Oseriös mc-handlare

Emo

Moderator
Tänkte checka av någon har erfarenhet av Mc-Shopen i Sollentuna?

Min kompis Björn köpte en sprillans Piaggio MP3 Scooter våren 2011 hos Mc-shopen.
Han hakade på oss "två-hjulingar" hela sommaren och körde 1500 mil med sin maskin. Service utfördes på märkesverkstad.

I slutet av april 2012 ville inte hojen gå som den skulle. Eftersom det var garanti kvar så kontaktades Mc-shopen, svaret blev "vi har tid på tisdag nästa vecka". Min kompis blev jätteglad och körde ner hojen på släpvagn.

Idag - den 6 december - har han fortfarande inte fått sin hoj!
Min vän har kontaktat Mc-shopen flera gånger via telefon, de svarar inte. De har inte svarat på hans mail heller. Efter mycket påtryckningar så svarade de äntligen i augusti att "Vi trodde att det var något enkelt fel
som vi kunde gå emellan med och åtgärda. Men så var det inte"

Den 23 augusti skriver de:
"Hejsan har jagat grossisten. Italien har haft semester under augusti månad.
Öppnade i går onsdag. Börjar leverera ut delar som ska komma i börrjan av
veckan. Där Björns delar ska vara med. När delarna har kommit så sätter
vi igång med arbetet omgående för att få den klar"

Den 18 september skriver de:
"delar har kommit till fabriken och skulle skickas
till sverige snarast"

Idag har Björn fortfarande inte fått hojen, eller fått kontakt med Mc-Shopen. Björn skickade ett krav till Mc-shopen där han skrev att eftersom en hel säsong har gått till spillo så vill han ha ekonomisk ersättning för det, alternativt så ska köpet gå tillbaka. Han fick något nonsens som svar typ "vi återköper inte fordon som kunder har kört sönder"... Suck

Björn har även gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, då man kan följa ärendet på nätet så kan han se att Mc-shopen inte har svarat på ARN:s brev ens.

Vad fasen tar man sig till i ett sånt här ärende?? :(

Emo

Ove 60+

Active member
:p 7 månader räknar jag till på fingrarna. Kanske ett fall för SMC;s jurister att titta på. Vaffan det verkar ju som dom konfiskerat hojen! :mad:

Hojkul!

New member
Drar mig till minnes att det finns en annan tråd beträffande det omtalade företaget... Knappast en seriös handlare verkar det som. Trist!

Bob Sweden

New member
Det viktigaste av allt är en PERSONLIG KONTAKT.
Åk dit. Igen. Och igen. Och igen. Och igen. osv.

Jag har jobbat med reklamationer under se senaste 15 åren och kan ärligt säga att den kund jag "har ett ansikte på", alltså han som jag VET vem det är, den som jag VET kommer att fråga varje fredag 5 minuter innan stängningsdags, han får en annan service än den där "anonyme E-postaren"!

Tänk själv vad du blir mest berörd av: Ett anonymt E-brev eller en person som står framför dig?

Men:

Jag talar här om den person som är LUGN, SAKLIG och INTE brusar upp!
Den som står där och råskäller bryr jag mig inte om men den som försynt och REGELBUNDET gör små påstötningar och bara "undrar hur det går", den kommer man tusan inte undan!!

Så köp klippkort hos handlaren till din kompis, han ska dit ta mig tusan varenda vecka.
Dokumentera VARENDA besök, VARENDA telefonsamtal.
För enligt KKL (konsumentköplagen) har man faktisk rätt till kostnadsersättning i samband med en berättigad reklamation.
När handlaren får klart för sig att man kommer fakturera honom VARENDA kilometer, VARENDA förlorad arbetstimma, ja då ska du se på tusan... :tummenupp
Det där med fakturereingen är ett skämt men man skulle kunna ta upp det i diskussionerna...

Men viktigast av allt: Behåll lugnet!
Inte brusa upp, inte hota.

Droppen som urholkar stenen.

Det som återstår annars och som nu ligger väldigt nära till hands är att han måste få häva köpet.
Att en handlare behöver så lång tid på sig för att fixa ett fel oavsett vad det är kan inte accepteras.
Så om din kompis åker tid ett par gånger under säg en månad och handlaren hela tiden skyller på än det ena än det andra, då tycker jag att din kompis ska kräva hävande av köpet.
Alltså pengarna tillbaka (minus vad han haft för nytta av fordonet).

Men det är bara vad jag tycker. :tomte:

Lycka till!

/B

JoHu

New member
Har ju sett samma tendens hos andra mc-handlare innan dom går i konkurs.
Dom kan inte utföra vissa jobb eftersom leverantörerna inte vill skicka reservdelar per kredit utan ren kontant hantering.
Skickade delar kommer som postförskott, ingen rabatt från leverantör det är listpris som gäller.
Då blir det inte intressant att fixa hojen.

Jag skulle åka till mc-handlaren ställa obekväma frågor för att få reda på vad som är problemet eftersom dom inte utför beställt arbete. Är företaget i obestånd? Är en fråga jag skulle ställa iaf.

7 månader så lata är inte Italienarna....ännu en myt att ta kål på.
Det är bra att ha någon att skylla på för att rena ens samvete

Emo

Moderator
Bra tips, men inte helt lätt när man bor 35 mil därifrån!

Jag har jobbat med reklamationer under se senaste 15 åren och kan ärligt säga att den kund jag "har ett ansikte på", alltså han som jag VET vem det är, den som jag VET kommer att fråga varje fredag 5 minuter innan stängningsdags, han får en annan service än den där "anonyme E-postaren"!

Tänk själv vad du blir mest berörd av: Ett anonymt E-brev eller en person som står framför dig?

Men:

Den som står där och råskäller bryr jag mig inte om men den som försynt och REGELBUNDET gör små påstötningar och bara "undrar hur det går", den kommer man tusan inte undan!!

Så köp klippkort hos handlaren till din kompis, han ska dit ta mig tusan varenda vecka.
För enligt KKL (konsumentköplagen) har man faktisk rätt till kostnadsersättning i samband med en berättigad reklamation.
När handlaren får klart för sig att man kommer fakturera honom VARENDA kilometer, VARENDA förlorad arbetstimma, ja då ska du se på tusan... :tummenupp
Det där med fakturereingen är ett skämt men man skulle kunna ta upp det i diskussionerna...

Det som återstår annars och som nu ligger väldigt nära till hands är att han måste få häva köpet.
Att en handlare behöver så lång tid på sig för att fixa ett fel oavsett vad det är kan inte accepteras.
Så om din kompis åker tid ett par gånger under säg en månad och handlaren hela tiden skyller på än det ena än det andra, då tycker jag att din kompis ska kräva hävande av köpet.

Lycka till!

/B

hamre

Member

Men:

Lycka till!

/B
Man kommer ingenstans med att vara mesig och snäll! En rejäl utskällning och hot är det enda som hjälper!
Har råkat ut för några reklamationer både i jobbet och privat, vara snäll och mesig är ingen lösning! Ställ dom mot väggen och åk inte därifrån förrän saken är fixad!!!

Bob Sweden

New member
Man kommer ingenstans med att vara mesig och snäll! En rejäl utskällning och hot är det enda som hjälper!
Har råkat ut för några reklamationer både i jobbet och privat, vara snäll och mesig är ingen lösning! Ställ dom mot väggen och åk inte därifrån förrän saken är fixad!!!

Hot = polisanmälan.
Been there, done that.
Nuff Said...

Annat:
Surt om handlaren ligger 35 mil bort.

Annat 2:
Ring importören.
Hans intresse är varumärket. Det är inte alls otroligt att du får hjälp där, särskilt om handlaren är känd strulputte.
Om inte annat kan du bli rekommenderade en annan verkstad av importören.

/B

Hojkul!

New member
Bob och Hamre;

Ni har båda rätt.
Initialt bör man definitivt göra som Bob föreslår - var vänlig och enträgen med besök/kontakt ofta och försök få till ett datum när reparationen ska vara klar.
När inte det fungerar, ja då behöver man faktiskt ta i med "hårdhandskarna" (det finns väldigt effektiva sätt att "hota" med, utan att för den del bryta mot lagen) för att få något att hända.

Jag har en bekant som varit med om liknande händelser där ingenting hänt trots envisa kontakter med företaget. En olycka orsakade att hojen lämnades in till den lokala verkstaden, som inte gjorde ett skit! De bedömde inte ens reparationskostnaden...
Det slutade med att försäkringsbolaget tog fordonet från verkstaden och ärendet övertogs av annan verkstad, som gjorde sitt jobb snabbt.
Och mitt eget tidigare problem med batteriet till V-Stromen för några veckor sedan, "löstes" genom en direkt och hård klagokontakt mot berört företag. De hade inget annat val än att gå mig till mötes, och det gör att jag inte kommer att "hänga ut företaget" på div. olika sociala medier som det brukar kallas. Tvärtom fick de nu en fjäder i hatten för bra hantering (om än en liten fjäder).

/H

Last edited:

Avarage

New member
Med tanke på hur situationen ser ut på marknaden för 2-hjuliga handlare idag hade jag hämtat scootern och "säkrat den". För att sedan ta direktkontakt med generalagenten och beskrivit vad som hänt och frågat dem vart du kan få scootern lagad på garanti hos en handlare som FUNGERAR! För oavsett funkar uinte denna handlaren oavsett skäl.

Känner man ansvar, för kunderna, spelar det ingen roll HUR kunden kontaktar dig (telefon; personligt besök eller mail). Om inte annat fick du ju (som handlare) ett ansikte vid både försäljningen av scootern men också vid inlämnandet för rep.

Det absolut minsta denna handlare BORDE ha gjort är att varit ärlig och löpande informerat kunden om hur det går. Kunden skall inte (varje gång) behöva JAGA info. om sin egendom.

// Niklas

Maria Nordqvist

Super Moderator
När en konsumentorganisation med 64 000 medlemmar skickar mail till ett företag och generalagent, då får man svar. Så inte i detta fallet, dock. Jag gör ett nytt försök idag innan julledigheten.

Cyborg

New member
Problemet med MC Shopen i Sollentuna är att de svarar enbart när man går till deras affär så det förvånar mig inte att ni inte får svar på mejl då de inte ens svarar i telefon.

Emo

Moderator
Fortfarande ingen kontakt med Mc-shopen. Så dåligt så det är inte sant... Nu är en ny säsong i sikte, Björn undrar om han ska få tillbaka hojen innan våren... Suck...

Bob Sweden

New member
Fortfarande ingen kontakt med Mc-shopen. Så dåligt så det är inte sant... Nu är en ny säsong i sikte, Björn undrar om han ska få tillbaka hojen innan våren... Suck...

Någon respons från importören, för visst har det tagits en direktkontakt?
Om det inte kommit något svar tyder det på bristande intresse även på den sidan.

Piaggio var det, inte sant?

Läge att ta ett snack med dom på MC mässan kanske?

SPG MOTOR (http://www.spgmotor.se/) ställer ut, dom är importör.
Om alla går förbi och frågar hur relationen med serviceverkstaden X ser ut kanske... :confused:

Annars kanske "någon" på SMC kan skriva ut den här tråden och "uppvakta" importören under mässan?
Brukar vara svårt att neka till ett problem när man står framför kunden.

Dessutom, och nu börjar jag bli upprörd på riktigt:
MC Shopen håller till på adressen Kuskvägen 2 i Sollentuna.
SPG, Piaggio importören, håller till på Åkerivägen 6 i Täby.

Det är HISNANDE 11 km mellan dessa båda.
Nuff said...

/B

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ska tala med Piaggio under mässan. Emo- skicka ett brev via e-post senast imorgon 15.00 till mig med hojens regnummer och killens namn.