Packbox kass på nästan ny hoj...

jesisca

New member
Har en Honda Hornet som jag plockade ut för 2 år sen. Har av diverse anledningar bara kört 320 mil med den, dock jämt utspritt under de två säsonger jag haft den.

Körde häromdagen och upptäckte att den ena packboxen fuktade rejält. Körde ner den till firman där jag köpt hojen och tyckte att det är ett glasklart garantijobb. Har nu fått veta att Honda inte tar det, eftersom de anser att det är normalt slitage.

Är det verkligen rimligt att en packbox ska gå pga slitage alternativt att jag kört för lite när hojen är så ny och den har gått så lite??? :confused:
Tycker att det är helt sjukt!!! :mad:

Funderar på att bråka med Honda, men vet inte om det är lönt. Vad tycker ni?
 

Goffen

New member
2års garanti är det på ALLT så är det inte över 2år så SKA dom ta det... det är min uppfattning i alla fall..
 

SGM

Moderator
Packboxar mår bra av att motioneras lite, att du kört så lite under de 2 åren är kanske mest troligt själva problemet.

När mina geggmoppar fått stå en längre tid har det inte helt sällan varit problem med dräll...
 

Mimmi

New member
Hej!

Precis som SGM säger är det ett klassiskt fel som uppstår när gummitätningar av alla de slag inte motioneras. De torkar helt enkelt.
Huruvida Honda skall ta det på garanti kan jag inte uttala mig om.

Ett bra sätt att få tätningar att vara just täta igen, och som fungerar i de allra flesta fall då inte tätningen är rent trasig, är att tillsätta Omega 917 i oljan.
 

Bighoj

New member
Kör man för lite gäller inte garantin och kör man för mycket gäller väl inte garantin heller så kontentan av detta är att köra precis lagom.Peps sjöng väl att alldeles lagom var bäst,och han hade nog fan rätt.
Jag skulle nog tagit upp en liten kamp med Honda,för där står väl inte i garantin att inte denna gäller om man inte kör med hojen.Jag blir så irriterad när jag hör om stora firmor som inte vill ta på sig något ansvar.
 

jesisca

New member
Goffen jag plockade ut hojen i slutet på april -09, så 2-års garantin har precis gått ut, däremot säger konsumentköplagen 3 år. Har ju kört lite på våren, lite på sommaren och lite på hösten så milen är hyfsat jämnt fördelade iallafall.
Tycker inte att gummitätningarna ska torka på så kort tid och precis som Bighoj skriver står det inte att hojen måste gå ett visst antal mil.
Min första hoj var avställd när jag köpte den och dessutom 12 år gammal, så den tyckte jag inte att det var ett dugg kontigt att behöva byta packboxar på.
Får helt enkelt betala verkstan för att fixa det så jag kommer i väg till Lelleträffen på Gotland nästa vecka, och sen gå vidare med Honda...
Bad dem kolla den andra packboxen också, så att inte den ger upp halvvägs till Oskarshamn... ;-)
 

SGM

Moderator
Milen har väl inget med garantin att göra, det bara är så att packboxar torkar, de behöver masseras och hållas igång, det är så att det är alltid lite olja bakom packboxen, och innerbenet smörjs, packboxen skrapar av detta när det rör sig (och smörjs).

Det är ett fall av "gilla läget".

Packboxläck är nog att räkna in i slitagedetaljer ändock, oavsett hur surt det känns.
 

OH-

Member
Varför läcker gaffeltätningar? Jo, antingen för att dom slits (tusentals mil på asfalt), för att gaffelbussningarna är slut (tar oxå lång tid), för att inre gaffelbenet skadats av t ex stenskott och river sönder tätningen (kan hända första dagen) eller för att det kommit ner lite skit i tätningen (kan oxå hända första dagen men mer troligt efter många mil när den mycket viktiga yttre "dammtätningen" är slut. "Torkande" gummitätningar är EMRM mest en myt.
Hade det varit tillverkningsfel borde den ha läckt från början och det hade både garanti och lag täckt (lagen i 3 år). Är det skit eller mäke i innerbenet hade kanske Honda tagit det innom garantitiden istället för att bråka (dom behöver ju strikt sett inte ersätta slitage).

Hade det varit min hoj så hade jag pillat bort dammtätningen och försiktigt kört runt en tunn plastbit (en bit tunn PET-flaska t ex) mellan innerben och tätning för att få bort eventuell skit. Samtidigt hade jag sett och känt på innerbenet för att upptäcka eventuella märken som kan skada tätningen.
Hjälper inte rensningen och innerbenet är bra så är det nog bara att byta tätningsring, tyvärr.
 

SGM

Moderator
Varför läcker gaffeltätningar? Jo, antingen för att dom slits (tusentals mil på asfalt), för att gaffelbussningarna är slut (tar oxå lång tid), för att inre gaffelbenet skadats av t ex stenskott och river sönder tätningen (kan hända första dagen) eller för att det kommit ner lite skit i tätningen (kan oxå hända första dagen men mer troligt efter många mil när den mycket viktiga yttre "dammtätningen" är slut. "Torkande" gummitätningar är EMRM mest en myt.
Hade det varit tillverkningsfel borde den ha läckt från början och det hade både garanti och lag täckt (lagen i 3 år). Är det skit eller mäke i innerbenet hade kanske Honda tagit det innom garantitiden istället för att bråka (dom behöver ju strikt sett inte ersätta slitage).

Hade det varit min hoj så hade jag pillat bort dammtätningen och försiktigt kört runt en tunn plastbit (en bit tunn PET-flaska t ex) mellan innerben och tätning för att få bort eventuell skit. Samtidigt hade jag sett och känt på innerbenet för att upptäcka eventuella märken som kan skada tätningen.
Hjälper inte rensningen och innerbenet är bra så är det nog bara att byta tätningsring, tyvärr.

Myt eller inte, det har börjat läcka efter längre tid stillastående, och ingen skit har hittats mellan läpparna på packboxen. (mekar allt på geggräsern själv) Vet fler som sett samma fenomen. :)
 

Pledians

New member
Packboxar mår bra av att motioneras lite, att du kört så lite under de 2 åren är kanske mest troligt själva problemet.
Så 320 mil jämt utspritt över 2 år = rena döden för packboxar? Hur många mil per år ska man köra en hoj enligt dig då? 325? 3500? Alla gamla hojar som har stått i flera år och inte läcker, hur förklarar du det? Helt fånigt att en så pass ny hoj läcker redan.

Bråka med honda, prata med någon annan person eller verkstad som är lite mer sansad och fixar det på garantin.
 
H

honda cbf 500

Guest
Förlåt TS för att jag spårar ur lite grann men hur länge håller packningar om hojen används regelbundet? Min hoj har gått nästan 3700 mil med orginal packningarna:p
 

jesisca

New member
Tack för alla svar, verkstan hade ringt Honda, så det spelar nog ingen större roll om jag vänder mig någon annanstans. Tycker fortfarande att det är förbannat irriterande.

Får bita i det sura, betala, se glad ut och köra mer hoj helt enkelt...
 

Kenneth

New member
Tack för alla svar, verkstan hade ringt Honda, så det spelar nog ingen större roll om jag vänder mig någon annanstans. Tycker fortfarande att det är förbannat irriterande.

Får bita i det sura, betala, se glad ut och köra mer hoj helt enkelt...

Finns ju många verkstäder och handlare att välja på, hade bytt om dom inte ansett man var värd mer som kund!
Handlaren kunde ju gjort nån bra goodwill deal av det hela om dom velat behålla sin kund, finns säkert utrymme att göra ett bra pris!
 

Bob Sweden

New member
Långt svar...

Tycker fortfarande att det är förbannat irriterande.

Min personliga uppfattning så här inledningsvis:
Packboxar på en landsvägshoj ska INTE läcka efter så kort tid oavsett om hojen gått 0 eller 2000 mil om det inte är stenskott på gaffelbenen.
Fråga polarna om hur ofta dom byter packboxar i framgaffeln så får du en indikation...

Alltså, stå på dig, här är ammunition:


Saxat från Göteborgs stads konsumentväglednings sida:

Det som är understruket i citatet är mina markeringar av de delar som är relevanta här.
Skriv ut och ta med till handlaren för en förnyad diskussion!
Hälsa från mig. :D

***Citat start***
Reklamationsrätt

En reklamation innebär att du meddelar säljaren att du inte är nöjd med varan och talar om på vilket sätt du tycker att den är felaktig. Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att reklamera ett fel på en vara du köpt i tre år från köpet. Varan kan ha en garanti som är kortare eller längre än tre år, men den förkortar inte den lagstadgade reklamationstiden.

Företaget är ansvarigt för ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Ett ursprungligt fel kan visa sig först efter att du använt varan ett tag. Du ska alltså kunna räkna med att kapitalvaror som till exempel bilar, hemelektronik och vitvaror fungerar felfritt under en lång period, därför är reklamationsrätten treårig.

Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel om inte företaget kan bevisa att du själv orsakat felet.

Om fel visar sig mer än sex månader efter köpet är det du som ska bevisa att varan hade ett ursprungligt fel. Om varan slutat fungera under den tid som den normalt ska hålla är beviskraven låga. Kan du visa att du inte använt den på ett felaktigt sätt, att det saknas tecken på att du misskött varan eller att den råkat ut för en olyckshändelse räcker det normalt som bevisning.

***Slut citat***


Kommentar:
Företaget är ansvarigt för ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Ett ursprungligt fel kan visa sig först efter att du använt varan ett tag.

Om varan slutat fungera under den tid som den normalt ska hålla är beviskraven låga.

Läckande packbox efter så få mil (om det inte finns skador av stenskott etc) = ursprungligt fel.
Ta med handlaren ut och kolla på de begagnade hojarna i hans utställning:
Plocka alla hojar med flera mil än din och fråga: "Har den här nya packboxar".
Alla hans (sura) "nej, inte den heller" borde visa på det orimliga i att neka dig en reklamation.

Lagtext: (nu blir det kul på riktigt) :p
Det står i Konsumentköplag, 1990:932 att:

***klipp***
Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
***klipp***

Läs på vad som står i instruktionsboken innan du åker till handlaren!
Måste gaffelbenen putsas med silkesvantar efter varje körning, oljas med Honda specialsmörjande gaffelbensolja och förvaras i Japan under vintern, ja då är det troligen kört, du får ingen ersättning då du (troligen) inte förljt dessa (orimliga) instruktioner.
Samma sak om det står att du måste köra mer än XXXX mil per år, men det är den information säljaren gett dig (i instruktionsboken) som gäller för hur du ska sköta hojen. Har du följt det, då är du säker.


***klipp***
20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
***klipp***

I det aktuella fallet: Fel på packboxen leder till läckage inom orimligt kort tid

Stå på dig, du ska INTE betala för reparationen!

Värt att tänka på:
Handlaren har varit i kontakt med Honda och säger Honda nej så får inte handlaren betalt för reparationen = sura pengar för handlaren.
Min erfarenhet är att Honda är lite speciella, dom gör generellt sett AAAAALDRIG några fel... :rolleyes:

I sanningens namn så är det väldigt sällan det är problem med en Honda produkt och det är troligen därför som dom är så stelbenta när det gäller hanteringen. Dom är helt enkelt inte vana!

Låt handlaren ringa upp Honda igen och var med själv på högtalartelefon så ska du få se på grejor...
Saken är den att när personen på Honda får ett "ansikte på kunden" så är det mycket svårare att säga nej!
Handlaren snackar ju personen på Honda med dagligen, dom är lite polare helt enkelt och handlaren är troligen i beroendeställning och alltså lite lätt undfallande.
Men när du är med, ger din bild av det hela och ifrågasätter "om Honda inte gör bättre grejor än så här, vilket är synd då du behöver både ny bil, gräsklippare, båtmotor och elverk och är det så här illa ställt med Hondas kvalitet så är det ju tveksamt om man vågar köpa Honda", då ska du se att det blir annat ljud i skällan!

När det dessutom är en "billig" reklamation är chansen större. Tro mig, been there, done that, jag har betalat stora pengar i goodwill-reklamationer genom åren för att "bli av med problemkunder"...

Men vad du än gör, bli inte upprörd / agressiv och höj ALDRIG rösten!
Lugn och sansad, annars fäller motparten ut skölden och jag garanterar dig att den kommer du inte igenom. Personen på Honda är ett proffs som inte gör annat än hanterar "besvärliga kunder och återförsäljare "hela dagarna.
Så snäll och trevlig och med bra argument så löser det sig garanterat!

Och för allt i världen, ring inte Honda direkt, dom sparkar bakut snabbare än du hinner säga "konsumenträtt". Dom har ingen aning om vem du är eller vad du utsatt den stackars hojen för och dom kan omöjligt hantera reklamationer utan sina handlare!!
Handlaren är den som sett och vet, den du ska tala med, använd honom som murbräcka för att komma in till Honda.

Pust, alltför långt svar, men det blir så när man har 12 års erfarenhet från tekniska reklamationer hos svensk importör / tillverkare av tekniska produkter som säljs till konsument... :eek:
Avslutningsvis bara en sak till:

Lycka till!

/B
 

jesisca

New member
Tack Bob Sweden för ditt utförliga svar!

Ingen av mina kompisar med hoj har upplevt nåt liknande och tycker att det är för djävligt. En av dem hade en TL 1000 som han bytte på efter 5000 mil...

Har inga stenskott eller skador på gaffeln. Verkstan menade på att det räckte med en insekt modell större som kolliderade med gaffeln för att packboxen skulle paja. Har dock inte sett rester av nån monsterhumla på gaffeln ;)
Har kört ca 30 mil tidigare i år, utan läckage, så det är lite märkligt att den inte läckte direkt om packningen var torr.

Eftersom jag ska till Gotland nästa vecka, bad jag verkstan fixa det. Vill absolut inte behöva sitta på bönpallen i 5 dagar!! :cool:

Ska dock be dem ringa Honda när jag hämtar den. Kostar ju inget att försöka!
 

jesisca

New member
Jaha, nu har jag pratat med verkstan. Ett litet stenskott på gaffelbenet orsakade läckaget. Det sitter så man knappt kan se det. Inte lönt att gå vidare med andra ord... Tack för alla råd och tips!
 

Marie

Banned
Jaha, nu har jag pratat med verkstan. Ett litet stenskott på gaffelbenet orsakade läckaget. Det sitter så man knappt kan se det. Inte lönt att gå vidare med andra ord... Tack för alla råd och tips!
Och vad gör man då åt stenskottet?
Om nu verkligen det är orsaken så kommer rimligtvis även nästa packbox att läcka tämligen snart.
 

OH-

Member
Och vad gör man då åt stenskottet?
Om nu verkligen det är orsaken så kommer rimligtvis även nästa packbox att läcka tämligen snart.

Om det inte är för djupt så tar man ett fint bryne eller våtslippapper på en kloss och slipar på skadan så att inget "sticker upp" och så att det inte "rivs" om man drar ett finger över. Var försiktig så att det inte tar nån annanstans och så att det inte blir en massa repor.
På det sättet slipper man att den nya tätningsringen blir skadad. Lite olja följer väl med varje gång den delen av innerbenet går långt nog in för att nå oljan men det är (förhoppningsvis) inte speciellt mycket.

Om skadan är stor och plånboken tom så lär en del ha räddat innerbenet (åtminstone för en tid) genom att spackla upp skadan med "liquid metal" eller nån stark epoxi. Det kanske skulle kunna gå att löda/tennspackla?
 
Last edited:
Top