Plåtskodda cirkulationsplatser - trancherar olyckliga MC-åkare

Ove 60+

Active member
Jag tittade en gång till på bilden för att se om jag kanske skulle ändra uppfattning. Jo det finns fällor, 4 st rörkonstruktioner med vägmärken. Stenkolossen tycker jag fortfarande inte är den farliga biten för om det är en fyrvägsrondell och om stenkolossen är fyrkantig, så har man faktiskt tänkt till - kör man in i rondellen i rätt fil så träffar man muren på skrå och då har man ändå en hyfsad chans jämfört med om man bangar vinkelrätt in i väggen. Från det håll som bilden är tagen kan man i värsta fall hamna i en vrå, men muren är i så fall hyfsat långt bort.
 

swischmc

New member
Så om man nu ska krascha in i rondellen måste man sikta mellan metallkonstruktion och stenkonstruktion. Dessutom välja vinkel mot stenarna för att minska farten innan smällen. Väljer man dessutom fel sida av rondellen måste man också undvika ett elskåp... :tummenupp

(Ove 60+, jag ironiserar inte över ditt inlägg.)
 

Hojkul!

New member
På tal om besserwisser - en rondell är den vanligen cirkelformade arean där dessa otrevliga "prydnader" finns. En rondell avser Inte körfältet runt densamma.
Rondell + körfält utgör en cirkulationsplats. ;-)
Hukar mig...
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp
(Ove 60+, jag ironiserar inte över ditt inlägg.)

:tummenupp Uppfattar det inte så heller. Vi har ovanligt nog hamnat i ett läge med saklig analys av problemet och likaså saklig diskussion av det samma. Ovanligt i ett forum! :wink:

På tal om besserwisser - en rondell är den vanligen cirkelformade arean där dessa otrevliga "prydnader" finns. En rondell avser Inte körfältet runt densamma.
Rondell + körfält utgör en cirkulationsplats. ;-)
Hukar mig...

:tummenupp Sluta huka för du har bara helt rätt! :angel:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
View attachment 5663Det finns solklara regler för var oeftergivliga (för bil) föremål får placeras i rondellen, d v s mitten av cirkulationsplatsen. Det får vara vara inom ett mycket litet område. Hastigheten får inte överstiga 30 km/h. Bifogar utdrag ur nya VGU, vägar och gators utformning som publicerades hösten 2012. Dokumentet framtaget av SKL, kommunerna, och Trafikverket.
 

Bob Sweden

New member
View attachment 5663Det finns solklara regler för var oeftergivliga (för bil) föremål får placeras i rondellen, d v s mitten av cirkulationsplatsen. Det får vara vara inom ett mycket litet område. Hastigheten får inte överstiga 30 km/h. Bifogar utdrag ur nya VGU, vägar och gators utformning som publicerades hösten 2012. Dokumentet framtaget av SKL, kommunerna, och Trafikverket.

Och det är här någonstans förvirringen börjar:

Oeftergivliga föremål
Känns som ett tjänstemannaord så kollar upp det i SAOL för att vara säker på vad det betyder.

View attachment 5665
Jaha....?

Men förutsatt att man menar "föremål som är i vart fall liiiiite flexibla" så kan jag bara konstatera att utsmyckningen på bilden ÄR eftergivlig.
För en bil...

Citerar Hampe:
Kungsbacka Kommuns tur denna gången att skämma ut sig och visa upp sin totala brist på helhetssyn och hänsyn till oskyddade trafikanter:


View attachment 5664

Kan bara med en suck konstatera att i dokumentet med rekommendationer står inget om vassa kanter, vajrar (flexibla), eller något annat som tidigare nämnts i tråden.
Återstår alltså inget annat än lobbyarbete för att fortsatt sprida insikt om den verklighet vi befinner oss i när vi på våra älskade motoriserade tvåhjulingar befolkar vägarna i vårt avlånga land.
För visst måste det gå att få till en version II på det där rekommendationsdokumentet!?
Elelr i vart fall komplettera med en hänvisning till någon annan paragraf (för visst finns det väl en sådan) där det generellt sägs att "anordningar som riskerar att spetsa, strimla, hacka, förblinda etc. trafikanter bör i möjligaste mån undvikas i trafikmiljön...
 

swischmc

New member
Bra jobbat Maria! Bara att påminna om att vi finns till och hur en "utsmyckning" kan skada oss måste väl ge en tankeställare? Om inte annat blir de sura och tycker vi är jobbiga och det leder till att de kommer ihåg oss nästa gång. :)
 

swischmc

New member
Jag såg en intressant sak idag. Vid Glädjens trafikplats (Upplands Väsby) finns en trafikdelare med blå sand. Från början vad det ett staket i mitten. När staketet togs bort lämnades alla bultar kvar. Fyra bultar per stolpe som sticker upp ca fyra cm. Inget vidare att glida över...

Jag tänte stanna och ta ett kort, men det var så förbaskat varmt i dag att jag inte pallade att befinna mig i ett mc-ställ utan vindavkylning.
 

97286

New member
...hm,... rostig plåt i miljön...
Nått för miljöförvaltningen att agera på?
Å när de inte reagerar, nått för Länstyrelsens miljöinspektörer att granska?
;)
 

Hampe

Skriver massor!
Hmmm...

645@70.jpg

Foto: Mikael Nilsson. Bilden från Kvällsposten: http://www.expressen.se/kvallsposten/mc-forare-slungades-20-meter-i-svar-krasch/


Jag får nog backa lite här - snubben verkar ha dödsbombat in i rondellen, fortsatt rakt igenom, smällt räcket på andrasidan vinkelrätt, lämnat hojen i rondellen och fortsatt ytterligare 20 meter på egen hand.

Not the average kind of rondellkonstkrasch alltså, och eller inte någon olycka där en annorlunda räckesutformning hade gjort så himla stor skillnad.

Faktum är att det luktar lite Landskrona om det hela, men det har hänt i Malmö.
Well well, ännu så länge omnämns patienten som "mannen på MC" samt "motorcykelföraren".
Vackert så - någon motorcyklist verkar det inte handla om...





Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag blev uppringd av en kvällstidning 22.00 igår kväll angående denna olycka, de ställde dumma frågor typ är gröna Kawor vanliga. Jag bad dem undersöka om föraren hade körkort, ägde hojen och var nykter. Samt titta på SMC:s hemsida.
 

Hampe

Skriver massor!
Jag blev uppringd av en kvällstidning 22.00 igår kväll angående denna olycka, de ställde dumma frågor typ är gröna Kawor vanliga. Jag bad dem undersöka om föraren hade körkort, ägde hojen och var nykter. Samt titta på SMC:s hemsida.


...men du har ju semester? Hur kan det gå till? Då kopplas väl samtalet vidare till vakthavande som sedan larmar ut jourhavande presskontakt i staben av folk som sitter redo...? Eller har jag missat något? :very_drunk:


H
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag beklagar felet i dessa formalia. Journalisten ringde tydligen mig först, men jag svarade inte!

Satt på hojen, på väg hem från möte i Linköping.
Körde E4 nordgående riktning, vart det var ny svettig beläggning i innarfilen. Sänkt hastighet till 90 km/t och massvis med varningsskyltar för hal vägbana. Grymt imponerad, eftersom det är första gång jag har set detta i Sverige.

Tydligen har handlingsplanen ang friktion på sommarvägen fått effekt!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har nästan alltid telefonen påslagen, därför kommer det lustiga samtal. Tre journalister, det senaste dygnet med viktiga frågor. Det är bara att gilla läget när vi intervjuas.
1. Olyckan i Malmö.
2. Genusperspektiv på körkort
3. MC i bussfil i Stockholm
 

Petra

Super Moderator
Ars longa, vita brevis (est) – "Konsten är lång, livet är kort" (Hippokrates). Ja det är kanske det gamla ordspråket som ligger bakom tankarna när man utsmyckar rondeller med farliga stålinstallationer. Nu senast är det Landskrona som tänkt lite för lite när man installerat en stålsiluett av kända byggnader.

Helsinborgs Dagblad skriver i en artikel om den senaste rondellutsmyckningen som för en oskyddad trafikant kan bli en livsfara om olyckan är framme.

Kommunens tekniske chef Peter Siilak har dock ingen förståelse för att man ska beakta säkerhet.

- Jag förstår inte varför man ska hålla på att gnälla. Det går dessutom trender i det här, förr skulle det inte finnas nåt i rondellerna, man skulle kunna se rakt igenom dem. Nu är det tvärtom, säger han.

Läs hela artikeln i Helsingborgs Dagblad.
 
Top