vi får väl helt enkelt komma fram till att vi har olika upfattningar
men hur som helst så tycker jag att priser på hojar är lite skeva ur min synvinkel
//Amir
Alla konsumenter hade uppskattat lägre priser på nya hojar. Men du måste förstå prissättningsstrategierna som delger HD deras höga priser, och förstå att det inte är antalet delar som kostar när man köper en maskin. Materialkostnaden står för MAX 20%, både vad gäller bilar och MC. Resten är utvecklings-, marknadsförings- och overhead-kostnader, vilka ska fördelas på antalet sålda enheter.
Vi kan jämföra Honda 600 Hornet och Peugeot 107 (som kostar ca 100´ ny).
1. MC blir alltså avsevärt dyrare pga de lägre volymerna jämfört med bil.
2. Utvecklingskostnaden av en motor som ska få plats i ett chassie till ett fordon som totalt ska väga max 200 kg är betydligt högre än för motsvarande motor till en bil med 1000cc, 64hk, men oerhört mkt utrymme för att få alla delar att spela. Och dessutom med en fordonsvikt på nära 1000 kg, vilket gör viktprioriteringen i motorn nästintill obefintlig.
Jag hävdar då att man får MER för pengarna på Hondan (som inte ens är ett budgetmärke) än på bilen, då detta bara är en låda med 4 hjul och en larvigt vek 3-pipig motor! (Och jag vet, för jag har haft en).