Politikerna fattar inte att de kommer att skapa trafikkaos!

Tyrannosaurus

New member
Ett inlägg i debatten med anledning av parkeringsfrågan och filmen ovan med några frågor som gärna kan vidarebefordras till berörda ansvariga verklighetsfrämmande politiker.

Förslagen nedan gäller väl främst hojåkarna som styrkedemonstration innan förslaget går igenom, respektive bestraffning om det går igenom.

1a. Var ska man lägga P-biljetten på en motorcykel?
1b. Om det är tänkt att man ska ha en app. Vad ska vi som uteslutande använder våra mobiler till att ringa med göra? Exempelvis Nokia C2-01 (som undertecknad använder) kan inte hantera appar. Får jag då inte parkera längre?
2. Trafikborgarrådet i Stockholm Stad, Daniel Helldén (MP) säger i filmen att förslaget skapar bättre framkomlighet och han vill att folk ska parkera i garage. Men detta stämmer inte och är i vissa fall ren lögn, med följande motivering:
2a. På vilket sätt skapas bättre framkomlighet genom att ta ut P-avgifter?
2b. Det kan likställas med marknadsföringen av trängselskatten på Essingeleden som sa att det skulle minska trängseln. Men på vilket sätt minskar trängseln på en av landets största genomfartsleder på E4/E20 genom att ta ut en avgift? Är det någon som tror att transportbehovet minskar p.g.a. det?
2c. Om man verkligen ville att folk skulle parkera i stadens garage så skulle det inte kosta 60 kr/timme. Man säger alltså en sak, men gör raka motsatsen i handling.
3. Även oppositionsborgarrådet i Stockholm Stad, Cecilia Brinck (M) säger i filmen att hon vill att folk ska parkera i garage. Men även där säger man en sak, men gör raka motsatsen i handling, vilket styrks av att man införde dessa skyhöga P-avgifter redan under förra mandatperioden när Alliansen styrde.
4. En snabb uträkning av detta ger: 60 kr/timme x 8 timmars arbetsdag = 480 kr x 5 dagar/vecka = 2400 kr x 4 veckor/månad = 9600 kr utöver vanliga kostnader för hyra, hushåll, bensin mm. Är det så man lockar folk till att parkera i garage? För höginkomsttagande politiker och direktörer kanske det inte är några problem, men tror de att alla som kör in till stan är sådana?
5. Man kan följaktligen konstatera att politikerna i vanlig ordning närmast är skrämmande verklighetsfrämmande.
----

Man kan nog snarast även konstatera att det troligen är Miljöpartiets allmänna hat mot varje form av privata transportmedel som ligger bakom förslaget. Vad det gäller Moderaterna så är de nog bara allmänt verklighetsfrämmande. Därför föreslår jag följande åtgärder mot detta:
- Alla låter sina bilar, motorcyklar och mopeder stå en morgon och åker kommunalt vilket kommer att skapa totalkaos.
- Alla som normalt kör motorcykel eller moped ställer sig på infartsparkeringarna en morgon (ett fordon per ruta) vilket kommer att skapa totalkaos igen.
- Parkeringsstrejk. De som var med på 1980-talet vid McDonalds på Sveavägen kanske kommer ihåg parkeringsstoppet där alla som stod där skulle bötfällas. Följaktligen parkerade vi inte utan alla 300-400 motorcyklar körde i 20-30 km/h fram och tillbaka på Sveavägen, blockerade allt och skapade kaos. Detta ledde till stora tidningsrubriker (jag har kvar urklippen om någon vill se) och att politikernas vilja att fortsätta med P-förbud på platsen rann av väldigt fort. En vecka senare fick vi stå där igen. Ponera att göra en liknande aktion idag när det är mer trafik, under rusningstrafik och i hela stan. Jag tror nog att sådana aktioner skulle leda till att politikerna skulle komma på bättre tankar ganska snabbt.
 

toecutter

New member
Jag skulle vilja gärna se bilderna. Kör som du säger ovan tills de ger sig borde finnas folk som törs ännu :tummenupp.
 

Tyrannosaurus

New member
Jag skulle vilja gärna se bilderna. Kör som du säger ovan tills de ger sig borde finnas folk som törs ännu :tummenupp.
Kul att du gillade det.
Vad det gäller "folk som törs ännu" så behövs det inte så mycket mod eftersom alla tre metoderna är fullt lagliga så t.ex. SMC skulle kunna gå ut med både uppmaningar och föreslå en eller flera dagar och även ta initiativet till att arrangera sådana aktioner när säsongen har kommit igång på allvar.

Det finns alltså ingen som helst risk att SMC skulle kunna bli anklagade för att uppmana till brott, utan det skulle nog snarast leda till intresse, nyfikenhet, lite höjda ögonbryn och troligen även en del uppskattning att nån äntligen gör nåt.
I samma veva skulle man kunna uppmana Motormännen att hjälpa till och kanske uppmana Sveriges bilister och yrkeschaufförer att arrangera någon liknande och fullt laglig protestaktion mot trängselskatterna på E4/E20 Essingeleden. En av många varianter skulle t.ex. kunna vara att ingen kör Essingeleden och alla köra genom stan en dag och sen inte parkera eftersom det kostar som det gör. Det skulle förvisso bli närmast oändliga köer, men folk kanske skulle ställa upp på det för ett gott syfte.

Jag har inte tittat på urklippen på länge, men jag vet att och var jag har dom liggande i en kartong i ett skåp och har troligen gulnat lite. Jag kanske ska ta och scanna in dom så kan jag maila dom och eller lägga upp dom på min hemsida så fort jag får igång en fungerande WYSIWYG webbsidesredigerare igen.
Jag har lite upplagda minnen här http://www.improvelife.info/links/bikes/mcd.htm
Men tanken är väl att jag ska scanna och lägga upp mer. Jag vet inte varför jag inte har gjort det tidigare, men jag har väl helt enkelt inte tänkt på att jag hade det materialet.

Min hemsida är tyvärr inte uppdaterad på länge för senast när jag jobbade med den körde jag Windows XP och när det totalkraschade så sa jag tack och adjö till allt som har med "Pyttemjuk" att göra och kör idag ett BSD-system och det finns f.n. ingen bra webbsidesredigerare till det idag.

PS/ Lite OT på tal om "Pyttemjuk".
Vet ni vem som kom på namnet Microsoft?

Det var Bill Gates fru på bröllopsnatten :D
/DS
 
Last edited:

toecutter

New member
Det är bra tänkt det här hoppas SMC skulle ställa upp på det. Då kanske jag skulle över väga att gå med igen.

Balla bilder o läsning känner igen en del bilder fast jag inte är stockholmare själv.
Och är tyvärr inte gammal nog för att själv ha varigt med vid Sveavägen när det här begav sig.

Jag vill hoppas att folk ställer upp.

Det är lite mesigt här i Svedala fransmännen dem är det fan fart på det här har lite av deras stuk.

Jag skulle åka upp och stödja protesten. Hoppas det blir något detta.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC återkommer i frågan. Jag hoppas att du skickat frågorna till DAniel Helldén och övriga ledamöter i Trafiknämnden! Annars är det hög tid att agera nu!
 

Tyrannosaurus

New member
Det är bra tänkt det här hoppas SMC skulle ställa upp på det. Då kanske jag skulle över väga att gå med igen.
Eh? Jaha! Jag fick av någon anledning för mig att du och Galne Dansken vara samma person - Hjärnsläpp! Jag tror inte att Dansken har gått ur SMC :wink:

Men eftersom han gillade mitt inlägg så kan jag tänka mig att mina förslag kanske blir verklighet. Hoppas det!

Det är lite mesigt här i Svedala fransmännen dem är det fan fart på det här har lite av deras stuk.

Jag skulle åka upp och stödja protesten. Hoppas det blir något detta.
Jo precis, håller med och som sagt, vi får hoppas att det blir en rejäl protestaktion.
 
Top