Parkeringsavgift för MC

challe

Member
I dagens DN kan man läsa: "Andra förändringar i förslaget är parkeringsavgift för motorcykel med 50 procent reducering". Lite oklart om detta innebär att de speciella MC-parkeringarna ska avgiftsbeläggas eller om det är en avgiftssänkning för parkering av MC på vanlig bilparkering. Har SMC någon information om detta?
 

TMax500

Member
I DN? Då handlar det väl enbart om Stockholm? Och inte de andra 289 kommunerna, får man anta.
 

TMax500

Member
O ja, väldigt klåfingriga.

Sådant här är ju en kommunal fråga och funkar olika överallt. Så det är väldigt svårt att veta vad som gäller lokalt när man rullar in i en stad någonstans i landet.
 
Jag skickade dem ett mail med mina synpunkter:

För att öka framkomligheten så borde motorcyklar premieras med fortsatt fri parkering, en motorcykel tar avsevärt
mindre plats, kommer fram mycket bättre i trafiken och drar dessutom mindre bensin så att miljön förbättras.
Att avgiftsbelägga motorcykelparkering gör att det, relativt sett, blir billigare att köra bil vilket riskerar att motverka
syftet med den nya parkeringsplanen.

Detta borde vi motorcyklister protestera mot!

Har SMC Stockholm något på gång?

Mvh,
Ingvar
 

TMax500

Member
Det här är allvarligt.

Inte bara för Stockholm - som riskerar att få tampas med det här akuta problemet - utan på sikt även för andra städer. Andra tittar ju på Stockholm och vill göra likadant. Jag blir livrädd för vad parkeringsnissarna i Göteborgs kommun skall tänka när de läser det här. Även de har så sent som den här veckan lanserat planer på att höja priset för boendeparkering. En samtidighet som oroar. Luktar samarbete lång väg...

Nu behövs SMCs kraft för att påverka politikerna! (Tjänstemännen då? Jo, de med. Men politiker är känsligare för kritik och opinion. De vill ju bli omvalda. Tjänstemännen sitter där de sitter i sina trygga kommunal anställningar.)

Det får inte bli som det blev 2009 i Göteborg, där SMC mest svalde vad kommunen sade när parkeringsmöjligheterna försämrades radikalt.
 
Last edited:
Sen tycker jag att det föreslagna priset är totalt hutlöst;

När en vanlig parkeringsruta används som mc-parkering så står normalt 4-6 hojar där.
Att då betala 50% av en bil blir en högt kvadratmeterpris.

15-25% av bilpriset verkar mera rimligt.

Mvh,
Ingvar
 

TMax500

Member
Det är farlig väg att börja diskutera priset med kommunen. Då har man ju halvt om halvt accepterat åtgärden, mentalt vant sig vid att det blir så, och givit motståndaren en öppning. Man talar då inte längre "om" det skall bli på ett visst sätt, utan har gått över till att tala om "hur" det skall ske.

Så, full frontal attack - inga kompromisser! Exempel: när Göteborg 2009 gjorde om parkeringsreglerna så sade man "vi har haft möte med SMC, de hade inga problem med detta". Sant eller ej, så gled den "diskussionen" över till ett "hur" istället för att vara kvar i ett "om".

Så, blås till attack!
 
Visst jag håller med;

Ståndpunkten bör vara ingen avgift alls och först om det inte går att genomdriva så börjar man
resonera om nivån.

Sen är det ju en massa praktiska saker som inte fungerar så bra på hoj:

Var/hur ska boendeparkeringstillståndet fästas så att det inte blir stulet?
P-biljetten alternativt kvittot på månadsavgiften?

(jag får tillägga att jag har ingen bil så jag är inte helt insatt i hur boendeparkering fungerar)

Mvh,
Ingvar
 

Lenchris

New member
För den som vill betala för sig finns ett par alternativ. Man kan använda sig av en tjänst där betalning inte bevisas med parkeringskvitto utan med en app och en dekal som fästs på hojen, t.ex. Easypark. Det ryktas också om att det finns en manick där man låser fast kvittot vid hojen.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Sluta mesa nu, snackas det P-avgift för MC i stockholm så skall vi banne mig demonstrera på franskt vis med mycket höga ljud och rikligt med däcksrök. Det får bara inte hända.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kättebra! Skicka gärna kopia av synpunkterna till mig via e-post (maria.nordqvist@svmc.se )
SMC och SMC Stockholm har fått remissen som ska besvaras före mars. Vi återkommer med övriga aktiviteter som planeras i ärendet, strategi ska utformas där medlemmar som parkerar i Stockholm ombeds bidra!
 
Top