Poängen med våra kurser?

lime

Skriver inte
I framför allt militär utbildning existerar något som kallas upplevelsebaserad utbildning. Samma principer tillämpas på UGL-kurser (Utbildning Grupp och Ledarskap). All upplevelsebaserad utbildning har det gemensamt att man försöker konstruera situationer som uppkommer även i normalfall och på ett sådant sätt att de är förstärkta. Upprepning och reflektion är en viktig del av processen.

För min del handlar BKK-kurser väldigt mycket om upplevelsebaserad inlärning. Som mc-förare är det inte så ofta som jag får möjlighet att på ett smidigt sätt (utan externa störningar i form av andra bilar, rullgrus och liknande) öva ett visst moment ett flertal gånger under en kort period. Att jag under en dag tillåts göra lika många hårda inbromsningar som jag skulle tippa att jag gör under hela året på väg är för mig ovärderligt ur inlärningssynpunkt.

Den andra delen är att jag kan få omedelbar och direkt feedback från erfarna instruktörer på de saker jag gör fel (eller mer eller mindre rätt) och på så sätt testa ett nytt beteende på ett ur trafiksäkerhetssynpunkt bra sätt. Att försöka lära sig effektiv inbromsning på allmän väg skulle för mig kännas obekvämt. Samma sak med ett stort antal andra moment som ingår i körningen (motstyrning, snabbstyrning...). Just detta att ha en säker, men inte alltid representativ, miljö att testa nya saker i är även det en av hörnpelarna med upplevelsebaserad utbildning.
 
Top