Packbox kass på nästan ny hoj...

Chopperbyggarn

New member
Om det är ett mycket litet stenskott som knappt syns som har orsakat det så tycker jag att det verkar konstigt om det verkligen är ett läckage att tala om...möjligtvis att det blir en tunn oljefilm på gaffelbenet. Jag har sett gamla gaffelben som både varit mycket repiga och även rostskadade som har klarat att hålla tätt...men om det däremot varit glapp i passformen mellan övre o undre gaffelben då har det ofta varit mindre läckage.

Ett knep om det är traditionell packbox är att "trimma" fjädern i packboxen..fjädern har en skarv där man kan dela på den genom att skruva moturs några varv, sedan klipper man av en liten bit och skruvar ihop fjädern igen vilket ger fjädern mer spänst att klämma åt packboxen mot gaffelbenet.:)

Anders.J

Marie

Banned
Det var ungefär det jag menade....

Om nu stenskottet är så litet att det knappast märks, hur i helsefyr har man mage att både hävda att det är DET som är orsaken till packboxhaveriet, och sen inte åtgärda stenskottet... För OM stenskottet är orsak så kommer det väl att haverera även nästa packbox tämligen omgående, och i det läget finns ett lysande reklamationstillfälle, för då är reparationen knappast fackmannamässig..... ???
:confused::cool:

Last edited:

Kenneth

New member
Brukar sitta ett litet skydd på gaffelbenet där det är som mest utsatt!
Skall väl förhindra att det blir stenskott där det är som värst att få det!
Välj en annan verkstad för bytet, tycker dom kunde gjort ett bra pris om de vill behålla dig som kund!

Mimmi

New member
Hej!

För att skydda gaffelbenen kan man ju montera bälgar. Kanske inte så snyggt på alla typer av mc, men verkligen effektivt.
Tyvärr finns de i alla dimensioner inte i så roliga färger, på somliga mc är det inte så snyggt med en svart bälg exempelvis.

Pisken

New member
Hej!

För att skydda gaffelbenen kan man ju montera bälgar. Kanske inte så snyggt på alla typer av mc, men verkligen effektivt.
Tyvärr finns de i alla dimensioner inte i så roliga färger, på somliga mc är det inte så snyggt med en svart bälg exempelvis.

Tips på bälgar till dom sparsamma ... innerslag till bildäck , klipp en lagom bit och fäst med buntband , inte snyggt men funktionellt och nästan gratis (samt om man inte hittar vettiga till sin hoj)
funkar på offroad buggys iaf , lär funka på hoj gafflar med

Last edited:

jesisca

New member
Precis som OH skrev så filade verkstan till stenskottet. Håller inte med 100% säkerhet, eftersom skadan är kvar. Börjar den läcka igen borde den ha gjort det redan. Killen på verkstan hade kört den och bromsat hårt. Jag körde ca 6 mil när jag hämtat den och gjorde ett antal hårda inbromsningar så att hojen dök. Peppar, peppar men gaffeln är torr :)
Bifogar bilder på gaffeln när den läcker; man ser oljan på bromsokets fäste, samt på det tillfilade stenskottet.