Jag har alltid varit en mycket timid och trevlig man med stor förståelse för trafikpolisens arbete. Nu är det slut med det. I söndags var jag på väg till Stockholm för att arbeta och ligger på E4an mellan Gävle och Uppsala. Solen skiner, det är ganska lite trafik och "alla" håller ett ganska högt tempo.
Jag kör i en klunga med kanske fem bilar. Plötsligt kör en svart Mercedesbuss upp bakom mig och blinkar blåljus. Jag stannar då jag är ganska övertygad om att min hastighet inte varit sådär våldsamt hög. Givetvis gnäller man inte om man medvetet kört lite för fort utan betalar och ser glad ut.
Laser 141km/h på 110 sträcka. Kortet plockas på plats. Av mig, den hemska motorcyklisten. Ingen av bilarna i klungan stoppades.
Lite senare, när vägen blivit en 120 väg blir jag omkörd hela tiden, av diverse sportbilar, Volvos med släp etc..
Är det extra bonus för polisen när man tar en MC? Är det säkert att dom träffade just mig och ingen av bilarna? En Mc torde ju vara svårare att pricka (Särskilt när den kör så fort menar jag!)? Eller?
Hmmmm? Precis 31 km/h över gränsen för vad, som gäller vid återkallelse av körkort?? Vilket lustigt sammanträffande.
Personligen har jag en liknande erfarenhet och vid detta tillfälle var det en tvärsäker polis, som satt i en helikopter 300 meter upp i luften och tryckte på ett stoppur, som visade precis på +31 km/h över gränsen!! Dessutom befann jag mig inne i en karavan av övriga fordon och ingen omkörning gjordes.
Givetvis förlorade jag körkortet på platsen och en flinande polis förklarade att jag kunde förvänta mig minst två månaders spärrtid.
Eftersom jag kände mig orättvist behandlad så vägrade jag att skriva på protokollet och överklagade även till länsstyrelsen. Dock utan resultat.
Ett gott råd; lägg inte tid på att diskutera med länsstyrelsen, deras körkortshandläggare formligen njuter av situationen och detta nöje skall du inte ge dem.
Ett halvår senare blev jag kallad till rättegång och samma tvärsäkre polis intygade att han aldrig gör några misstag och följaktligen dömdes jag mot mitt nekande till denna brottsliga gärning. Följden blev att jag förlorade både körkort och karriär, men den tvärsäkre polisen kunde lägga ännu en "nerskjutning" till den egna poängsamlingen, som säkert gav honom ett extra påslag vid en kommande löneförhandlingen.
Vad kan man lära sig av ovanstående? Jo, det spelar ingen roll hur mycket du kämpar emot, du förlorar ändå i slutändan. Tingsrättens ledamöter litar alltid på polisen och du förlorar bara tid och pengar på att driva processen vidare.
Dessutom, det är ett känt faktum att polisen för statistik över ingripanden som leder till fällande domar och det enklaste sättet att samla poäng är vid fartkontroller. Du blir både dömd och bestraffad direkt på platsen och ett bättre exempel på förnedring får man nog leta efter. Dessutom, rättsväsendet lägger ingen större möda vid att kolla sanningshalten i polismannens uppgifter eftersom du med all säkerhet har fått körkortet åter när det väl är dags för rättegång.
Ett litet råd på vägen: Glöm inte att kolla utfärdandedatum på ditt "nya" körkort. I mitt fall hade Vägverket ändrat ursprungsdatum på samtliga körkortsklasser, vilket innebar att jag fick högsta premie på min försäkring. (Ytterliggare bestraffning)Givetvis protesterade jag och nu började nästa cirkus, som tog mig 6-månader av ältande med Vägverkets maktfullkomliga töntar, innan jag slutligen fick ett riktigt körkort med rätt ursprungliga datum för respektive körkortsklass. Under denna process fick jag verkligen höra så många olika bortförklaringar och lögner att det säkert skulle räcka till en hel konferens beträffande mytomaner i maktens korridorer.
Här har SMC något att bita i!
Lycka till!