Parkeringsavgift för MC

nilfons

New member
Nej, förslaget är klart, men inte klubbat, så det går fortfarande att få fullmäktige att säga nej genom att protestera högljutt.

Jo, men i detta läge skall det väl mycket till för att de skall lyfta ur grejer från förslaget..? Instanserna är positiva, bara att klubba.

Skye

Kör Mycket!
Liverapport från aktionen

Vi fick instruktioner från en person från SMC om att köra runt Stadshuset på baksidan mot vattnet trots skyltar om att fordonstrafik är förbjuden. Poängen var att vi skulle bullra maximalt. Det hann åka iväg cirka 15 hojjar innan en vakt kom springande och stoppade oss och som dessutom ringde polisen. Det blev väldigt hätskt och smockan hängde i luften. Jag kände då att gränsen var passerad och jag ville inte vara med på dessa premisser så jag drog därifrån. Det kändes inte som särskilt seriöst och dessutom var detta, enligt polisen i alla fall, en olaglig demonstration då inte tillstånd sökts innan.

Riktigt pinsamt uppträdande..

Inglesias

New member
Läste lite från sammanträdet igår (14/4) Och vad jag fattat det som så är det detta som gäller from 1 sep 2016. Utdrag ifrån (http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1839316 ) Vilket är Bilaga 3 till punkt 12 - Parkeringsstrategi och plan för gatuparkering. Antagande Investeringar för genomförande av plan för gatuparkering. Genomförandebeslut (Ti)
sid 11.
"Parkeringsplatser för MC/EU-moped
Parkeringsplatser för MC har varit avgiftsfria då förvaring av p-biljett på fordonet varit ett problem. Med nya betalningsmöjligheter då inget synligt bevis behöver placeras i/på fordonet föreligger inte längre något skäl till att avgiftsbefria dessa fordonsslag.
Då fordonen inte upptar så stor plats i gaturummet föreslås att avgiften för att parkera dessa reduceras. För att kunna parkera till reducerad taxa krävs att parkerng sker på reserverad parkeringsplats för aktuellt fordonsslag och att betalning sker via det alternativa betalsystemet ”Betala P”. Även boendeparkeringsavgiften reduceras.
Kontoret föreslår att tvåhjuliga motorcyklar som saknar sidvagn och tvåhjuliga EU-mopeder klass 1 som saknar sidvagn får en reducerad boendeparkeringsavgift med 50 %. I taxeområde 1 och 2 föreslås en avgift på 10 kronor per timme och i taxeområde 3-5 en avgift på 5 kronor per timme. Detta gäller under förutsättning att parkering och betalning för parkering sker som ovan beskrivits."

Så det är en revidering gällande priset för tvåhjulig MC och Moppe klass 1, och trafikkontoret har godtagit detta, så nu är det upp till kommunfullmäktige om jag fattat detta rätt?

Hojkul!

New member
Var verkligen poängen att vi skulle bullra maximalt? Det hörde jag inget om. Jag körde in på Borggården, och det gjorde 15-20 andra förare också, helt lugnt och stilla.
/H

Petra

Super Moderator
Det var inte SMC som arrangerade aktionen. Ingen represantant från SMC talade om för någon vad man skulle göra.

Om det stämmer som du hört håller jag med om att det var pinsamt uppträdande, men det är inte SMC som uppmanat till något sådant. Vi är givetvis mycket glada för att motorcyklister engagerar sig och deltar i aktioner - det uppmuntrar vi - men inget olagligt. Tvärt om, det vi uppmanade till innan protesten kan du läsa här på vår hemsida.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister--visa-vad-ni-tycker/

urklipp från artikeln:

"Bland motorcyklisterna i Stockholm kokar det av ilska. På Facebook har det bildats en grupp för att skapa demonstrationer. I lördags skedde en sådan demonstration på Sergels torg. Nu på torsdag, i samband med nämndens möte kommer nästa att hållas. SMC uppmanar alla som kan att i god tid åka till Stadshuset i Stockholm och visa sitt missnöje. Vårt förslag är att du motorcyklist parkerar din motorcykel på en bilruta, betalar din biljett och förklara gärna för de bilister (politiker?) som anländer till Stadshuset varför det är svårare än vanligt att hitta parkeringsplats.
Obs, lagen säger att man ska parkera i vägens färdriktning - som en personbil, så ställ dig inte på tvären (mer än mot förslaget)."

Skye

Kör Mycket!
Det var inte SMC som arrangerade aktionen. Ingen represantant från SMC talade om för någon vad man skulle göra.

Alla känner inte till vem som är vem och vem som är organisatör, kommer det fram en reflexväst med SMC's logga på och någon titel så är det en SMC representant. Den källa jag har har talar om sina intryck från aktionen..

Maria Nordqvist

Super Moderator
[QUOTE

Så det är en revidering gällande priset för tvåhjulig MC och Moppe klass 1, och trafikkontoret har godtagit detta, så nu är det upp till kommunfullmäktige om jag fattat detta rätt?[/QUOTE]

Ja. Men revideringen innebär bl a att priset höjts på övrig tid i taxaområde 2. Samt att avgift för personbil och MC/moped är lika hög, 5 kr/timme, i område 5. SOm alla vet får det plats 5-6 tvåhjulingar i samma ruta som en personbil. Fortfarande saknas en analys, utredning och konsekvensutredning för delen om MC/Moped. Fortfarande påstås att avgiftshöjningen ska leda till färre bilar och fler P-platser för bilar.

Petra

Super Moderator
Alla känner inte till vem som är vem och vem som är organisatör, kommer det fram en reflexväst med SMC's logga på och någon titel så är det en SMC representant. Den källa jag har har talar om sina intryck från aktionen..

Då hoppas jag att du kan berätta för den personen hur det ligger till. =)

Vi kommer aldrig någonsin att förbjuda någon att ha reflexväst med SMC-logga. Vi säljer såna i webshopen, men man blir inte språkrör för hela SMC bara för att man bär sån. ;)

Petra

Super Moderator
Den 23 april 9.30-11.30 samlas vi på Raoul Wallenbergs Torg, bredvid Nybroplan.

Viktigt - Parkera din tvåhjuling i en vanlig P-ruta i city, betala avgiften och ta en bild på din parkerade MC eller moped (gärna så att papperskvitto syns om du fått sådant) ladda gärna upp bilden på SMC:s Facebooksida eller här på forumet. Promenera sedan till Raoul Wallenbergs Torg, där vi ses klockan 9.30-11.30. Ha gärna på dig en gul varselväst med text "Stoppa nya P-regler".
Ju fler vi blir som visar vårt missnöje desto större chans att påverka. Ju fler P-rutor som är upptagna på morgonen - desto bättre förstår bilisterna att våra P-regler inte ska försämras.
Fortsätt att parkera en MC eller EU-moped i varje P-ruta fram till 13 juni för att visa ditt missnöje.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-parkering/Stoppa-nya-P-regler/

Last edited:

luckyBike´s

New member
Ta betalt! Yess!
Hade frågan kommit upp förr ett par tre år sedan hade jag också varit emot en avgiftsfråga för våra hojar.
Idag har hoj parkeringarna förvandlads till UPPSTÄLLNINGS PLATSER för tvåhjulingar!! De står av veckorna utan att flytta sig ur fläcken fram till städ dagen/natten = vi som är hojåkare har ingenstans att ställa oss väl hemma från dagens slit.

En BLÅ fyrkantig vanlig P skylt betyder parkering max 24 timmar vardagar och helger något längre!! Inget annat....
Klart att staden ruttnar på alla er som har gjort om våra MC p-platser till era personliga förvarings rutor ... Klart att de vill ha betalt för dessa p-syndare och jag håller med!!

Börja ta betalt för hojarna, så att vi som använder våra hojar mer än ett par veckor om året kan parkera på avsedda platser de timmar vi behöver!

Och ni som har köpt er "ball" hojar och har dem utspridda över hela staden dygn ut och dygn in, vecka ut och vecka in...skaffa er egna uppställnings platser och p-platser och sluta och förstör för oss som kör våra hojar!

Djävligt trött på Långtids Nissar och Nissor

Hojkul!

New member
Välkommen till SMC-forumet! (Intressant att du ansträngt dig att skapa en profil för att skriva ett "argt" inlägg.)

Om jag förstår dig riktigt (ganska jobbigt att läsa din felstavade text, med särskrivningar) så är du positiv till att P-avgift för MC införs och att du är starkt kritisk till att motorcyklar långtidparkeras på MC-parkeringar. Detta till följd av att det finns för få parkeringsplatser för MC.
Det bästa är att staden skapar fler parkeringsplatser för motorcyklar och andra fordon som upptar betydligt mindre plats än SUV´ar och andra 4-hjuliga fordon. Men det är inte troligt att så sker och inte heller rimligt inom en snar framtid. Dock ska vi försöka få staden att göra detta - kanske en fråga för de lokala SMC-organisationerna?

Eftersom jag inte bor eller vistas "mitt i smeten" (vilket jag tolkar att du gör) kan jag inte uttala mig i frågan om hojar "parkeras" under lång tid och inte används. (De få gånger jag har ärende "in till stan" brukar jag alltid hitta plats i en parkeringsruta)
I förorterna ser jag ofta att hojar "parkeras" på platser där de över huvud taget inte upptar någon plats som andra vill lägga beslag på. Och det tycker jag är bra. Om motorcyklar parkeras på "bra" platser inne i staden så är jag positiv till det också.

Givetvis ska man inte (långtids)parkera sin motorcykel (eller annat motorfordon) på platser där parkering max 24 h gäller.
Jag har ett förslag till dig: om du har tillgång till en skrivare så kanske du kan skriva ut några ark med en vänlig text på, där du uppmanar att inte parkera "regelvidrigt". Den kan t.ex. skrivas så här:
"Hej! Kul att du också kör MC. Din MC står felaktigt parkerad och bryter alltså mot de regler för parkering som gäller. Troligen kommer parkeringsvakten att uppmärksamma detta och du drabbas av en väldigt dyr parkeringsavgift. Försök att tänka på det nästa gång, och se dig omkring - kanske finns det någon annan bra plats du kan placera din MC på!"

Kanske är värt ett försök?
/H

luckyBike´s

New member
Välkommen till SMC-forumet! (Intressant att du ansträngt dig att skapa en profil för att skriva ett "argt" inlägg.)

Om jag förstår dig riktigt (ganska jobbigt att läsa din felstavade text, med särskrivningar) så är du positiv till att P-avgift för MC införs och att du är starkt kritisk till att motorcyklar långtidparkeras på MC-parkeringar. Detta till följd av att det finns för få parkeringsplatser för MC.
Det bästa är att staden skapar fler parkeringsplatser för motorcyklar och andra fordon som upptar betydligt mindre plats än SUV´ar och andra 4-hjuliga fordon. Men det är inte troligt att så sker och inte heller rimligt inom en snar framtid. Dock ska vi försöka få staden att göra detta - kanske en fråga för de lokala SMC-organisationerna? Osv...
/H

Tack för välkomnandet!
Kul att vara här, borde såklart "loggat in" för många år sedan! Alldeles för själv centrad så klart:)

Ja sån är jag, stavfel, särskrivningar, syftnings fel mm. en mycket operfekt man i sina bästa år!
Samlare också.... samlar på mig typ det jag skrev om under för lång tid och så PSsssss......... kommer det ut. Sorry!
Ämnet i sig är allvarligt och en sund balans till en ganska ensidig debatt. Men det är vad jag tycker!

Ha det bäst där ute så kanske vi ses! :)