Poliser och motorcyklister

Lelle K

New member
Kom att tänka på en grej mer relaterad till tråden - hur man bemöter hur sur polis... - och kommer ihåg ett möte jag själv hade med en polis för några år sedan. Han gnällde som katten på mig, men kunde inte bevisa att jag kört för fort, varför jag irriterat genmälde "Vill konstapeln ha artigheterna i retur?"

Han blev fundersam och blängde, sedan åkte han med orden "Du vet vad som gäller". Jag nöjde mig att titta honom rakt i ögonen.

Har träffat trevliga poliser också, men har en känsla av att en del söker sig till yrket för att de vill sätta åt varenda kotte de ser och anser sig både veta och kunna "allt bäst".

Man får väl hoppas på att den typen av poliser tröttnar, inser att de gör sig själva - och sin "kår" - en björntjänst och tar ett annat jobb.

Känner tyvärr till en mc-polis i Södra Sverige (Tändsticksstaden) som är "tämligen känd" för sin trista attityd. Fast han kanske har ändrat på sig, vem vet?
 

Linjus

New member
Tycker det är stor skillnad på att köra för fort och att köra vårdslöst. Tyvärr råder inte sunt förnuft enligt lagen (Polisen är experter) för då hade många problem löst sig på bästa sätt. Jag får känslan av mobbing o översitteri från polismakten. Exempel: två pers på en cykel möter polisbilen, (vanlig trampcykel)
Skadan är redan skedd så dom cyklar vidare, men då gör bilen en "Göteborgare" och kommer flygande med blåljusen på!! Cyklisterna får en blåsning/föreläsning om hur nonchalant det är att fortsätta cykla fast man sett polisen!! Inget hände mer än en utskällning, men varför hålla på med sånt trams, mästrande översitteri bara för att man kan och får???? Tror fan att andra trafikanter (och alla andra) får problem när dom kör på sandlådenivå? Man får ju inte bryta lagen ändå, men det går ju att töja på gränserna åxå på ett förtåndigt vis tycker jag.
 

HighfidelitY

New member
Jag försvarar inte lagöverträdelsen generellt men frågan jag ställer mig vad var det som gjorde mig till den värsta brottsling av oss 5 :confused:
Nä det är ju det man undrar. Det är du och jag som är de största av gangsters! :D Klart jag känner till risken att åka dit när jag kör för fort, men varför är det värre att göra det med hoj än nåt annat fordon? Att jag sedan blir omkörd på 120 sträcka av bil med släp det kan väl inte vara lika brottsligt eller?

Att köra för fort innebär som jag ser det att man utgör en uppenbar fara för sin omgivning och eventuellt också sig själv. Om någon bränner på i 50-60 förbi tidigare nämnda skola, som kan vara 30-begränsad, samtidigt som det befinner sig barn vid sidan av vägen/ i närheten av densamma då går det för långt!
Precis! Om polisen stod utanför skolor, dagis osv. där det faktiskt betyder nåt blir man ju bara glad! Lika så med blåskontroller! Men att stå på en bro på motorvägen en solig söndag måste väl bara handla om att sätta dit folk?

Man får ju inte bryta lagen ändå, men det går ju att töja på gränserna åxå på ett förtåndigt vis tycker jag.
Jepp! ;)
 

GS1000E

New member
Usch! Sitter nu med papperna från Länsstyrelsen. Känns ju inte som man har oddsen på sin sida direkt. Tror ni det hjälper att bifoga kartbilden från aktuell sträcka? Det är spikrak motorväg. Tas det i beaktande eller skiter dom helt i det?

Jag som hatar blanketter...:eek:


Har du inget vittne till händelsen kan du lungt räkna med att det är polisens ord som gäller, oavsett om du är skyldig eller inte.

När det gäller Länsstyrelsen så är det rena lotteriet och har du inte ett stort behov av körkort så kan du lungt räkna med 2-månader.

Det fundamentala felet består i att Polisen tillåts agera både Åklagare och Domare. Det är en stor skandal att ett land som Sverige tillåter att detta är möjligt. Svenska politiker har för vana att kritisera andra länder för att de inte respekterar de männskliga rättigheterna, men när det gäller körkort då skiter man fullständigt i detta.

Jag blev av med körkortet för mer än 10-år sedan pga en storljugande polis, och jag kommer aldrig över denna oförrätt.Min tilltro till det svenska rättsväsendet är därför numera mycket lågt.

Dock vill betona att jag anser att hastighetsbegränsningar både behövs och skall följas.
 

HighfidelitY

New member
Har du inget vittne till händelsen kan du lungt räkna med att det är polisens ord som gäller, oavsett om du är skyldig eller inte.

När det gäller Länsstyrelsen så är det rena lotteriet och har du inte ett stort behov av körkort så kan du lungt räkna med 2-månader.

Det fundamentala felet består i att Polisen tillåts agera både Åklagare och Domare. Det är en stor skandal att ett land som Sverige tillåter att detta är möjligt. Svenska politiker har för vana att kritisera andra länder för att de inte respekterar de männskliga rättigheterna, men när det gäller körkort då skiter man fullständigt i detta.

Jag blev av med körkortet för mer än 10-år sedan pga en storljugande polis, och jag kommer aldrig över denna oförrätt.Min tilltro till det svenska rättsväsendet är därför numera mycket lågt.

Dock vill betona att jag anser att hastighetsbegränsningar både behövs och skall följas.

Länsstyrelsen satte spärrtiden till 30 dagar vilket gör att jag får köra igen på torsdag, vilket ska bli jätteskönt! Jag HAR stort behov av mitt körkort i jobbet och det var det enda dom tog hänsyn till. Allt annat som jag förklarade gällande trafiksäkerhet osv. struntade dom fullständigt i.

Håller med om att det är väldigt konstigt att Polisen får agera både åklagare och domare. Judge Dredd liksom... Sen att länsstyrelsen ska bestämma spärrtid? Varför överhuvudtaget få yttra sig om väglag, sikt och andra omständigheter ur "trafiksäkerhetssynpunkt" när LS ändå helt struntar i det och går på praxis?

Jaja, jag får ju iallafal igen kortet på torsdag så... :)
 

GS1000E

New member
Länsstyrelsen satte spärrtiden till 30 dagar vilket gör att jag får köra igen på torsdag, vilket ska bli jätteskönt! Jag HAR stort behov av mitt körkort i jobbet och det var det enda dom tog hänsyn till. Allt annat som jag förklarade gällande trafiksäkerhet osv. struntade dom fullständigt i.

Håller med om att det är väldigt konstigt att Polisen får agera både åklagare och domare. Judge Dredd liksom... Sen att länsstyrelsen ska bestämma spärrtid? Varför överhuvudtaget få yttra sig om väglag, sikt och andra omständigheter ur "trafiksäkerhetssynpunkt" när LS ändå helt struntar i det och går på praxis?

Jaja, jag får ju iallafal igen kortet på torsdag så... :)


Glöm nu inte att kolla utfärdandedatum på körkortet. I mitt fall var samtliga körkortsklasser ändrade till det datum när spärrtiden gick ut. Givetvis blev jag störtförbannad och efter mycket ältande och fjantiga förklaringar fick jag ett nytt körkort med rätt datum. Hör gärna av dig ifall töntarna på VV försöker göra samma sak med ditt körkort.
 
Top