Polen/Tjeckien i sommar

easyplastic

New member
Hej,

Jag planerar en resa till Bolków (i närheten av Wroclaw) i Polen i slutet på juli.

Jag funderar antingen på att ta färjan till Gdansk, och sedan köra söderut rakt igenom via Bydgoszcz och Wroclaw till Bolków, eller färjan till Swinoujcie, och sen köra genom östra Tyskland, via Usedom och Berlin söderut istället.

Gdanskvarienten är kanske den som lockar mest, men, man hör ju en del skräckhistorier om skicket på de Polska vägarna bland annat. Nu ska de ju ha Fotbolls EM i sommar, och ska, enligt uppgift, ha satsat ganska mycket på att uppdatera infrastrukturen inför det, någon som vet status?

Några andra bra tips för MC-turer i Polen?

Efter Bolkow planerar jag att dra västerut (med slutmålet Belgien), och då åka genom Tjeckien (ett land som fortfarande saknas på min lista över besökta länder). Någon som har erfarenheter av att köra MC i Tjeckien, tips?

/Erik
 

SuperMek

New member
Hej Erik! Jag har liknande planer. FIM hålls ju i slutet av juli i Bydgoszcz och där kommer jag att deltaga. Efter FIM är min idé att sticka söderut mot Krakow för att så småningom glida in mot Tyskland och norrut via Berlin och Hamburg. Jag följer med intresse denna tråd och hoppas på många kloka inlägg från mer erfarna resenärer.
 

V Saarela

New member
Nu har jag ju inte följt vägarna till Bolkow, men jag är ganska säker på att vägstandarden är i princip likadan överallt nuförtiden.

Jag har följt senast förra året östra Polen till Ukraina, bra standard på vägen.
Tillbaka kom jag in via Slovakien och tog mig sen upp till Gdansk/Gdynia via Krakow och Warsawa. Mycket bra vägstandard. I stort sett är potthålen borta och folk kör inte lika hysteriskt som förr.

Dock så är det fortfarande en ganska agressiv trafik och man bör fortfarande hålla koll framåt för mötande bilar i ditt körfält.
För övrigt så är det massor av trafik på vägarna och räkna med att man får stå still/köra sakta en hel del(dvs, lägg inte upp för optimistiska dagsrutter)
 
Last edited:

Yxan

Member
Har rest på hoj genom Polen två gånger, alla gånger med (Nynäshman)-Gdansk som UPK. Kan bara instämma med Saarelas synpunkter; bra vägstandard - givet att man håller sig på de 'större lederna' (enl min mening).

2008 körde vi Gdansk - Kostrzyn (via bl a Czluchów, Walcz och Gorzów Wielkopolski), väg 22, vidare in mot Berlin/Leipzig för att slutligen landa i Arabba i Dolomiterna/ITL.

2010 körde vi Gdansk - Warszawa - Krakow på E77:an, klart stabil, sedan vidare ned genom Slovakien, Ungern, Rumänien och Bulgarien för ett dopp i Svarta havet.

Besök 'hjärna' min sajt www.beronius.eu för mer info/inspiration?!
Från startsidan, länkarna:
:::ItalienRiden 2008:::
:::The Black Sea Ride 2010:::

För övrigt får väl Tjeckien/Belgien ses som utmärkt val - fr ett ölperspektiv!! ;-)
(om man inte är nykterist)

Hälsar Mange
 

Marie

Banned
Nu är det ju bortåt trettio år sedan jag körde mycket i Polen, så mina erfarenheter är väl lite bedagade. Det var två saker jag särskilt minns, och det var potthål i vägarna och på sena kvällar häst- och vagnekipage som kunde komma på godtycklig sida av vägen. Utan minsta belysning och med en stupfull gubbe på kuskbocken, eller liggande på flaket - och hästen hittade själv hem ....
 

easyplastic

New member
Helt rätt Yxan! (och Polen har faktiskt också en bra öltradition, har druckit mycket god och spännande öl där, men även en del usel), och så passerar man ju dessutom Tyskland på vägen...

Tack för alla tips!
En liten anekdot i sammanhanget från i höstas, när jag och några vänner skulle åka in en snabb tur i Polen till Szeczin från Tyskland. Vi hade hört alla skräckhistorier, från våra tyska vänner, om de Polska vägarnas skick, men den absolut sämsta vägen, och då menar jag en av de sämsta vägar jag någonsin färdats på, var på den Tyska sidan, de sista milen fram till gränsen. Den var så usel att det bara gick att garva åt det. För en gångs skull var jag glad att vi åkte bil, och inte hoj. Väl inne i Polen blev det riktigt bra igen. Men vi var ju bara in som allra hastigast till Szeczin (några mil in i Polen, typ) och köpte billig bensin och öl, för att sedan vända tillbaka västerut igen.
 

Bighoj

New member
Var i Polen 2009,och de flesta vägarna var faktiskt hyfsade.En hel del vägarbeten dock så det tar lite längre tid att ta sig fram där.Motorvägarna var ok.Sen är polackerna hetsigare i trafiken än vi svenskar.
Glömmer aldrig då vi bokat guidad tur till saltgruvan i Krakow.Det var den risigaste lilla buss jag sett som hämtade oss vid campingen men polacken som körde drog på så in i h-ete så vi trodde bussfan skulle gå av på mitten.Så är trafiken i Polen,men kör man med sunt förnuft och är beredd på det mesta så är det lugnt tycker jag.
 

Yxan

Member
ZYWIEC tycks vara 'stapelbäschen' i Polen, helt OK ifall du frågar mej!
Har ännu inte - trots ett par flarror - lyckats lära mig att uttala ölnamnet, hick ;-)

HA, gällande fr Tyskland upp till Szczecin (PL), så vet jag vad du tala om. 2008, på vår hemfärd fr Dolomiterna (via bl a Prag, hick), körde vi hem via Berlin - Szczecin - upp till Gdansk. E28/11 börjar stabilt fr Berlin.. men sedan kommer skylten 'varning för knölig väg', vi snackar PUCKE-PI(Ä)ST!! Ena hojpolaren höll på att sumpa packrullen två gånger. Den andre skulle slå på reserven - vilket fick ske med livet som insats, själv lättade jag fr sadeln ett antal gånger!!

Vad som även kan nämnas, trafikmässigt, är att det står en hel del poliser längs vägen och spanar efter fartsyndare alt andra 'inkomstbringade'? felaktigheter. Om jag minns rätt, noterade jag ca 10 st 'poliskontroller' längs vägen mellan Gdansk - Warszawa. Dock inte lika många mellan Warszawa - Krakow, men det kanske mer berodde på att det regnade....

Annars, rent generellt, har jag aldrig sett så många poliser ute längs vägarna som under vår repa ned till Svarta havet (2010). Vi har alltid haft som grundregel (när vi kört i öststaterna) att ligga max 10 över gällande hastighetsbegränsning, dock ej genom samhällen/byar (vilka i många fall tycks var hur uuuuutdragna/långa som helst, puh!).

Mange

ps. easyplastic, noterar att du bor på S-malm, knegar själv i hörnet av M Ladulåsg/Rosenlundsg!
 
Last edited:

SuperMek

New member
ps. easyplastic, noterar att du bor på S-malm, knegar själv i hörnet av M Ladulåsg/Rosenlundsg!
Under 80-talet satt jag i Tobaksbolagets lokaler på Rosenlundsgatan 36. Då handlade det om datorer. Nu tror jag det är en guldsmedsbutik där eller liknande.
 

V Saarela

New member
ZYWIEC tycks vara 'stapelbäschen' i Polen, helt OK ifall du frågar mej!
Har ännu inte - trots ett par flarror - lyckats lära mig att uttala ölnamnet, hick ;-)

HA, gällande fr Tyskland upp till Szczecin (PL), så vet jag vad du tala om. 2008, på vår hemfärd fr Dolomiterna (via bl a Prag, hick), körde vi hem via Berlin - Szczecin - upp till Gdansk. E28/11 börjar stabilt fr Berlin.. men sedan kommer skylten 'varning för knölig väg', vi snackar PUCKE-PI(Ä)ST!! Ena hojpolaren höll på att sumpa packrullen två gånger. Den andre skulle slå på reserven - vilket fick ske med livet som insats, själv lättade jag fr sadeln ett antal gånger!!


Mange

Betongmotorvägen är ju skön. Den måste väl finnas kvar?

"....betongmotorväg, förmodligen gjord av Hitler och sen inte underhållen sen den lades ut. Den är verkligen guppig. Lyssnar på alla smattrande bildäck när bilarna passerar. Smattret från däcken kommer när däcken tar i i nästa väggupp på vägbanan. Kommer själv på mig att uttala aaaaaaaaa under körningen och det låter kul, jämförbart ungefär som när nån trummar en i ryggen nedan man uttalar vokalerna"
 

easyplastic

New member
Ja, verkligen svåruttalbart, trots hjälp från Polska vänner.... Lech är en favorit annars....

Där ser man, Mange, då knegar jag bara ett stenkast från dig, på Swedenborgsgatan!

/Erik



ZYWIEC tycks vara 'stapelbäschen' i Polen, helt OK ifall du frågar mej!
Har ännu inte - trots ett par flarror - lyckats lära mig att uttala ölnamnet, hick ;-)

....

Mange

ps. easyplastic, noterar att du bor på S-malm, knegar själv i hörnet av M Ladulåsg/Rosenlundsg!
 
Någon som har erfarenheter av att köra MC i Tjeckien, tips?
Tjeckien är i mina ögon ett mycket trevligt hojsemesterland. Jag var där på hoj första gången 1991 och det har blivit många besök sedan dess både med och utan hoj.
Mycket har ändrats sedan 1991, idag är det inte särskilt äventyrligt - eller åtminstone alldeles lagom äventyrligt - att köra hoj även i den glesaste landsbygden. Standarden på större vägar är generellt lika bra som Sverige eller bättre, på mindre vägar är vägarna ungefär i skick som i genomsnittligt eftersatt svensk glesbygd...
Bensinen kostar ungefär som här och kvaliteten är också ungefär motsvarande. Trafikintensiteten varierar förstås, i storstäderna kan det vara högt tempo medan landsbygden är lika mycket landsbygd som här hemma. Trafikbeteendet är generellt litet bättre än i Slovakien, Ungern och för den delen Polen, men varierar också. Säkerhetsmässigt - ifråga om risk att bli av med hoj/plånbok/väska - är Tjeckien jämförbart med Sverige, varken bättre eller sämre. Sover du på hotell i centrala Prag vill du ha hojen inlåst, precis som i centrala Göteborg eller Stockholm, medan den utan större fara kan stå på garageuppfarten utanför ett B&B ute på landet. Ficktjuvar finns där det finns mycket folk, som överallt, varken fler eller färre i Tjeckien. Korrumperade poliser är inte heller något man behöver vara särskilt orolig för, visserligen är de pigga på att bötfälla - kontanter på plats, mot kvitto - för till synes triviala trafikbrott men värre än så blir det inte.

Människor är i allmänhet trevliga och gästvänliga, yngre generationer mer utåtriktade än sina föräldrar. Bland unga är engelska det "första andraspråket" medan äldre som regel har närmare till tyska eller fortfarande ryska.
Tjänster och inhemska varor är billigt, importerade varor kostar som här hemma. Det går fortfarande att äta (och dricka) väldigt bra för löjligt litet pengar så länge som man undviker de värsta turistfällorna på huvudstråken i städer. Traditionell tjeckisk husmanskost ter sig iofs litet... gråblek för många svenskar, men i större städer finns förstås alla inriktningar av matkultur.

Tips från coachen är att ge Prag åtminstone två dagar, men helst inte i juli då där är varmkvavt och stan fullsmockad med turister. Trevliga hojområden är exempelvis uppåt Krkonose nationalpark (mellan Liberec och Trutnov, norra delen av Hradec Kralove-regionen), eller bergen längre nordost. De större städerna är sällan kul att hoja genom, men de mindre kan vara överraskande trevliga. Tjeckien funkar rätt bra att kart-reka efter hojvägar, där det ser krokigt ut är det som regel fint att köra hoj.
 

Bighoj

New member
Ja du Hallandsexpressen,kunde inte sagt det bättre själv.Ska dit för tredje gången nu,och jag/vi gillar Tjeckien mer för varje gång.
Där finns så mycket att se och då menar jag inte enbart Prag utan även andra städer runt omkring.Vår största favorit är utan tvekan Cesky Krumlov i söder.
I fjol körde vi på helt grymma vägar från Kutna Hora ner till just Cesky Krumlov.Vi körde genom en hel del jättemysiga små byar.Man ville stanna ofta och fota men tyvärr är man ju tvungen att röra sig framåt så man kommer något vart.Nästan alla folk i byarna vände sig om då man kom körande,nästan som om man kom från yttre rymden.
Vi lär nog besöka Tjeckien många fler gånger.
 
Top