigare (visste inte ens vad koppling var förnåt då), inga föräldrar eller bekanta att övningsköra privat med eller få hjälp från, allt fick gå via skolan, i stockholmsmiljön. Därav notan.

A-kortet kostade bara 14 papp, riktigt kap! :)


I ett rikt i-land som Sverige kan körkortspriserna höjas till skyarna - folk kommer fortfarande att ta körkort.
 
Last edited:

DearHunter

New member
Aldrig suttit bakom en ratt tidigare (visste inte ens vad koppling var förnåt då), inga föräldrar eller bekanta att övningsköra privat med eller få hjälp från, allt fick gå via skolan, i stockholmsmiljön. Därav notan.

A-kortet kostade bara 14 papp, riktigt kap! :)

I ett rikt i-land som Sverige kan körkortspriserna höjas till skyarna - folk kommer fortfarande att ta körkort.

Nix.... det är inte lika lätt för ungdomarna att ta körkort, ekonomiskt sett.

I Sverige så föser politikerna ''Fårflocken Svensson'' framför sig med hjälp av ekonomiska styrmedel. Istället för att förbjuda så gör man det otillgängligt. Snart kommer man inte kunna gå på dass utan att ha passerat en rondell på vägen, gått på svindyr riskkurs som tar upp vad som händer om fingret går igenom pappret, ansökt om lov ett halvår i förväg (Fjärtstyrelsen) och monterat godkänd hasp på dassdörren (krav från F-bolagen). Jag säger som Dr. Dengroth - Jag är skeptisk :D

http://www.youtube.com/watch?v=JhM9jo-WeKM&feature=related

;)
 
Last edited:

Pledians

New member
Nix.... det är inte lika lätt för ungdomarna att ta körkort, ekonomiskt sett.
Just därför jag inte kunde ta det förrän jag var färdigutbildad och fick mitt första ordentliga jobb.
I Sverige så föser politikerna ''Fårflocken Svensson'' framför sig med hjälp av ekonomiska styrmedel. Istället för att förbjuda så gör man det otillgängligt. Snart kommer man inte kunna gå på dass utan att ha passerat en rondell på vägen, gått på svindyr riskkurs som tar upp vad som händer om fingret går igenom pappret, ansökt om lov ett halvår i förväg (Fjärtstyrelsen) och monterat godkänd hasp på dassdörren (krav från F-bolagen). Jag säger som Dr. Dengroth - Jag är skeptisk :D
Vad är det du försöker säga och vad har det här med körkort att göra?
 

enhjuling

New member
I Expressens artikel finns det inte ett enda exempel på vad det är för avgifter det handlar om. Undrar vad det egentligen rör sig om?
 

Chopperbyggarn

New member
Just därför jag inte kunde ta det förrän jag var färdigutbildad och fick mitt första ordentliga jobb.
Vad är det du försöker säga och vad har det här med körkort att göra?

Det man inte för dagen kan förbjuda rakt av försvårar man succesivt (körkort del av detta) och inriktar sig först och främst på dom unga...dom äldre slutar succesivt av naturlig avgång och tids nog så är motorcyklar för privat personer histora. Bilar försvinner nog inte men dom blir förarlösa. Ja det ser ut att vara framtiden om utvecklingen fortsätter i samma riktning som nu.

Anders.J
 

Pledians

New member
Nollvisionen kommer aldrig att uppnås så länge som människor har kontrollen över fordonet de färdas i. Det är inte omöjligt, rent utav högst troligt, att i framtiden kommer man bara att tala om en destination för fordonet, så tar fordonet en dit helt automatiskt. Förarstyrda bilar kommer kanske inte att dö ut, men blir istället ett renodlat nöje som framförs på avsedda banor.

I slutet av 1800-talet hade hästen samma roll som dagens bilar. Ett transportmedel av människor och gods. Vissa tycker att det är kul att rida, vilket är anledningen till att ridning finns kvar, dock som en ren nöjesaktivitet. Precis som förarstyrda bilar kommer att vara i framtiden, kanske.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Regeringen har beslutat att Transportstyrelsen ska avgiftsfinansieras och inte betalas med skattemedel. Transportstyrelsen har gett förslag på avgifter. SMC påpekade i remissvaret att det är färre MC-elever och det bör speglas i avgifterna. Det fick vi inget gehör för. Avgifterna är lika, oavsett behörighet. Tillsyn för riskutbildning A steg 2 är högre för att den är en timme längre jämfört med bil.
Jag har talat med STR och med Transportstyrelsen. Kostnaderna för ett körkort kommer att öka, dock inte med 2000 kronor som artikeln säger. Ingen kan eller vill säga med hur mycket. SMC vet inte hur många lektioner varje trafikskola säljer per år och vad kostnaden innebär om den slås ut på alla elever.
Utbildare som blir föremål för extra tillsyn kommer att få betala detta. Då handlar det om utbildare där man sett ett behov. Lade nyss ut en nyhet med länkar till bl a Transportstyrelsen. http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8583
 

#46

New member
Nix.... det är inte lika lätt för ungdomarna att ta körkort, ekonomiskt sett.

I Sverige så föser politikerna ''Fårflocken Svensson'' framför sig med hjälp av ekonomiska styrmedel. Istället för att förbjuda så gör man det otillgängligt. Snart kommer man inte kunna gå på dass utan att ha passerat en rondell på vägen, gått på svindyr riskkurs som tar upp vad som händer om fingret går igenom pappret, ansökt om lov ett halvår i förväg (Fjärtstyrelsen) och monterat godkänd hasp på dassdörren (krav från F-bolagen). Jag säger som Dr. Dengroth - Jag är skeptisk :D

Ja utbildning är av ondo!!!
Ge alla alla som vill ha körkort! Det har ju ändå visat sig att dom som utbildar/fortbildar sig utsätter sig för större risker.:confused: Det är allas rättighet att få framföra fordon på vägarna!:rolleyes:
 
Last edited:

Ricken

Member
Om man köper en tjänst av en verkstad så får man betala för det arbete dom utför, varför ska inte transportstyrelsen få betalt för det dom gör?
 

Manneman

New member
Om man köper en tjänst av en verkstad så får man betala för det arbete dom utför, varför ska inte transportstyrelsen få betalt för det dom gör?

Om de plockade bort alla avdankande politiker som måste ha en chefstjänst och andra verklighetsfrämmande personer (mellanchefer) så kunde de förmodligen sänka priserna på sina tjänster, men det är bara vad jag tror
 

Ricken

Member
Om de plockade bort alla avdankande politiker som måste ha en chefstjänst och andra verklighetsfrämmande personer (mellanchefer) så kunde de förmodligen sänka priserna på sina tjänster, men det är bara vad jag tror
Så är det väl i alla företag, inte bara transportstyrelsen?
 

Manneman

New member
Så är det väl i alla företag, inte bara transportstyrelsen?

I de statliga och kommunala "företagen" så tror jag absolut att det är så, förhoppningsvis är det bättre i de privata för där har de kanske större behov av kompetens och produktivitet.
 

Chopperbyggarn

New member
Nollvisionen kommer aldrig att uppnås så länge som människor har kontrollen över fordonet de färdas i. Det är inte omöjligt, rent utav högst troligt, att i framtiden kommer man bara att tala om en destination för fordonet, så tar fordonet en dit helt automatiskt. Förarstyrda bilar kommer kanske inte att dö ut, men blir istället ett renodlat nöje som framförs på avsedda banor.

I slutet av 1800-talet hade hästen samma roll som dagens bilar. Ett transportmedel av människor och gods. Vissa tycker att det är kul att rida, vilket är anledningen till att ridning finns kvar, dock som en ren nöjesaktivitet. Precis som förarstyrda bilar kommer att vara i framtiden, kanske.

Sant...men kommer nollvisionen att uppnås med förarlösa bilar? Knappast!
Om detta blir verklighet med förarlösa samt förbjudet för människor att framföra bilar på allmän väg då behövs nog inte så mycket fantasi för att räkna ut hur det kommer att gå med motorcyklar..... i alla fall när det gäller allmän väg.

Hörde på tv att ridsporten håller på att kopiera vägtrafikens nollvision...vad det nu kan innebära för häst intresserade?

Anders.J
 
Top