priser

H

honda cbf 500

Guest
Det jag menar är om du jmf en bil och en motorcykel, en bil har betydligt mer delar jmf med en motorcykel och ändå kan den kosta mindre än många motorcyklar. Det finns ingen balans mellan en motorcykels pris och en motorcykels utvecklingskostnad. Visserligen tillverkas motorcyklar i betydligt färre antal än en bil och därför måste man ta ut mer på varje motorcykel.

//Amir
 

MvM

New member
Om man nu jämför(kanske lite snällt) den där chevan med 6-700 kubikare i 80' kronorsklassen så blir väl en större touringhoj för 150-170' snarast att jämföra med en volvokombi och den är väl betydligt dyrare?
Och HD:n kostar väl inte i närheten av en merca eller hummer? Så frågan är väl om dom större hojarna en kan anses vara dyra i biljämförelse?
 

Kenneth

New member
Det jag menar är om du jmf en bil och en motorcykel, en bil har betydligt mer delar jmf med en motorcykel och ändå kan den kosta mindre än många motorcyklar. Det finns ingen balans mellan en motorcykels pris och en motorcykels utvecklingskostnad. Visserligen tillverkas motorcyklar i betydligt färre antal än en bil och därför måste man ta ut mer på varje motorcykel.

//Amir

Vet inte om jag håller med alls, jämför man min bmw vad den kostade ny, vilken litereffekt, prestanda, finesser i form av abs, esa mm och vill ha en BMW bil med samma prestanda ,väghållning etc så får man nog satsa på en modell med ett M framför! Då snackar vi inte under en halv miljon SEK!
 

Triumph int

New member
Men hur som helst så är det en utav de billigast bilarna
och då tycker jag man ska jämföra med motsvarande hoj.

Jag tycker att sporthojar är undervärderade eller att mellanklassen är övervärderad.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
vi får väl helt enkelt komma fram till att vi har olika upfattningar:p men hur som helst så tycker jag att priser på hojar är lite skeva ur min synvinkel :)

//Amir
 

MvM

New member
Amir, jag lovar att jag också skulle uppskatta lägre priser på större touringhojar. Det vore mumma att få t.ex. en sprillans Pan European för typ 50lök :D
Men jag tror chansen är större att vinna ihop den på lotto :(
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag sa inte att de behövde sälja dem för 50 000. Självklart förstår jag att de vill tjäna pengar på sina hojar. Men ska verkligen en touringhoj som fjr 1300, pan european eller bmw r 1200 rt kosta nära 200 000 kr för att de ska tjäna pengar och göra vinst?

Alternativet är att det byggs touringhojar i de lägre pris segmentet. Varför inte deauville i 500-600 klassen?

//Amir

QUOTE=MvM;79107]Amir, jag lovar att jag också skulle uppskatta lägre priser på större touringhojar. Det vore mumma att få t.ex. en sprillans Pan European för typ 50lök :D
Men jag tror chansen är större att vinna ihop den på lotto :([/QUOTE]
 
Last edited:

MvM

New member
Deauvillen är en jäkligt trevlig hoj. Sambon har en 650 som kostade 25000:- begagnad. En kartongny 700cc får du för 105-110' och då får man riktigt mycket touring för kulorna.
:)
 

Kenneth

New member
Jag sa inte att de behövde sälja dem för 50 000. Självklart förstår jag att de vill tjäna pengar på sina hojar. Men ska verkligen en touringhoj som fjr 1300, pan european eller bmw r 1200 rt kostar nära 200 000 kr för att de ska tjäna pengar och göra vinst?

Alternativet är att det byggs touringhojar i de lägre pris segmentet. Varför inte deauville i 500-600 klassen?

//Amir



Du får ju tänka på att av de 200 000 går 20% i form av moms rätt i fickan på staten, sen lite transport, ihopmontering, registreringsavgifter etc, generalagenten skall ha sin del, handlaren sin del.
När alla fått sin del är det nog inte så mycket förtjänst på en såld hoj!
Är den tillverkad i Japan, Usa eller Europa så är det en hög lönenivå på den som bygger med!
 

SuperRetard

New member
vi får väl helt enkelt komma fram till att vi har olika upfattningar:p men hur som helst så tycker jag att priser på hojar är lite skeva ur min synvinkel :)

//Amir


Alla konsumenter hade uppskattat lägre priser på nya hojar. Men du måste förstå prissättningsstrategierna som delger HD deras höga priser, och förstå att det inte är antalet delar som kostar när man köper en maskin. Materialkostnaden står för MAX 20%, både vad gäller bilar och MC. Resten är utvecklings-, marknadsförings- och overhead-kostnader, vilka ska fördelas på antalet sålda enheter.

Vi kan jämföra Honda 600 Hornet och Peugeot 107 (som kostar ca 100´ ny).

1. MC blir alltså avsevärt dyrare pga de lägre volymerna jämfört med bil.
2. Utvecklingskostnaden av en motor som ska få plats i ett chassie till ett fordon som totalt ska väga max 200 kg är betydligt högre än för motsvarande motor till en bil med 1000cc, 64hk, men oerhört mkt utrymme för att få alla delar att spela. Och dessutom med en fordonsvikt på nära 1000 kg, vilket gör viktprioriteringen i motorn nästintill obefintlig.

Jag hävdar då att man får MER för pengarna på Hondan (som inte ens är ett budgetmärke) än på bilen, då detta bara är en låda med 4 hjul och en larvigt vek 3-pipig motor! (Och jag vet, för jag har haft en).
 

Triumph int

New member
Att sedan jämföra en sporthoj mot en bil i samma prisklass,
det är ju direkt löjligt.

Har sporthojarna fastnat i ett pristak?
 

SuperRetard

New member
Har sporthojarna fastnat i ett pristak?


Förmodligen. Jag tror inte att vi kommer se några större tekniska framsteg på den marknaden på ett tag om inte en ny, mer kapitalstark skara köpare uppenbarar sig.

Värstingarna idag går runt 200´, och är fullsmetade med både elektronik och finmekanik. De säljs i relativt små volymer och jag har svårt att se att det skulle vara särskilt bra business att elda på utvecklingen för tillverkarna där. Så små steg som möjligt men att ändå ligga i topp är nog strategin för de flesta.

Ducati och några till har extrembyggen som går utanför den ramen, men de är också rejält överprisade sett till bang-for-the-buck. Men kommer å andra sidan alltid att sälja då det finns en skara som gärna betalar 385.000 för att ha en röd Ducati i garaget, på depåstöd, i skenet av riktade spotlights och med max 300 mil på mätaren efter ett par år.
 
Top