Poliser och motorcyklister

HighfidelitY

New member
Jag har alltid varit en mycket timid och trevlig man med stor förståelse för trafikpolisens arbete. Nu är det slut med det. I söndags var jag på väg till Stockholm för att arbeta och ligger på E4an mellan Gävle och Uppsala. Solen skiner, det är ganska lite trafik och "alla" håller ett ganska högt tempo.

Jag kör i en klunga med kanske fem bilar. Plötsligt kör en svart Mercedesbuss upp bakom mig och blinkar blåljus. Jag stannar då jag är ganska övertygad om att min hastighet inte varit sådär våldsamt hög. Givetvis gnäller man inte om man medvetet kört lite för fort utan betalar och ser glad ut.

Laser 141km/h på 110 sträcka. Kortet plockas på plats. Av mig, den hemska motorcyklisten. Ingen av bilarna i klungan stoppades.
Lite senare, när vägen blivit en 120 väg blir jag omkörd hela tiden, av diverse sportbilar, Volvos med släp etc..

Är det extra bonus för polisen när man tar en MC? Är det säkert att dom träffade just mig och ingen av bilarna? En Mc torde ju vara svårare att pricka (Särskilt när den kör så fort menar jag!)? Eller?
 

TrollUnge

New member
:( jävlit trist start på sommaren! Världen e full av orättvisor!

ursäkta, har inga svar på det du undrade dock. Men ja har funderat på ett liknande scenario nån gång.. det lär ju bara vara den första & den sista i en "klunga" som råkar illa ut. Men som du säger borde ju risken att polismannen skjutit tex bilen framför dig istället för dig vara hyffsat stor (vet inte hur stor "träffsäkerheten" är på lasrarna?) Fast då kanske polismannen (/kvinnan?) tycker att jaja, bilen körde så fort, du låg precis bakom, då tar vi dig... Å man (iaf inte jag) mopsar ju inte gärna upp sig mot polisen när man vet att man kört för fort, iaf inte där & då, sånt kommer man på i efterhand att man sku frågat/påpekat. Hur länge vart du av me lappen?
 

Maciej

New member
Jag har alltid varit en mycket timid och trevlig man med stor förståelse för trafikpolisens arbete. Nu är det slut med det. I söndags var jag på väg till Stockholm för att arbeta och ligger på E4an mellan Gävle och Uppsala. Solen skiner, det är ganska lite trafik och "alla" håller ett ganska högt tempo.

Jag kör i en klunga med kanske fem bilar. Plötsligt kör en svart Mercedesbuss upp bakom mig och blinkar blåljus. Jag stannar då jag är ganska övertygad om att min hastighet inte varit sådär våldsamt hög. Givetvis gnäller man inte om man medvetet kört lite för fort utan betalar och ser glad ut.

Laser 141km/h på 110 sträcka. Kortet plockas på plats. Av mig, den hemska motorcyklisten. Ingen av bilarna i klungan stoppades.
Lite senare, när vägen blivit en 120 väg blir jag omkörd hela tiden, av diverse sportbilar, Volvos med släp etc..

Är det extra bonus för polisen när man tar en MC? Är det säkert att dom träffade just mig och ingen av bilarna? En Mc torde ju vara svårare att pricka (Särskilt när den kör så fort menar jag!)? Eller?
Har du skrivit på och erkänt fortkörningen?

Åker man i en klunga så kan de ju lika gärna ha lasrat någon annan än dig. Jag skulle prova och överklaga detta.
 

HighfidelitY

New member
Har du skrivit på och erkänt fortkörningen?

Åker man i en klunga så kan de ju lika gärna ha lasrat någon annan än dig. Jag skulle prova och överklaga detta.

Jag fick ordningsboten på plats och fick förklarat för mig att körkortet drogs på plats vare sig jag erkände eller inte. Jag har inte skickat in papperna till Lännstyrelsen än. Men visst är det så att det blir minst 30 dagar? oavsett?

Jag ska iallafall påvisa hur viktigt mitt kk är för min försörjning, för det är det. Kör ca 2000 mil per år i tjänsten. Praxis för 31 Km/h för fort är två månaders spärrtid.

// J. (Som hoppas få köra lite hoj i sommar iallafall...)
 

Jide

New member
Jag fick ordningsboten på plats och fick förklarat för mig att körkortet drogs på plats vare sig jag erkände eller inte. Jag har inte skickat in papperna till Lännstyrelsen än. Men visst är det så att det blir minst 30 dagar? oavsett?

Jag ska iallafall påvisa hur viktigt mitt kk är för min försörjning, för det är det. Kör ca 2000 mil per år i tjänsten. Praxis för 31 Km/h för fort är två månaders spärrtid.

// J. (Som hoppas få köra lite hoj i sommar iallafall...)
Läsvärt här under del III:
https://lagen.nu/dom/ra/1994:41
 

Maciej

New member
Jag fick ordningsboten på plats och fick förklarat för mig att körkortet drogs på plats vare sig jag erkände eller inte. Jag har inte skickat in papperna till Lännstyrelsen än. Men visst är det så att det blir minst 30 dagar? oavsett?
ja de tar kortet oavsett du erkänner eller ej.

Dock är det at att det blir mycket svårare att överklaga ifall du har erkänt på plats.

Har du inte erkänt och lyckas med överklagan så kan det t o m bli kortare tid än en månad + att du slipper böterna.
 

GS1000E

New member
Jag har alltid varit en mycket timid och trevlig man med stor förståelse för trafikpolisens arbete. Nu är det slut med det. I söndags var jag på väg till Stockholm för att arbeta och ligger på E4an mellan Gävle och Uppsala. Solen skiner, det är ganska lite trafik och "alla" håller ett ganska högt tempo.

Jag kör i en klunga med kanske fem bilar. Plötsligt kör en svart Mercedesbuss upp bakom mig och blinkar blåljus. Jag stannar då jag är ganska övertygad om att min hastighet inte varit sådär våldsamt hög. Givetvis gnäller man inte om man medvetet kört lite för fort utan betalar och ser glad ut.

Laser 141km/h på 110 sträcka. Kortet plockas på plats. Av mig, den hemska motorcyklisten. Ingen av bilarna i klungan stoppades.
Lite senare, när vägen blivit en 120 väg blir jag omkörd hela tiden, av diverse sportbilar, Volvos med släp etc..

Är det extra bonus för polisen när man tar en MC? Är det säkert att dom träffade just mig och ingen av bilarna? En Mc torde ju vara svårare att pricka (Särskilt när den kör så fort menar jag!)? Eller?



Hmmmm? Precis 31 km/h över gränsen för vad, som gäller vid återkallelse av körkort?? Vilket lustigt sammanträffande.
Personligen har jag en liknande erfarenhet och vid detta tillfälle var det en tvärsäker polis, som satt i en helikopter 300 meter upp i luften och tryckte på ett stoppur, som visade precis på +31 km/h över gränsen!! Dessutom befann jag mig inne i en karavan av övriga fordon och ingen omkörning gjordes.

Givetvis förlorade jag körkortet på platsen och en flinande polis förklarade att jag kunde förvänta mig minst två månaders spärrtid.
Eftersom jag kände mig orättvist behandlad så vägrade jag att skriva på protokollet och överklagade även till länsstyrelsen. Dock utan resultat.
Ett gott råd; lägg inte tid på att diskutera med länsstyrelsen, deras körkortshandläggare formligen njuter av situationen och detta nöje skall du inte ge dem.
Ett halvår senare blev jag kallad till rättegång och samma tvärsäkre polis intygade att han aldrig gör några misstag och följaktligen dömdes jag mot mitt nekande till denna brottsliga gärning. Följden blev att jag förlorade både körkort och karriär, men den tvärsäkre polisen kunde lägga ännu en "nerskjutning" till den egna poängsamlingen, som säkert gav honom ett extra påslag vid en kommande löneförhandlingen.

Vad kan man lära sig av ovanstående? Jo, det spelar ingen roll hur mycket du kämpar emot, du förlorar ändå i slutändan. Tingsrättens ledamöter litar alltid på polisen och du förlorar bara tid och pengar på att driva processen vidare.
Dessutom, det är ett känt faktum att polisen för statistik över ingripanden som leder till fällande domar och det enklaste sättet att samla poäng är vid fartkontroller. Du blir både dömd och bestraffad direkt på platsen och ett bättre exempel på förnedring får man nog leta efter. Dessutom, rättsväsendet lägger ingen större möda vid att kolla sanningshalten i polismannens uppgifter eftersom du med all säkerhet har fått körkortet åter när det väl är dags för rättegång.

Ett litet råd på vägen: Glöm inte att kolla utfärdandedatum på ditt "nya" körkort. I mitt fall hade Vägverket ändrat ursprungsdatum på samtliga körkortsklasser, vilket innebar att jag fick högsta premie på min försäkring. (Ytterliggare bestraffning)Givetvis protesterade jag och nu började nästa cirkus, som tog mig 6-månader av ältande med Vägverkets maktfullkomliga töntar, innan jag slutligen fick ett riktigt körkort med rätt ursprungliga datum för respektive körkortsklass. Under denna process fick jag verkligen höra så många olika bortförklaringar och lögner att det säkert skulle räcka till en hel konferens beträffande mytomaner i maktens korridorer.

Här har SMC något att bita i!

Lycka till!
 

SuperRetard

New member
Jag är inte rasist, jag hatar alla.

Och poliser är folk som alla andra, så jag hatar dem med! Typiskt exempel på dumheter det där.

Sist jag blev stoppad på hoj var jag handledare och övningskörde med en kompis. Vi kom i ca 100 på motorväg (110) och blev först stoppade för att de "tyckte vi såg ut som 2 mopeder"???? KTM950SM och en Yamaha 1100 Bulldog.. Fläskiga moppar tycker jag.

Efteråt kommer det fram att ena polisen kör själv, och de var riktigt trevliga, inget sagt om det. Däremot var det till att lusläsa papper om handledarskap osv., de gick igenom hojarna till absurdum och ena killen (som inte hade hoj själv) hade tom en del synpunkter på min hoj. Den hade då gått knappt 200 mil sen ny och var helt original.

Summan var att vi blev stående i nästan en timme med de här stjärnorna för att de inte visste hur kk-reglerna fungerade gällande mitt kk som 6 år tidigare övergått från mellanklass till tungt automatiskt, för att de ifrågasatte min hojs besiktningsgodkännande (men inte min kompis vars hoj faktikts fått en del anmärkningar om så).

Det hela slutade med att vi vinkade hej då, och fick ett väldigt förmanande "Kör försiktigt nu"... DET GICK INTE ENS I 110 INNAN HELLER :mad:!.. Och att vi var genomkalla, trötta och way past bedtime.

Alltförmånga gånger känns det som att poliser passar på att bråka lite extra för att de inte har nåt bättre för sig.
 

HighfidelitY

New member
Usch! Sitter nu med papperna från Länsstyrelsen. Känns ju inte som man har oddsen på sin sida direkt. Tror ni det hjälper att bifoga kartbilden från aktuell sträcka? Det är spikrak motorväg. Tas det i beaktande eller skiter dom helt i det?

Jag som hatar blanketter...:eek:
 

fredda78

New member
Last edited:

Maciej

New member
Usch! Sitter nu med papperna från Länsstyrelsen. Känns ju inte som man har oddsen på sin sida direkt. Tror ni det hjälper att bifoga kartbilden från aktuell sträcka? Det är spikrak motorväg. Tas det i beaktande eller skiter dom helt i det?

Jag som hatar blanketter...:eek:
Ja de tar i beaktande allt möjligt, dessutom blir det olika utfall beroende på vilken länstyrelse som har fallet.

Jag åkte dit för 144km/h på 110km/h väg på vintern. Skulle köra om en massa lastbilar när det vart 2-filigt så det gick en bit snabbare när jag passerade civilbilen. Jag hade intyg från jobbet att jag behövde bil i tjänsten och det slutade med 1 månad utan kk.

En bekant åkte dit för 142km/h på en tom 110km/h motorväg under sommaren. Han hade också intyg från jobbet mm men han fick 2 månader.

Men det är alltid värt att överklaga eller åtminstonde försöka få kortare spärrtid.
 

Catherine

New member
Känner en som åkte 155 på 90-väg. Med intyg från jobbet minskades återkallelsen från 5 till 4 månader. Det är alltid värt att försöka. En månad är lång tid...
 

Pärallan

Member
Usch! Sitter nu med papperna från Länsstyrelsen. Känns ju inte som man har oddsen på sin sida direkt. Tror ni det hjälper att bifoga kartbilden från aktuell sträcka? Det är spikrak motorväg. Tas det i beaktande eller skiter dom helt i det?

Jag som hatar blanketter...:eek:

När jag blev av med körkortet och fösökte överklaga så sa länstyrelsen att i mitt fall hade det ingen betydelse. Jag frågade då när det kunde ha bedtydelse, svaret blev att det endast det gällde vid halt väglag. Blev lite sur och frågade om det var ok att köra för fort på vintern, och få kortare straff.
Ja hon blev ju inte snällare efter det.
 

mule

New member
Du pratar smörja. Om du tar risken att köra för fort så får du förstås också ta konsekvensen om du blir tagen. Tycker du det är så konstigt???
 

MC_Robban

New member
Poliser & MC

Lider Verkligen med dig också HighfidelitY, men ang. det de skulle valt dig för att du körde mc har jag olike erfarenheter av poliser. det finns dock poliser som tar det lite lättare för MC:ister ocskå men tyvärr är dem inte många.
MC-Robban
 

Olsson

New member
Du pratar smörja. Om du tar risken att köra för fort så får du förstås också ta konsekvensen om du blir tagen. Tycker du det är så konstigt???

Ja men, du vet – tänk på alla andra som osså körde för fort – vaffö tog dom inte dom i stället? Va? :D
 

crv

New member
Jag har alltid varit en mycket timid och trevlig man med stor förståelse för trafikpolisens arbete. Nu är det slut med det. I söndags var jag på väg till Stockholm för att arbeta och ligger på E4an mellan Gävle och Uppsala. Solen skiner, det är ganska lite trafik och "alla" håller ett ganska högt tempo.

Jag kör i en klunga med kanske fem bilar. Plötsligt kör en svart Mercedesbuss upp bakom mig och blinkar blåljus. Jag stannar då jag är ganska övertygad om att min hastighet inte varit sådär våldsamt hög. Givetvis gnäller man inte om man medvetet kört lite för fort utan betalar och ser glad ut.

Laser 141km/h på 110 sträcka. Kortet plockas på plats. Av mig, den hemska motorcyklisten. Ingen av bilarna i klungan stoppades.
Lite senare, när vägen blivit en 120 väg blir jag omkörd hela tiden, av diverse sportbilar, Volvos med släp etc..

Är det extra bonus för polisen när man tar en MC? Är det säkert att dom träffade just mig och ingen av bilarna? En Mc torde ju vara svårare att pricka (Särskilt när den kör så fort menar jag!)? Eller?

Tyvärr har jag också samma känsla för trafikpolisen som du oavsett vad "Mule" tycker:mad:

Körde mellan Uppsala och Enköping på 90 väg i en klunga på fem fordon 2 bilar framför mig och 2 bakom. Ser en stillastående K1200RS i civilt utförande efter vägen och vår kolons hastighet pendlar mellan 95 - 105 km/h ser i backspegeln att bumsen ansluter som sista man i klungan, han är bakom oss i en sträcka av ca 15-20 km när han bestämmer för att stoppa mig mitt i klungan för en fortkörning på 113 km/h. jag körde inte vingligt, utförde inga omkörningar, körde inte på bakhjulet och det var torrt och mulet, alltså bästa förutsättningar för en säker färd men en aning för hög hastighet.

Efter 37 år med mc kort med endast ett års upphåll har jag åkt dit på en fortkörning som jag har svårt att acceptera. När han vinkade in mig trodde jag i ärlighetens namn att det var för något helt annat. Sen hade den jäveln mage att fråga om alla mina förbättringar på hojen. Jag frågade honom med ett lugn som jag alltid behärskar hur han egentligen tänkte, när han var tvungen att skriva en trafikbot på grund av att jag körde 13 km/h för fort och var 1 av 5 fordon i samma hastighet. Han kunde vinkat in oss alla fem så det var inget praktiskt hinder. Jag orkar inte dra upp historien hur konversationen fortsatte men min tanke var, hoppas inte att alla trafikpoliser är så intelligensbefriade som han var.

Jag försvarar inte lagöverträdelsen generellt men frågan jag ställer mig vad var det som gjorde mig till den värsta brottsling av oss 5 :confused:

Jag har fullt förstående för din situation HighfidelitY som tyvärr slutade mer kännbart för dig och min förhoppning är att vi har råkat ut för samma idiot och att det inte finns fler sådana i kåren. Sedan möter man Kjelle coop och undrar är han den enda vettiga trafikpolisen med sunt förnuft.
 

Lelle K

New member
Du pratar smörja. Om du tar risken att köra för fort så får du förstås också ta konsekvensen om du blir tagen. Tycker du det är så konstigt???


Och du tillhör förstås de som aldrig kör "för fort"?

För egen del ser jag det som två skilda saker att köra fortare än vad som är tillåtet, vilket ur ett logiskt perspektiv torde vara skilt från att köra för fort . Köra fortare än vad som är tillåtet gör nog de flesta någonstans, det som stör de flesta jag känner - och mig själv - är när någon antingen bränner förbi en skola eller blåser på genom ett samhälle/i stadsmiljö när det är mycket trafik.

Att köra för fort innebär som jag ser det att man utgör en uppenbar fara för sin omgivning och eventuellt också sig själv. Om någon bränner på i 50-60 förbi tidigare nämnda skola, som kan vara 30-begränsad, samtidigt som det befinner sig barn vid sidan av vägen/ i närheten av densamma då går det för långt!

Om någon däremot gasar på på en bred och glest tafikerad landsväg - låt säga 120-130 på 90/100-sträcka spelar det normalt sett ingen roll enligt mig.

Det kommer alltid att finnas de som stör sig på "det mesta" så inte f-n hjälper det att försöka vara "perfekt". Däremot borde de flesta vara kapabla att anvädan sunt förnuft.

Synd bara att en del personer i mydighetsställning ständigt tjatar om hastigheter hit o dit.

Jag blir hellre omkörd av någon i 150 på motorväg, än kommer ifatt någon som sitter bakom ratten, halvsover och tittar på blommorna i 70/80 på 90/100-väg...
 
Top