"Pengar att spara med rätt vägbeläggning"

Bansaie

New member
Pengar att spara med rätt vägbeläggning
Senast uppdaterad/granskad: 15 oktober 2014

Varje år lägger Trafikverket nästan fyra miljarder på små och stora vägbeläggningsprojekt. Här finns stora pengar att spara in genom att jobba så smart som möjligt.

Redan innan Trafikverket bildades 2010 fanns idéer för att höja produktiviteten vid arbeten med vägbeläggning. Idéerna togs tillvara i PIA-programmet där kategorin vägbeläggning nu är ett av dem som kommit längst. Av sex initiativ är två helt genomförda, tre har kommit en bit på väg och ett har pekats ut som extra viktigt.

Det översta lagret på en väg (slitlagret, oftast asfalt) slits olika snabbt, bland annat beroende på hur mycket och hur tung trafik som belastar vägen. På hårt trafikerade vägar håller det fem – tio år innan det måste bytas ut. Vägbeläggning är därför en mycket stor kostnadspost för Trafikverket.

Handbok på gång
̶ Vi har en handbok på gång som stöd för att välja rätt typ av beläggning, säger handläggaren som ansvarar för produktteam Vägbeläggning. Dessutom arbetar vi i produktivitetsteam, nätverk och forum för bättre samordning och ökad kompetens. Det är ett ständigt pågående arbete internt och externt, där vi aldrig blir färdiga, men det bidrar givetvis till ökad produktivitet.

Även rutiner för att leda om trafik är ett pågående arbete där de kommit så långt de kan inom ramen för PIA-arbetet. Detfinns många bra samarbeten lokalt för att kunna göra flera arbeten samtidigt. Den samordningen är viktig både för Underhåll och Investering.
̶ I region och distrikt Väst och Syd finns så kallade produktionsarenor som samordnat flera arbeten i samma områden. Jag hoppas det sprider sig även i andra regioner och distrikt.

Nästa steg med ny strategi
PIA-arbetet har lett till att en ny strategi för vägbeläggning och vägmarkering tagits fram. Det arbetet har gjorts i ett kategoriteam och nyligen beslutade GD om den nya strategin.

Trafikverket bedömer att de genom PIA-initiativen tagit de stora stegen för ökad produktivitet, 10 – 15 procent på kort sikt. Nu strävar de vidare mot det långsiktiga målet: ökad produktiviteten med två – tre procent per år. Fortfarande finns det delar som kan bli bättre.
̶ Det initiativ som handlar om uppföljning och styrning på plats har fått "ta paus" i brist på resurser. Nu har det pekats ut som extra viktigt i den nya strategin så jag hoppas vi kan öka produktiviteten även där, säger handläggaren. Strategin är viktig för att vi ska kunna ta nästa steg. Den hjälper oss att behålla fokus i arbetet eftersom det finns så mycket pengar att vinna – eller förlora på vägbeläggning.

Sex initiativ för ökad produktivitet
  • Bättre planering och uppföljning - genomförd
  • Rätt beläggning på varje väg
  • Bättre uppföljning och styrning på plats – utpekad i ny strategi
  • Utvecklade regelverk med renodlade krav - genomförd
  • Bättre samordning och höjd kompetens
  • Skapa rutiner för att leda om trafik


Länkar och dokument:
PIA-programmet
Vägbeläggning (officiell sida)
View attachment 7248
 
Last edited:

Bansaie

New member
Tänkte det kunde vara av intresse då det varit en del diskussioner om vägbeläggning och fäste, eller brist därav.

Sker besparingarna genom effektiviseringar och bättre kontroll så kanske det kommer även oss tillgodo men risken är att det kan bli besparingar där kvalitéen blir lidande så det kan vara nått att hålla under uppsikt.

Helgen är räddad BAnsaie! Andra länken funkar inte. Strategin ska jag läsa!
Artikeln är rensad på namn då jag inte vill hänga ut någon, men behöver du en kontakt i ärendet Maria så hör av dig.

P.S.
Länken är fixad
D.S.
 
Last edited:
Top