Praktiska egna åtgärder för ett säkrare vardagshojande

Hampe

Skriver massor!
Yes, Marie har fel - what else is new...?

Nä, sorry - Marie brukar faktiskt ha många vettiga synpunkter som dom flesta ser förbi i sin ilska över att hon ens postat, men denna gången är hon helt fel på det.

Låt inte tråden surna nu - mer bra idéer...?

H

Moddan

New member
NEEEJ!
Aldrig "passiv körning" på hoj!
Jag har suttit som på nålar nu ett dygn i förhoppningen att du själv skulle korrigera ett möjligt skrivfel, eller att någon annan skulle ifrågasätta formuleringen - men istället blir det jag igen som får tjôta vidare:

Jag kan gå med på nästan vilken eufism som helst för att momentant ta det lite vackert i MC-körningen, men "passiv"... ...jisses det är rena döden på två hjul! Den enda vettiga mening jag kan kombinera ihop med orden "passiv" och "MC" är att "Den passiva säkerheten på MC är något begränsad" typ...

Ämnet!
Vi skulle inte diskutera körstil - hoppas bara att alla som läser inser att just körstilen, riskmedvetenhet och inpiskad ovilja att smälla är den viktigaste ingrediensen för ett långt och hälsosamt hojliv...?

Hur som helt:

Kläder! Rätt kläder, för rätt tillfälle och rätt tillpassade!

Och!
Att dom används!!!

De flesta av oss inser att det för eller senare blir för kallt att köra hoj (look who's talking...) och avstår från MC-körning till förmån för uppvärmt bilåkande.

Vad man måste få folk att fatta är att det på sommaren helt enkelt blir alltför varmt för MC-körning!
Den som lägger av sig skyddskläder hemma för att "det är för varmt" är fel på det; han eller hon skall åka bil istället!
Sätt ACCn på önskad temperatur och njut av kylan, men dra inte runt på stan i jeans och t-shirt - eller värre!

Hampe

Du kan hoppa av nålarna nu herr Hampe.Med passiv körning menar jag inte att jag sitter och sover och inte bryr mig,utan att jag kör med insidan och,visar hänsyn och läser trafiken så att det flyter på snabbt och smidigt.(Passivt var kanske fel uttryck)Jag tror du menar något liknande,fast du kallar det aktiv körning.Det jag menar var oxå att jag försöker att inte köra allt för AGGRESIVT och tror att jag är snabbast och bäst i världen ute i trafiken.Alla gör vi någongång misstag,men ofta är det när flera gör misstag samtidigt som det smäller dvs om det inte är en singelkrock.

Hampe

Skriver massor!
Du kan hoppa av nålarna nu herr Hampe.
Tack! :D

Problemet uppstår när man talar om "defensiv körning", de synonymer och bilder folk har i skallen är alltför ofta ngt som drar åt just passivt.
Jag förstod nog var du menade, men var tvungen att belysa ordet.
Lite semantik är aldrig fel...

Nog attan blir det en tämligen passiv körning när man klipper 110 mil Autobahn på ett ryck under sådär 9-10 timmar.
Över 100 i snitt räknat över en normal svensk arbetsdag...?
Kräver ett ytterst aktivt körande, enligt min uppfattning.

Hampe

Chopperbyggarn

New member
Kanske inte en idé direkt men man kan nog lära sig en del av att studera dom vilda djurens värld då människans instinkter och undermedvetna beteenden ofta är ganska lika vissa djur. Tex vad triggar igång jakt/flykt instinkten= full uppmärksamhet på annat djur eller människa? Rörelse , lukt , ljud , kanske färg , lysande ögon i mörker mm??

Anders.J

Marie

Banned
Över 100 i snitt räknat över en normal svensk arbetsdag...?
Kräver ett ytterst aktivt körande, enligt min uppfattning.

Attan så passivt jämfört med att sno upp och ned som en skållad iller i diverse alppass en hel dag.....

Håller helt med Moddan. jag skulle dessutom välkomna om alla försäkringsbolag hade som krav att kläder avsedda för mc åkning, alt. uppfyller vissa normer, fanns som krav för att att ersättning vid skada skulle betalas. Då kanske vi skulle få lite rimligare försäkringspremier Jag tycker även öppna hjälmar ska anses som ej avsedda för mc körning. Vad gäller Marie, så tycker hon tydligen det är viktigare att ha 4 mc istället för ordentlig skyddsutrustning, snacka om och nervärdera sig själv!

Pro primo: Sist jag räknade fick jag det inte till mer än 3 hojar, varag två är i trafik.
Pro secundo: Vad försäkringsbolagen kräver i fråga om utrustning skiter jag totalt i ändå. Det är hojen jag vill ha försäkrad, inte förarplatsen.

Last edited:

Moddan

New member
Attan så passivt jämfört med att sno upp och ned som en skållad iller i diverse alppass en hel dag.....

Pro primo: Sist jag räknade fick jag det inte till mer än 3 hojar, varag två är i trafik.
Pro secundo: Vad försäkringsbolagen kräver i fråga om utrustning skiter jag totalt i ändå. Det är hojen jag vill ha försäkrad, inte förarplatsen.

Hej glade Marie.Det är mycket lätt att man tråkas sas och inte är tillräckligt "vaken" när någonting väl händer då man har legat och matat många mil på motorväg.Det blir lite som du själv nämnt,att man blir fartblind,så därför måste man vara lite extra aktiv i hjärnan då man kör långt.Jag tror inte att du innerst inne menar riktigt vad du säger vad gäller att du skiter i ifall det skulle bli krav på godkända kläder,du är smartare än så Marie.Försäkringen är ju dels för att skydda andra ekonomiskt om olykan skulle vara framme,sen är det ju du som person som är viktigast,att du har ett bra skydd och är rädd om dig om något skulle hända,en motorcykel är dock allt ett dött ting,eller ?

Moddan

New member

Hej glade Marie.Det är mycket lätt att man tråkas sas och inte är tillräckligt "vaken" när någonting väl händer då man har legat och matat många mil på motorväg.Det blir lite som du själv nämnt,att man blir fartblind,så därför måste man vara lite extra aktiv i hjärnan då man kör långt.Jag tror inte att du innerst inne menar riktigt vad du säger vad gäller att du skiter i ifall det skulle bli krav på godkända kläder,du är smartare än så Marie.Försäkringen är ju dels för att skydda andra ekonomiskt om olykan skulle vara framme,sen är det ju du som person som är viktigast,att du har ett bra skydd och är rädd om dig om något skulle hända,en motorcykel är dock allt ett dött ting,eller ?

Pandan

New member

Jag tror Marie vill vara en ny Anna Anka, man vet inte om hon menar det hon säger, men hon får garanterat uppmärksamhet genom att vara provokativ.
Även Marie vet ju att det finns ingen som rent ut säger att hojen är mer värd än vad jag är, om det inte fattas en och annan läsk i backen.

Chopperbyggarn

New member
Varför är det så många som hackar på Marie?? Hon har väl rätt att ha sin egen åsikt o beslutanderätt om sitt eget liv?
Förövrigt så har väl den här tråden spårat ur från ämnet?

Anders.J

Moddan

New member
Jag tror Marie vill vara en ny Anna Anka, man vet inte om hon menar det hon säger, men hon får garanterat uppmärksamhet genom att vara provokativ.
Även Marie vet ju att det finns ingen som rent ut säger att hojen är mer värd än vad jag är, om det inte fattas en och annan läsk i backen.

Jo,det var därför jag skrev meddelandet 2 gånger,hi hi..,nej,jag vet ifan vad som hände,jag fattades kanske oxå en läsk.Du har nog helt rätt i vad du säger och det kan ju faktiskt vara kul med någon som sticker ut och kanske provocerar lite,det sätter trots allt lite färg på forumet så länge det håller sig på rimlig nivå.

Hampe

Skriver massor!
Bara en snabb sväng tillbaka till det här med MC-klädsel:

Det går bara inte att köra MC om man inte har rätt klädsel:
http://www.youtube.com/watch?v=Gn_wpGZYjXA&NR=1

Ämnet:
Hel, halv, xenon - någon slags belysning är bra!
Jag häpnar över hur många hojar man möter som inte har något ljus alls tänt - eller bara parkeringsljus.
Coola killar? Eller bara ointresserade, okunniga, ovetande?
Resultat är det samma - dom syns inte.

Hampe