Placering landsväg godsikt/skymd sikt

lillaoski

New member
Hej Allihopa,

Har uppkörning nästa vecka och känner mig lite osäker på placering på landsvägskörningen, enligt teoriboken så ska man försöka skära kurvan och göra den så rak som möjligt, men i en situation där sikten är skymd så pass mycket att det inte spelar någon roll om du "letar sikt" innan kurvan, borde det inte vara farligt att skära en skymd högerkurva exempelvis? Det kan ju vara gående på vägen liksom.. Det jag vill veta är hur ni kör rent generellt på landsväg! Skulle vara intressant att veta

Hur gör ni t ex i situationerna nedan?

View attachment 7757

Mvh Oskar
 

OH-

Member
Hej! På den här "lilla" frågan lär du få ganska varierande svar. Här är min uppfattning. Jag tog din bild och ritade lite (och det blev väl inte riktigt bra).

Vänstra bilden: Helt fri sikt - räta ut kurvorna så mycket det går. Min tro, men det måst du kolla med någon som kan reglerna och trafikinspekörernas åsikter, är att du förväntas hålla dig till höger om mittlinjen. Själv gör jag oftast så men inte om t ex höger väghalva i vänstersvängen är feldoserad/skitig eller om böjen är så tvär att jag tappar farten helt. Viktigt att inte styra mot högerkanten i högerkurvan för tidigt - du vill kunna gasa ut på nästa raka utan att riskera att komma över i mötande körfält.

Mitt- och högerbilden: Dessa är väldigt lika, jag tar den lilla skillnaden sist. Här gäller det att köra för att Se och Synas! Jag håller mig kvar i högerkanten längre, för att se förbi träden till vänster om vägen innan jag styr in. (Både detta och den sämre sikten gör att det går långsammare också). Sen ligger jag kvar nånstans kring mitten av vägen tills sikten i högerkurvan börjar bli acceptabel. Den sena ingången i kurvorna gör att jag når mittlinjen (vänsterkurvan) respektive höger dikeskant (högerkurvan) ännu längre fram än i situationen med fri sikt.
Den lilla skillnaden då? Jo i fallet utan mittlinje kan jag ibland, beroende på vägbredd och sikt, gå över på vänster halva av vägen (för att vinna lite siktsträcka och "visa mig") innan jag svänger in i högerkurvan.
 

Skye

Kör Mycket!
Vad som avses med mittersta bilden är att vägmarkering saknas och då smalare än normal väg på 6,5 meters bredd.
Mindre plats vid möte och gäller att verkligen öppna upp synfältet
 

Alexander76

Member
Disclaimer: Jag kör upp sista juni så jag anser mig inte vara världens största auktoritet på detta.

MEN :)

Dessa bilder på vägar som man får titt som tätt där man ska rita in kurvtagningen känns mer relevanta att kunna inför teoriprovet ifall det dyker upp någonting sådant där. När du är ute och kör verkar det finnas EN regel egentligen och det är att "räta ut" körbanan så mycket du kan i mån av sikt. Det är svårt att omsätta dessa inpluggade bilder till praktik när man flänger fram på en krokig väg i hastigheter som människan helt klart inte är skapta för. När man sitter på hojen och ska ta beslutet över när man kan börja skära i kurvan tycker jag snarare att det kommer lite automatiskt, det känns helt enkelt fel att börja skära i kurvan när man inte har bra sikt.

Personligen tycker jag snarare att det svåraste är att verkligen aktivt ta för sig av den tillgängliga vägen även när man inte egentligen behöver det, tex när vägen svänger rätt måttligt och man bekvämt skulle kunna hålla 70 på sin sida av vägen - nepp, då ska man också räta ut vägen om man har bra sikt. Går det så ska man, åtminstone ur ett uppkörningsperspektiv.

Ska man även använda vänstra körfältet då det finns streck? Jag kan banne mig inte hitta någonting om detta när jag googlar och jag fick ett högst diffust svar av min lärare. Min teori om detta är att JA det får du göra men det är rätt sällan du behöver det - dels eftersom de individuella körbanorna brukar vara rätt breda och dels för att kurvorna på tex en markerad 70-väg oftast inte är lika skarpa som på en omarkerad "allmän väg". Så jag tänker hålla mig i mitt körfält på uppkörningen om det är markerat :tummenupp
 
Last edited:

OH-

Member
... När du är ute och kör verkar det finnas EN regel egentligen och det är att "räta ut" körbanan så mycket du kan i mån av sikt. Det är svårt att omsätta dessa inpluggade bilder till praktik när man flänger fram på en krokig väg i hastigheter som människan helt klart inte är skapta för. När man sitter på hojen och ska ta beslutet över när man kan börja skära i kurvan tycker jag snarare att det kommer lite automatiskt, det känns helt enkelt fel att börja skära i kurvan när man inte har bra sikt. ...

Det är med en bra artikel om det här i senaste MC-Folket, läs den och testa nästa gång du kör en krångelväg.

Jag håller med, det är inte så lätt att illustrera kurvtagning. Det är mycket bättre att ha en mentor som visar vägen ute i verkligheten. Gå en AK/BKK/Storbanekurs/Sporthojskurs (kalla det vad du vill), instruktörerna där visar bra sätt att köra, inte hur man klarar en uppkörning.
Bli inte dogmatisk - det finns många bra sätt att köra en väg (och minst lika många dåliga sätt). Det viktiga är att det sätt du väljer ger dig harmoni och marginaler!

Jättebra om det känns fel att gå mot insidan av kurvan innan det finns sikt. Men för många av oss är det ett problem att vi vill "börja svänga i tid" eller kanske komma bort från dikeskanten i ytterkurvan. Helt klart nånting i reptilhjärnan som vill "bort från faran", en form av primitiv överlevnadsreaktion. Hjälpen mot detta är träning, kunskaper och åter träning.
Även när sikten är god finns det dom som svänger in för tidigt vilket gör resan in i svängen trygg och bekväm men som, beroende på hastighet, leder till allt ifrån oharmonisk körning till frontalkrock eller dikeskörning i utgången av kurvan.

Sen bara en liten reflexion till: Att räta ut kurvan är inte bara att skära in, det är att placera sig längre ut innan kurvan oxå!
 
Top