Plåtskodda cirkulationsplatser - trancherar olyckliga MC-åkare

Linuskatten

New member
Vi har just nu i Ängelholm begåvats med en ny "rondell", där vägverket bestämt, att "av trafik-säkerhetsskäl", dela in cirkulationsplatsens mitt, i sektorer för strandråg och bergtall, med vertikala plåtremsor i 8 mm rostig plåt som sticker upp 200 mm över marknivån.
Dessutom har man byggt en 2 m hög piedestal i cementrör i mitten till Herr Brännborns skänkta konstverk som ska monteras till hösten.
En MC-åkare som olyckligtvis skulle hamna i detta helvete, blir lika snyggt som en julskinka, uppskuren i lämpliga bitar av påtarna.
Hur tänker man på Vägverket?
Vad gör SMC?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Låter som ett bra bidrag till tävlingen Värsta Vägars Pris! Ta bilder och skicka till mig på e-post: maria.nordqvist@svmc.se
Jag skickar i vissa fall brev till kommuner och i vissa fall Trafikverket och frågar hur man tänkt sig med tanke på oskyddade trafikanter.

Marie

Banned
Låter som ett bra bidrag till tävlingen Värsta Vägars Pris! Ta bilder och skicka till mig på e-post: maria.nordqvist@svmc.se
Jag skickar i vissa fall brev till kommuner och i vissa fall Trafikverket och frågar hur man tänkt sig med tanke på oskyddade trafikanter.

Det torde handla om Trafikverket, eftersom cirkulationsplatsen i fråga utgör korsning mellan vägarna nummer 13, 107 och 1710, samtliga är trafikverksvägar.

pollygruppen

New member

Denna typ av rondell finn det gott om i Uppsalaområdet. Det är tydligen en trend just nu. Ge vägverket och kommunerna generellt Värsta Vägars Pris.

Bengt Allevad

New member
Jag har uppfattat vägverket som att det gäller att till varje pris påvisa farligheten i att färdas på motorcykel. Då är väl dessa rondeller ett bra led i strävan.
(O.B.S mycket ironiskt men jag känner mig tämligen uppgiven av allt jag ser. Det senaste, som nämndes i Rapport i kväll, var en dimgenerator som dekoration i en rondell, men den skapade osikt och halka för bilisterna så den måste stängas av)

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Rondellvansinnet fortsätter.

Kungsbacka Kommuns tur denna gången att skämma ut sig och visa upp sin totala brist på helhetssyn och hänsyn till oskyddade trafikanter:

IMG_1923_zpse4a97f4d.jpg

Ny plåtskodd rondell på Varla

IMG_1933_zps242440c3.jpg

alltså direkt efter motorvägsavfarten och med plåtkanten direkt i tangentens riktning för den som blir trängd eller knuffad ut i rondellen.

Stålkanten är ca 25 cm hög

IMG_1926_zps120dc831.jpg

och endast 2-3 mm tjock. "Rakbladsvass" är kanske inte korrekt i sak, men det är så man upplever den när man står och tittar på den ur ett tvåhjulingsperspektiv.

Plåtremsan sitter mindre än 250 cm från stenkanten

IMG_1937_zps99ea52d4.jpg

och man häpnar över hur estetiska upplevelser tillåts inkränka på trafiksäkerheten. Trafiksäkerheten för de oskyddade trafikanterna - de som alla glömmer bort i sin iver att vara ändå mer unikare x2 än vad grannkommunen mäktar med...

Vad skall man säga?

Jo...

IMG_1930_zps8aa50282.jpg

...det höll banne mig på att smälla medans jag var där och plåtade! En lastbil "såg inte" eller kanske helt enkelt valde att strunta i ett par moppekillar inne i rondellen! Det hade sett ut det! "Invigning" av rondellen redan innan kommunala Aranäs hunnit få upp sin LED-belysning som skall skapa "stämning".
Undrar om dom tänkt på att välja röd belysning...

Hampe

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det verkar finnas en ny kandidat till årets pris. Jag har inte varit där själv och kollat, men det är väl värt att undersöka?

Länk till artikeln med en bild: http://gd.se/nyheter/gavle/1.4759335-rals-pryder-nya-rondellen

Saxar in från sporthoj.com 28 april 2013:
----
GÄVLE Vid 19-tiden i går kväll kraschade en motorcyklist i rondellen på Utmarksvägen på Sörby Urfjäll.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.5825821...svar-mc-krasch

Kom just körande bara 100 meter ifrån rondellen och märkte att det stod en mc polis vid sidan av vägen typ väntandes och då kom mc snubben i sån sjuk fart. Han såg nästan jagad ut när han körde om alla bilar o såg ut som han glodde bakåt i farten. Trodde det va en jakt. Den rondellen har en massa tåghjul uppställda på sig så ingen rondell jag vill åka rakt fram på
depressed.gif

----

Jag har inga vidare kommentarer just nu (är så där allmänt förbannat - fast det här måste ju vara typ vetenskapligt bevis på att inget körkort, rondell utsmyckning - kan ha lite med alla SMCs argument att göra..

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ska ta kontakt med vår vägspanare i Halland. Denna utformning stämmer inte överens med de nya reglerna för rondeller i VGU.

Ove 60+

Active member
Här har vi ett exempel till på en icke förlåtande trafikmiljö.

Jo jag kan hålla med om att den inte är "förlåtande", men här är det rejält stora grejer som bara en blind kan undgå att se. Jag har alltså inget emot att man pryder upp rondellerna med snygga och rejäla grejer som visar att rakt fram finns inte. Det är ju samma med en kurva där det finns skog, berg eller hus rakt fram. Sånt vill väl ingen ta bort för då får vi bara kvar ett nät med raksträckor.

Vad som däremot är en styggelse är dom där låga, vassa plåtkanterna och järnkonstruktioner som man ser över eller rakt igenom, dom kan luras!

swischmc

New member
Jo jag kan hålla med om att den inte är "förlåtande", men här är det rejält stora grejer som bara en blind kan undgå att se. ...

Det handlar inte om att det går att se eller inte. Det handlar om att varje person som befinner sig i trafiken ska få göra fel utan att bli skadad. Diesel på marken, det går inte att svänga = personen hamnar mitt bland stenbumlingarna.
Detta gäller bilar och lastbilar, varför ska de inte gälla mopedister, cyklister och motorcyklister?

Trafikhållarna har, delvis, tagit bort hinder även på landsvägar. Stora stenar är numera omgivna av jord tex. Naturligtvis är det inte till mycket hjälp för oss mc-ister, men trafikhållarna har i alla försökt att göra befintligt vägnät bättre. När nya vägar, korsningar, rondeller m.m. tillkommer måste vi alla i trafiken få förvänta oss att det faktiskt tänks på alla som befinner sig på och bredvid vägen. Oavsett om en olycka föregås av otur, klantighet eller andras inverkan.

990 Adventure

New member
Jo jag kan hålla med om att den inte är "förlåtande", men här är det rejält stora grejer som bara en blind kan undgå att se. Jag har alltså inget emot att man pryder upp rondellerna med snygga och rejäla grejer som visar att rakt fram finns inte. Det är ju samma med en kurva där det finns skog, berg eller hus rakt fram. Sånt vill väl ingen ta bort för då får vi bara kvar ett nät med raksträckor.

Vad som däremot är en styggelse är dom där låga, vassa plåtkanterna och järnkonstruktioner som man ser över eller rakt igenom, dom kan luras!

Men du ser inte vad som redan är inne i rondellen, detta gör att du totalt kan missbedömma vad som kommer om du tillex har bil och husvagn,då kan det bli trångt o som mc förare vill du inte vara den som bromsar först med andra trafikanter bakom !

Ove 60+

Active member
Jodå, jag förstår vad ni menar, men jag anser att vad jag kan se på bilden så ser jag tillräckligt långt tillbaka i rondellen för att se om ett fordon ska komma åt mitt håll. Jag förutsätter då att det är 50 som gäller som begränsning. Rondeller som man ser rakt igenom är i mitt tycke farligare för en ouppmärksam förare kan missa att det finns något i vägen.

jan-olovj

Active member
Du kan ha rätt i vad du säger, men det jag menar är att om misstag sker eller det är halt så han det gå helt åt pipan med en sådan här stenkoloss. Det vore bättre med en plantering som skymmer eller något som ger efter vid en olycka.

Marie

Banned
Jag har alltså inget emot att man pryder upp rondellerna med snygga och rejäla grejer som visar att rakt fram finns inte.

Och detta är ju EXTRA viktigt när man plötsligt bygger en cirkulationsplats på ett ställe där det tidigare bara fanns en fin raksträcka....

Ingen lätt balansgång det här, men man borde ju ändå kunna kräva att den som ritar cirkulationsplatseländet besitter en IQ på något lite över 70, och väljer en lämplig "utsmyckning" i rondellen.........

Man kanske skulle ta in Lars Vilks som konsult?
:angel:

swischmc

New member
@ Marie: du har så rätt! Vilka dårar är det som bestämmer hur en rondell ska utsmyckas? De verkar inte läsa tidningen i alla fall och där se vilka misstag andra gjort...

För att vara en besserwisser... Alla rondeller har inte 50 km/h. Det finns allt från 30 till 80. 80km/h är rätt fort in i en rondell. Vi har redan förstått att alla på vägen är idioter som sms:ar när de kör. Såklart kommer "de" inte släppa av gasen in i rondellen och därför garanterat krascha. (Med viss ironi i de sista meningarna.)