Polariserande Solglasögon + integralhjälm = skit?

Styrman_jansson

New member
Hej,

Tappade mina gamla glasögon häromdagen och var hos optikern och beställde nya. Fick då 2 par för kostnaden av 1 så jag passade på att ta ett par poliserande solbrillor samtidigt.

Dagen efter småtittade jag i en gammal allt om mc, där man testade solbrillor och man rekommenderade inte polariserande solglasögon tillsammans med integralhjälm då detta kan orsaka brytningsfel.

Febrilt har jag sökt på internet efter info om detta men inte hittat något. Någon som vet om det är bra/dåligt vid mc-körning? Någon som testat? Polariseringen kostade ju en lusentapp, och blir det då sämre så får jag höra av mig till fru optiker!

MVH
- Robert
 

Chauffören

New member
Jag har haft problem med vissa visir. Med polariserade glas, får jag ibland mörka fläckar på visiret, troligen pga de spänningar som finns i plasten. Har nu skaffat slipade. opaliserade glas i en Velodrombåge. Funkar perfekt optiskt, men har då haft visa andra problem med glasens passform i bågen, men det håller optikern på att lösa nu.
 

-ah

New member
Jag har inga problem med polariserade clip-ons (med antireflexbehandlade ytor!) med min hjälm, men som Chauffören så riktigt påpekar, det kan antagligen variera mellan olika visir.
 

Zopilote

New member
I min Shoei med pinlock fungerar det tyvärr inte alls med polariserande glas. Fick lära mig det den hårda vägen efter att ha köpt ett par Polaroid för 650:-... Spelade däremot ingen större roll, eftersom jag ändå lyckades trampa på glasögonen dagen efter :(
Man skall inte köpa dyra solglasögon...
 

Esquire

New member
Det beror på visiret.

Att glasögonen är polariserande innebär att skulle man förstora upp ytan på de väldigt mycket så skulle den se ut som ett fönster med nerdragen (men ej vinklad) persienn. Den där persiennen gör så att bara det ljus där ljusvågorna ligger i rätt vinkel i förhållande till persiennens vinkel släpps igenom. Övriga ljusvågor filtreras bort.

Polariserande solglasögon är särskilt lämpliga när man t.ex. är ute och fiskar eller befinner sig där det är mycket snö, för solljus som reflekteras mot t.ex. vatten eller snö bryts av i en massa olika vinklar. Är förhållandena de rätta så kan polariserande solglasögon nästan helt få bort reflexerna i vattenytan, så man har lättare att se om det finns fisk under vattnet. Eller så kan man ha ett polariserande filter på en kamera om man ska fotografera ett bil, för att få bort oönskade reflexer från lacken och fönstren. Däremot kan man inte få bort reflektioner får helt blanka ytor, som krom, speglar och så vidare.

Problemet med polariserande solglasögon (eller kamerafilter eller vad man nu har) är om man försöker använda två stycken samtidigt. Om man alltså t.ex. har ett par polariserande solglasögon och ett polariserande visir till hjälmen. Problemet uppstår så fort de båda polariserande ytorna befinner sig i en vinkel till varandra. Ju större vinkel desto mörkare blir det. Och befinner de sig i en 90-gradig vinkel mot varandra så blir det helt svart. Så det kan funka alldeles utmärkt med polariserande solglasögon och polariserande visir, om de ligger i rätt vinkel i förhållande till varandra.

Därtill kan det komma lite oönskade effekter även om man använder polariserande solglasögon ihop med ett visir som inte är polariserande. Beroende på hur plasten i visiret bryter in ljuset så kan det t.ex. se ut som att man tittar genom en regnbåge när man tar på sig de polariserande solglasögonen. Dessutom så kan även t.ex. spänningar i visirets plast eller om det har någon beläggning (imskydd, solskydd eller liknande) också ge upphov till vissa effekter. Om jag t.ex. har på mig mina polariserande solglasögon och tittar genom sidorutorna på min bil så ser det ut som de är fulla med ljusare fläckar. Rad efter rad med fläcka stora som en en krona ungefär. Där vet jag inte om det är glasets härdning eller något som gör att det blir på det viset.

Det kan också vara värt att tänka på att många (jag ska inte säga alla, eftersom jag inte har tillräckliga kunskaper i ämnet) digitala displayer innehåller ett polariserande filter. Så då kanske man inte kan se den digitala hastighetsmätare på hojen, eller digitalklockan, eller soppamätaren, eller mobiltelefondisplayen, eller liknande när man använder sina polariserande solglasögon. Om man inte vinklar huvudet åt rätt håll. :D

Trots alla "nackdelar" och skumma effekter så föredrar jag faktiskt polariserande solglasögon framför vanliga. :)
 

JEPPA

New member
solglasögon

Vad händer med solglasögonen om man får ett stenskott på dem??
Är det någon sorts skyddssolglasögon?? Det finns skyddsglasögon med färgade glas, som klarar av stenskott, men de är inte:) solglasögon.
 
Top