priser

H

honda cbf 500

Guest
Hejsan!

Jag har funderat och är lite fundersam över priserna på motorcyklar. Många nya motorcyklar kostar ju mer än vad en ny bil kostar. Kolla bara på harleys cvo modell som kostar 365 000 kr. eller på några av touringhojar som fjr 1300 osv som kostar närmare 200 000 kr.

Är det verkligen rimligt att ny motorcykel ska kosta så mycket? Jag menar de väger ju inte lika mkt som en bil eller åtminstone i min värld så tror jag inte att en motorcykel kostar lika mkt att utveckla som en bil. Visserligen kanske de säljs i mindre antal exemplar en vad en bil görs men ändå.

Jag ser gärna att fler enkla billiga motorcyklar tas fram i alla volymstorlekar.

Vad tycker Ni?

Mvh

Amir
 

Bighoj

New member
Du har klart en poäng i vad du säger.Jag kan tänka mig att det kostar en hel del att ta fram en ny modell,men att jämföra med biltillverkning,ja jag vet inte.Där finns ju billiga märken som Lifan men kvaliten är väl inte helt på topp.Jag förmodar att du menar lite mer budgetmodeller av BMW,HONDA,KAWA,YAMAHA osv fast som håller hög kvalite.Många vill kanske ha en vardags/pendlarhoj för kring 70-100 tusen och då är det svårare att hitta något nytt man vill ha.Efterfrågan är kanske inte så stor ändå,och bland begagnat finns ju en hel del att välja på trots allt.
 

MvM

New member
Fast i segmentet 70'-100' finns det väl en hel del hojar?
Bara några exempel, finns många fler.

Yamaha FZ8-S ABS-11 99 900:-
Yamaha XJ6 Diversson F-11 82 900:-
Honda XL700VA-11 99 900:-
Suzuki SFV650A Gladius ABS-11 79 900:-
Bmw f800r-11 92 900:-
Honda VT750S-11 79 900:-
Kawasaki VN900 CUSTOM-11 94 900:-
Bmw f 650 gs-11 85 600:-
 

Bighoj

New member
Fast i segmentet 70'-100' finns det väl en hel del hojar?
Bara några exempel, finns många fler.

Yamaha FZ8-S ABS-11 99 900:-
Yamaha XJ6 Diversson F-11 82 900:-
Honda XL700VA-11 99 900:-
Suzuki SFV650A Gladius ABS-11 79 900:-
Bmw f800r-11 92 900:-
Honda VT750S-11 79 900:-
Kawasaki VN900 CUSTOM-11 94 900:-
Bmw f 650 gs-11 85 600:-

Jag var lite ur omloppsbanan där.Jag menar förstås att där borde finnas budgetmodeller av de dyrare hojarna som ligger kring 100 000.Ska du ha en lite större cykel finns inte mycket nytt att välja på.Ligger man kring 600cc har du rätt i att där finns en del att välja på.Ska försöka tänka före munnen talar nästa gång,ha ha...
 
H

honda cbf 500

Guest
Själv har jag som bekant cbf 500 och gav 50 000 kr för den helt ny och skulle gärna vilja se fler hojar och hojtyper i prisspannet runt 50-60 000 kr.

Tänk er en honda deauville 500-600 cc klassen i prisspannet mellan 50-70000 kr eller en hojar i stil med bmw r 1200 rt, fjr 1300, pan european i det pris spannet.

Då kanske fler har möjlighet att köpa en helt ny cykel och det borde ju även gagna handlarna.
 
H

honda cbf 500

Guest
Japp, fler budgethojar från kvalitetsmärken i olika hojsegment.

//Amir

Du har klart en poäng i vad du säger.Jag kan tänka mig att det kostar en hel del att ta fram en ny modell,men att jämföra med biltillverkning,ja jag vet inte.Där finns ju billiga märken som Lifan men kvaliten är väl inte helt på topp.Jag förmodar att du menar lite mer budgetmodeller av BMW,HONDA,KAWA,YAMAHA osv fast som håller hög kvalite.Många vill kanske ha en vardags/pendlarhoj för kring 70-100 tusen och då är det svårare att hitta något nytt man vill ha.Efterfrågan är kanske inte så stor ändå,och bland begagnat finns ju en hel del att välja på trots allt.
 

SuperRetard

New member
Japp, fler budgethojar från kvalitetsmärken i olika hojsegment.

//Amir


Lite av poängen med att bygga upp sitt varumärke till att lukta kvalitet, är att slippa sälja budgetmodeller.

Du missar en rätt viktig del av prissättning här. Tillgång & efterfrågan. Skulle utrymmet finnas på marknaden skulle det finnas, några har försökt, men det är helt enkelt ine lönsamt att bygga budget och sälja billigt.


Att sälja billigt är bra affärer om man kan få ut volymer av det. Hojåkare är även internationellt sett fördelat med en relativt liten skara som har det som "billigt nyttofordon". Faktorer som "livstil", "prestanda" osv värderas högre än driftsekonomi. Det finns helt enkelt ingen marknad. Dessutom finns en försvinnande liten skara andrahandsköpare till dessa budgetmodeller (för det finns lite kinamärken att välja bland) vilket gör att kostnaden nästan blir densamma även om inköpspriset är lägre.
 

Chopperbyggarn

New member
Känner en gubbe som köpte en ny Kinesisk kopia av Virago 250 för endast 11000:- (skulle ha kostat 14000:) typad o klar och hojen ser riktigt fin ut!

Vad vi har funderat över är hur denna hoj överhuvudtaget kan ge någon lönsamhet att sälja här i Sverige :confused:

Varken jag eller ägaren kan få ihop detta trots att det är made in China:confused:

Subvetionerar Kinesiska staten för att komma in och ta marknadsandelar i andra länder:confused:

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Amir, för 365 000:- kan du få 3st begagnade Harley med EVO motor i bra skick! Jag har nog hellre 3 stycken lite äldre begagnade än 1st ny...

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
jo det förstår jag Anders men poäng var att motorcyklar är väldigt dyra i förhållande till bilar.

//Amir
 

Triumph int

New member
Från en standard 600 för 100.000 kr till värsta sport för 180.000kr.

Det prisspannet finns inte i bilvärlden.

De 80.000 som du lägger till gör att du får en mc som inte har
mycket gemensamnt med standard 600.

Jag tycker det verkar som mc-tillverkarna inte kan ta betalt för
sporthojarna så mycket som dom skulle ha viljat ha
 

Marie

Banned
Tre hundra papp för en ny värstinghoj är väl egentligen inte mycket att hosta om? En ny bil som är någotsånär rejäl kostar inte under en halv miljon,

Och har man inte råd med nytt, så finns alltid begagnat till varierande pris i olika skick. En bil som kostade miljonen ny får man tjugo år senare för några tiotusingar.
 

Robbie

New member
Som jag ser det så är den största enskilda kostnaden i ett fordon fortfarande motorn och det som är direkt relaterat till den. Det ser man ju tydligt om man ska köpa en båtmotor.

Om den motorn sen sitter i en bil så ställs inte samma krav på utrymmesbesparing som på en mc, dvs. Billigare utveckling.



Om man vill komma ned i kostnad så får man nöja sig med en mindre motor.

Slutligen så är jag inte så säker på att Harley är ett särskilt bra exempel när man ska börja undersöka prisbilder på mc jämfört med bilar.

/Robert
 
H

honda cbf 500

Guest
En ny chevrolet spark kostar runt 90 000 kr.

Ta vilken motorcykel som du vill och jämför mot en bil så ser du att en hoj kostar ganska jämfört med vad du får för pengarna enligt min åsikt.

//Amir
 

phastas

New member
Amir, för 365 000:- kan du få 3st begagnade Harley med EVO motor i bra skick! Jag har nog hellre 3 stycken lite äldre begagnade än 1st ny...

Anders.J

Köpa 3 HD...vill man köra mycket så är det väl så många det krävs :D

95% of all Harleys ever sold is still on the road - the other 5% made it back home :D
 
H

honda cbf 500

Guest
nja jag håller inte med dig. En chevrolet spark håller en anständig kvalite medan en hoj från kina håller inte samma kvalite...man måste ha samma referensramar när man jämför.

//Amir


Då måste du jämföra mot den billigaste kines-mc och en sån kostar inte mycket.
 
H

honda cbf 500

Guest
Chevrolet spark, vad jag vet har inget med korea att göra. Motorn kommer från opel. Den kanske är tillverkad där. Utvecklingen ligger säkert i ett annat land.

Nja, jag håller inte med dig riktigt.

//Amir


Det är en superbillig bil från Korea och då
är rätt att jämföra med en mc från Kina.
 
Top