Långt svar...
Tycker fortfarande att det är förbannat irriterande.
Min personliga uppfattning så här inledningsvis:
Packboxar på en landsvägshoj ska INTE läcka efter så kort tid oavsett om hojen gått 0 eller 2000 mil om det inte är stenskott på gaffelbenen.
Fråga polarna om hur ofta dom byter packboxar i framgaffeln så får du en indikation...
Alltså, stå på dig, här är ammunition:
Saxat från Göteborgs stads
konsumentväglednings sida:
Det som är understruket i citatet är mina markeringar av de delar som är relevanta här.
Skriv ut och ta med till handlaren för en förnyad diskussion!
Hälsa från mig.
***Citat start***
Reklamationsrätt
En reklamation innebär att du meddelar säljaren att du inte är nöjd med varan och talar om på vilket sätt du tycker att den är felaktig. Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att
reklamera ett fel på en vara du köpt i tre år från köpet.
Varan kan ha en garanti som är kortare eller längre än tre år, men den förkortar inte den lagstadgade reklamationstiden.
Företaget är ansvarigt för
ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig.
Ett ursprungligt fel kan visa sig först efter att du använt varan ett tag. Du ska alltså kunna räkna med att
kapitalvaror som till exempel bilar, hemelektronik och vitvaror fungerar felfritt under en lång period, därför är reklamationsrätten treårig.
Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel om inte företaget kan bevisa att du själv orsakat felet.
Om fel visar sig mer än sex månader efter köpet är det du som ska bevisa att varan hade ett ursprungligt fel.
Om varan slutat fungera under den tid som den normalt ska hålla är beviskraven låga. Kan du visa att du inte använt den på ett felaktigt sätt, att det saknas tecken på att du misskött varan eller att den råkat ut för en olyckshändelse räcker det normalt som bevisning.
***Slut citat***
Kommentar:
Företaget är ansvarigt för ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Ett ursprungligt fel kan visa sig först efter att du använt varan ett tag.
Om varan slutat fungera under den tid som den normalt ska hålla är beviskraven låga.
Läckande packbox efter så få mil (om det inte finns skador av stenskott etc) = ursprungligt fel.
Ta med handlaren ut och kolla på de begagnade hojarna i hans utställning:
Plocka alla hojar med flera mil än din och fråga: "Har den här nya packboxar".
Alla hans (sura) "nej, inte den heller" borde visa på det orimliga i att neka dig en reklamation.
Lagtext: (nu blir det kul på riktigt)
Det står i
Konsumentköplag, 1990:932 att:
***klipp***
Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering,
användning, förvaring och skötsel.
***klipp***
Läs på vad som står i instruktionsboken innan du åker till handlaren!
Måste gaffelbenen putsas med silkesvantar efter varje körning, oljas med Honda specialsmörjande gaffelbensolja och förvaras i Japan under vintern, ja då är det troligen kört, du får ingen ersättning då du (troligen) inte förljt dessa (orimliga) instruktioner.
Samma sak om det står att du måste köra mer än XXXX mil per år, men det är den information säljaren gett dig (i instruktionsboken) som gäller för hur du ska sköta hojen. Har du följt det, då är du säker.
***klipp***
20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas.
Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
***klipp***
I det aktuella fallet: Fel på packboxen leder till läckage inom orimligt kort tid
Stå på dig, du ska INTE betala för reparationen!
Värt att tänka på:
Handlaren har varit i kontakt med Honda och säger Honda nej så får inte handlaren betalt för reparationen = sura pengar för handlaren.
Min erfarenhet är att Honda är lite speciella, dom gör generellt sett
AAAAALDRIG några fel...
I sanningens namn så är det väldigt sällan det är problem med en Honda produkt och det är troligen därför som dom är så stelbenta när det gäller hanteringen. Dom är helt enkelt inte vana!
Låt handlaren ringa upp Honda igen och var med själv på högtalartelefon så ska du få se på grejor...
Saken är den att när personen på Honda får ett "ansikte på kunden" så är det mycket svårare att säga nej!
Handlaren snackar ju personen på Honda med dagligen, dom är lite polare helt enkelt och handlaren är troligen i beroendeställning och alltså lite lätt undfallande.
Men när du är med, ger din bild av det hela och ifrågasätter
"om Honda inte gör bättre grejor än så här, vilket är synd då du behöver både ny bil, gräsklippare, båtmotor och elverk och är det så här illa ställt med Hondas kvalitet så är det ju tveksamt om man vågar köpa Honda", då ska du se att det blir annat ljud i skällan!
När det dessutom är en "billig" reklamation är chansen större. Tro mig, been there, done that, jag har betalat stora pengar i goodwill-reklamationer genom åren för att "bli av med problemkunder"...
Men vad du än gör,
bli inte upprörd / agressiv och höj ALDRIG rösten!
Lugn och sansad, annars fäller motparten ut skölden och jag garanterar dig att den kommer du inte igenom. Personen på Honda är ett proffs som inte gör annat än hanterar "besvärliga kunder och återförsäljare "hela dagarna.
Så snäll och trevlig och med bra argument så löser det sig garanterat!
Och för allt i världen, ring inte Honda direkt, dom sparkar bakut snabbare än du hinner säga "konsumenträtt". Dom har ingen aning om vem du är eller vad du utsatt den stackars hojen för och dom kan omöjligt hantera reklamationer utan sina handlare!!
Handlaren är den som sett och vet, den du ska tala med, använd honom som murbräcka för att komma in till Honda.
Pust, alltför långt svar, men det blir så när man har 12 års erfarenhet från tekniska reklamationer hos svensk importör / tillverkare av tekniska produkter som säljs till konsument...
Avslutningsvis bara en sak till:
Lycka till!
/B