Premie fråga.

gluffis

Regnmakare
Fick häromdagen nytt försäkringsbrev på min avställningsförsäkring på Ninjan efter att ha påpekat att jag inte fått ABS broms rabatten hos Folksam. Nu verkar det som att handläggaren räknat helt fel och jag ser ut att ha fått 15% av totalpremien istället för 15% rabatt.

Vågar man ställa på och köra och lita på att det verkligen är det som står i mitt kontrakt är det jag får betala ? Eller kan Folksam komma och hävda att dom gjort fel och uppfakturera mig senare ?

Jag vill gärna tro att det är den premie jag fått skriftligt som gäller.
 

Tessan67

New member
Jag hade nog ringt upp dem och frågat om det stämmer :confused:. Jag tror att de kan skicka en ny faktura om de upptäcker att de har gjort fel.
 

gluffis

Regnmakare
Skriftliga kontrakt brukar vara väldigt bindande. Tror jag får ta och läsa igenom villkoren ordentligt en vända ;)
 

SuperRetard

New member
Skriftliga kontrakt brukar vara väldigt bindande. Tror jag får ta och läsa igenom villkoren ordentligt en vända ;)

Ett skriftligt kontrakt är som du säger bindande, dock finns delar i avtalslagen som reglerar det som verkar ha hänt, att den mänskliga faktorn spelar in.

Vad som krävs för att göra det giltigt är i praktiken att det utan tvivel kan visas att det offererade, avtalade eller fakturerade beloppet är helt galet. I ditt fall skulle jag säga att det inte råder några tvivel om det då det dels finns tydlig information på flera ställen, bl.a i deras standardavtal, att det är 15% rabatt som gäller. Det är också orimligt att ge 85% rabatt för ABS.

Så rent juridiskt skulle jag inte göra några antaganden. Däremot kan du ju chansa på att felet ligger kvar i all oändlighet ;). Men sätt av de pengarna så att du är medveten om var de "hör hemma". Om inte annat så vinner du ju räntan på det. Är du kund 4 år och byter FB sen kan du casha in och gilla att dem inte har ordning på sina system. När så lång tid gått finns det om jag minns rätt delar i konsumentköplagen som skyddar dig från retroaktiv fakturering på alltför saftiga belopp - OM du kan anses ha agerat i god tro (ett begrepp som är jävligt luddigt och tolkas lite olika beroende på person och situation).


Kort sagt är det en fråga om etik och moral om huruvida du vill upplysa FB om deras misstag eller inte. Du bör inte åka på några straffavgifter eftersom felet är deras, men risken finns att du blir fakturerad i efterhand.
 

Herr Fuggle

New member
Jag skulle ringa och fråga, ju tidigare desto bättre. 85% rabatt istället för 15% är lite för mycket för att "råka" missa. Be dem dessutom att anteckna att du frågat om du inte skickar e-post.

I mitt försäkringsbrev står det "Ej sportmodell" samtidigt som Bilsport utan MC inte försäkrar den för att det är just en "sportmodell" men jag har kollat och det är vad Folksam tycker!:tummenupp

Men premier verkar ibland sättas väldigt slumpartat så det KAN också vara så bra att det är sant!
 
Top