Praktiska egna åtgärder för ett säkrare vardagshojande

eha

New member
Alltså köra många mil hoj i trafik med fyrhjulingar olika tider på dygnet och året i varierande väder med så goda förutsättningar som möjligt för att inte tappas bort i omgivande trafikanters uppmärksamhet.

I tråden "Färger och olyckor" skrev jag en mindre A4 men ändå i förenklad form om bakgrunden till att MC får dålig uppmärksamhet i olika trafiksituationer mot bakgrund av människans perception.

Jag önskar att vi i denna tråden lämnar körsätt och egen förmåga utanför av anledningar som att den inte kan bli för bra och en dåligt framförandesätt aldrig säkert kan kompenseras med metoder för ökad synbarhet som tas upp här i tråden. Körsätt och körförmåga är ett sätt att skaffa eller slarva bort marginaler när omgivningen missar oss - det är en annan tråd.

Även subjektiva skönhetsbedömningar är en annan tråd. Torrt och trist, men om vi håller oss till att diskutera till vilken grad och varför det funkar eller inte och slipper diskutera om det är snyggt eller inte är mycket vunnet.

Här diskuterar vi hur göra för att omgivningen i möjligaste mån inte ska missa att uppmärksamma och ta hänsyn till oss MC-åkare. Vad vi kan tänkas göra, vad som gjorts som gett effekt på ffa vår synbarhet i trafiken. Alltså konkreta goda (och dåliga) exempel. Tittar man på produktutbud är det klart är att ingen sitter med facit och det finns stort utrymme för många förbättringar.

Slutligen en stor brasklapp för att inga åtgärder hjälper mot alla former av ouppmärksamhet - det finns alltid medtrafikanter som, av olika anledningar inte kommer uppmärksamma dig. Det gäller att göra dem så få som möjligt.
 
Last edited:

eha

New member
Så vad är jag ute efter?

T ex att många erfarit är graden av uppfattat av hot är något som är kopplat till graden av uppmärksamhet hos omgivande trafik. En slutsats är att polisliknande motorcyklar och förare ökar chansen för uppmärksamhet och generellt sett borde missas mindre. Även om alla mc såg ut som mc-poliser skulle denna effekt finnas med en högst begränsad utspädningseffekt.

Här har man fritt spelrum med stripning och liknande hjälm och klädsel, så länge inte riksvapen eller "Polis" finns med. Vita hjälmar kan man nog anse vara ett vedertaget sätt att se polislik ut.

Finns det fler visuella knep än bara färger eller polisaktigt utseende? Andra sätt att framstå som ett "hot"?

Ett annat sätt att angripa detta är att spåna fritt om utseendet på en ideal vardagsmc (oberoende av modell, motor eller chassityp, däck), låt vara med dagens teknik. Min skulle ha ABS, för att få förvarning och ha hängslen och livrem i alla lägen och urkopplingsbar antispinn för att klara sämre förhållanden smidigare. Värmehandtag med bra reglering klarar jag mig inte utan. Färgen en som inte smälter in - kanske orange eller vit och lite blågul stripning på ett vettigt sätt. HID-ljus är ett måste. En kraftig tuta är bra att ha med för att avvärja t ex dåliga filbyten. Bra ljusstyrka på ljussignaler i övrigt.

Dagens hoj har bra ljus och tuta, värmehandtag, diodlampor som ger skarpare ljussignaler. Funderar på stripning.

Klädsel verkar vara ett val mellan lysande färger eller polislika spåret. Dagens mcpolisjacka är väl iofs lysgul och svart. Vet någon märke och modell? I regn och kyla har jag en flourescerande orange Halvarsonjacka som framträder bättre än andra färger i svagt ljus typ skymning/gryning. Men i dagsljus på sommaren har jag inte hittat något bra alternativ. Vit hjälm verkar vara ett självklart val när nuvarande tjänat ut. Fem år för en välskött glasfiberhjälm var det som gällde som bäst-före?
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag hade ju för mig att polisens mc-jacka är blå och varselgul, men jag kan ha fel...

Bästa utbytet får du nog med en vit BMW med blå-gul strajpning, svart eller blått mc-ställ med varselgula inslag och vit hjälm....

Själv använder jag riktig fransosgul H4-lampa sommartid. Nackdelen är att den ger så dåligt ljus att man inte gärna använder den i mörker...
En ytterligare nackdel är att den inte är tillåten på hojar som förstagångsregistrerats efter något år på nittiotalet, vilket minns jag inte exakt.

Faktum är att min BMW - som är riktigt brandbilsröd - med knallgul strålkastare och förare med varselgul väst och vit hjälm också ger gott uppmärksamhetsvärde, nästan lika gott som min vita Yamaha med blå dekor och samma förarutstyrsel.

Jag har faktiskt övervägt att köpa en begagnad snut-BMW och strajpa upp den med "original" färgfält, men utelämna texten. Bättre än så är det nog svårt att få det.
 

Zopilote

New member
Den bästa investeringen jag har gjort vad det gäller synbarheten, är xenonljus på MT:n... I och med att hojen saknar nivåreglering av halvljuset (=olagligt med xenon), så ger det nästan en blinkande effekt när hojen rör sig, och det märks tydligt att bilisterna ser mig när jag kommer upp bakifrån.
Jag har även köpt ett par extremstarka vita lysdioder "BikeVis Bullets" som skall monteras nedtill på gaffelbenen när jag får ändan ur :rolleyes: En triangel av ljus skall tydligen vara effektiv har jag läst.
 

mudder

Member
Det där med polisliknande hoj sågar jag direkt. En gång hade jag en Africa twin med vita gaffelbenskydd och vita handtagskydd med lysande orange tape. Den påminnde alltså om en polishoj framifrån. Problemet var att när man körde bakom en bil kunde bilen framför tvärnita när som helst. Antagligen satt de och drömde, sen när de tittade i backspegeln och såg min hoj stampade bilisten instinktivt på bromsen.:eek:

Så jag tog bort de oranga dekalerna och bytte till svart skärm + svarta handtagsskydd, sen hände detta aldrig mer.
 

eha

New member
Du blev ett tydligt hot mao..

Märkte du inga skillnader hur andra trafikanter uppträdde mot dig i andra trafiksituationer med de två olika färgsättningarna? Rondellkörning, när du närmar dig en korsning med stillastående fordon etc borde medtrafikanter ha samma synvinkel mot hojen som när du kommer ifatt bakifrån.

Zopilote: Xenonljus - du menar HID-lampor och inte glödtrådslampor med xenon antar jag. Eller är även glödtrådslampor med xenongas begränsade i laglig användning? Måste man kunna nivåreglera medan man kör eller räcker det med att man kommer åt att skruva utan att skruva bort kåpor?
 
Last edited:

Motormannen

New member
Detta med blågul striping på motorcykeln bör man undvika, eftersom att risken att förväxlas med polis blir betydligt högre och du som förare riskerar att bli stoppad och rapporterad för ''föregivande av allmän ställning''. Finns bilar som haft blågul eller blåvit striping och blivit rapporterade för detta utan att ha texten ''Polis'' eller RPS vapensköld. Bara ett varningens ord.

Däremot är blåorange striping tillåten, alltså den striping som många väghållare använder sig av bland annat Peab och NCC.

Handelsboden har en allvädersjacka av 4Bikers som heter Phantom Neon, det är ett av mina planerade inköp till våren samt en vit Schuberth C3. C3 har också reflekterande fält ovanför ögonbrynen, i nacken samt reflekterande text i pannan och Schuberths logga i nacken.

Korrekt belysning ses alltid till att den fungerar och är tänd.

Flouricerande gul tejp finns på backspeglarna och längst fram på främre stänkskärm.

Bra tråd, för övrigt! :)
 

Cyborg

New member
Du blev ett tydligt hot mao..

Märkte du inga skillnader hur andra trafikanter uppträdde mot dig i andra trafiksituationer med de två olika färgsättningarna? Rondellkörning, när du närmar dig en korsning med stillastående fordon etc borde medtrafikanter ha samma synvinkel mot hojen som när du kommer ifatt bakifrån.

Zopilote: Xenonljus - du menar HID-lampor och inte glödtrådslampor med xenon antar jag. Eller är även glödtrådslampor med xenongas begränsade i laglig användning? Måste man kunna nivåreglera medan man kör eller räcker det med att man kommer åt att skruva utan att skruva bort kåpor?

Den måste vara automatisk för att förhindra bländning av mötande, dock är det inte bara Zopilote som struntar i detta utan det är många som hävdar att det är deras rätt att blända andra trafikanter. Fast inte på detta sätt utan dom brukar antingen hävda:
1. En motorcykel kan inte blända andra trafikanter.
eller
2. Den bländar ändå inte så mycket.
eller
3. Ja men då noterar dom mig, vad är det för fel med det?

Trist att det finns folk som åker runt och bländar andra för att själv tro att man blivit säkrare.
 

Mathias

Active member
Ganska lätt att lösa det problemet.

Ställ ljuset lite lägre än med glödlampa.

Hade själv HID på min gamla hoj och som Zopilot sa så sågs man. I början bländade det men efter några blink från mötande så stälde jag om det och efter det blinkades det inte.
 

Hampe

Skriver massor!
Den måste vara automatisk för att förhindra bländning av mötande, dock är det inte bara Zopilote som struntar i detta utan det är många som hävdar att det är deras rätt att blända andra trafikanter. Fast inte på detta sätt utan dom brukar antingen hävda:
1. En motorcykel kan inte blända andra trafikanter.
eller
2. Den bländar ändå inte så mycket.
eller
3. Ja men då noterar dom mig, vad är det för fel med det?

Trist att det finns folk som åker runt och bländar andra för att själv tro att man blivit säkrare.


Håller med!
Det är helgalet att tro att man blivit säkrare av en sådan sak.



Men någon enstaka mottrafikant kanske, kanske har blivit lite mindre livsfarlig...?
Så länge bilister anser det vara deras rätt att köra ut mitt framför mig så laddar jag helljus dagtid. Ba' så ba'!

Dom skall då fan inte kunna säga att dom "inte såg mig" i vart fall...


Helljus under dagtid - enklare kan det inte bli!


Hampe
 

powerglide

New member
Evolution har en schysst textiljacka i svart och neongul (TJ2.33/8010).

När jag hade min ljusgrå Pan European var det inga som helst problem att få uppmärksamhet i trafiken med den jackan på :)

Angående helljus så kör jag med dem som om det vore mörkerkörning och bländar av innan möte samt i situationer som är potentiellt farliga.
Jag hade en tre fyra incidenter förra året där förare inte såg mig när jag enbart använde halvljus dagtid.

Jag ligger heller inte och fiser i "vägrenen" som en moped utan ligger närmare mitten än kanten på min väghalva för att undvika förväxling.
 

Cyborg

New member
Ganska lätt att lösa det problemet.

Ställ ljuset lite lägre än med glödlampa.

Hade själv HID på min gamla hoj och som Zopilot sa så sågs man. I början bländade det men efter några blink från mötande så stälde jag om det och efter det blinkades det inte.

Zopilote strävar efter att få till blinkningar med sin egen hoj, det vill säga poängen med hans xenon är att blända och då göra folk "uppmärksamma". Detta uppnår man ej om man ställer ner lyset och en av de vanligaste anledningarna till att folk skaffar xenon på motorcykeln går förlorad :p

Håller med!
Det är helgalet att tro att man blivit säkrare av en sådan sak.



Men någon enstaka mottrafikant kanske, kanske har blivit lite mindre livsfarlig...?
Så länge bilister anser det vara deras rätt att köra ut mitt framför mig så laddar jag helljus dagtid. Ba' så ba'!

Dom skall då fan inte kunna säga att dom "inte såg mig" i vart fall...


Helljus under dagtid - enklare kan det inte bli!


Hampe

Jag tror att både du och dom andra som gör detta skapar fler farliga situationer än vad ni försöker förhindra. Varför då? jo en motorcykel har sin framlampa placerad mycket högre än vad bilar har. Själva framlampan kan mycket möjligt vara placerad i höjd med bilistens ögon. Kommer man då glidande med helljus alternativt xenonlampa skapar detta en mycket kraftigare bländning av bilisten vilket i praktiken kan orsaka att bilisten tar fel och kör ut framför dig eller gör ett snesteg då han/hon fått annat att tänka på vid själva bländningen. Har själv känt mig relativt bländad av vissa motorcyklar och då har jag själv kört motorcykel.
Ni vaggas in i en falsk trygghet, samma sak med reflexväst. Det enda egentliga sättet du kan förhindra olyckor på är att köra defensivt och vara beredd.

Jag skulle faktiskt även kunna ana att om ni som kör med helljuset på krockar så kommer ni inte ens fundera om ni gjort något fel utan direkt skylla på bilisten med ursäkten: "men vad tusan, jag hade helljuset igång, han/hon måste ha sett mig!!!!"
 

Hampe

Skriver massor!
Skall vi enas om att vara oense vad gäller helljus på dagen?
Dels för att vi står så långt från varandra att vi knappast kommer att mötas på mitten, och dels för att TS var tydlig med att h*n ville se förslag och inte tjafs.

Klart är det är lika olagligt att efterkonvertera en motorcykel med xenonljus som det är att köra med helljus när man inte skall.
Möjligen är det enklare att bli bötfälld för det ena och kanske är det lättare att förklara bort det andra - men man sätter sig fortfarande självsvåldigt över lagen.

På bekostnad av andras säkerhet?
Inte min erfarenhet, men som sagt - låt var och en avgöra.
Jag skulle inte rekommendera en illegalitet om jag inte ansåg det verkningsfullt.


Jag skulle faktiskt även kunna ana att om ni som kör med helljuset på krockar så kommer ni inte ens fundera om ni gjort något fel utan direkt skylla på bilisten med ursäkten: "men vad tusan, jag hade helljuset igång, han/hon måste ha sett mig!!!!"

Glöm!
Det är ALLTID mc-förarens fel när det smäller.
Helt enkelt för att han eller hon har mest att förlora i mötet med en bil, och för att mc-föraren borde vetat bättre.
Med den insikten kommer man kanske några mil extra innan det smäller.
För smäller gör det! Förr eller senare. Att tro något annat är att lura sig själv och sin omgivning.
Att inbilla sig att risken för att bli inblandad i en allvarlig incident minskar med hälften bara för att motorcykeln råkar ha ABS eller för att Tingvall säger det är en större risk än det mesta annat.

Det enda egentliga sättet du kan förhindra olyckor på är att köra defensivt och vara beredd.

Inte ens här är vi riktigt överens!
"Vara beredd" låter väl bra, men man måste om och om igen förklara för sig själv - som för en nybörjare, vad det är man skall vara beredd på:
Att andra är ute efter ditt liv!
Dom sätter sig i sina bilar i avsikt att döda dig, eller åtminstone skada dig allvarligt.
Okay okay - det är inte direkt alla av dessa som själva formulerar det så, men just detta är faktiskt den yttersta konsekvensen av att köra motorcykel tillsammans med mottrafikanter som är avskiljda från verkligheten med plåtkaross.

Det där med att köra "defensivt" däremot, det ringer falskt i mina öron.
Kör jag "defensivt" så är det någon annan som bestämmer hur länge jag kommer att befinna mig i någons döda vinkel, någon annan som håller i taktpinnen och får chans till första svingen. Jag riskerar att smälta in i den grå fonden av större problem som mina mottrafikanter anser sig ha i framförandet av sitt fordon, och jag tvingas hela tiden pruta på mina egna marginaler och säkerhetsavstånd när mottrafikanterna gör sina tolkningar av hur mycket plats dom anser att jag behöver för att kunna köra säkert.
Jag förstår vad som menas med "defensivt" men det är så lätt att associera "defensivt" med beteenden som "passivt", "tillbakadraget", "ursäktande", "avtrubbat" och slutligen "katatoniskt".
Å då blir det lite fel om man vill överleva dagen...
"Aktiv körning" är lika värdeladdat åt andra hållet - men hellre det, i min bok ivart fall.

Om man ser MC-körning som en kontaktsport med oftast fatala konsekvenser och inser att det faktiskt pågår ett krig därute där man själv deltar på den förlorande sidan - den som varken fick ut splitterskydd eller mörkersiktmedel så går det lättare att ta sig hem i ett stycke.

"Ride aware" har det hetat i den engelspråkiga världen i decennier.
Jag tycker man skall fylla den påsen med sådant man själv tycker är viktigt, eller komplettera med det som låter vettigt från andras påståenden tills man har egna erfarenheter.

Det viktiga är att man vet varför man åker hoj, reflekterar över riskerna och gör egna bedömningar. Hela tiden, oavbrutet, nonstop.
Är det värt risken?
Så tror jag att man kan göra hojåkandet mindre farligt.
"Säkert" blir det aldrig - den som talar om hojåka i termer om olika grader av "säkerhet" vill dig illa. Eller sälja en ny motorcykel, skillnaden är hårfin...


Hampe
 

Moddan

New member
Det är ju oxå så att det inte antingen är svart eller vitt vad gäller uppträde i trafiken.Ivissa lägen gäller mer aktiv körning och i andra mer passiv körning.Vad som däremot gäller dom båda körsätten är att INTE lita på att andra alltid gör rätt i trafiken,att läsa situationer OCH att ha bromsberedskap i vissa lägen.Vi som hojåkare har ju ingen bur som skyddar oss och det måste vi alltid vara varse om,för vi vill ju köra mc många år till förhoppningsvis.Det där med heljus på dagen är en svår fråga,för vi vill ju göra allt för att andra ska se oss,men personligen tycker jag själv att det är jobbigt att möta fordon med heljuset på,samtidigt som man faktiskt uppfattar de som kör med heljus på dagen.Vad lagen säger vet ju nog alla.
 

Hampe

Skriver massor!
Ivissa lägen gäller mer aktiv körning och i andra mer passiv körning.

NEEEJ!
Aldrig "passiv körning" på hoj!
Jag har suttit som på nålar nu ett dygn i förhoppningen att du själv skulle korrigera ett möjligt skrivfel, eller att någon annan skulle ifrågasätta formuleringen - men istället blir det jag igen som får tjôta vidare:

Jag kan gå med på nästan vilken eufism som helst för att momentant ta det lite vackert i MC-körningen, men "passiv"... ...jisses det är rena döden på två hjul! Den enda vettiga mening jag kan kombinera ihop med orden "passiv" och "MC" är att "Den passiva säkerheten på MC är något begränsad" typ...

Ämnet!
Vi skulle inte diskutera körstil - hoppas bara att alla som läser inser att just körstilen, riskmedvetenhet och inpiskad ovilja att smälla är den viktigaste ingrediensen för ett långt och hälsosamt hojliv...?

Hur som helt:

Kläder! Rätt kläder, för rätt tillfälle och rätt tillpassade!

Och!
Att dom används!!!

De flesta av oss inser att det för eller senare blir för kallt att köra hoj (look who's talking...) och avstår från MC-körning till förmån för uppvärmt bilåkande.

Vad man måste få folk att fatta är att det på sommaren helt enkelt blir alltför varmt för MC-körning!
Den som lägger av sig skyddskläder hemma för att "det är för varmt" är fel på det; han eller hon skall åka bil istället!
Sätt ACCn på önskad temperatur och njut av kylan, men dra inte runt på stan i jeans och t-shirt - eller värre!

Hampe
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag kan gå med på nästan vilken eufism som helst för att momentant ta det lite vackert i MC-körningen, men "passiv"... ...jisses det är rena döden på två hjul!
Nog attan blir det en tämligen passiv körning när man klipper 110 mil Autobahn på ett ryck under sådär 9-10 timmar.


men dra inte runt på stan i jeans och t-shirt - eller värre!

Jag ser inte många alternativ när det är 35° i skuggan nere i Österrike. Och inte blir det bara "i stan".
 

powerglide

New member
Jag ser inte många alternativ när det är 35° i skuggan nere i Österrike. Och inte blir det bara "i stan".
Drick mer vatten?

Jag såg för övrigt en artikel om bärbar AC för MC-förare ala' rymddräkt. Inte så realistiskt kanske ;)

Jag körde själv i Kroatien för två år sedan i stekande sommarvärme. Jag såg till att ha en väl ventilerad MC-jacka istället och tog flitiga vätskepauser med Resorb.
Anpassad utrustning finns så det kan man inte skylla på.
 

Marie

Banned
Drick mer vatten?

Jag såg för övrigt en artikel om bärbar AC för MC-förare ala' rymddräkt. Inte så realistiskt kanske ;)

Jag körde själv i Kroatien för två år sedan i stekande sommarvärme. Jag såg till att ha en väl ventilerad MC-jacka istället och tog flitiga vätskepauser med Resorb.
Anpassad utrustning finns så det kan man inte skylla på.

Utrustningen skall passa i det väder vi har just nu i Sverige, och då behövs den för att ge hygglig värme. Jag anser mig inte ha råd till olika utrustning sommar och vinter så jag tycker att det är billigare och bekvämare att strunta i utrustningen på sommaren, för då behöver man ju inte något skydd mot kyla.
 
Last edited:

Moddan

New member
Utrustningen skall passa i det väder vi har just nu i Sverige, och då behövs den för att ge hygglig värme. Jag anser mig inte ha råd till olika utrustning sommar och vinter så jag tycker att det är billigare och bekvämare att strunta i utrustningen på sommaren, för då behöver man ju inte något skydd mot kyla.

Utrustningens viktigaste egenskaper är att SKYDDA,att synas och sist skydd mot kyla ev värme.Har man inte råd att skydda sig när man har råd att ha hoj,låter märkligt.Om du hade flugit låt oss säga iditt egna enmotoriga plan,hade du då struntat i att ha fallskärm BARA för att du inte har råd.Det handlar enbart om att prioritera och ingenting annat.Du vill EJ vara med att betala dyra premier för att folk kör rally och vårdslöst,men du tycker det är ok att andra ska betala för er som struntar i att använda skydsutrustning.Detta luktar dubbellmoral lång väg.
 

Pandan

New member
Utrustningens viktigaste egenskaper är att SKYDDA,att synas och sist skydd mot kyla ev värme.Har man inte råd att skydda sig när man har råd att ha hoj,låter märkligt.Om du hade flugit låt oss säga iditt egna enmotoriga plan,hade du då struntat i att ha fallskärm BARA för att du inte har råd.Det handlar enbart om att prioritera och ingenting annat.Du vill EJ vara med att betala dyra premier för att folk kör rally och vårdslöst,men du tycker det är ok att andra ska betala för er som struntar i att använda skydsutrustning.Detta luktar dubbellmoral lång väg.

Håller helt med Moddan. jag skulle dessutom välkomna om alla försäkringsbolag hade som krav att kläder avsedda för mc åkning, alt. uppfyller vissa normer, fanns som krav för att att ersättning vid skada skulle betalas. Då kanske vi skulle få lite rimligare försäkringspremier Jag tycker även öppna hjälmar ska anses som ej avsedda för mc körning. Vad gäller Marie, så tycker hon tydligen det är viktigare att ha 4 mc istället för ordentlig skyddsutrustning, snacka om och nervärdera sig själv!
 
Top