"Polisfilm"

Lotek

#82 Superbike
Såna banor borde vi ha på avrostningsdagar...Det bore ju bra och kul om det fanns ritningar över hur konerna skall vara uppställda så kanske man kan öva själv.

// Amir

Du kan ju alltid utgå från dessa förslag och bygga på med koner efter eget huvud..

Endast fantasin sätter gränser..bygg på. Men kanske inte riktigt som de har gjort i filmen, då det är att betrakta som överkurs. Försåvitt du nu inte bor i Sthlm och tänker hålla dig på cykelbanorna.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
En hojåkare som kan hantera sin cykel som dessa människor, vinner minst lika mkt eller kanske mer respekt av mig, som de som kör moto gp.

Kan man hantera cykeln så här bra i låga hastigheter borde kunna hantera dem bra i höga hastigheter med. Det omvända är inte lika självklar för mig.

// Amir
 

Lotek

#82 Superbike
De som kör MotoGP kan hantera sin hojar på samma sätt, eftersom det finns ett samband mellan hantering i låg och hög hastighet.

M.a.o. kan du inte hantera hojen i låg hastighet, då kan du heller inte köra fort.
Eller jo, man kan åka fort ändå, men då slutar det förr eller senare sannolikt illa.
Det är skillnad på att åka hoj och kunna köra hoj..de som åker på sin hoj är mer benägna för olyckor än de som kör sin hoj. Enda botemedlet för det är utbildning.

En hojåkare som kan hantera sin cykel som dessa människor, vinner minst lika mkt eller kanske mer respekt av mig, som de som kör moto gp.
Mer text
// Amir

Mest därför...inget annat.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Det var väl ungefär vad jag sa eller? Samt att jag frågade om mer utbildning i lågfartsbanor.

Jag tror att vi sa samma fast i olika ordalag.

// Amir

De som kör MotoGP kan hantera sin hojar på samma sätt, eftersom det finns ett samband mellan hantering i låg och hög hastighet.

M.a.o. kan du inte hantera hojen i låg hastighet, då kan du heller inte köra fort.
Eller jo, man kan åka fort ändå, men då slutar det förr eller senare sannolikt illa.
Det är skillnad på att åka hoj och kunna köra hoj..de som åker på sin hoj är mer benägna för olyckor än de som kör sin hoj. Enda botemedlet för det är utbildning.
 

swischmc

New member
Om SMC hade kurser i att hantera mc:n som polisen i filmen (bortsett från hans lilla nedlägg/bakhjulssläpp/avgasrörs-i-tagande...?) skulle jag stå på kö! Det är lika svårt att köra jättefort på bana som att köra jättelångsamt på snirklig väg. Jag vill bli bra på båda. :) Men med nuvaranade hojen passar det bättre att krypköra än att slå Rossi på fingrarna... ;)
 

Spiff

New member
Det finns väl inget som hindrar er att åka ut att träna sånt här (annat än vädret då ...) Det är ju bara att ta vilken parkeringsplats som helst i besittning.

Tipset är att vara två om någon skulle hända och man behöver hjälp att få upp hojen.
 
H

honda cbf 500

Guest
jag är inne på samma bana som du....dock vill jag göra ett tillägg till...öva inför oväntade besök på vägen..som älg och rådjur...det måste sitta i ryggmärgen det här med att bromsa hårt och skulle det låsa så ska man släppa upp och bromsa på ett nytt...när man står inför en paniksituation är det lätt hänt att det ändå blir fel....


Om SMC hade kurser i att hantera mc:n som polisen i filmen (bortsett från hans lilla nedlägg/bakhjulssläpp/avgasrörs-i-tagande...?) skulle jag stå på kö! Det är lika svårt att köra jättefort på bana som att köra jättelångsamt på snirklig väg. Jag vill bli bra på båda. :) Men med nuvaranade hojen passar det bättre att krypköra än att slå Rossi på fingrarna... ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Man ska nog inte försöka att köra ifrån mc-poliser!
Liknande övningar kan man om man har lite fantasi öva på även utan konor lite när som helst när andan faller på..köra i cirklar o 8;or med max styrutslag för att sedan göra helt om manöver ut ur cirkeln mot en punkt man tagit sikte på o återigen tillbaks till cirklar, 8;or, dubbel 8;or trippel 8;or..här sätter bara fantasin gränserna. Funkar på parkeringsplatser o andraytor stora som små grus o asfalt.
Samma sak med bromsövningar på gator utan trafik samt grusvägar utan trafik i olika hastigheter och prova sig fram till gränsen för däcklåsning.
Senast när jag testade en trike om den hade tillräckligt kraftiga bromsar för att klara registreringen så provare jag att låsa alla tre hjulen i 110km/h, den kanade fint o kontrollerat trots mycket bra grepp i däcken (ska skaffa retadationsmätare för att veta bättre hur värdena ligger till innan registreingar).

Ander.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Det skulle aldrig falla mig in på att åka ifrån farbror blå. Risken är ju att man själv förolyckas pga stress. Körkortet kan man ta flera ggr men förlorar man livet lär man ju inte få tillbaks det, tyvärr.

Sen tror jag inte att farbror blå skulle stoppa mig för fortkörning, snarare skulle han vilja ge mig böter för att jag kör så jävla långsamt:rolleyes::D:cool:;)

Skämt åtsido, min cykel gör inte mer än 160 km/h och jag är rädd om motorn och kör sällan mer än 120 km/h med den. Blanda inte ihop detta med att jag inte kan köra fortare eller inte vill köra fortare.

Det är därför jag är inne på att byta hoj så småningom.

Efter mkt funderande så tror jag att om jag köper landsväg blir det ngt i stil med xjr 1300, cb 1300 eller gsx 1400. Blir det en glidare blir det nog en harley wla 750. Då behåller jag hondan som en driftsäker reservhoj.

// Amir
 

mc-ist

New member
Konbaner

Förslag på olika konbaner finns hos bla BMW club europa, samt hos både polis och militär/FMCK i både sverige och utomlands.:eek:Tyvärr har jag ingen
it adress men lägg ut en fråga på nätet. Har provat en del olika banor :cool:både i sverige och utomlands. Vill man göra det extra svårt kan man ju ta tid-snabbast vinner-utan att köra ner någon kon-Lycka till, men glöm inte att kolla hur det är med försäkringsbiten.
 

Denny

New member
En bra början är att gå smc grundkurser.
Jag lovar att det finns smc-instruktörer (inte jag) här i Stockholm som fixar det där.
Hur har de lärt sig det tror ni?


övat övat åååå övat ;)

man kan ju tex ta en avrosning på lämplig plats typ bromma i vår
å köra lite teknik körning å bromsövningar

åååååå övat....
 

SuperRetard

New member
Nån påstod (ngt förenklat) att man blev snabb på bana av att kunna köra snabbt mellan koner sådär.. Kan nån styrka det?

Att kasta hojen mellan koner i lågfart sådär ger säkert en ypperlig grundkontroll på hojen, och är säkert fantastiskt och en förutsättning om man ska ta sig så snabbt som möjligt genom köer och rusningstrafik.

Att det skulle göra nån vidare skillnad på kurvig väg eller bana tvivlar jag dock på. Det där är fan tv-spelsreflexer och finmotorik, köra fortfort kräver förvisso detsamma, men enligt min erfarenhet på ett helt annat sätt.

Nu utgår jag förvisso om att mc-polisen kör bana också då & då för att hålla det i schack. Så man ska nog tänka till innan man försöker puttra ifrån dem ändå.
 

Lotek

#82 Superbike
Nån påstod (ngt förenklat) att man blev snabb på bana av att kunna köra snabbt mellan koner sådär.. Kan nån styrka det?

Att kasta hojen mellan koner i lågfart sådär ger säkert en ypperlig grundkontroll på hojen, och är säkert fantastiskt och en förutsättning om man ska ta sig så snabbt som möjligt genom köer och rusningstrafik.

Att det skulle göra nån vidare skillnad på kurvig väg eller bana tvivlar jag dock på. Det där är fan tv-spelsreflexer och finmotorik, köra fortfort kräver förvisso detsamma, men enligt min erfarenhet på ett helt annat sätt.

Nu utgår jag förvisso om att mc-polisen kör bana också då & då för att hålla det i schack. Så man ska nog tänka till innan man försöker puttra ifrån dem ändå.

Något förenklat var det väl nästan inte riktigt vad jag sade nej.

Din erfarenhet kan jag inte svara för, min egen erfarenhet däremot, ger vid handen att man normalt kryper innan man går. M.a.o., kan du inte hantera hojen i låg hastighet ser jag det som högst osannolikt att du skulle vara en särskilt bra förare när det börjar flytta på sig..om du nu inte tänkt köra rakt fram..det klarar de flesta(inte alla) ändå.

I grunden handlar det ju om att känna sin hoj. I alla situationer.
 

SuperRetard

New member
I grunden handlar det ju om att känna sin hoj. I alla situationer.


Att känna sin hoj är en sak, vad de gör är rätt extremt. Nedlägg värda namnet med fullt styrutslag är inget man tränar på till vardags direkt. Och om jag skulle göra det, och bli lika bra som de är på det.. Tror du mina tider sjunker på bana då?

Visst är det lättare att bli snabb om man kan det där, eller om ma är snabb på grus, eller...

Än om man är helt noob, men att man automatiskt är snabb när det svänger för att man kan köra åttor på en parkering? Jag tvivlar!


Edit: "Förenklat"-kommentaren var från mig ;)
 

Lotek

#82 Superbike
Att känna sin hoj är en sak, vad de gör är rätt extremt. Nedlägg värda namnet med fullt styrutslag är inget man tränar på till vardags direkt. Och om jag skulle göra det, och bli lika bra som de är på det.. Tror du mina tider sjunker på bana då?

Visst är det lättare att bli snabb om man kan det där, eller om ma är snabb på grus, eller...

Än om man är helt noob, men att man automatiskt är snabb när det svänger för att man kan köra åttor på en parkering? Jag tvivlar!


Edit: "Förenklat"-kommentaren var från mig ;)

Nej, ärligt talat tror jag inte att du blir så mycket snabbare på bana för att du blir lika duktig som dem..det tar för mycket tid som kan användas till bana(som är bra mycket roligare) men fortfarande är det ju grundläggande.

Jag tvivlar på att en noob slänger runt sin hoj i åttor på en parkering. Han/hon är nog fullt upptagen med att posera vid korvkiosken:p
Automatiskt nej..övning är all träningsvärks moder..

Tror väl vi är överens:eek:..egentligen
 

SuperRetard

New member
Jag tvivlar på att en noob slänger runt sin hoj i åttor på en parkering. Han/hon är nog fullt upptagen med att posera vid korvkiosken:p

Tror väl vi är överens:eek:..egentligen


Hahaha.. Yup :cool:

Anledningen till att jag ifrågasätter värdet i sånt där är att jag är fd. crossåkare, och måste hävda att omställningen till asfalt var större än jag teoretiskt trodde. Åtminstone för mig, så är det en HELT annan sak att hålla koll på gas, kropp, förankring, blick etc när det går 130-160 än vad det var på cross..

Även om det kräver samma gaskontroll och förankring så är det vidare en HELT annan sak att "kunna" (vilket jag inte kan) köra på bakhjulet. Likaledes att krypköra (har övat en hel del på det i år pga tjejens övningskörning) vilket också i sak ställer samma krav.

De gemensamma nämnarna är som jag ser det i första hand; blick, tillit & gaskontroll. Själva utförandet blir helt olika för varje nytt moment, även om man blir mer eller mindre "begåvad" på 2 hjul och lär sig saker snabbare, så är det ändå nya moment att lära sig.

Förutsatt att Rossi inte kört massa Enduro eller cross så tror jag inte att han levererat särskilt imponerande prestationer där till en start. Däremot skulle säkert hans utvecklingskurva imponera desto mer.
 
Top