Påställning av mc

Kawasaki

New member
Hej .

Har en liten fundering ,om man ställer på mc efter vintern via nätet så får man ju en bekräftelse av att det är påställt.

Gäller det att man får köra från det datum utan att har fått tex skattemärke , kann man få böter av polis om man inte har hunnit få märket trots att man ha uppg. av påställningen med sig?

och blir det någon fördröjning av försäkringen eller blir den retroaktivt från påställningen trots att man inte har hunnit fått den och att försäkr bolaget inte har hunnit registrera påställningen.
Vad händer om det skulle hända en olycka

Last edited:

Harmon Rabb

New member
När du ställer på motorcykeln via nätet kan du samtidigt ladda ner ett bevis på att den blivit påställd. Vill du vara på den säkra sidan laddar du ner beviset och skriver ut det och tar med under färden. Skulle du bli stoppad av Polisen kan du visa upp det. Motorcykeln ska vara försäkrad från det datum du ställt på den hos vägverket (transportstyrelsen).

Själv har jag blivit stoppad vid ett tillfälle, då inte hunnit få det temporära skattemärket. Hade inte tagit med beviset som jag laddat ner på datorn. Förklarade för polismannen som det var och han nöjde sig med det. Fick inga böter. Antagligen skulle han formellt sätt kunna bötfälla mig, men lät bli.

P-O Noren

New member
Harmon Rabb har rätt. Du måste ha med beviset utskrivet i bilen eller på dig. Det vet jag den hårda vägen...

Kawasaki

New member
Någon som vet hur det gäller med försäkringen,den har avställnings försäkr.
det blir väl fördröjning mellan v.v och mitt bolag då man ställer på den
men blir det retroaktivt från det datumet.
då den blev påställt kan man köra
eller är den utan trafik försäkr. tills dom har fått påställningen

OH-

Member
Någon som vet hur det gäller med försäkringen,den har avställnings försäkr.
det blir väl fördröjning mellan v.v och mitt bolag då man ställer på den
men blir det retroaktivt från det datumet.
då den blev påställt kan man köra
eller är den utan trafik försäkr. tills dom har fått påställningen

Fråga inte oss, fråga ditt försäkringsbolag. Ställ frågan i mail och spara svaret. Kör inte en meter innan du har svaret!

P-O Noren

New member
Förändringar i försäkringen sker inte automatiskt vad jag vet.

Ringer du inte till försäkringsbolaget så riskerar du brev från trafikförsäkringsföreningen. 273, 26 kronor per dag i avgift...
Och det är bara trafikförsäkring. Instämmer i OH- råd.

Kawasaki

New member
påställning

Hej.

Nu har jag fått ett svar från mitt försäkr.bolag.
Det blir ändrad försäkrad samma dag som jag ställer på den dom har tydligen
ett sammarbete så att det skickas automatiskt till försäkr.bolaget
att den ska ändras.

Jag har tidigare ställt på den via nätet men alltid väntat tills jag har fått
försäkr. brevet innan jag har börjat köra.

men kolla för säkerhetskull det kan skilja mellan bolagen vad som gäller.