Ordning på håret

sussimc

New member
Jag såg en tjej på motorcykel i somras som hade på sig ett hår smycke / hårspänne under hjälmen. Det var snyggt och så höll det håret på plats. Man satte in hästsvansen i det. Har någon provat ett sådant? Var jag kan få tag i det? Jag tror hon kallade det för "barette". Kan man köpa det i Sverige?
/Sussi

Marie

Banned
Låter jätteintressant, för mitt hår brukar alltid lyckas leta sig ut och fladdra i fartvinden med ety följande hopfiltning. Sliter rejält när man kör 25000 km med hoj varje år, fördelat på alla 12 månaderna!
Jag hoppas att någon kan svara och kanske rent av bifoga en bild....
/Marie

Petra

Super Moderator
Hej, kolla på www.3hjul.se. Där finns både barettes med fransar och vanliga "tuber" som jag tror att du som kör custom kommer att gilla. :).

Visst är det trist med trassel!

Gunsan

New member
3mm traslar inte heller till sig.
Jan-Olov

Fegis:D

Kul att hitta den där tuben, som jag tänkte på för ca ett år sedan och sedan glömt bort.

Många hårsnoddar löser annars ryamattsproblemet... och har man glömt dem så finns nödhjälpen, balsam i stora lass:eek:

/

Marie

Banned
Hej, kolla på www.3hjul.se. Där finns både barettes med fransar och vanliga "tuber" som jag tror att du som kör custom kommer att gilla. :).

Visst är det trist med trassel!

Tack för tipset!
Däremot är produkterna där lite för pråliga för min smak. Jag hör ju inte till läder och customhojgänget utan är mera textilställ och brukshojåkare med långtouringanstrykning. Däremot gav det inspiration om hur man själv kan slöjda något i enklare utförande!
/Marie

OH-

Member
För många månar sen hade jag det där problemet oxå, håret bättre knutet än en ryamatta efter varje längre tur. Då började jag använda balaklava ("rånarhuva"). Problemet löst.
Nu kör jag fortfarande med sån, året runt, och tycker det är bra av andra anledningar.

Marie

Banned
För många månar sen hade jag det där problemet oxå, håret bättre knutet än en ryamatta efter varje längre tur. Då började jag använda balaklava ("rånarhuva"). Problemet löst.
Nu kör jag fortfarande med sån, året runt, och tycker det är bra av andra anledningar.

Vintertid (dvs slutet av december till början av mars) använder jag balaklava nästan jämt när jag kör hoj, men sommartid tycker jag att det dels känns instängt, dels att det blir åt Lurås för varmt. I varje fall olidligt när man kör i temperaturer mellan 20 och 40 °C. Temperaturer på runt 35°C är inget ovanligt sommartid både i södra Tyskland, i dalgångarna i Alperna och söder om Alperna.
/Marie

Mitra

New member
Jag såg en tjej på motorcykel i somras som hade på sig ett hår smycke / hårspänne under hjälmen. Det var snyggt och så höll det håret på plats. Man satte in hästsvansen i det. Har någon provat ett sådant? Var jag kan få tag i det? Jag tror hon kallade det för "barette". Kan man köpa det i Sverige?
/Sussi

Menar du hårnär med spänne typ sen den här??

rosett_bon_geste1.jpg

ceicli

New member
Finns många variationer.

Barette översätts med hårspänne, så det kan finnas i många former.

Själv flätade jag håret när det var långt.
Eller satte flera snoddar efter varandra om jag inte orkade fläta. Allt för att undvika trasslet.
Nu har jag en hårsnodd i nacken och ett hårband som håller undan håret från ansiktet. Jag föredrar det så slätt som möjligt.
Men jag har sett andra som har haft håret som en boll på huvudet, under hjälmen. Alla tycker olika, men för mig skulle det vara obekvämt.

sporTlovER

New member
/Sussi

Själv ställer jag distanskammen på maskinen på 1mm sen har inte jag problem med mitt hår iaf:rolleyes:

MiniSumo

New member
Själv har jag problemet att jag nu har jag skaffat mig ett jättefrilla och funderar att klippa det. Då passar ju inte hjälmen längre. :eek: Dyrt blir att skaffa ny kruka bara för en ny frisyr. :mad:

Torparen

New member
Just storlek på hjälmen funderar jag på. Sitter inte hjälmen olämpligt löst med en massa hår inpackat under den??

Ducatista

New member
Själv har jag problemet att jag nu har jag skaffat mig ett jättefrilla och funderar att klippa det. Då passar ju inte hjälmen längre. :eek: Dyrt blir att skaffa ny kruka bara för en ny frisyr. :mad:
Det är bara att vända på steken: Passa på att byt frilla när du byter hjälm.

Själv tröttnade jag på båda gummiband och tilltrasslat hår och har istället anamat en längre variant av "3mm"-versionen. 3 cm funkar lika bra :D