Positiva nyheter "göms" undan i media

cleaner

New member
"Startsidan / Senaste nytt / TT / Inrikes 2013-01-24
Färre mc-döda förra året


STOCKHOLM. Antalet omkomna i mc-olyckor fortsätter att minska.
De preliminära siffrorna för 2012 visar på en 30 procentig minskning.
2011 omkom 46 mc-förare, medan den siffran sjönk till 32 personer
2012. Även antalet svårt skadade minskade, från 315 2011 till 252 2012.

– Det är en klar förbättring och trenden fortsätter nedåt sedan 2007,
säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till TT.
Vad som fortfarande sticker ut i statistiken är förare som kört för fort,
med fel eller inget körkort och med felaktig eller ingen skyddsutrustning.
"


Hittat av en slump idag på AB
Postitivt att man lyfter fram fart med fel/inget körkort och fel/ingen skyddsutrustning
 

Bansaie

New member
Synd att man aldrig kommer att få se en rubrik om detta på förstasidan i nån av kvällsblaskorna. De kommer förmodligen fortsätta brassa på med rubriker om "MC-döden" så fort nån med inget/fel körkort bränner av vägen i hög fart.

Men för att inte vara en total dysterkvist så är det i.a.f. kul att det dyker upp lite såna notiser även om de är i skym undan.

Finns faktiskt en till artikel på AB som på sätt och vis är positivt för oss MC-åkare, då vi ofta ses som självmordspiloter, även om statistiken är dyster i sig.
"Sex gånger fler cyklister skadas i trafiken jämfört med motorcyklister"
 

Triumph int

New member
Vad skulle skrivas om hela redaktionen fick en riktig hojtur?

För det är nog inte så många på kvällstidningarna som vet varför vi åker hoj
 

Oldbiker

New member
Efter att snart ha jobbat som journalist i 25 år upphör jag aldrig förvånas av denna debatt. Journalister är idioter och skriver bara skit, är den allmänna inställningen. Okey, vad har då motorcyklisterna gjort för att få positiv publicitet. Inte ett skit skulle jag vilja påstå. Trots att jag är välkänd hos i varje fall SMC är det glest med kontakterna från dem. De vanliga motorcyklisterna lyser med sin frånvaro. Jag har exempelvis aldrig blivit kontaktad av någon lokal klubb i samand med något arrangemang, de gånger jag skrivit har varit på eget initiativ eller har jag blivit kontaktad av någon annan.
Men kommentarer som från en av skribenterna på den här tråden är mycket vanliga, "vi borde bjuda journalisterna på en riktig åktur". Det sker aldrig och jag tvivlar på att det någonsin kommer att ske. Personligen har jag bjudit en kollega hos en konkurrent på en tur och det gav självklart en mycket positiv artikel.
Sä ni som åker era turer på onsdagskvällarna eller under helgen, bjud med en reporter och berätta om varför ni åker hoj.
Just nu känns det som det är väldigt mycket snack och väldigt lite verkstad.
 

Cyborg

New member
Måste nog säga att jag faktiskt tycker det är mycket mindre snack i tidningarna om motorcyklar mot när NTF körde sin Anti-MC-Agenda när det fortfarande fick bidrag av Vägverket.

Överhuvudtaget är det riktigt skönt att slippa NTFs vinklade säkerhetspropagande, vare sig det handlade om de "farliga" motorcyklarna, 1km/h-för-fort utanför skolor eller reflexvästar, usch vilken tid det var alltså.
 

A*****

New member
Bör man inte skilja på media-format här?

Trevliga åkturer skrivs det väl om i varje MC-tidning, eller? Men vem tror att sådant säljer lösnummer i exempelvis Aftonskräpet?
Är det inte ganska allmänt att man tyvärr hellre läser om en enorm masskrock mellan 12 mjölkbilar än att läsa om Gittan och Johnny och deras grannar som haft en härlig husvagnssemester i 4 dagar?

Jag tycker inte det är konstigt. Vill man läsa positivt i kvällstidningar så handlar det om Melodifestival, Hjältegalor och kärlek bönder emellan.

Jepp.
 

Chopperbyggarn

New member
Dagstidningarna gör eller gjorde i alla fall en del positiva mc-reportage! Till och med med rubrik och bild på första sidan!
Hittade en BORÅS TIDNING från 2001 i gömmorna (handlar om mitt hojbyggande då) , Hittade även en ALINGSÅS TIDNING från 1994 om en mc-träff i Hindås (där både jag själv och några andra hojåkare är med).

Har om jag minns rätt ytterligare ett par gamla dagstidningar i gömmorna med positiva inslag och då har jag bara sparat tidningar där jag själv eller någon kompis eller närstående från den tiden var med. Givetvis var en hel del positiva inslag om motorcyklister som man inte kände.

Ja, så var det med Dagstidningar häromkring för 10-20 år sedan, hur det var innan dess samt efteråt kommer jag själv inte ihåg, förträngt eller helt enkelt inte haft koll på.:)

Oavsett ämnes område så har jag så länge jag kan minnas tyckt bättre om dagstidningar än kvällstidningar då jag upplevt dagstidningarna som mer fokuserade på positiva saker än kvällstidningarna

Vad beträffar TV-nyhets program så tycker jag att man fokuserar nästan helt på tråkiga och hemska nyheter vad det än gäller.... vill inte ens titta på dom längre.

Anders.J

Anders.J
 

Oldbiker

New member
Som av en händelse blev jag uppringd i dag av en kvinna som vill göra ett par artiklar kring att åka motorcykel. Dels vill hon skriva om min dotter och hennes kompis som tagit mc-kort under förra året, två tjejer på 18-19 år. Dels vill hon följa med gänget ut på en tur och berätta om upplevelsen av att åka hoj. Naturligtvis hade hon blivit lite inspirerad av att jag gjort ett reportage kring motorcyklar i den tidning av jag jobbar för. Men det är bara att tacka ja och försöka föra fram sitt budskap.

Att kvällstidningarna bara skriver om olyckor är inte så svårt att förstå, de har ingen koppling till de vanliga tidningsläsarna, vilket dagstidningarna har på ett annat sätt.
 

Wallfärder

New member
Pressreleaser i all ära, men vem och hur många läser dem? Når budskapet ut? Sticker det ut i media bruset?

Idag predikar vi mer för kören och talar om för motorcyklister hur bra det är att köra hoj, men vi vet det redan. De andra som inte vet det läser aftonpressens negativa krigsrubriker.

Varför inte göra egna löpsedlar under 2013 med sanningar om MC i krigsrubriker och sätta upp här och var? Typ Loesje-fenomenet under 90-talet http://www.loesje.org/page/3661, eller som "The Yes Men" som gav ut en fejkad New York Times med positiva nyheter http://www.youtube.com/watch?v=YoZQNgAnvqs . Man får väl fundera lite på vad man får göra utan att dra på sig negativ kritik, men man måste nog våga tänka lite utanför de gängse ramarna för att nå fram.

View attachment 5450View attachment 5470View attachment 5471
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
I gårdagens Gokväll var det ett inslag om att resa på MC i Himalaya. Startar efter 5 minuter och pågår i 12 minuter. Kul att se på en MC-resa i ett TV-program där man inte anar detta: http://www.svtplay.se/gokvall

Helt underbart inslag!!:tummenupp Härligt att se att gubbar i pensinons åldern ger ger sig ut på den här sortens änventyr!!

Mycket inspirerande inför framtiden och åldrandet som man nu så smått börjar att skymta lite luddigt någonstans i horisonten!:tummenupp

Anders.J
 
Top