eha
New member
Alltså köra många mil hoj i trafik med fyrhjulingar olika tider på dygnet och året i varierande väder med så goda förutsättningar som möjligt för att inte tappas bort i omgivande trafikanters uppmärksamhet.
I tråden "Färger och olyckor" skrev jag en mindre A4 men ändå i förenklad form om bakgrunden till att MC får dålig uppmärksamhet i olika trafiksituationer mot bakgrund av människans perception.
Jag önskar att vi i denna tråden lämnar körsätt och egen förmåga utanför av anledningar som att den inte kan bli för bra och en dåligt framförandesätt aldrig säkert kan kompenseras med metoder för ökad synbarhet som tas upp här i tråden. Körsätt och körförmåga är ett sätt att skaffa eller slarva bort marginaler när omgivningen missar oss - det är en annan tråd.
Även subjektiva skönhetsbedömningar är en annan tråd. Torrt och trist, men om vi håller oss till att diskutera till vilken grad och varför det funkar eller inte och slipper diskutera om det är snyggt eller inte är mycket vunnet.
Här diskuterar vi hur göra för att omgivningen i möjligaste mån inte ska missa att uppmärksamma och ta hänsyn till oss MC-åkare. Vad vi kan tänkas göra, vad som gjorts som gett effekt på ffa vår synbarhet i trafiken. Alltså konkreta goda (och dåliga) exempel. Tittar man på produktutbud är det klart är att ingen sitter med facit och det finns stort utrymme för många förbättringar.
Slutligen en stor brasklapp för att inga åtgärder hjälper mot alla former av ouppmärksamhet - det finns alltid medtrafikanter som, av olika anledningar inte kommer uppmärksamma dig. Det gäller att göra dem så få som möjligt.
I tråden "Färger och olyckor" skrev jag en mindre A4 men ändå i förenklad form om bakgrunden till att MC får dålig uppmärksamhet i olika trafiksituationer mot bakgrund av människans perception.
Jag önskar att vi i denna tråden lämnar körsätt och egen förmåga utanför av anledningar som att den inte kan bli för bra och en dåligt framförandesätt aldrig säkert kan kompenseras med metoder för ökad synbarhet som tas upp här i tråden. Körsätt och körförmåga är ett sätt att skaffa eller slarva bort marginaler när omgivningen missar oss - det är en annan tråd.
Även subjektiva skönhetsbedömningar är en annan tråd. Torrt och trist, men om vi håller oss till att diskutera till vilken grad och varför det funkar eller inte och slipper diskutera om det är snyggt eller inte är mycket vunnet.
Här diskuterar vi hur göra för att omgivningen i möjligaste mån inte ska missa att uppmärksamma och ta hänsyn till oss MC-åkare. Vad vi kan tänkas göra, vad som gjorts som gett effekt på ffa vår synbarhet i trafiken. Alltså konkreta goda (och dåliga) exempel. Tittar man på produktutbud är det klart är att ingen sitter med facit och det finns stort utrymme för många förbättringar.
Slutligen en stor brasklapp för att inga åtgärder hjälper mot alla former av ouppmärksamhet - det finns alltid medtrafikanter som, av olika anledningar inte kommer uppmärksamma dig. Det gäller att göra dem så få som möjligt.
Last edited: